Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Hallo iedereen:

Ik ben onlangs genaturaliseerd, en heb daarna het Amerikaanse paspoort aangevraagd. Ik heb dus nu de Nederlandse EN Amerikaanse nationaliteit. Ik begrijp, dat ik op basis van het feit dat ik met een Amerikaan getrouwd ben Nederlandse kan blijven, wat ik ook wil. Verder heb ik begrepen dat ik daartoe de Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap moet aanvragen. Wie, o wie, heeft dit onlangs met succes verkregen en kan me stap voor stap uitleggen wat ik moet doen? Ik word helemaal gek van het maas aan informatie hierover, en moet zeggen dat deze laatste stap meer gecompliceerd is dan het verkrijgen van Citizenship en Amerikaanse paspoort tesamen.
Is dit misschien de juiste link?
https://www.nederlandwereldwijd.nl/wone ... ionaliteit
Ik neem aan dat op mij van toepassing is: "U heeft de nationaliteit van uw partner aangenomen."
En waar kan ik het aanvraagformulier vinden, en waar staat het in het Engels, hoe ik aan de documenten kan komen?

Ik heb mijn Nederlandse paspoort onlangs verlengd, dus dat hoef ik niet te doen.
Het gaat alleen om Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap, als dit tenminste nog nodig is.

Bij voorbaat hartelijk dank aan wie mij kan helpen!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door dutch_in_seattle »

Je hoeft niet per se een Verklaring tot behoud van Nederlanderschap aan te vragen, maar als je die hebt, hoef je de volgende keer dat je je Nederlandse paspoort verlengt, niet weer een hele papierwinkel te overleggen om aan te tonen dat je aan de uitzonderingsregel voldoet om je Nederlanderschap te behouden na het verkrijgen van een andere nationaliteit. Ik heb een paar weken geleden mijn Nederlandse paspoort vernieuwd en het werkt als een speer. Veel gemakkelijker dan alweer je (maximaal zes maanden oude) uittreksel van het bevolkingsregister en al die andere paperassen aan te vragen. Dus als je die verklaring kunt krijgen, dan zou ik dat zeker doen, al zal je 'm waarschijnlijk pas over tien jaar nodig hebben, wanneer je Nederlandse paspoort weer verloopt.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Billy Bob
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 mei 2016, 01:16
Locatie: Oregona

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Billy Bob »

Dahlia,

Deze pagina, https://www.nederlandwereldwijd.nl/wone ... ionaliteit, gaat niet over de Verklaring Behoud Nederlanderschap waar jij het over hebt. Op de pagina wordt wel de Verklaring Nederlanderschap genoemd. Dat is een document in plaats van een paspoort om je Nederlanderschap aan te tonen. Jij hebt een Nederlands paspoort, dus je hebt geen Verklaring Nederlanderschap nodig.

De Verklaring Behoud Nederlanderschap bestaat volgens mij officieel niet meer.

Verder valt het mij op dat volgens dezelfde pagina, https://www.nederlandwereldwijd.nl/wone ... ionaliteit, er tegenwoordig minder documenten nodig zijn dan voorheen om een Nederlands paspoort aan te vragen nadat je Amerikaan bent geworden en je je Nederlandschap behouden hebt omdat je partner Amerikaan is: naturalisatiedocument, bewijs van woonplaats, gelegaliseerde huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap, identiteitsbewijs met nationaliteit van partner, huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap of echtscheidingsakte van partner.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Bennogr »

Vroeger had de ambassade in Washington een mooi lijstje met precies wat je moet hebben om een nieuw Nederlands paspoort aan te vragen (verlengen doen ze al jaren niet meer) als je de nationaliteit van je partner had aangenomen. Inclusief met de officiele naam van de juiste kopie van je naturalisatiebewijs (was wat anders dan een 'gewone' kopie en redelijk onbekend bij de Amerikaanse immigratiedienst, maar met die officiele naam konden ze het naslaan).

Heb me rot gezocht, maar nergens dat lijstje meer kunnen vinden. Je zou haast gaan denken dat dat te makkelijk zou zijn en waarom makkelijk als het ook moeilijk (bijna onmogelijk) kan?

Als ik in samenzweringen zou geloven, zou ik haast denken dat de Nederlandse regering eigenlijk niet blij is met die wet uit 2003 en eigenlijk stilletjes hoopt dat al die lastige Nederlanders in den vreemde de moeite niet meer zullen nemen, waardoor het 'probleem' vanzelf verdwijnt.

Overigens, dat formulier waarbij ze toegeven dat je inderdaad recht hebt op twee paspoorten maakt het vernieuwen van je Nederlandse paspoort inderdaad wel een stuk makkelijker.

Als iemand dat lijstje met benodigdheden wel kan vinden, dan zou delen een zeer grote dienst zijn voor de mensen die voor dubbele nationaliteit in aanmerking komen!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Bedankt, iedereen.

Ik weet nu niet zo goed wat ik zal doen.

Het lijkt me toch beter dat ik die Verklaring tot Behoud aanvraag, want wat gebeurt er als ze in Nl. weer besluiten dat Nederlanders met twee nationaliteiten de Nederlandse nationaliteit moeten verliezen?!

Zou het helpen, als ik deze week de Nl. Ambassade in Washington DC eens opbel om te vragen? Zou er daar iemand met genoeg hersenpan aanwezig zijn om te weten waar ik het over heb? Ik had de consul in Vancouver BC een email gestuurd (ik woon in Seattle) en kreeg een mail terug uit Nl. (Directie Consulaire Zaken en Visumbeleid
Ministerie van Buitenlandse Zaken van het Koninkrijk der Nederlanden) met links naar de Verklaring van Nederlanderschap, wat niet hetzelfde is. Of misschien zal ik met hen mailen, en erop hameren dat het gaat om de Verklaring tot Behoud, en is dit nog wel nodig, en hoe kan ik voorkomen mijn Nederlanderschap te verliezen?!

Dank voor jullie advies.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Officieel is het tegenwoordig zo dat je de hele papierrommel om te bewijzen dat je je Nederlanderschap hebt behouden maar 1 keer hoeft te overleggen, namelijk de eerste keer dat je je NL paspoort aanvraagt nadat je Amerikaan(se) bent geworden. De combinatie van datum naturalisatie EN afgifte van NL paspoort na die datum moet immers al bewijzen dat die documenten al eens voorgelegd zijn. Dus is die Verklaring Behoud Nederlandschap verder overbodig, en ik vermoed dat ze daarom de informatie daarover hebben verwijderd.

Wèl werd mij door het 24/7 Consulair Contact Center het volgende aangeraden, toen ik die situatie voorlegde afgelopen october:
Uw huidige paspoort* is uw bewijs dat u ten tijde van de verkrijging van de Amerikaanse nationaliteit niet het Nederlanderschap hebt verloren. Het is dus niet verplicht om hiervoor andere documenten te overleggen.
Heeft u de verklaring van behoud van Nederlanderschap nog, dan wil ik u wel adviseren deze alsnog mee te nemen. U voorkomt hiermee dat eventuele vragen onbeantwoord blijven of dat u documenten moet nasturen.
*NL paspoort van ná mijn naturalisatie dus

Ze blijven dus een slag om de arm houden, en het zal afhangen van de kennis van de medewerker die jouw paspoortaanvraag behandelt hoeveel documenten je moet leveren.

@Benno, je bedoelde dit lijstje misschien?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Billy Bob schreef: Jij hebt een Nederlands paspoort, dus je hebt geen Verklaring Nederlanderschap nodig.
Maar: dat hangt ervan af of ze dat Nederlandse paspoort vóór of ná haar naturalisatie heeft gekregen. Als het vóór haar naturalisatie was, is dat paspoort geen bewijs van haar Nederlanderschap, en zou ze juist wèl die Verklaring moeten aanvragen, en dat zou ik haar ook aanraden. Bovendien zal het over een kleine 10 jaar de volgende paspoortaanvraag makkelijker maken.

Als het zo was dat ze b.v. toch al volgend jaar haar paspoort ging vernieuwen, dat zou ik de Verklaring denk ik niet aanvragen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Helaas verliep mijn Nederlandse paspoort net vóórdat ik ging naturaliseren. Dus nu hoef ik mijn Nl paspoort pas over 9 jaar te vernieuwen.

Ik heb geen zin om iedere keer weer de hele rataplan aan documenten te moeten overleggen (neem aan dat dat dan weer apostilles moeten zijn?!), en zou liever die Verklaring tot Behoud hebben (bovendien heb ik net al een geboorteakte van mijn man aangevraagd, wat zo'n kleine $50 kostte).

Ik zou graag officiëel horen, of die Verlaring tot Behoud verder is afgeschaft.

Ik hou me aanbevolen als iemand nog iets meer weet, en verder zal ik nog eens met het Consulaat mailen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Ik zou als ik jouw schoenen stond gewoon de Verklaring Bezit Nederlanderschap aanvragen. Dat het nu "Bezit" heet en vroeger "Behoud" doet er volgens mij niets toe, je hebt dan gewoon een bewijs in handen dat je je Nederlanderschap niet verloren bent door je te laten naturaliseren. Bovendien kan je het per post doen. Beter mee verlegen dan om verlegen, en wie weet hoe de wetten nog veranderen, dan heb je tenminste iets officieels in handen.

Nogmaals, die hele rataplan hoef je maar 1 maal te overleggen. In jouw geval òf voor de Verklaring Bezit Nederlanderschap, òf voor je eerste paspoort aanvraag over 9 jaar. Na die eerste paspoort aanvraag hoeft het (officieel tenminste) niet meer, dus niet voor elke volgende paspoort aanvraag. Tot voor kort was dat anders. Maar zo'n Verklaring zou wel eens handig kunnen zijn als je met een minder ervaren ambtenaar te maken krijgt :)

FYI - alle email die je naar het consulaat stuurt, wordt doorgestuurd naar het Consulair Contact Center, Directie Consulaire Zaken en Visumbeleid (MinBuZa). In mijn ervaring beantwoordt het Consulaat zelf dit soort vragen niet meer.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Bennogr »

Ik weet niet of dit nog steeds zo is, maar mij is indertijd verteld dat een Nederlands paspoort alleen een REISdocument is, niet een NATIONALITEITsdocument. Ik had mijn Nederlandse paspoort na mijn Amerikaan-worden vernieuwd, denkend dat ik daarmee klaar was
, maar moest het de keer daarna helemaal over doen. De jongste keer, met de behoudsverklaring ging het allemaal heel makkelijk.

Maar ik kan het verkeerd hebben en hou de zaak niet zo goed meer bij. Plus mijn studie Amerikaas recht heb ik gedaan bij de "Universiteit van Law and Order" (de tv serie).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door SemJes »

Even een gerelateerde vraag; je Nederlandse nationaliteit verlies je dus niet op het moment van het aannemen van de Amerikaanse, maar pas bij het verlengen van het paspoort en het niet kunnen overleggen van de verklaring tot behoud/bezit Nederlanderschap? Of wordt het alleen bij het verlengen gecheckt en ben je alsnog "Nederlander af" op de datum van het aannemen van de Amerikaanse nationaliteit?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Het laatste. Je verliest automatisch de NL nationaliteit zodra je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt (en niet onder 1 vd uitzonderingsregels valt). Maar de NL overheid weet het meestal pas als je je paspoort gaat vernieuwen.

En ook al val je onder de uitzonderingsregel, als je daarna niet binnen de 10 jaar je NL paspoort vernieuwt of de Verklaring Bezit Nederlanderschap aanvraagt/vernieuwt, verlies je op het moment dat die tienjaarstermijn verloopt, ook automatisch je Nederlanderschap.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door SemJes »

Bedankt Dutchess, goede informatie!
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Ok. Dit is de link die ik kreeg toegestuurd van het Consulaat op mijn vraag.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/wone ... -aanvragen

Als ik daarna kies voor Eerste verklaring van Nederlanderschap voor meerjarigen aanvragen (dan kies land: VS), en onder uw situatie: "U had niet eerder een bewijs van Nederlanderschap, een Nl. Paspoort, of een Nl. Identiteitskaart." Ik had niet eerder eerder een bewijs van Nederlanderschap, maar WEL een Nl. Paspoort!

Hoe moet ik die Verklaring dan aanvragen??
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Je moet juist kiezen voor "Verklaring van Nederlanderschap Verlengen" (niet "Eerste Verklaring"), want je hebt al een paspoort. Het klinkt gek, maar volg de stappen maar en dan kom je op de juiste pagina.
Heeft u eerder een Nederlands paspoort, ID-kaart of verklaring van Nederlanderschap gehad? Of stond u bijgeschreven in het paspoort van uw ouders? Dan kunt u een verklaring van Nederlanderschap verlengen. Dit wordt ook wel vernieuwen genoemd. Kies uw leeftijd:
Dan klik je op "U kunt een verklaring van Nederlanderschap verlengen als meerderjarige." Daarna moet je Verenigde Staten kiezen.

Dan kom je op Verklaring van Nederlanderschap verlengen meerderjarige in de Verenigde Staten van Amerika.

Je kunt zien dat je op de juiste pagina zit, want de volgende criteria zijn op jou van toepassing:
  • Uw situatie
    > U heeft de Nederlandse nationaliteit.
    > U bent 18 jaar of ouder.
    > U had al eerder een verklaring van Nederlanderschap, een (verlopen) Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart. Of stond bijgeschreven in het paspoort van uw ouders.
Op die pagina staat ook weer een link naar de extra documenten die je nodig hebt vanwege je dubbele nationaliteit.

Succes ermee, het zal best lukken!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Dank je Duchess, dit is het!

Onder "extra documenten" is het laatste dus op mij van toepassing hè, "u hebt de nationaliteit van uw echtgenoot aangenomen" en ik hoef alleen die documenten op te sturen.

Nog één vraag: als ik dit nu doe, zonder dat ik mijn Nl. paspoort vernieuw, krijg ik dan een bewijs? Verklaring? Iets dat ik de volgende keer kan mee opsturen, als ik mijn paspoort wel vernieuw?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Ja, alleen de extra documenten voor die laatste categorie "u hebt de nationaliteit van uw echtgenoot aangenomen" moet je opsturen (en de "normale" documenten natuurlijk - paspoorten, aanvraagformulier, en bewijs van legaal verblijf).

Je krijgt een papier toegestuurd, 1 pagina, die verklaart dat je Nederlanderschap "op grond van artikel 15, tweede lid en onder c RWN is behouden" of iets in die geest. Die verklaring kan je dan gebruiken als je over 9 jaar je paspoort vernieuwt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Nogmaals bedankt, Dutchess!
Ik hoop dat anderen hier ook iets aan hebben!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Graag gedaan! Laat ons nog even weten als alles gelukt is.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Fellow2012

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Fellow2012 »

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer