Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Gast

Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Bericht door Gast »

Om mijn visum kennis weer een beetje bij te spijkeren ben ik mij weer eens gaan inlezen in de verschillende soorten emigratiemogelijkheden. Wat mij eigenlijk altijd opviel is dat een deel van de visums non-immigration visa betreft. Het andere deel is dual intent wat zoveel betekent dat je niet wordt "afgerekend" als je kenbaar maakt wellicht voorgoed in de VS te willen blijven.

Toch zie en hoor ik veel verhalen over mensen die uiteindelijk permanent in de VS terecht zijn gekomen via eerst een non-immigrant visum te hebben gehad (en daarna bijv. getrouwd zijn met een Amerikaanse). Zijn ook er ook mensen die daar wel eens problemen mee ondervonden hebben? Ik las over visumfraude en "het najagen van een Greencard" en in hoeverre dat bestreden dient te worden, maar als ik om me heen kijk is dat juist precies wat veel mensen doen, en ik hoor er gek genoeg nooit iets negatiefs over (tenminste niet om mij heen).

Als het zo ingepeperd wordt dat het zeker niet de bedoeling is dat je permanent in de VS blijft dan klinkt het bijna te simpel om dan maar te proberen je status te veranderen of te trouwen met een Amerikaanse. Of zit daar nog een heel onderzoek aan vast door de Amerikaanse overheid om te achterhalen of alles niet net iets TE toevallig was?
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Bericht door goldenhills »

Ik heb het nooit gehoord dat iemand er werkelijk problemen mee heeft gehad. Wijzelf (en wat ik van anderen hoor) hebben gewoon het spelletje meegespeeld. Je hebt een non-immigrant visum (mijn vrouw destijds, een F-1), dus je bent van plan om keurig naar 'huis' te gaan als het visum afloopt (en dat is ook echt zo, we hebben echt geen zin om illegaal in de US te zijn). Bijv. F-1, F-1OPT, H-1B, GC is een route die veel mensen afleggen, en allemaal zijn ze dus 'van gedachten veranderd' en dat was dus blijkbaar OK. Ze hangen je bij de GC aanvraag niet aan de leugendetector om je originele motieven te achterhalen.

Wat meer een punt is of je uberhaubt een visum krijgt. Ze maken zich veel meer zorgen over illegal immigration intent dan legal immigration intent, en kijken dus naar binding met je thuisland als je een non-immigrant visum krijgt. Maar ook dat heeft zo z'n flexibiliteit en een zekere mate van willekeur...
Gast

Re: Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Bericht door Gast »

...allemaal zijn ze dus 'van gedachten veranderd' en dat was dus blijkbaar OK
Misschien is dat inderdaad een betere uitleg. ;) Dat je "van gedachte veranderd" en plots besluit om naar mogelijkheden te zoeken om te kunnen blijven. Ik had het ook niet per definitie over het laten verlopen van een visum en dan niet terug te keren (dus overstay en illegaal e.d.). Ik had het echt louter over de legale route en dat er bij sommige visums vanuit gegaan wordt dat je weer terugkeert terwijl je in de praktijk ziet dat er vaak van status veranderd wordt en dat dit inderdaad, zoals je zelf zegt, blijkbaar wel OK is.
Ze maken zich veel meer zorgen over illegal immigration intent.
Dat is inderdaad waar. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Er zullen zat mensen zijn die legaal binnenkomen en illegaal blijven. Dat ze zich daar streng voor maken kan ik me voorstellen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Bericht door hemmie »

Ik ken ook verschillende mensen die van H1 (en dan vaak eerst F1 enz) of L1 na huwelijk een greencard kregen, nooit over problemen gehoord.
Terug in Texas!
Gast

Re: Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Bericht door Gast »

Ik ken ook verschillende mensen die van H1 (en dan vaak eerst F1 enz) of L1 na huwelijk een greencard kregen, nooit over problemen gehoord.
Nee inderdaad. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik hier eigenlijk nooit aandacht aan heb geschonken. Ik wist wel dat sommige visums niet bedoeld waren om je permanent te vestigen maar omdat ik bij toeval een aantal regels en gebruiken las van non-immigrant visums waarbij ik het gevoel had dat men op papier heel erg streng is maar men in de praktijk eigenlijk erg "makkelijk" van status kan veranderen zonder dat daar consequenties aan vast zitten.

Ik meen mij wel iets te herinneringen van een regel of artikel dat als men binnen 60 dagen na aanvang van een visum een huwelijk aanging de hele procedure van verblijfsvergunning e.d. nietig wordt verklaard omdat dit dan de schijn heeft van visummisbruik en "greencard hunting". Misschien is dat dan wel echt iets om rekening mee te houden?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Bericht door Hockey »

Dexstar schreef:Ik meen mij wel iets te herinneringen van een regel of artikel dat als men binnen 60 dagen na aanvang van een visum een huwelijk aanging de hele procedure van verblijfsvergunning e.d. nietig wordt verklaard omdat dit dan de schijn heeft van visummisbruik en "greencard hunting". Misschien is dat dan wel echt iets om rekening mee te houden?
Nee, niet doen. Tenzij je meer hebt dan "ik meen mij iets te herinneren". Als jij daadwerkelijk een bron hebt, een bron van officiële hand, dan ja, anders nee.
Gast

Re: Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Bericht door Gast »

Dit komt van Wikipedia, kan niet opmaken wat precies de gevolgen zijn maar het lijkt me beter om dit te vermijden;
Some confuse an example of immigrant intent presented in a footnote within the Foreign Affairs Manual. This footnote is called the 30- to 60-day rule. This relates to the presumption of immigration fraud by consular officials.[1] If a person enters on a non-immigrant visa, such as a B-2 visa, but soon after works without USCIS authorization or marries a U.S. citizen or permanent resident, then a consular official may presume visa fraud and deny all future visa applications. This 30- to 60-day concept has little to do with dual intent. This footnote guides consular officials on the intention of the U.S. government to deter those from entering, who intend to abuse the non-immigrant visa system based upon Immigration and Naturalization Sections 214(b) or 212(a)(6)(C)(i).
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Bericht door Dakloze »

Dexstar schreef:Wat mij eigenlijk altijd opviel is dat een deel van de visums non-immigration visa betreft. Het andere deel is dual intent wat zoveel betekent dat je niet wordt "afgerekend" als je kenbaar maakt wellicht voorgoed in de VS te willen blijven.
Klopt. Sommige visa zijn dual-intent, met als meest bekende voorbeelden de L en H categorieen. Dit zijn non-immigrant visa omdat ze geen immigrant benefits hebben, maar het is met deze visa toegestaan om aan permanent residency te werken.

Zie ook hier: https://www.uscis.gov/ilink/docView/FR/ ... 57820.html

Met andere woorden, wanneer een van deze visas hebt, hoef je je geen zorgen te maken.
--
I route, therefore you are.
Gast

Re: Vraagjes over dual intent en non-immigrant

Bericht door Gast »

Met andere woorden, wanneer een van deze visas hebt, hoef je je geen zorgen te maken.
Dat zeker niet nee. Ware het niet dat ik juist niet in het bezit was van een van deze visums maar toch de achterliggende gedachte had om te willen blijven en daaraan te werken, op wat voor manier dan ook. Zo ik dat ook bij veel andere personen zie die wonen en werken op non-immigrant visums en gaandeweg de jaren toch mogelijkheden zien om permanent te kunnen blijven (trouwen, status verandering etc.)

Het lijkt me in geen geval slim om aan de wilgen te hangen dat je dat van plan bent en dat te vermelden bij je aanvraag van een non-immigrant visum of bij de douane bij aankomst, maar ik kan me tegelijkertijd ook niet voorstellen dat medewerkers van het consulaat of de douane zo naif zijn om te denken dat non-immigrants allemaal voor 100 procent de motivatie zullen hebben om terug te keren naar hun land van herkomst. Er kan van alles gebeuren in een paar jaar...

Die situatie vond ik interessant, omdat ik las dat er eigenlijk best streng beschreven staat (bij non-immigrant visums) dat het de bedoeling is dat je echt weer terug gaat, terwijl er over een status verandering nagenoeg nooit moeilijk gedaan wordt. Een eerdere comment sprak al van het feit dat die regels wellicht bedoeld zijn om illegaliteit tegen te gaan en mensen te weerhouden van "overstayen". En vanuit dat opzicht snap ik dat wel.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer