Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
RiaUSA
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2016, 20:56

Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door RiaUSA »

Hi,

Ben blij dat ik de Forum heb gevonden. Mijn NL vriendinnetje hier in Amerika heeft het nogal moeilijk en ik probeer haar met het een ander te helpen.

Zij wil graag een Amerikaanse paspoort aanvragen zonder haar NL op te geven, is dit mogeijk?

In punten:

* Zij is een divorcee van een Amerikaan.
* Heeft haar greencard gekregen via project VAWA.
* Woont jaren in Amerika, maar is ook vaak in NL.
* Kan zij onder de boven situatie een Amerikaanse paspoort aan vragen zonder haar NL op te geven?

Hoe gaat dit allemaal in z'n werk?

Ik hoor graag van u en dank u zeer :thumbup:
Laatst gewijzigd door RiaUSA op 20 dec 2016, 04:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door Bennogr »

Amerikaans paspoort aanvragen is makkelijk als je meer dan vijf jaar je groene kaart hebt gehad. Nederlandse nationaliteit behouden is alleen mogelijk als je de nationaliteit van je man/vrouw/partner aanneemt.

De Amerikanen kan het niet schelen hoeveel paspoorten je hebt, Nederland doet daar nog steeds (te) moeilijk over.

Om Amerikaan te worden begin je hier: https://www.uscis.gov/us-citizenship/ci ... ralization
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door hemmie »

In principe staat NL geen dubbele nationaliteit toe, maar er zijn uitzonderingen. Als ze niet meer met een amerikaan getrouwd is kan ze van die uitzondering geen gebruik maken. Ik neem ook niet aan dat ze voor ze 18 werd al 5 jaar in de VS heeft gewoond. Ik denk niet dat er andere uitzonderingen zijn waar ze aan voldoet, dus als ze Amerikaanse wordt zal ze de NLse nationaliteit verliezen.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door kastelke »

Waarom wil ze een Amerikaans paspoort? Misschien, als we de reden weten, hebben we andere suggesties om haar 'probleem' op te lossen...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door LittlePhoenix »

Ze kan een Amerikaans pasport aanvragen als ze Amerikaans is. Je schrijft dat ze haar green card heeft, dat is dus haar permanent resident card. Maar heeft ze haar citizenship al gehaald? En zo ja,is ze Amerikaans geworden tijdens haar huwelijk, dan kan ze allebei hebben. Is ze Amerikaans geworden na de scheiding, dan heeft ze haar Nederlandse burgerschap al verloren.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door RiverCola »

@LittlePhoenix: in het bericht staat dat ze een Greencard heeft en een Amerikaans paspoort wíl hebben. Ze is dus nog geen Amerikaan.

@Topicstarter: Ik zou je adviseren je forumnaam aan te passen. Een emailadres als naam op een openbaar forum lijkt me niet echt aan te raden.
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door LittlePhoenix »

Ik vond het een beetje onduidelijk in de uitleg. Betekent een paspoort aanvragen dat ze citizen wil worden, of gewoon dat ze een paspoort wil aanvragen?
Ik ben een citizen en moet nog steeds een pasport aanvragen. Heb ik geen haast mee omdat de vader van m'n kinderen weigert toestemming te geven om met ze te reizen dus de komende 14 jaar zit ik hier vast.
Maar een pasport aanvragen is dus niet hetzelfde als citizen worden, dat is een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door RiverCola »

Ah! Dan begrijp ik de verwarring!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door Bennogr »

Voor alle zekerheid: je kunt alleen een Amerikaans paspoort aanvragen als je Amerikaans staatsburger bent (geworden). Toen ik Amerikaan was geworden, moest ik mijn naturalisatieverklaring meesturen met mijn paspoort aanvraag (beetje vreemd gevoel, ik was Amerikaan, maar kon dat twee weken lang niet bewijzen omdat ik geen Amerikaans paspoort of naturalisatieverklaring had en ze m'n groene kaart hadden ingenomen toen ik de naturalisatieceremonie binnenliep).

Als je niet getrouwd/gepartnerd bent (en minstens vijf jaar je groene kaart hebt gehad) kun je Amerikaan worden, maar dan ben je je Nederlanderschap kwijt. Wel een partner/getrouwd: dan kun je twee paspoorten hebben.

Kijk nog eens goed naar de USCIS website, daar staat het allemaal precies in (wat Amerikaan worden betreft dan, Nederland is een geval apart).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door mtl »

RiverCola schreef:
@Topicstarter: Ik zou je adviseren je forumnaam aan te passen. Een emailadres als naam op een openbaar forum lijkt me niet echt aan te raden.
Misschien is het juist de bedoeling van topicstarter dat het emailadres getoond wordt..................
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door RiverCola »

Een e-mailadres kun je toch altijd in een PB verstrekken, mocht daar reden toe zijn?

Nou ja, de topicstarter zal zijn/haar redenen misschien hebben. Ik wilde het op zijn minst even noemen!
chrlottj
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2015, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door chrlottj »

Even puur uit interesse, geld dit ook voor België? Hier is een dubbele nationaliteit wel toegelaten dacht ik
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door kastelke »

Geen probleem voor de Belgen.
Heb zelf ook dubbele nationaliteit. Ditto voor mijn exhtgenoot.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Sunny2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 okt 2017, 00:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door Sunny2007 »

hallo,

Even de puntjes op de i voor duidelijkheid.

Ik ga trouwen met een amerikaan in amerika. Het proces loopt.
Ik wil graag mijn Nlse paspoort ook behouden en las in een ander topic dat dit kan. dit klopt toch?

Ik moet eerst trouwen, dan greencard, na 3 jaar greencard amerikaans staatsburgerschap aanvragen. En dan aanvraag doen om je Nlse nationaliteit te behouden?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door Dutchess »

Dat klopt, zolang de huidige Nederlandse wet hetzelfde blijft.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Amerikaanse paspoort aanvragen en NL behouden?

Bericht door Bennogr »

Sunny: klopt. Vijf jaar (of drie als je getrouwd bent) groene kaart hebben. Dan Amerikaan worden. En dan aan de Nederlandse ambassade vragen wat de dan geldende eisen zijn om Nederlander te mogen blijven. Op het ogenblik moet je allerlei papieren officieel laten waarmerken (apostilles vragen) en indienen bij de ambassade (of het dichtstbijzijnde consulaat/de ambassade -- "dichtstbijzijnde" is relatief, want er zijn nog maar een paar consulaten overgebleven), hopelijk zal dat in de toekomst iets makkelijker worden. En vergeet niet meteen een verklaring van behoud Nederlandersschap (of hoe dat officieel heet) aan te vragen, maakt vernieuwen in de toekomst een stuk eenvoudiger.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer