Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Fellow2012

Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Fellow2012 »

Dit onderwerp is al vaker hier aan de orde geweest maar een refresh kan geen kwaad vooral omdat er veel (nieuwe) leden zijn die binnenkort de Amerikaanse nationaliteit (wellicht) gaan aanvragen en in aanmerking komen voor bezit van dubbele nationaliteit op basis van de uitzondering – huwelijk met een Amerikaan(se).

OK- Je hebt dus net een maand of zo geleden de Amerikaanse nationaliteit verkregen. En je wilt nu gebruik maken van bovenstaande uitzondering om zowel een Amerikaans en Nederlands paspoort te houden.

Overigens, een Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit EN aanvraag voor behoud Nederlanderschap zijn twee verschillende zaken! Als je het paspoort hebt en je zorgt ervoor dat je het tijdig verlengt heb je in principe de verklaring niet nodig. Mocht je de verklaring toch willen hebben dan kan je het ook tegelijkertijd aanvragen en apart voor dokken natuurlijk!

Stap #1 – verzamel benodigde documenten
- Huwelijksakte
- Jouw recente Amerikaanse certificate of naturalization
- Eventueel geboorteakte van kind
- Geldig of ongeldig Nederlands paspoort
- Affidavit marital status! (zie links onderaan)
- Pasfoto’s
- Ingevuld aanvraagformulier voor paspoort
- Jouw Amerikaans paspoort
- Amerikaans paspoort van je partner

Stap #2 Legalisatie/Apostille van documenten

Helaas eist de Nederlandse overheid (vertegenwoordigd door consulaat) dat alle Amerikaanse documenten gelegaliseerd moeten zijn – in dit geval voorzien van een apostille omdat beide landen het verdrag van Den Haag hebben aanvaard. In het legalisatie-proces is er een verschil tussen een document dat door de staat is uitgegeven zoals geboorte- en huwelijksakte en een dat door de federale overheid uitgegeven is zoals verklaring van naturalisatie.

Legalisatie van Certificate Of Naturalization

Dit document kan alleen door de federale overheid wordt gelegaliseerd – in dit geval door Department of State en gaat als volgt;
- Maak een InfoPass afspraak bij USCIS field office aan de hand je recente case nummer (N-400) – kies als reden dat je vragen hebt over een recente case!
- Je wilt namelijk een Certified True Copies of a Certificate of Naturalization (G-24)
- Neem de originele en kopie!! van je certificate of naturlization mee
- Maak je je niet druk over forumlier (G-24), dit wordt door UCSIS officer uitgeprint en ingevuld, je hoeft niets voor te bereiden
- USCIS officer neemt dus zowel originele en kopie mee en komt een paar minuten later terug met forumlier G-24 plus de kopie voorzien van meerdere stempels!
- Dus alleen de kopie wordt gecertificeerd

Vervolgens stuur je de hele handel (forumlier G-24 en gecertificeerde kopie) naar State Department Office of Authentications in Washington, DC voorzien van een check en aanvraagformulier. Stuur nooit de originele Certifcate of Naturlization mee.

Resultaat: een gelegaliseerd document dat uit maar liefst 3 pagina’s bestaat

Legalisatie van huwelijksakte

In ons geval een huwelijksakte van Fairfax County, VA. We hadden een originele van 4 jaar geleden maar dat wordt niet geaccepteerd – legalisatie vereist dat het document niet ouder dan 1 jaar mag zijn – dit is een algemene eis niet specifiek voor deze akte! Ik moest dus een nieuwe aanvragen van de county court en deze naar de Secretary of the Commonwealth’s Office Authentication Division in Richmond sturen om van een apostille te worden voorzien.

Affidavit marital status!

Dit is een document dat door jouw Amerikaanse partner ingevuld en ondertekend moet worden. Mocht hij/zij meegaan naar het consulaat dan maakt dat jouw leven een stuk makkelijker – want anders moet e.e.a via de Notary Public om zijn/haar handtekening te authentiseren!

Stap #3 – Maak een afspraak bij consulaat

Maak een afspraak online bij het consulaat en neem hele handel mee. Onderteken aanvraagformulier paspoort ter plaatse.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

adam747 schreef:anders moet e.e.a via de Notary Public om zijn/haar handtekening te authentiseren!
Dat is overigens niet zo moeilijk - bij zowat iedere bank/credit union zit er wel eentje en die doen dat gratis.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Bennogr »

Voordat er verwarring onstaat: die Verklaring van Behoud Nederlanderschap heb je WEL nodig. Je moet het namelijk overleggen als je een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt. Ik weet uit ervaring (dat werd me verteld door Nederlandse vertegenwoordigers toen bleek dat ik alle papieren opnieuw in moest dienen omdat ik aannam dat zo'n paspoort wel genoeg was) dat een paspoort alleen een REISBEWIJS is. Het toont NIET aan dat je Nederlander bent (ja, ik weet het: diplomaten en ambtenaren!) Je moet elke keer die Verklaring (of hoe die tegenwoordig ook precies heet) overleggen als je een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt (gelukkig nu pas elke 10 jaar).

Overigens, mijn zoon heeft het niet nodig, in de VS (Manhattan) geboren en vanaf ongeveer zijn geboorte een Nederlands paspoort. Hij heeft voor alle zekerheid een brief van de Nederlandse consul indertijd die verklaarde dat hij Nederlander was, maar dat blijkt niet nodig. Hij valt onder de uitzondering van in de VS geboren te zijn uit een Nederlandse ouder.

En een andere tip uit mijn ervaring: neem de precieze naam van het formulier (Certified True Copies of a Certificate of Naturalization (G-24)) mee naar het USCIS kantoor. Ze weten niet altijd alles en met de precieze naam van het formulier kunnen ze dat eenvoudig naslaan.

En: voor officiele geboortebewijzen van een Amerikaan(se) moet je gaan of schrijven naar het kantoor van de Secretary of State van de staat waar je partner geboren is (een echte Staatssecretaris, houdt dingen bij als een regeister van geregistreerde bedrijven, kiezers, enz). Die weten ook hoe je een apostille moet regelen van dat birth certificate.

PS. Over die notarisering: het kantoor van de plaatselijke countyregering heeft ook gratis notarissen en die zijn een beetje officieler. Zo weigert mijn bank bijvoorbeeld de jaarlijkse verklaring voor de AOW dat ik nog leef te ondertekenen (snap dat niet, ik sta daar toch echt, zo goed zijn hologrammen nog steeds niet), maar in ieder geval, de notaris van het County Office doet dat wel.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Fellow2012

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Fellow2012 »

Benno, bedankt voor deze belangrijke correctie. Ik had de verklaring ook tegelijkertijd aangevraagd al kreeg ik de indruk van de dame achter de balie bij het consulaat dat het niet nodig was, niet expliciet maar ze was verbaasd dat ik die aanvroeg.

Wel heb ik moeite met de vergelijking van een paspoort met een rijbewijs! Als je pagina 1 van het Nederlandse paspoort openslaat staat stipt op regel #1 – voor de namen, voor de foto, voor alles – Nationaliteit = Nederlandse! Op een Amerikaans paspoort staat het op regel #4 na namen, na foto etc. Doorgaans wordt wereldwijd ervan uitgegaan dat paspoort & nationaliteit synoniemen zijn.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door hemmie »

Maar hoe zit dat dan als je in NL je paspoort vernieuwt? ik kan me nog een discussie herinneren van een paar jaar geleden waarin toen bleek dat de Nederlandse gemeenten die verklaring helemaal niet kenden. Heb je die dan toch nodig om in NL je paspoort te vernieuwen?
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door hemmie »

Volgens deze info hoef je geen verklaring aan te vragen als je maar zorgt dat je binnen 10 jaar je paspoort vernieuwd.
U heeft op tijd (vóórdat de 10 jaar is verstreken) een nieuw Nederlands paspoort gekregen. Of een verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Ik dacht dat je zonder die verklaring bij je paspoortaanvraag weer opnieuw alle bewijsstukken moet produceren om te bewijzen dat je je NL nationaliteit niet verloren hebt (bij dubbele nationaliteit dus) - dat beschrijft Benno hierboven ook. Dus het is makkelijker om die verklaring bij te sluiten dan om al die bewijsstukken weer aan te vragen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door hemmie »

Maar uit die link denk ik op te maken dat die verklaring ook maar 10 jaar geldig is. Het staat er niet duidelijk, misschien is die verklaring langer geldig? maar anders zie ik nog steeds het nut van die verklaring niet als je een paspoort hebt.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Mijn interpretatie is dat als je alleen maar die verklaring doet om je nationaliteit te behouden (dus zonder paspoortaanvraag), dat ie dan maar 10 jaar geldig is. Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Bennogr »

Er staat op mijn verklaring van behoud geen datum. En bij het consulaat in New York bleken ze precies te weten wat die verklaring betekent. Misschien dat diplomaten in het buitenland wat meer ervaring hebben met wat je moet doen voor/met paspoorten omdat ze daar dagelijks mee te maken hebben, dan ambtenaren die weinig van dit soort zaken te weten.

In ieder geval, het oude Nederlandse gezegde "beter mee verlegen dan om verlegen" lijkt mij een goed uitgangspunt.

En ik heb dus inderdaad twee keer die hele papierwinkel moeten aanleveren.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door hemmie »

Dutchess schreef:Mijn interpretatie is dat als je alleen maar die verklaring doet om je nationaliteit te behouden (dus zonder paspoortaanvraag), dat ie dan maar 10 jaar geldig is. Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben.
Maar dan zou hij dus nog steeds weinig nut hebben. Immers, een geldig paspoort is ook voldoende, daar kun je ook weer 10 jaar mee toe. Maar als er inderdaad geen datum op staat, dan is het natuurlijk een ander verhaal, dan is het een extra veiligheid voor het geval je een keer niet op tijd je paspoort kunnen laten vernieuwen.

Ik blijf me gewoon verbazen over dit document, het is gewoon ontzettend onduidelijk allemaal, en het blijft op dit forum dus onderwerp van discussie. Gelukkig heb ik er zelf niet mee te maken!
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Geldigheidsduur bewijs van Nederlanderschap
Hoe lang uw bewijs van Nederlanderschap geldig blijft, staat niet in de wet. De organisatie die om het bewijs vraagt, mag zelf de geldigheidsduur bepalen.
Het voordeel van alleen een Verklaring Behoud/Bezit Nederlanderschap aanvragen/vernieuwen (zonder paspoort) is dat je het per post kan doen, je hoeft er dus niet voor naar het consulaat te reizen. Maar je moet toch één van beiden minstens elke 10 jaar doen als je je nationaliteit wil behouden - dus het feit dat er op die Verklaring geen verloopdatum staat beschermt je niet in het geval je je paspoort (of die Verklaring) te laat vernieuwt. (Is het allemaal verwarrend genoeg zo? :? )

En ik ben het helemaal met je eens dat het een onzinnig document is. Als je eenmaal bewezen hebt dat je je Nederlanderschap niet verloren hebt door je te naturaliseren, moet het consulaat die informatie gewoon opslaan, punt uit. Die naturalisatie gebeurt toch maar 1 keer. Dat vodje papier (met of zonder verloopdatum) is belachelijk. En dat je je Nederlanderschap kan verliezen door administratieve nalatigheid, ipv een bewuste keuze, vind ik nog belachelijker.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door hemmie »

Ah ja, dat je het per post kunt doen is natuurlijk een heel groot voordeel.

Maar dan klopt wat hierboven geschreven is dus niet, je hebt die verklaring NIET nodig om je paspoort te vernieuwen
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Nee, niet strict noodzakelijk, maar zonder die verklaring moet je meer documenten/bewijzen produceren. Als je die verklaring eenmaal hebt, hoef je die bewijzen niet nog een keer te produceren.

In mijn ideale wereld zou het consulaat die informatie noteren zodat je die bewijzen na de eerste keer nooit meer hoeft te leveren. Maar om de een of andere reden luisteren ze niet naar mij. :wink:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Fellow2012

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Fellow2012 »

Dutchess schreef:In mijn ideale wereld zou het consulaat die informatie noteren zodat je die bewijzen na de eerste keer nooit meer hoeft te leveren. Maar om de een of andere reden luisteren ze niet naar mij. :wink:
Het is een inderdaad een verwarrend verhaal maar uit de link en citaat die Hemmie eerder plaatste, concludeer ik dat de verklaring niet nodig is.

Mijn indruk is dat alle papierwerk dat je aanlevert naar Den Haag wordt verstuurd en het consulaat slechts als een “forward button” dient en er geen besluiten worden genomen omtrent uitgifte paspoort. Maw, op de administratie van Den Haag wordt goed en strikt – heb ik zelf gemerkt – bijgehouden welke documenten nog in je bezit hebt.Zo hebben ze mij, later via email, aangesproken op een Europese ID-kaart die ik nog in bezit had maar niet aanleverde bij de aanvraag! Geen idee waarom ik die moest tonen want mijn paspoort was nog zeker vier maanden geldig!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Als dat zo is (en daar ben ik dus niet van overtuigd), hebben ze de procedures veranderd. Ik moest de laatste keer (2013) de Verklaring beslist wel laten zien op het consulaat in SF. Had ik die niet gehad, dan had ik als alternatief alle bewijzen van behoud Nederlandershap opnieuw moeten inzamelen & laten zien (en die bewijzen hadden niet ouder dan 6 maanden mogen zijn). En het paspoort werd door de ambassade in Washington afgegeven, niet in Den Haag. Ik heb voor mijn (meerderjarige) kinderen naderhand zelfs nog andere birth certificates naar Washington moeten sturen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door hemmie »

Maar het is toch om het even, of je die documenten nu aanlevert voor die Verklaring, zodat je daarna iets makkelijker je paspoort krijgt, of dat je die documenten bij de paspoortaanvraag aanlevert. Hoe je het ook doet, elke 10 jaar moet je die documenten bij elkaar krijgen. Of snap ik het nu nog steeds niet? Voorheen was de situatie misschien iets anders, doordat het paspoort maar 5 jaar geldig was, maar nu die ook 10 jaar geldig is, is dat even lang als de verklaring.

Wat ik ook niet snap, als je op de website van de ambassade kijkt welke documenten je nodig hebt op je paspoort te vernieuwen, staat die Verklaring dus ook totaal niet genoemd. En hoe ik ook Google, ik kan dus nergens vinden dat je die verklaring nodig hebt om een paspoort aan te vragen, of dat je zowel een paspoort als een verklaring nodig hebt.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

"Maar het is toch om het even ... Hoe je het ook doet, elke 10 jaar moet je die documenten bij elkaar krijgen." - nee, dat is het juist, gebaseerd op mijn ervaring in 2013, hoefde ik die documenten niet meer bij elkaar te krijgen juist omdat ik die Verklaring kon laten zien. En er werd toen bij het consulaat expliciet om die Verklaring gevraagd.

Maar: ik zit even de aanwijzingen voor Paspoortaanvraag na aannemen van een vreemde nationaliteit (meerderjarige) te bekijken, en ze staan nu idd anders beschreven dan in 2013. Nu lijkt het alsof je de bewijzen alleen maar hoeft aan te leveren de eerste keer nadat je je paspoort aanvraagt na de naturalisatie.
Deze aanvraag is bedoeld voor indien u:
• 18 jaar of ouder bent, en
• u in bezit bent van een (verlopen) Nederlands paspoort, een verklaring omtrent het bezit van Nederlanderschap (of u eerder in het paspoort van uw ouders bijgeschreven bent geweest), en
u sinds uw laatste paspoortaanvraag een andere nationaliteit heeft aangenomen.
Dat "sinds uw laatste paspoortaanvraag" stond er in 2013 volgens mij niet bij. Misschien is het nu dan idd makkelijker en hoef ik volgende keer dat bewijs niet meer te overleggen, maar alleen maar m'n paspoort. Zo ja: hoera!

Bij bovengenoemde aanvraag is de eerste vereiste:
Documenten die aantonen onder welke voorwaarden uw Nederlanderschap is behouden.
En die "documenten" zijn dus dezelfde documenten die je nodig hebt voor de Verklaring Omtrent het Bezit van het Nederlanderschap.

Bij de "gewone" Paspoortaanvraag meerderjarige (vernieuwing) blijft er trouwens een verwijzing naar de Verklaring staan:
Deze aanvraag is bedoeld voor indien u:
• 18 jaar of ouder bent, en
• u in bezit bent van een (verlopen) Nederlands paspoort, een verklaring omtrent het bezit van Nederlanderschap (of u eerder in het paspoort van uw ouders bijgeschreven bent geweest).
...en het verwarrende is dat er geen "of" staat na "Nederlands paspoort" - hoe interpreteert men dat dan? Moet het allebei, of is 1 van de 2 voldoende?

Het blijft verwarrend. Ik hoop dat het me over een jaar duidelijker wordt, want dan moet ik weer aan de aanvraag gaan beginnen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Billy Bob
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 mei 2016, 01:16
Locatie: Oregona

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Billy Bob »

Wettelijk gezien heb je slechts een van beide nodig, ofwel een paspoort ofwel een verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap, om je Nederlanderschap niet verloren te laten gaan -- zie Artikel 15, lid 4 van de Rijkswet op het Nederlanderschap: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003738/2016-03-31.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Bennogr »

Mijn ervaring met het opslaan van gegevens door een consulaat: toen mijn zoon (in de VS geboren, al van heel vroeg ook een Nederlands paspoort) voor de eerste keer een nieuw Nederlands paspoort wilde aanvragen na zijn 18e (toen nog in Chicago, woonde in Minnesota) moest ik bewijzen dat ik Nederlander was. Onze achternaam is in de VS niet zo gewoon en onze mappen moeten dus in hetzelfde laatje, vlak na elkaar gezeten hebben. Eenvoudig na te kijken, zou je zeggen. Maar ik moest toch apart een kopie van mijn paspoort opsturen.

Verder: als je niet eens in de 10 jaar duidelijk maakt dat je Nederlander wilt blijven, ben je de nationaliteit kwijt en kun je die alleen terugkrijgen door ingewikkelde stappen: naar Nederland (of de Nederlandse overzeese gebiedsdelen) terug en daar minstens een jaar blijven, en zo. Een nieuw paspoort aanvragen of de hele procedure voor een Nederlanderschapsverklaring weer doorlopen is de enige manier om Nederlander te blijven. Volgens mij is een nieuw paspoort met behulp van die verklaring eenvoudiger.

Zoals al gezegd: een paspoort bewijst niet dat je Nederlander bent gebleven. Dus elke 10 jaar een nieuw paspoort (of natuurlijk die procedure weer) of je bent Nederlander af. Misschien iets voor de nieuwe regering volgend jaar?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer