Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Saoirse
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2014, 20:08
Locatie: California

Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Saoirse »

Hallo!

Ik woon 4 jaar in Californie met mijn zoontje (getrouwd met Amerikaan). Ons Nederlandse paspoort verloopt volgende maand, dus ik heb een afspraak bij het Nederlandse consulaat in San Francisco. Dit is ver weg en gaat een dure trip worden.

Mijn vraag is: moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben? We hebben beide een green card geldig tot 2026 en ik kan binnenkort citizenship aanvragen.

Saoirse
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Pompeius »

Saoirse
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2014, 20:08
Locatie: California

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Saoirse »

Dankjewel voor de reactie maar de link geeft geen antwoord op mijn vraag.

Moet ik een gelding Nederlands paspoort in Amerika hebben als ik een green card heb?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door mtl »

Ik neem aan dat je ook in het buitenland een geldig identiteitsbewijs moet hebben? Of heb je ook een ander geldig identiteitsbewijs?
Fellow2012

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Fellow2012 »

Vanuit mijn eigen ervaring is het antwoord; nee dat hoeft niet. Mijn paspoort was reeds een half jaar verlopen toen ik mijn aanvraag deed in Washington, DC in september 2015. Je hebt reeds een geldig GC die ook als een legitimatiebewijs dient. Zodra je online een afspraak hebt gemaakt – dit zou ik zsm doen want de eerste beschikbare datum kan soms 5 weken later zijn – bel of email met het consulaat om te bevestigen dat je een verlopen paspoort hebt. Dit heb ik niet gedaan omdat ik toen op slechts 30 minuten afstand zat van het consulaat/ambassade.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/wone ... an-amerika

"Identiteitsbewijzen
U neemt alle identiteitsbewijzen mee die op uw naam staan. Ook de buitenlandse documenten en verlopen documenten. Verlopen documenten die al ongeldig zijn gemaakt (bijvoorbeeld met boorgaten) hoeft u niet mee te nemen"
Saoirse
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2014, 20:08
Locatie: California

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Saoirse »

We hebben een green card @mtl
Laatst gewijzigd door Saoirse op 05 sep 2017, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door hemmie »

Zie hier, nee dus, je hoeft geen paspoort te hebben. Maar, wanneer je Amerikaan zou worden is het wel heel belangrijk om een geldig paspoort te blijven houden, omdat je anders je Nederlandse nationaliteit kunt verliezen, houd dat dus goed in de gaten!

En ik ben jaloers, als je in California woont is een Nederlands consulaat nog relatief dichtbij!

@mtl, een green card is een geldig identiteitsbewijs (in elk geval binnen de VS, en zonder paspoort kun je toch het land niet uit), en ik neem aan dat TS ook nog een rijbewijs heeft, dat is hier normaal gesproken ook al voldoende.
Terug in Texas!
Fellow2012

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Fellow2012 »

De link hierboven is, volgens mij, duidelijk dat een verlopen paspoort wordt geaccepteerd. Dus, you’re good to go.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Dutchess »

Als je ooit buiten de VS reist, heb je een geldig paspoort nodig. Een green card alleen is volgens mij niet genoeg om bv door de Europesche grenscontrole te komen (wel om de VS weer binnen te komen). Daarom alleen al zou ik altijd je NL paspoort op tijd vernieuwen - je weet nooit wanneer je bv onverwacht naar NL zou moeten vliegen. Als dat helemaal niet speelt (je hebt bv geen familie meer in NL), dan zou je kunnen wachten tot nadat je je VS staatsburgerschap hebt, en dan je NL paspoort vernieuwen en tegelijkertijd je Verklaring Behoud Nederlanderschap aanvragen (om kosten te besparen). Let wel: je moet je NL paspoort vernieuwen voordat de 10-jaren-termijn van je verblijf in het buitenland verloopt (als je je NL staatsburgerschap ook wil behouden).

Je zou ook je paspoort kunnen verlengen voordat het verloopt volgende maand, en dan als je eenmaal je VS staatsburgerschap hebt, kan je per post de Verklaring Behoud Nederlanderschap aanvragen en dat scheelt dan in ieder geval in reiskosten. Vervolgens altijd je NL paspoort op tijd (dus binnen de 10 jaar) vernieuwen, zodat je je NL staatsburgerschap niet verliest.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Saoirse
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2014, 20:08
Locatie: California

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Saoirse »

Bedankt allemaal voor de info!! Het is me nu duidelijk :thumbup: :thumbup:
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Dutchess »

Ik heb net nog even doorgezocht en hier staat dat je de Verklaring Behoud Nederlanderschap moet aanvragen voordat je paspoort verloopt - dus een deel van mijn advies hierboven was waarschijnlijk incorrect. Sorry als ik je daarmee op het verkeerde pad heb gestuurd.
Verklaring bezit van het Nederlanderschap
Heeft u uw paspoort alleen nodig om uw Nederlandse nationaliteit te bevestigen? Dan is er ook een goedkoper alternatief dan het paspoort. U kunt dan ook een 'Verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap' aanvragen.

Deze verklaring kost € 30 en kunt u aanvragen bij de ambassade. U moet de verklaring wel aanvragen voordat uw paspoort verloopt.
Edit: verwarrend. Elders staat weer dat je wel een verlopen paspoort kan overleggen om zo'n Verklaring aan te vragen. :?: :dontknow:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/wone ... an-amerika
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door SophiaB »

Toen ik nog Nederlandse was hoefde ik alleen mijn geldige verblijfsvergunning te laten zien (in jouw geval, green card) om mijn Nederlandse paspoort te verlengen.

Bewijs van Nederlanderschap is alleen nodig als je een dubbele nationaliteit hebt. In dat geval heb je namelijk geen green card meer, maar een Amerikaans paspoort.
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door hemmie »

@SophiaB, TS gaf aan binnenkort citizenship te kunnen aanvragen, dus het ging er om of ze daarna zonder geldig paspoort de verklaring kan aanvragen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door SophiaB »

Oohh had ik even overheen gelezen! :thumbup:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Bennogr »

Ik zou geen risico nemen en je Nederlandse paspoort op tijd verlengen en zeker voordat je Amerikaans staatsburgerschap aanvraagt. Jouw paspoort is 10 jaar geldig, maar je zoontjes paspoort maar vijf jaar. Als je Amerikaan wilt worden en Nederlander blijven dan kom je daarvoor in aanmerking (getrouwd met iemand die de nationaliteit heeft die je aanvraagt). Een paspoort is niet genoeg om aan te tonen dat je Nederlander geworden bent, je moet een aantal andere papieren indienen (en een verklaring aanvragen dat je Nederlander gebleven bent nadat je Amerikaan bent geworden), maar een geldig Nederlands paspoort is nooit weg, ook als je daarvoor wat geld moet uitgeven en moeite moet doen. Zeker voor je zoontje, als-ie later wil gaan studeren, in Europa rondreizen/-kijken, en -- moge de goden dat verhoeden -- de VS ooit weer een dienstplicht zouden instellen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gast

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Gast »

Overigens als je twee nationaliteiten hebt (waarvan één de Nederlandse) en je bent bijv. Amerikaanse-Nederlandse dan heb je geen geldig Nederlands paspoort nodig om naar Nederland te reizen, mijn Nieuw-Zeelandse oom bijv. die Nieuw-Zeelander en Nederlander is reist met zijn NZ-paspoort naar Nederland, wordt probleemloos toegelaten. NL is niet zo streng, omgedraaid moet je op je Amerikaanse paspoort (als je Amerikaan bent) naar Amerika reizen zoals een studente die ik ken.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort verloopt, moeten we een geldig Nederlands paspoort hebben?

Bericht door Bennogr »

Als je je Nederlandse paspoort niet op tijd verlengt als dubbele nationaliteiter (binnen de 10 jaar), dan ben je de Nederlandse nationaliteit kwijt en ben je buitenlander. Die door de (meestal lange) rij voor niet-EU-ers moet op Schiphol en elders. Misschien word je wel zonder meer toegelaten, zeker als je (plat) Nederlands spreekt. Maar een garantie heb je niet meer.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer