Strafblad: Green card of werk visum?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
dutchieee
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2017, 14:32

Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door dutchieee »

Goedemiddag,

Ik ben al een paar dagen online aan het zoeken naar een antwoord maar ik kan nergens een compleet antwoord krijgen, hopelijk met jullie hulp krijg ik dat wel :thumbup:

Bijna vijf jaar geleden heb ik een politieagent(ambtenaar) beledigd en eigenlijk nooit bij stilgestaan of dit verdere effecten heeft (Ironisch genoeg is dit ook geen misdaad in Amerika). Vandaag ben ik bij de rechtbank gaan navragen hoe dit geregistreerd staat en het staat geregistreerd als een ''transactie'', er werd mij verteld dat het met een boete is afgewikkeld en dat ik niet gearresteerd of veroordeeld ben maar dus wel een strafblad (aantekening justitiële documentatie) heb.

Voor een vakantie naar Amerika maakt dit als goed niet uit aangezien op het ESTA-form het volgende wordt gevraagd:

Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or been controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?

Hieruit lijkt mij dat ik gewoon ''Nee'' kan invullen hier en zonder problemen vakantie kan vieren in Amerika maar ik wil dit toch zeker weten aangezien ik later in Amerika zou willen wonen en werken. Wat mij bij mijn volgende vraag brengt, wat voor effect kan mijn strafblad hebben voor mijn ambitie om later in Amerika te werken en uiteindelijk een green card te bemachtigen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en ik hoor graag wat jullie denken!
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door Njit »

Je hebt zelf al de juiste conclusie getrokken. Je bent nooit gearresteerd of veroordeeld geweest. Dus gewoon lekker op vakantie en er je verder niet druk over maken. En in de US niet dezelfde fout maken 8)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
dutchieee
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2017, 14:32

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door dutchieee »

Haha komt zeker goed! Enig idee wat dit voor effect heeft op een green card of werk visum? Misschien een goed idee om dit aan een immigratie advocaat te vragen?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door Dutchess »

Beledigen van een politieagent lijkt me ook echt geen "crime involving moral turpitude".
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
dutchieee
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2017, 14:32

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door dutchieee »

Dutchess schreef:Beledigen van een politieagent lijkt me ook echt geen "crime involving moral turpitude".
Dank je voor je reactie! Bij het aanvragen van een visa/green card zal dit wel boven water komen denk ik jammer genoeg.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door roelb »

Nee hoor. In Nederland is de privacy gewaarborgd en niemand, behalve jijzelf en justitie, hebben inzage in die gegevens.

Je wordt geloof ik tegenwoordig gevraagd om een vog te overleggen bij een aanvraag voor bepaalde (immigrant) visa's.

Misschien dat iemand die recent het proces doorlopen heeft en wat hierover kan vertellen uit eerste hand.
dutchieee
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2017, 14:32

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door dutchieee »

roelb schreef:Nee hoor. In Nederland is de privacy gewaarborgd en niemand, behalve jijzelf en justitie, hebben inzage in die gegevens.

Je wordt geloof ik tegenwoordig gevraagd om een vog te overleggen bij een aanvraag voor bepaalde (immigrant) visa's.

Misschien dat iemand die recent het proces doorlopen heeft en wat hierover kan vertellen uit eerste hand.
Oh dat zou helemaal geweldig zijn! En volgens mij hoef je die vog zelf niet eens aan te vragen. Ik hoop dat iemand recent het proces
heeft doorgelopen en het kan bevestigen. Dank je voor je reactie!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door Max Kool »

Mijn ervaring: L1 visum aangevraagd in 2014, geen vog nodig.
LA, LA, LA....
dutchieee
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2017, 14:32

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door dutchieee »

Hmm interessant, ik neem aan dat je ergens op een formulier of tijdens het interview (als dit er was) moest aangeven of je een strafblad had?
In ieder geval bedankt voor je reactie!
Laatst gewijzigd door Mrvanilla op 31 mar 2017, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenliggende berichten gaarne niet quoten
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door Max Kool »

We hadden een interview, maar dat was eigenlijks niks meer dan formulieren inleveren. Stelde niks voor.
Laatst gewijzigd door Mrvanilla op 31 mar 2017, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenliggende berichten gaarne niet quoten
LA, LA, LA....
Superdeya
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 apr 2014, 14:35

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door Superdeya »

Bij de aanvraag van een K1 visum moet je wel een VOG aanleveren.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door Max Kool »

Lijkt me logisch, ik ben eigenlijk verbaasd dat we dat niet hoefden voor onze L1/L2.

(of vergis ik me??)

edit: nee ik vergis me niet. Zojuist door de berg documenten gescrolled die ik ingeleverd heb, en geen vog's....
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door hemmie »

Nee, wij volgens mij ook niet voor L1/L2 en het daaropvolgende greencard proces. Maar als je de diversity lottery wint is het volgens mij wel weer nodig, dus logisch is het zeker niet.
Terug in Texas!
dutchieee
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2017, 14:32

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door dutchieee »

Superdeya schreef:Bij de aanvraag van een K1 visum moet je wel een VOG aanleveren.
Misschien een domme vraag maar kan je dit vanuit het buitenland doen via een consulaat/ambassade? Of doet de Amerikaanse immigratiedienst dit voor je?
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door sundaysue »

^ Wat bedoel je daarmee? Je VOG of K1?
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Strafblad: Green card of werk visum?

Bericht door Dakloze »

Wel of geen VOG hangt tegenwoordig samen met het type visum dat je aanvraagt.

Voor een non-immigrant visum vragen ze kennelijk niet om een VOG. Destijds (2010) heb ik dat voor een L1 ook niet nodig gehad.

Voor een immigrant visum (K1, greencard), willen ze dat wel zien.

Overigens is het volgense de Nederlandse wet niet noodzakelijk. Het consulaat kan namelijk gewoon bij het Ministerie van Justitie om advies vragen bij non-immigrant visas. Bij immigrant visa aanvragen kan het Ministerie zelfs het strafblad verstrekken (in principe alleen over de afgelopen 4 jaren).

Belediging van een ambtenaar in functie is geen offense involving moral turpitude. Het is zelfs geen strafbaar feit in de VS. TS hoeft zich dus om meerdere redenen geen zorgen te maken.

- het feit is 5 jaar oud dus zal sowieso niet worden gedeeld met de VS zelfs al zou TS een greencard aanvragen
- er is geen sprake van een veroordeling (let op: naar Nederlandse maatstaven geldt een transactievoorstel als gelijkwaardig)
- TS is niet gearresteerd
- het feit is niet strafbaar in de V.S.

TS kan gewoon op ESTA reizen, en later zonder problemen een greencard aanvragen.
--
I route, therefore you are.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer