Waardeoverdracht van mijn Nederlandse werkgeverspensioen naar de VS?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
USA89044
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2017, 13:38

Waardeoverdracht van mijn Nederlandse werkgeverspensioen naar de VS?

Bericht door USA89044 »

Ik overweeg te emigreren naar de VS en heb een vraag betreffende waardeoverdracht van mijn werkgeverspensioen naar de VS. Momenteel bouw ik in Nederland een werkgeverspensioen (defined contribution) op. Ik heb mijn pensioenuitvoerder benaderd en mij werd verteld dat waardeoverdracht aan een buitenlandse instelling alleen mogelijk is wanneer ´ten genoegen van´ DNB wordt aangetoond dat aan de eisen van de wet wordt voldaan. Er moet worden aangetoond dat aan de vereisten in artikel 71 & 87 PW is voldaan. Tevens moet er een pensioenreglement van de buitenlandse uitvoerder bij het verzoek worden bijgesloten. DNB wordt daarnaast graag geïnformeerd over de naam van de Nederlandse werkgever en de namen van de buitenlandse werkgever en pensioenuitvoerder. Het is primair de verantwoordelijkheid van de Nederlandse pensioenuitvoerder om te beoordelen of aan alle voorwaarden wordt voldaan voor een internationale waardeoverdracht. DNB verricht hierop slechts een marginale toets en legt hierover een verklaring af. Na het ontvangen van de verklaring van DNB kan de deelnemer een verzoek indienen bij de belastingdienst voor het verkrijgen van een ontheffing van het betalen van belasting bij internationale waardeoverdracht.

Heeft iemand ervaring met waardeoverdracht van zijn/haar Nederlandse werkgeverspensioen naar de VS? Is het toen gelukt dit belastingvrij te doen?
nlinny
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mar 2014, 19:09

Re: Waardeoverdracht van mijn Nederlandse werkgeverspensioen naar de VS?

Bericht door nlinny »

Wist niet dat dit zelfs mogelijk was. Ik volg dit onderwerp.
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Waardeoverdracht van mijn Nederlandse werkgeverspensioen naar de VS?

Bericht door Pompeius »

Een paar geleden heb ik dit geprobeerd. Waardeoverdracht is alleen binnen de EU mogelijk (blijkbaar).
USA89044
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2017, 13:38

Re: Waardeoverdracht van mijn Nederlandse werkgeverspensioen naar de VS?

Bericht door USA89044 »

Pompeius schreef:Een paar geleden heb ik dit geprobeerd. Waardeoverdracht is alleen binnen de EU mogelijk (blijkbaar).
@Pompeius: jouw ervaring is inmiddels een paar jaar geleden, heb je het recentelijk al weer eens geprobeerd? Ik vraag me echt af of het nu wel mogelijk is, waarom zou mijn bank dan aan mij melden (bovenstaand) dat dit mogelijk is met toestemming van DNB?
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Waardeoverdracht van mijn Nederlandse werkgeverspensioen naar de VS?

Bericht door Pompeius »

Nee. Kost verschrikkelijk veel moeite. Alles wat niet binnen de standaard valt vereist escalatie en hele langzame / moeizame correspondentie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer