Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Femmes
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2014, 15:01
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Harderwijk

Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Femmes »

Wij wonen nog in Nederland en zijn druk bezig om een E2 visum aan te vragen. Mijn man is nu bezig een eigen consultancy bedrijf opzetten en heeft al werk in Amerika via zijn bedrijf in Nederland. Ons huis staat te koop, maar willen misschien gaan verhuren aan Expat mensen, zodat we sneller weg kunnen. Mijn man zit veel in de VS en nu ook steeds langer.

Nu kan het zijn, dat we misschien al eerder gaan. Dit omdat er voor het bedrijf al aankopen en investeringen gedaan moeten worden, alvorens het visum aangevraagd kan worden. Nu hebben wij nog geen adres in Amerika en willen we de eerste twee maanden in een gemeubileerd appartement gaan zitten. Dit zal rond november/december dit jaar zijn. Dan hebben we alleen dus nog geen visum. We hebben een vijfjarige zoon die leerplichtig is, maar ik weet niet hoe dit in de VS (Austin TX) werkt.

Wie heeft hier ervaring mee, of een antwoord hier op.

Alvast bedankt!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door kastelke »

Wat je man momenteel doet, zou illegaal kunnen zijn, tenzij hij reeds een business visum heeft.

Je kind inschrijven op school? Veel scholen zullen er moeilijk over doen (omdat ze funding zouden kunnen mis lopen), maar uiteindelijk is er het Internationale Verdrag voor de Rechten van het Kind, en op basis daarvan mag onderwijs niet geweigerd worden. In het ergste geval moet je met de rechtbank dreigen en/of een advocaat onder de arm nemen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Queste »

Ik dacht niet dat scholen enige check doen op immigration status van leerlingen.

Valedictorian is illegal
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Femmes
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2014, 15:01
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Harderwijk

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Femmes »

Hij werkt gewoon al bij een Amerikaans bedrijf. Harstikke legaal haha. Hij werkt al jaren daar. Was alleen benieuwd wat de mogelijkheden zijn daarin voor onze zoon.

Even aanvullend. Het is tweede bedrijf, naast zijn bedrijf in Nederland.
Femmes
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2014, 15:01
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Harderwijk

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Femmes »

@queste: dat zou geweldig zijn, maar moet het zeker weten. En wat zijn deregels in de VS. Zijn vijfjarige al leerplichtig, of zijn ze coulanter?
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Queste »

Scholen Mogen niet weigeren: http://www.k12.wa.us/MigrantBilingual/I ... ights.aspx

Kindergarten begint als het het kind bij aanvang van het schooljaar 5/6 jaar is, lijkt me vergelijkbaar met hier maar het is al even geleden dat ik die leefttijd had. https://en.wikipedia.org/wiki/Education ... ted_States
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Femmes
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2014, 15:01
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Harderwijk

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Femmes »

@queste: Dat is goed om te weten. Dank je wel!

Ik weet wel dat er school districties zijn. Je hebt een huurcontract nodig, om te kunnen tonen, dat je in het school district zit, maar dat is geen probleem.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Dutchess »

Leerplichtregels variëren per staat. In Texas is een kind van 5 nog niet leerplichtig:
State law requires schoolchildren to attend school each day that instruction is provided. The law applies to children ages 6–18. If you voluntarily enroll your child in prekindergarten or kindergarten before age 6, school attendance laws apply to your child, too.
Bron


De wetten voor TX leerplicht staan hier wat uitgebreider.
Under §25.085[2], compulsory attendance applies to students who are at least six years old as of September 1 of the applicable school year. The law requires a student to attend public school until the student's 19th[3] birthday, unless the student is exempt under §25.086.
en
under the United States Supreme Court decision in Plyler v. Doe, 102 S.Ct. 2382 (1982), a student's immigration status is not a permissible basis for denying admission to a public school.
En hier nog wat informatie over kindergarten (voor 5-jarige kinderen): Kindergarten FAQs (downloads pdf document)
Laatst gewijzigd door Dutchess op 14 okt 2016, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Max Kool »

Onze ervaring is, dat de school je kind "aanneemt" zodra je kunt aantonen dat je in het school district woont. Bij voorkeur middels een utility bill waar jouw naam op staat.

Oja, en de nodige vaccinaties heeft.


Succes!
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door hemmie »

Ik denk dat je inderdaad nog wel wat problemen met inschrijven zult hebben zonder echt adres. Ik weet niet of een tijdelijke woning genoeg is, en je zult geen utilities op je naam hebben. Hier in ons district heb je beide nodig.
Wettelijk gezien mogen ze inderdaad niet weigeren denk ik, maar ik zou me alleen in dat wespennest wagen als je 100% zeker er van bent dat je zelf zonder visum niet in de problemen komt.
Terug in Texas!
Femmes
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2014, 15:01
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Harderwijk

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Femmes »

Wat fijn al die informatie. Bedankt allemaal!

@hemmie: ik denk ook dat wij vanuit Nederland eerst contact opnemen met school, alvorens we die kant op gaan. Hebben we gelijk duidelijkheid. Daarbij weten we ons tijdelijk adres al en dat we ook in dat district blijven. Ook al is hij misschien nog niet leerplichtig, ik wil hem al vast voorbereiden en mee laten draaien, zodat hij gewend is zodra hij wel leerplichtg is.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Hockey »

We stappen wel heel erg makkelijk over het visum verhaal heen hier. Het was/is inderdaad niet de vraag die femmes stelde, maar hoe werkt jouw man nu al in de VS dan? Op basis van welk visum?
Wat gaan jullie doen als de aanvraag afgewezen wordt? En besef je je dat jullie kind de VS uit moet als hij 21 wordt? En jullie visum alleen geldig is zolang het bedrijf bestaat?
Femmes
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2014, 15:01
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Harderwijk

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Femmes »

@hockey: Ik kom hier niet om veroordeeld te worden. Ik vind het heel naar om zo aangesproken te worden. We zijn geen mensen die risico willen lopen en hebben alles tot op de bodem uitgezocht. Ik ga me dus niet verdedigen en alles wat we doen is legaal, anders stel ik hier niet de vraag. Mijn vraag is inmiddels beantwoord en dank daarvoor. We kijken of we eerder gaan, maar dit is nog lang niet zeker en misschien hebben we het visum dan al. En ja, uiteraard zijn we op de hoogte dat als hij 21 is, dat we dan terug moeten, maar in de tussentijd werken we natuurlijk naar een greencard toe.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Hockey »

@Femmes, je wordt niet veroordeeld. Ik stel een vraag, een aantal vragen, waarvan niet duidelijk was of jullie dat wisten. De ervaring hier op het forum is dat zeer veel mensen zich te weinig realiseren hoe de visumregels in elkaar zitten en dat het allemaal flink minder makkelijk is dan het lijkt of wordt voorgespiegeld. Zelfs mensen die zich al verdiept hebben in het proces en ermee bezig zijn weten vaak meer niet dan wel. Daarom mijn vragen.
Femmes
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2014, 15:01
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Harderwijk

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Femmes »

@hockey: ok duidelijk.

Onze visum loopt gewoon via een advocaat en is dus goed geregeld. De rest hebben we al in Nederland uitgezocht. Dank voor je respons. We zijn er van op de hoogte, dat je visum kan worden afgekeurd, alleen deze advocaat heeft meer van deze zaken succesvol afgerond. Mijn man heeft heel wat advocaten gesproken, voordat we met iemand in zee gingen. Het blijft een risico, maar we staan er (hopelijk) goed voor ;-)
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Hockey »

@Femmes, goed om te horen dat jullie meer advocaten hebben gesproken en dat deze advocaat meerdere zaken succesvol heeft afgerond.

We hebben hier laatst een topic gehad van iemand die met behulp van een advocaat een traineevisum wilde aanvragen, waarbij hij duidelijk het stadium van trainee al ontstegen was, en zowel deze persoon als de advocaat dit wisten. Helaas komen we zelfs dus advocaten tegen die niks waard zijn.

Het is verfrissend om iemand tegen te komen die wel alles goed geregeld heeft.
Femmes
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2014, 15:01
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Harderwijk

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Femmes »

Deze advocaat had hele goede recencies. Als mijn man wat doet, doet hij het voor de volle 100%
Er zijn inderdaad mensen, die denken even naar Amerika te emigreren. Dan kom je van een koude kermis thuis. Snap je redenatie, maar geld niet voor iedereen ;-)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door hemmie »

Femmes schreef:Ook al is hij misschien nog niet leerplichtig, ik wil hem al vast voorbereiden en mee laten draaien, zodat hij gewend is zodra hij wel leerplichtg is.
Als je zoon uiterlijk 1 september 5 is geworden zou hij dit schooljaar in Kindergarten zit. Dit is wel echt het jaar waarin alle kinderen in principe op school starten, en dat is ook het jaar waarin ze beginnen met lezen en schrijven. Een jaar later instromen, in 1st grade, lijkt me een stuk lastiger, tenzij hij in NL al in groep 3 zit. Want dan heeft hij echt een achterstand, zijn klasgenoten hebben de basis van lezen en schrijven dan al achter de rug. En dat staat dan nog los van het Engels leren.
Als het mogelijk is, lijkt het me dus voor hem juist fijner om zsm op een Amerikaanse school te beginnen. Mocht hij pas na 1 september 5 zijn geworden dan is dit hele draadje overigens niet echt van toepassing. Hij kan dan pas volgend schooljaar op public school beginnen. Voor die tijd kun je hem uiteraard naar een preschool laten gaan, maar dat zijn prive-scholen en die bepalen zelf of ze hem wel of niet aannemen. Enige uitzondering zou het pre-k programma op een public school zijn, maar ik weet niet of ze daar een verplichting hebben kinderen aan te nemen, ik denk het niet. En halverwege het jaar zullen die programma's in principe vol zijn.
Terug in Texas!
Femmes
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2014, 15:01
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Harderwijk

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door Femmes »

@hemmie: Mijn zoontje is 4 oktober 5 jaar geworden, maar zit hier al in groep 2, waar ze dus al bezig zijn met letters, cijfers en schrijven. Ik weet niet hoe strict ze zijn met de maanden, maar hij pikt het wel snel op. We gaan sowieso de school eerst bellen, met het verhaal en kijken daarna verder. Mijn man en ik hebben al besproken, dat we toch eerst het visum afwachten en daarna pas die kant op gaan. We zijn al aardig ver namelijk en om nou nog een keer heen en weer te gaan met twee kinderen (ook nog een dochter van 2 jaar) lijkt me erg vermoeiend :blink: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nog geen visum, kan kind (5 jaar) naar school in Austin?

Bericht door hemmie »

Oh, maar dan is je zoontje van hetzelfde schooljaar als mijn jongste (die in april 5 zal worden), en gaat hij helemaal nog niet naar public school. Dus als je je hem naar school wilt laten gaan dit schooljaar kun je hoogstens eens kijken of het schooldistrict een pre-k optie heeft (dat zijn vaak ook maar korte halve dagen, in ons district geloof ik 3,5 uur per dag, wij hebben om die reden voor een andere school gekozen zodat hij 3 langere dagen per week gaat), en of hij daar evt. nog in zou kunnen stromen, maar anders is je enige optie sowieso een prive preschool.
En ze zijn echt heel strikt met die data op public schools, iedereen die na 1 september 5 is geworden moet een jaar wachten.
Dat heen en weer reizen lijkt me dan weer geen punt, daar zou ik het niet om laten, maar ik vraag me nog steeds af hoe makkelijk je je kind zult kunnen inschrijven op een school zonder echt adres enzo, en het leven van alledag zal een stuk makkelijker zijn als je zelf ook direct dingen als een SSN en lokaal rijbewijs kunt regelen. Dus lijkt mij inderdaad praktischer om te wachten.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer