Werk vinden om te emigreren.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
KenHD883
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 okt 2016, 13:09
Aantal x V.S. bezocht: 2

Werk vinden om te emigreren.

Bericht door KenHD883 »

Hi there,

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd hoe de meesten hier geëmigreerd zijn naar de States. DV-lottery, door bedrijf uitgestuurd of zelf werk gevonden ?
Mijn vrouw en ik dromen al jaren om ons in de States te vestigen en daar ons verdere leven op te bouwen. Onze kinderen zijn nog zeer jong en kunnen zich nu nog zeer gemakkelijk aanpassen.

Echter ben ik nu zelfstandig architect en heb mijn eigen kantoor. Gezien dit een zeer 'lokaal' beroep is, zie ik hierin niet de mogelijkheid om mezelf hierin uit te zenden naar de States.
Heeft er iemand ervaring met werk vinden in Amerika, waarbij ze überhaupt bereid zijn om je te helpen met een werkvisa ?
Kan je op basis hiervan ooit een verblijfsvergunning of zelfs Green Card verkrijgen ?

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen. :D

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Max Kool »

Ik werd een jaar of vier geleden benaderd door een game studio in Los Angeles om als senior systems engineer bij hun te komen werken. Ik werkte toen in Nederland bij een van de grote consultancy bedrijven. Ik kreeg alle vrijheid om vanuit huis te werken, verhuizen naar Dublin (daar hebben ze een kantoor) of naar Los Angeles. Of eerst Dublin en daarna Los Angeles.

Mijn vrouw en ik hebben toen besloten om Dublin "over te slaan" en direct voor Los Angeles te kiezen. Aanvankelijk een jaar vanuit huis gewerkt, en daarna geëmigreerd middels een L1-B visa. Ondertussen bijna drie jaar verder hebben we Green Cards, een koopwoning, en zijn we dus redelijk "gesetteld"...

Allemaal netjes via de werkgever.

Dit is trouwens een super interessant draadje voor ullie denk ik.
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door dutch_in_seattle »

Trouwen met een Amerikaans staatsburger. Verreweg de gemakkelijkste manier om de V.S. binnen te komen... :-)
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Queste »

Moet 'ie toch eerst gaan scheiden :D Polygamie is ook in de US niet toegestaan
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Wanderlust »

Leuk! Ik ben hierin ook zeer geïnteresseerd en lees mee. Alleen is mijn situatie net wat anders (binnenkort WO master afgestudeerd, nog single, dit jaar voor het eerst (zonder succes) meegedaan met DV lottery). Mijn afstudeerrichting is Bedrijfskunde / HR overigens.

Mijn werkgever zit óveral, behalve in de VS. Anders waren er intern zeker mogelijkheden. Volgende week ga ik met mijn leidinggevende bespreken hoe ik mijn opleidingsbudget het best kan besteden (ihkv aantrekkelijker voor de Amerikaanse arbeidsmarkt, hij is op de hoogte van mijn ambities).

Anderzijds probeer ik ook na te denken over een overstap naar een ander bedrijf in Nederland, dat wél in de VS is gevestigd. Op die manier ben je toch wat 'dichter' bij een overstap lijkt me. Mijn scriptiebegeleider heeft het al vaker gehad over hier een phd doen en dan te emigreren.

Kansen en mogelijkheden zijn natuurlijk zeer beperkt, maar ik geef nog niet op. Ik zit - gelukkig - nog in een flexibele situatie waarin ik kan 'schakelen'. Ben benieuwd of iemand nog suggesties heeft, met betrekking tot het bovenstaande of andere ideeën. Begrijp me niet verkeerd, ik ben me er echt van bewust dat het ontzettend moeilijk, dan wel haast onmogelijk is.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Queste »

Wanderlust schreef:Anderzijds probeer ik ook na te denken over een overstap naar een ander bedrijf in Nederland, dat wél in de VS is gevestigd.
Denk groter. Ik zit in DUS nu omdat ik hier op termijn met een L1 naar de USA kan. Internationale ervaring doet het ook nog eens erg goed op een cv, zeker als je naar het buitenland wil. Stukje zekerheid dat je niet na 2 maanden weer opstapt omdat je toch heimwee hebt.

Na trouwen is imo via een studievisum naar een werkvisum de route met de hoogste kans van slagen. Dit werkt beter als je een STEM studie zou hebben omdat je daarmee extra tijd OPT krijgt waarin je dat werkvisum kan bemachtigen.

Het allerbelangrijkste is netwerken, netwerken, netwerken en netwerken.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Dakloze »

Queste schreef:Ik zit in DUS nu omdat ik hier op termijn met een L1 naar de USA kan. Internationale ervaring doet het ook nog eens erg goed op een cv, zeker als je naar het buitenland wil. Stukje zekerheid dat je niet na 2 maanden weer opstapt omdat je toch heimwee hebt.

Na trouwen is imo via een studievisum naar een werkvisum de route met de hoogste kans van slagen. Dit werkt beter als je een STEM studie zou hebben omdat je daarmee extra tijd OPT krijgt waarin je dat werkvisum kan bemachtigen.
Voorheen zou ik het helemaal met Queste eens zijn geweest, ware het niet dat H1-B tegenwoordig weer zwaar oversubscribed is en de kansen op het bemachtigen een stuk kleiner zijn. De F1-OPT -> H1-B route is tegenwoordig letterlijk en figuurlijk een gok vanwege de H1-B loterij.

Wat dat betreft is L1 op dit moment de beste route als je geen Indier, Chinees of Mexicaan bent. Deze route heb ik ook gevolgd.

Wanneer H1-B niet langer oversubscribed zou zijn (bijvoorbeeld als ze meer H1-Bs beschikbaar stellen), zou H1-B weer de best route zijn vanwege de portability. Met L1 zit je vast aan je werkgever tot je een GC hebt. Met H1-B is dat minder.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Max Kool »

Oversubscription van H1-B zal weleens rap omlaag kunnen gaan. Het minimum salaris dat een sponsoring employer moet bieden wordt met de H1-B Visa Reform Bill bijgesteld van $60.000 naar $130.000...
LA, LA, LA....
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Queste »

thenextdtrump schreef:Voorheen zou ik het helemaal met Queste eens zijn geweest, ware het niet dat H1-B tegenwoordig weer zwaar oversubscribed is en de kansen op het bemachtigen een stuk kleiner zijn. De F1-OPT -> H1-B route is tegenwoordig letterlijk en figuurlijk een gok vanwege de H1-B loterij.
Vandaar ook de STEM studie waarbij je totaal 3 jaar OPT kunt doen en dus 3x kans maakt in de loterij. Het aantal inschrijvingen dit jaar was wel al een stuk lager dan de afgelopen jaren hoewel nog steeds zwaar oversubscribed.
Max Kool schreef:Oversubscription van H1-B zal weleens rap omlaag kunnen gaan. Het minimum salaris dat een sponsoring employer moet bieden wordt met de H1-B Visa Reform Bill bijgesteld van $60.000 naar $130.000...
H1B zal moeten veranderen. $130,000 lijkt me erg hoog maar het had natuurlijk jaarlijks met de inflatie geindiceerd moeten worden. Dan had het probleem lang zo groot niet geweest als het nu is.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Wanderlust »

thenextdtrump schreef:Wat dat betreft is L1 op dit moment de beste route als je geen Indier, Chinees of Mexicaan bent. Deze route heb ik ook gevolgd.
Dank, hier dacht ik zelf inderdaad ook aan in eerste instantie. Staat ook het dichtst tot mijn studie-achtergrond denk ik (bedrijfsleven, management). Zoeken naar een werkgever in NL met vestigingen in de VS die me na een jaar kan overplaatsen. Of haal ik nu twee visa door elkaar?

Ik overweeg overigens nog een optie: met een J-1 toch nog een aantal maanden stage gaan lopen daar. Ik studeer (hopelijk) deze zomer af, en begreep van bemiddelingsorganisaties dat je binnen een jaar na afstuderen nog een J-1 kan aanvragen. Zou betekenen dat ik per 1 jan. zou stoppen bij mijn huidige werkgever om daar stage te gaan lopen. Vraag me alleen af of dit op lange termijn effectief is of dat ik beter zou kunnen inzetten op het vinden van een werkgever waarbij L1 mogelijk zou zijn, dan wel de route die Queste omschrijft.

Dank voor het meedenken allemaal. In mijn nabije omgeving wordt dit allemaal als eenvoudiger gezien dan het daadwerkelijk is. :lol:
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Dakloze »

Queste schreef: H1B zal moeten veranderen. $130,000 lijkt me erg hoog maar het had natuurlijk jaarlijks met de inflatie geindiceerd moeten worden. Dan had het probleem lang zo groot niet geweest als het nu is.
Een beetje software engineer in silicon valley zit daar ruim boven. Ter vergelijking: het gemiddelde salaris bij Juniper Networks was 160k in 2014.

http://www.fark.com/comments/8098493/Th ... rkers-less

Dan heb je het dus over gemiddeld, dus inclusief de koffiejuffrouw. Een beetje techneut zit daar dus ruim boven.
--
I route, therefore you are.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Dakloze »

Wanderlust schreef:
thenextdtrump schreef:Wat dat betreft is L1 op dit moment de beste route als je geen Indier, Chinees of Mexicaan bent. Deze route heb ik ook gevolgd.
Dank, hier dacht ik zelf inderdaad ook aan in eerste instantie. Staat ook het dichtst tot mijn studie-achtergrond denk ik (bedrijfsleven, management). Zoeken naar een werkgever in NL met vestigingen in de VS die me na een jaar kan overplaatsen. Of haal ik nu twee visa door elkaar?
Een L1 is een "intra-company transfer" visum. De H1-B is een meer algemeen werkvisum.

Er zijn 2 soorten L1: L1-A en L1-B. De L1-A is voor managers en executives. De L1-B is voor "specialized workers". Om in aanmerking te komen voor een L1 moet je in de 3 jaar voorafgaand aan binnenkomst minimaal 1 jaar bij het bedrijf (of zuster/moederbedrijf) in dienst zijn geweest. Om in aanmerking te komen voor de L1-A moet je manager of executive zijn.

De L1-A heeft als voordeel dat de eisen vrijwel gelijk staan aan die van de EB1c greencard categorie. En dat heeft als voordeel dat je bij de aanvraag van een greencard een versnelde procedure kan volgen.

Een L1-B is maximaal 5 jaar geldig (3+2), en L1-A maximaal 7 (3+2+2). Je kan ook niet van werkgever wisselen.

Een H1-B daarentegen is semi-flexibel: je kan van werkgever wisselen mits je nieuwe werkgever je wil sponsoren. De H1-B is in theorie onbeperkt, mits je uiterlijk in het 5e jaar een I-140 (onderdeel van de greencard aanvraag) goedgekeurd hebt gekregen. Dit is de reden dat de H1-B geschikter is voor mensen uit een oversubscribed land, zoals India en Mexico.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door goldenhills »

thenextdtrump schreef:
Queste schreef: H1B zal moeten veranderen. $130,000 lijkt me erg hoog maar het had natuurlijk jaarlijks met de inflatie geindiceerd moeten worden. Dan had het probleem lang zo groot niet geweest als het nu is.
Een beetje software engineer in silicon valley zit daar ruim boven. Ter vergelijking: het gemiddelde salaris bij Juniper Networks was 160k in 2014.

http://www.fark.com/comments/8098493/Th ... rkers-less

Dan heb je het dus over gemiddeld, dus inclusief de koffiejuffrouw. Een beetje techneut zit daar dus ruim boven.
Ik vraag me af waar die $160k vandaan komt. Volgens glassdoor krijgt een staff software engineer (een senior positie) gemiddeld $150k base pay en $166k total compensation. Op mijn werk is minder dan 20% van de software engineers dat nivo of hoger. Sowieso is het beter om naar mediaan te kijken ipv gemiddelde, de topverdieners kunnen de boel behoorljk scheef trekken.

Ik denk dat de $130k wel een effectieve grens is om onderbetaalde software development contractors te weren (Tata etc.), maar er zijn genoeg beroepen die H1-B's nodig hebben die een lager salaris vangen, zeker buiten de metropolen.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Wanderlust »

thenextdtrump schreef:
Een L1 is een "intra-company transfer" visum. De H1-B is een meer algemeen werkvisum.

Er zijn 2 soorten L1: L1-A en L1-B. De L1-A is voor managers en executives. De L1-B is voor "specialized workers". Om in aanmerking te komen voor een L1 moet je in de 3 jaar voorafgaand aan binnenkomst minimaal 1 jaar bij het bedrijf (of zuster/moederbedrijf) in dienst zijn geweest. Om in aanmerking te komen voor de L1-A moet je manager of executive zijn.
Super duidelijk, dank je! Ik denk dat L1-A het meest voor de hand liggend zou zijn in mijn geval. Zit daar - net als bij H1-B - ook een jaarlijks maximum aan vast of is dit mogelijk indien je aan de eisen voldoet en je werkgever instemt?
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Max Kool »

Nope, geen jaarlijks maximum voor L1 visa
LA, LA, LA....
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Dakloze »

goldenhills schreef:
thenextdtrump schreef:
Een beetje software engineer in silicon valley zit daar ruim boven. Ter vergelijking: het gemiddelde salaris bij Juniper Networks was 160k in 2014.
Ik vraag me af waar die $160k vandaan komt. Volgens glassdoor krijgt een staff software engineer (een senior positie) gemiddeld $150k base pay en $166k total compensation. Op mijn werk is minder dan 20% van de software engineers dat nivo of hoger. Sowieso is het beter om naar mediaan te kijken ipv gemiddelde, de topverdieners kunnen de boel behoorljk scheef trekken.
Toevallig heb ik in 2013 by Juniper gewerkt, en ik zat zeer ruim boven dat gemiddelde.

Glassdoor enzo zijn niet altijd even accuraat, en vaak gebaseerd op oude data. Ter vergelijking, volgens Glassdoor zou ik in m'n huidige functie X verdienen, terwijl ik daar ruim 50k boven zit. Ik neem Glassdoor met een kilo zout.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Wanderlust »

Even een update voor wie het leuk vindt om te horen: ik heb mijn master inmiddels gehaald en heb volgende week een gesprek met een HR directeur uit de VS! Verwacht vooralsnog geen spannende ontwikkelingen, maar een goed begin is het zeker.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door SemJes »

Geweldig nieuws! Heel veel succes volgende week, en we verwachten natuurlijk een update na de tijd :thumbup:
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Wanderlust »

SemJes schreef:Geweldig nieuws! Heel veel succes volgende week
Thanks!

Het gesprek had eigenlijk eerder moeten plaatsvinden, maar door Independence Day in het water gevallen. Toch kwam zíj er zelf op terug, niet ik! Volgende week de 'exploratory discussion'. Beetje nerveus, want ik ben nog 'groen' op dit gebied :-)
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: werk vinden om te emigreren

Bericht door Wanderlust »

Het was echt een supergoed gesprek! Zij bleek erg veel ervaring te hebben met visa, dus we hebben samen alle opties een beetje doorgenomen en kwamen eigenlijk uit bij L1-A, zoals hierboven ook voorgesteld. Zij noemde deze procedure in mijn geval "very easy", ook omdat je niet per se "iemand" hoeft te managen, maar het managen van een "function" telt ook. Voordeel is dat het bedrijf in kwestie ook in NL een (kleine) vestiging heeft, waar ik eventueel in de toekomst aan de slag kan en dan dus na een jaar een transfer kan doen. Zij wil ook in ieder geval contact houden, en bij een sollicitatie bij een ander bedrijf mag ik zeker een beroep doen op haar (netwerk).

We hebben ook nog even gesproken over de waardering van mijn diploma en de mate waarin Amerikaanse bedrijven een immigration lawyer inzetten die echt heel veel 'voorwerk' doet. Maargoed, dat overstijgt dit topic weer een beetje geloof ik. :D
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer