top-3 likes & dislikes

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
SailingDutchman
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:31
Aantal x V.S. bezocht: 10

top-3 likes & dislikes

Bericht door SailingDutchman »

Hallo allemaal,
Zouden jullie eens willen opsommen wat je, na enige tijd in de VS geleefd te hebben, in je top-3 like en dislike zou zetten ?
Ik ben nieuwsgierig naar alles, dus in de breedste zin; wat zijn de 3 digen die je super vindt en aan welke 3 dingen heb je absoluut een hekel aan het leven, wonen en werken in de VS ?
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: top-3 likes & dislikes

Bericht door Big_Mo »

http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=3&t=59343 Dit topic heeft wel wat dingen er in staan al.

Like:
- Ruimte.
- Dat je een Jeep mag bouwen en er nog steeds de weg mee op mag mits binnen wettelijke regels blijft.
- Dat ik over het algemeen meer zon uren hier in Chicago-land zie dan ik totaal in Nederland zag!

Dislike:
- DMV - ik haat, met hart en ziel het DMV. Dit is hoe ik me altijd voel als ik er heen moet. Of in general, overheid gerelateerde bedoelingen:
[youtube]n9o1E222iFQ[/youtube]

- Wanneer een bedrijf aangeeft dat je alles moet uit printen en ondertekenen en per fax moet terug sturen! Eerst ergens een fax vinden!
- Hoe slecht het OV is. Dat mis ik toch wel heel erg. Als ik met de trein naar werk zou willen, moet ik eerst van Des Plaines naar Chicago om vervolgens een andere trein naar Vernon Hills moet pakken. Jammer genoeg kruizen de treinen hier nergens. Algemene reistijd 3 uur enkele reis!
- Als je in de Sub Urbs zit, je eigenlijk gedwongen bent om een auto te hebben. Again het OV...
Minnim
Amerikafan
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:16
Locatie: United States (MN)

Re: top-3 likes & dislikes

Bericht door Minnim »

Likes
- De ruimte
- De openheid van de mensen
- De innovatie - bijvoorbeeld de craft beer scene, er wordt zoveel uitgeprobeerd. En ja, soms is het niks, maar soms is het ook erg succesvol :D

Dislikes
- Gebrek aan sociaal vangnet
- Amerikaanse werkcultuur (te veel focus op werk, te weinig op balans)
- Alles gaat met de auto, want er is geen goede supermarkt op fietsafstand en werk is dat al helemaal niet (en OV is idd ook geen optie)
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: top-3 likes & dislikes

Bericht door SophiaB »

Mag Canada ook meedoen? :D Dan hier mijn lijstje, wat dus heel sterk is beïnvloed door het feit dat we in een klein dorp wonen. Ik weet zeker dat het elders in Canada heel anders zal zijn.

Likes :thumbup:
- de natuur (ruimte, bergen, bossen, meren, schone lucht)
- de mensen (vriendelijk, rustig, open, optimistisch, elkaar nog vertrouwend)
- de rust (mensen geloven sterk in leven en laten leven, je moet niets, je mag veel, buren zijn ver genoeg dat je er geen last van hebt)

Dislikes :thumbdown:
- het medische systeem (wachttijd voor de dokter is een maand (!), dokters zijn enorm gestresst, ziekenhuis uren rijden)
- gemakzuchtigheid (afspraak is bijna nooit afspraak, je moet overal talloze keren achteraan bellen)
- de afstanden (alles moet met de auto, openbaar vervoer bestaat nauwelijks, volgende stadje is meer dan een uur rijden)

Maar al met al zijn de likes 1000x beter dan de dislikes, ik zou nergens anders meer willen wonen.
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Gebruikersavatar
Erwin74
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Sugar Land (Houston) TX
Contacteer:

Re: top-3 likes & dislikes

Bericht door Erwin74 »

Likes:

-Vriendelijkheid.
-Weer
-Belastingklimaat

Dislikes:

-Niet altijd zeggen wat je werkelijk meent.
-Overheidsapparaat, hopeloos ouderwets en tergend traag.
-Héél veel van hetzelfde maar dan net weer anders verpakt.

De likes winnen het dan toch ook hier ruimschoots van de dislikes. Niet altijd zeggen wat je meent kan je ook positief uitleggen, overheidsapparaat heb je niet dagelijks mee te maken en dan maar wat vaker hetzelfde aanschaffen. Kan ik mee leven. Het weer is altijd daar en niet te veel belasting betalen is ook geen straf en mensen die je gewoon op straat groeten, "How are you?", gebeurde in Nederland beduidend minder waar je zelf dan natuurlijk ook debet aan bent.
- Dat je een Jeep mag bouwen en er nog steeds de weg mee op mag mits binnen wettelijke regels blijft.
Deze vindt ik ook wel :thumbup: en dan met name dat je mag rijden wat je wil zonder scheef aangekeken te worden maar die was al vergeven :wink:
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: top-3 likes & dislikes

Bericht door Big_Mo »

Erwin,

Wat je daar aangeeft over het niet altijd kunnen zeggen wat je wilt zeggen heb ik heel erg veel moeite mee. Zo ondertussen op mijn huidige baan zijn ze er ook wel achter gekomen dat ik vaak zeg waar het op staat. Gelukkig voor mij heb ik meerdere internationale collegas die het zelfde zijn.

Wat bij mij ook een heel erg dislike is als ik er nog een bij mag doen is het oneerlijk antwoorden van mensen die je kent / vrienden. Hey man zullen we gaan kamperen dit en dit weekend. Jaaa helemaal top man gaan we regelen. Twee dagen voor het weekend dat je gaat: Hey sorry man we hebben besloten toch niet te gaan, we willen en laid back weekend hebben / of je hoort gewoon helemaal niets meer. Ja dag hoor!!!!

Dit is toch wel een van de redenen wanneer ik hier op het forum lees dat de Amerikanen over het algemeen een stuk vriendelijker zijn. Ik denk dat het juist andersom is, Amerikanen zijn een stuk minder eerlijk waardoor het lijkt dat ze vriendelijker zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Erwin74
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Sugar Land (Houston) TX
Contacteer:

Re: top-3 likes & dislikes

Bericht door Erwin74 »

@Big_Mo
Dat klopt inderdaad maar ik wil er graag aan toevoegen dat ik de (soms) wat overdreven vriendelijkheid en dan met name als ze iets van je moeten (winkels etc.) op de koop toe neem. Ik heb dat toch echt liever dan het chagrijn wat ik steeds vaker in de winkels in Nederland tegen kwam. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik wat betreft het voorbeeld dat jij aankaart niet kan oordelen aangezien onze vriendengroep nog 'in de steigers' staat aangezien wij hier natuurlijk pas sinds half juni wonen maar het klopt wel dat Nederlanders zo nu en dan wat directer zijn wat niet per definitie wil zeggen dat ik dat prevaleer.
Iets wat mij nog wel te binnen schiet is de zwartgallige humor, die mis ik zo nu en dan. Kunnen ze hier niet echt waarderen. Er wordt om grappen gelachen waar ik mijn mondhoeken nog niet eens van kan opkrullen. Moet ook nog maar eens leren lachen op zijn Amerikaans,, ach ik heb de tijd!
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: top-3 likes & dislikes

Bericht door Big_Mo »

Over het chagrijnig zijn ben ik wel redelijk met je eens in de Nederlandse winkels. Al moet ik zeggen dat ik het hier ook wel tegen kom hoor. Een diepe zucht als je om hulp vraagt en een sloffende employee die je grof weg laat zien waar iets ligt.

Humor inderdaad. Een aantal keer naar een komedie club geweest waarbij ik echt zo iets had van sjonge jonge wat is de grap terwijl de hele zaal krom lag van het lachen.
Nu schiet er bij mij ook een te binnen, het neppe lachje dat je op moet zetten als je op een foto gaat. Voelt altijd iets te gemaakt voor mij om eerlijk te zijn. De meisjes altijd met een hand in de zij op een bepaalde manier naar de camera kijken. Het lijkt soms een modeshow :lol:

Wat je eerder ook aangaf over een grote truck rijden zonder dat je scheef aangekeken wordt, zal met name in Texas helemaal een gewoonte zijn want sja, Everything is bigger in Texas :lol:
Gebruikersavatar
Erwin74
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Sugar Land (Houston) TX
Contacteer:

Re: top-3 likes & dislikes

Bericht door Erwin74 »

Oh en ik vergeet met alle likes en dislikes de allergrootste dislike. LEGGINGS, met hoofdletters inderdaad. Verbieden die dingen, een legging groeit niet mee wat veel vrouwen wellicht wel denken. Wat is dat toch met die dingen, zo populair met name hier in Texas. Ik erger mij er niet aan maar verbazingwekkend is het wel. :lol:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer