Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap/Legalisatie van Certificate Of Naturalization

Bericht door Dahlia »

Ik ben bezig met het verzamelen van alle documenten, en heb een vraag over Legalisatie van Certificate Of Naturalization. Moet ik hier echt eerst weer voor naar de UCSIS office om een certified copy op te halen? Kan ik niet gewoon een notarized copy van het document bij mijn plaatselijke bank verkrijgen??

B.v.d.
Fellow2012

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Fellow2012 »

Je wilt dus de akte van jouw naturalisatie (Amerikaanse nationaliteit) legaliseren? De reden hiervoor is namelijk dat de Nederlandse overheid (consulaat) dat eist. Regrettably wanneer documenten tussen twee landen worden uitgewisseld een notary public wordt niet geaccepteerd, tenzij het consulaat een uitzondering voor je maakt - highly unlikely but not impossible. Dus alleen een apostille zal je verder helpen. Het Nederlandse consulaat maakt het niet makkelijk voor je. Vergelijk dat wanneer je Nederlandse documenten overhandigt aan het Amerikaanse consulaat in Amsterdam, volgens mij vragen ze geen legalisatie.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

USCIS moet verifiëren dat het om een "echte copy" van het naturalisatie certificaat gaat, en dat kan (kennelijk) een gewone notary niet, alleen de experts bij USCIS. En daarna moet die "echte copy" naar het Dept. of State worden verstuurd om die apostille te krijgen. Het is idd heel omslachtig allemaal.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Fellow2012

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Fellow2012 »

Klinkt omslachtig maar ik snap wel waarom USCIS een “echte kopie” wil certificeren ipv van het originele document. Want deze “true copy” gaat zo dadelijk naar Dep of State, daarna naar het consulaat vervolgens wordt het doorgestuurd naar Den Haag. Onzeker is of je dit document terugkrijgt, meestal wel. Als je dit met het originele document zou doen en je bent het in dit proces kwijt, tja dan zal je toch $500 of meer moeten ophoesten om een vervangende original aan te vragen – als je je Amerikaans paspoort kwijtraakt.
Fellow2012

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Fellow2012 »

EDIT ---

"When a naturalized US citizen needs to have a Certificate of Naturalization “authenticated” by the U.S. State Department for use by Foreign Governments/Embassies, USCIS can copy the document and certify it as a true copy. “Authentication” is a term used by the U.S. Department of State and other Governments to describe what USCIS refers to as Certified True Copies. When you require a Certificate of Naturalization to be authenticated, be sure to use the term "Certified True Copy."

https://www.uscis.gov/tools/how-do-i-cu ... ralization
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Bennogr »

Ik heb indertijd ondervonden dat niet iedereen die in een USCIS kantoor werkt precies weet wat een "Certified True Copy" van een naturalisatiecertificaat is. In dat geval gewoon doorvragen en er eventueel een opzichter bijhalen, ze kunnen het namelijk opzoeken in hun systeem.

Succes met de hele handel.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wijngave
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2017, 21:58

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door wijngave »

Ik heb dit net vorige week afgehandeld. Vorig jaar in januari Amerikaanse nationaliteit aangenomen. Mijn paspoort verloopt in september en ik had geen zin om naar het consulaat te gaan (en heb NL paspoort niet nodig voor reizen) dus Verklaring van Nederlanderschap aangevraagd.

https://www.netherlandsworldwide.nl/liv ... ted-states

En voor extra documenten voor eerste keer na verkrijgen andere nationaliteit:

https://www.netherlandsworldwide.nl/liv ... ationality

Moet het volgende opsturen:
* paspoort
* aanvraagformulier
* certified check (wel eerst bevestigen hoeveel het is - toen ik het eerst opstuurde vertelden ze me dat het $1 te weinig was hoewel de website nog steeds $32 aangaf. Een maand later was het nog een dollar duurder, $34)
* certified MET appostille naturalizatie certificaat (dus eerst naar INS office, en dan opsturen naar Washington DC voor appostille)
* affidavit of marital status voor vrouw, notarized
* copie paspoort vrouw
* geboortebewijs vrouw, met appostille
* huwelijksakte met appostille van staat waar u getrouwd ben

Appostile van laatste twee moeten minder dan 1 jaar oud zijn.

Dat is het geloof ik.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Bedankt, Wijngave.

Ik ben momenteel bezig het aanvragen van deze Verklaring, zonder dat mijn paspoort vernieuwd hoeft te worden. (Had mijn Nederlandse paspoort nl net vernieuwd vóórdat ik citizenship kreeg).

Een paar vragen:
-als je "paspoort" zegt, bedoel je dan notarized copies van de paspoorten??
-ik heb net de certified copy ontvangen van het geboortebewijs van mijn man (van vital records). Moet dat nou ook weer worden opgestuurd naar de Dept. of State voor authentication?? (Net als de marriage license?)
-hoe kom ik aan een affadavit van marital status?

Bvd.

Dahlia
nlinny
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mar 2014, 19:09

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door nlinny »

Ik ben hier destijds doorheen gegaan en het is een papierwinkel. Maar als je je verklaring behoud NL eenmaal hebt, dan is een paspoortverlenging best makkelijk. Zoals hier gezegd, zorg ervoor dat je altijd een geldig NL paspoort hebt. Tegenwoordig is-ie 10 jaar geldig.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door dutch_in_seattle »

Helemaal mee eens. Zorg ervoor dat je een Verklaring Behoud Nederlanderschap aanvraagt, ook al kost dat misschien de nodige moeite. Het maakt vernieuwen van je Nederlandse paspoort in de toekomst veel gemakkelijk, aangezien je dan niet weer die hele papierwinkel hoeft te overleggen. Je hoeft dan letterlijk alleen maar die verklaring te laten zien en klaar is Kees. Ik weet niet of instanties in Nederland daar iets mee kunnen, maar de ambassades en consulaten in Noord-Amerika wel (in ieder het consulaat in Vancouver, BC, waar ik vanuit Seattle naar toe ga).
Zoals gezegd zijn Nederlandse paspoorten tegenwoordig tien jaar geldig, dus je hoeft je paspoort nu niet meer zo vaak te vernieuwen, maar toch erg handig die officiële verklaring.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Dahlia schreef: -ik heb net de certified copy ontvangen van het geboortebewijs van mijn man (van vital records). Moet dat nou ook weer worden opgestuurd naar de Dept. of State voor authentication??
Daar moet idd een apostille op van de staat waarin je man geboren is (dus niet Dept of State in Washington DC, maar de Secretary of State of iets soortgelijks van zijn geboorte staat).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

dutch_in_seattle schreef:Ik weet niet of instanties in Nederland daar iets mee kunnen,
Tegenwoordig gelukkig wel. In Enschede was het een makkie met die verklaring.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
wijngave
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2017, 21:58

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door wijngave »

Een paar vragen:
-als je "paspoort" zegt, bedoel je dan notarized copies van de paspoorten??

Origineel voor je eigen paspoort (ze sturen het terug), copie van eega

-ik heb net de certified copy ontvangen van het geboortebewijs van mijn man (van vital records). Moet dat nou ook weer worden opgestuurd naar de Dept. of State voor authentication?? (Net als de marriage license?)

Inderdaad

-hoe kom ik aan een affadavit van marital status?

heeft het consulaat aan me opgestuurd toen ze mijn aanvraag terugstuurden (had geen appostille op naturalizatie certificaat, certified check was $1 te weinig, en had geen affidavit bijgevoed). Misschien beste om even een berichtje te sturen via website zodat de op kunnen sturen. Is een bladzijde, makkelijk in te vullen, en kan in je town hall worden genotarizeerd.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Ik heb overal gezocht en gevraagd, maar kan geen Affidavit van Marital Status form vinden. Wie kan me hier aan helpen?

Bvd.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Ik begrijp ook niet wat zo'n affidavit inhoudt (je stuurt toch al je marriage certificate?). Ik zie het ook niet op de lijst van vereiste documenten staan. Ik heb nog even in m'n ladekast zitten graven om te kijken of ik zoiets ook moest inleveren bij mijn aanvraag, maar ik kon de kopie van mijn aanvraag niet meer vinden.
wijngave schreef:
-hoe kom ik aan een affadavit van marital status?

heeft het consulaat aan me opgestuurd toen ze mijn aanvraag terugstuurden [...] Is een bladzijde, makkelijk in te vullen, en kan in je town hall worden genotarizeerd.
Misschien kan @wijngave een blanco versie hiervan aan je doorsturen?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Fellow2012

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Fellow2012 »

Het formulier stond op de oude website van de ambassade in DC. Ze hebben recent alles omgegooid zag ik net want alle oude links die ik had gebruikt om dit proces af te ronden werken niet meer.

@Dutchess , Ik begreep van de medewerkster achter de balie dat de bedoeling van dat formulier is om de huidige “status” te bevestigen met een handtekening van beide partners! Seriously. Aangezien de trouwakte een halfjaar oude kan zijn, is wellicht de situatie in de tussentijd gewijzigd. Als je Amerikaanse echtgenoot(e) dit formulier ondertekent bevestigt hij/zij hiermee de meeste recente status! :roll:

Ik ga even mijn papierarchief opzoeken. Overigens, in DC hebben ze dit formulier al gereed, zelfs als je het niet hebt printen ze het terplekke voor je uit. Zo hebben wij het gedaan.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Ja, nu je het zo omschrijft brengt het vage herinneringen terug. Oh, de bureaucratie! :roll:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Ik heb 'em.

Had ook maar naar de Ambassade in WA DC geschreven, en daar was mijn verzoek aan de juiste persoon doorgestuurd.

Zal proberen de pdf te kopieërn, maar weet niet of het lukt.

.
affidavit-marital-status.pdf
(125.54 KiB) 84 keer gedownload
Dahlia
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Heel simpel inderdaad - ze hadden het makkelijker kunnen maken door dit formulier gewoon (weer?) op hun website te zetten (en ook vermelden in de lijst van vereiste documenten). Bedankt voor het delen, er zullen in de toekomst vast nog wel forumlezers zijn die hiermee geholpen worden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dahlia
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 sep 2015, 18:43

Re: Verklaring tot Behoud van Nederlanderschap

Bericht door Dahlia »

Nog even de laatste info via een nieuwe link die ik vond:

http://rijksoverheid.nl/nationaliteit-verliezen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer