Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Ik heb een mailtje gestuurd naar MinBuZa. Uit het antwoord lijkt mij dat ze het zelf ook niet echt weten. :?

Mijn vraag:
Ik ben in 2006 genaturaliseerd tot Amerikaanse - ik was toen (en ben nog steeds) getrouwd met een Amerikaan. In 2008 heb ik mijn Nederlandse paspoort vernieuwd, en tegelijkertijd werd ook een Verklaring Behoud Nederlanderschap verstrekt. In 2013 heb ik mijn paspoort nogmaals aangevraagd en verkregen - ik moest toen de Verklaring Behoud Nederlanderschap overleggen bij mijn aanvraag.

Mijn vraag is: Moet ik bij mijn volgende paspoortaanvraag alleen mijn huidige paspoort overleggen als bewijs van mijn Nederlandse nationaliteit (dat paspoort werd namelijk uitgegeven nadat ik al bewezen had dat ik mijn nationaliteit behouden had), of moet ik zowel mijn huidige paspoort als de Verklaring Behoud Nederlanderschap overleggen?
MinBuZa antwoord:
Geachte mevrouw XXX,

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u graag wilt weten of u bij uw volgende paspoortvernieuwing opnieuw de Verklaring Behoud Nederlanderschap moet overleggen.

Het kan zijn dat hier om wordt gevraagd bij uw volgende vernieuwing, dus ik raad u aan deze verklaring mee te nemen wanneer u een nieuw paspoort gaat aanvragen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u succes bij uw volgende paspoortaanvraag.

Met vriendelijke groet,
Alice Koopman
Consulair voorlichter
........................................................................
24/7 Consulair Contact Center
Directie Consulaire Zaken en Visumbeleid
Ministerie van Buitenlandse Zaken van het Koninkrijk der Nederlanden
Dus: misschien nodig, misschien ook niet. :roll:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8336
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Bennogr »

Kan blijkbaar niet vaak genoeg gezegd worden: een Nederlandspaspoort is een REIS document, geen NATIONALITEITSdocument.

Dat weten ze op consulaten/ambassades, maar blijkbaar niet in Den Haag.

Als je een verklaring van behoud Nederlanderschap hebt, zou ik die altijd meenemen als je een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt. Zelfs als de regeling is veranderd geldt nog steeds: beter mee verlegen dan om verlegen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Bennogr schreef:Dat weten ze op consulaten/ambassades, maar blijkbaar niet in Den Haag.
Ter verduidelijking: de vraag werd dus via de website van het consulaat ingediend (http://www.the-netherlands.org/shared/p ... contact-us).

En ja, aangezien ik die verklaring heb, neem ik hem zeker mee. Ik probeerde alleen (vergeefs) een definitief antwoord te krijgen op de vragen die eerder in dit draadje gesteld werden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Billy Bob
Amerika-ontdekker
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 mei 2016, 01:16
Locatie: Oregona

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Billy Bob »

Benno, een Nederlands paspoort is inderdaad een reisdocument, maar het geldt ook als bewijs van Nederlanderschap. Het is namelijk onmogelijk om een (geldig) Nederlands paspoort te bezitten en tegelijkertijd geen Nederlander te zijn.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Dat is dus niet zo. Zodra jij een andere nationaliteit aanneemt, en niet onder een van de uitzonderingsregels valt, dat vervalt jouw Nederlandse nationaliteit, zelfs als de geldigheidsduur van je NL paspoort nog niet verlopen is. Daar gaat deze hele rompslomp van bewijzen juist om.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door hemmie »

@Bennogr, er zijn meerdere links op officiele websites te vinden waar paspoort en verklaring beide als bewijs van nederlanderschap worden genoemd. Ik heb daarentegen nergens kunnen vinden dat je altijd die verklaring nodig hebt om je paspoort te kunnen vernieuwen. Ik vraag me dus sterk af of jouw stelling wel klopt. Heb jij een link waar dat staat?

@Dutchess, ik had inderdaad ook het idee dat je al die documenten om te bewijzen dat je Nederlands bent maar eenmalig hoeft aan te leveren (na je 18e of na het aannemen van een andere nationaliteit), maar duidelijk is het niet. Dat antwoord van minbuza is ook echt wat ik verwacht had, de discussie is immers al eerder op het forum gevoerd en volgens mij heeft er nog nooit iemand een duidelijk antwoord ergens kunnen krijgen. Sowieso is mijn ervaring dat elke lokatie waar je je paspoort kunt vernieuwen (ambassade, consulaat, nederlandse gemeente) weer eigen regels hanteert. Echt vreselijk verwarrend. Wat ik zelf doe als ik ook maar enigszins twijfel is de instantie waar ik naar toe wil gaan per e-mail zwart op wit laten melden wat ik nodig heb, en die e-mail neem ik dus uitgeprint mee naar de afspraak. ik heb geen zin in verrassingen!
Terug in Texas!
Billy Bob
Amerika-ontdekker
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 mei 2016, 01:16
Locatie: Oregona

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Billy Bob »

Je hebt gelijk, Dutchess, ik was abuis.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door hemmie »

Ik denk dus dat een paspoort in principe wel bewijs van Nederlanderschap is, mits het paspoort is uitgegeven nadat je een 2e nationaliteit aannam, of na je 18e. Want in die gevallen heb je extra bewijs moeten aanleveren dat je nog Nederlands bent.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

@Hemmie, lang leve de bureaucratie, nietwaar? :wink: Alles zou zo veel makkelijker zijn als Nederland niet zo'n ongewoon beleid had wat betreft dubbele nationaliteit.

@Billy Bob, heel begrijpelijk, het is verwarrende materie waarbij de overheid zichzelf ook nog wel eens tegenspreekt! In een ander draadje werd er over stemmen vanuit het buitenland geschreven. Toen ik de links volgde, kwam ik ook bij een pagina waarbij het bewijs van Nederlanderschap werd beschreven: volgens die pagina was dat je NL paspoort dus!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8336
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Bennogr »

Ik spreek alleen uit eigen ervaring, niet op basis van verklaringen die wel of niet door de Nederlandse ambtenarij ergens gespuid worden. Ik heb de hele papierwinkel twee keer in moeten dienen omdat ik alleen een Nederlands paspoort had gekregen nadat ik Amerikaan was geworden. Het eerste nieuwe paspoort daarna (tweede na Amerikaan worden dus) moest weer voorzien worden van alle papieren.

Samenvattend: je kunt twee dingen doen: OF alleen een nieuw Nederlands paspoort aanvragen nadat je Amerikaan geworden bent en aannemen dat dat genoeg is. OF: de eerste keer dat je een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt na je Amerikaan (of iets anders worden) meteen die verklaring van behoud aanvragen en dan van alle kanten gedekt zijn.

Men zoekt het maar uit. Maar volgens mij zijn meer, meer papiertjes altijd beter dan minder, minder.

PS. Wat die verkiezingen betreft: ik neem aan dat men aanneemt dat als je een geldig Nederlands paspoort hebt, je voldoet aan de voorwaarden dat je Nederlander moet zijn om te kunnen stemmen. Bij het aanvragen van een nieuw Nederlands paspoort gelden weer andere regels (anders zou het te makkelijk worden).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Marion K
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 aug 2012, 00:26

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Marion K »

Mijn ervaring:
In 2012 Amerikaanse nationaliteit gekregen.
In 2013 verklaring behoud nederlandschap per post geregeld. Nogal wat rompslomp, maar ik hoefde niet naar het consulaat.
Deze zomer tijdens vakantie in Nederland (Den Haag) nieuw paspoort aangevraagd.
Ambtenaar: "u heeft de amerikaanse nationaliteit? Dan heeft u een heleboel documenten nodig."
Toen ik m'n vbn overlegde: "ok, prima, dat is genoeg."
Ze zei ook dat ik voortaan binnen tien jaar, en geen dag later, een nieuw paspoort moet aanvragen. Volgens haar maakte dat met het vijfjaar paspoort niet zoveel uit als je een paar maanden te laat was, maar nu wel. Ik begreep van de ambtenaar dat m'n huidige vbn gewoon geldig blijft en niet opnieuw aangevraagd hoeft te worden.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Gelukkig dat ze in NL die verklaring ook accepteren, dat is niet altijd zo geweest.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Max Kool »

Dutchess schreef:Dat is dus niet zo. Zodra jij een andere nationaliteit aanneemt, en niet onder een van de uitzonderingsregels valt, dat vervalt jouw Nederlandse nationaliteit, zelfs als de geldigheidsduur van je NL paspoort nog niet verlopen is. Daar gaat deze hele rompslomp van bewijzen juist om.
Andersom gesteld: Ik ben niet getrouwd met een Amerikaanse, als ik vlak voor ik nationalisatie aanvraag in de VS "nog even snel" een nieuw Nederlands paspoort aanvraag om de komende tien jaar vooruit te kunnen, heb ik daar weinig aan, klopt dat?
LA, LA, LA....
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

Wettelijk gezien klopt dat. Hoe het in de praktijk gaat, zou ik niet weten. De VS geeft jouw naturalisatie niet door aan de NL overheid, voor zover ik weet. Maar hoe of wat er bij grensovergangen wordt geregistreerd, weet ik niet.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door hemmie »

Ik denk dat er geen haai naar kraait. NL weet niet dat je Amerikaan bent geworden, en zal je paspoort dus niet op een of andere lijst zetten als ongeldig. Andere landen hebben helemaal geen mogelijkheid om dat te controleren, zover voor hen een dubbele nationaliteit al een issue zou zijn (VS zal het niet uitmaken). Dus ik zou zeggen dat je gewoon nog 10 jaar met je NLse paspoort kunt gaan en staan waar je wil. Pas als je weer met de Nederlandse overheid te maken hebt, voor paspoort vernieuwing of misschien doordat je terug verhuist naar NL, zal het een issue worden.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Max Kool »

ok tnx

En het jezelf weer vestigen in Nederland als je ooit Amerikaan bent geworden -en je (dus) Nederlanderschap opgeeft- is zeker een stuk lastiger?
LA, LA, LA....
Fellow2012

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Fellow2012 »

hemmie schreef:Ik denk dat er geen haai naar kraait.
Klopt 100% Hemmie. Niemand houdt bij dat je een andere nationaliteit hebt aangenomen... tenzij je Edward Snowden bent en de Amerikaanse overheid heeft expliciet je paspoort ongeldig heeft gemaakt.
Laatst gewijzigd door Fellow2012 op 17 okt 2016, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fellow2012

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Fellow2012 »

Max Kool schreef:En het jezelf weer vestigen in Nederland als je ooit Amerikaan bent geworden -en je (dus) Nederlanderschap opgeeft- is zeker een stuk lastiger?
Niet lastig. Je zal een verblijfsvergunning moeten aanvragen en na aantal jaren – weet niet hoeveel – in ieder geval versneld de Nederlandse nationaliteit weer kunnen aanvragen. Er was een link naar de procedure in soortgelijke draad.

Maar stel dat je niets zegt en binnen de 10 jaar naar Nederland terugkeert... dat is interessante situatie, lijkt mij! Gewoon terug naar NL en je je weer inschrijven bij de GBA. Dus dubbele nationaliteit zonder de procedure die ik hierboven beschreef :thumbup:
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dutchess »

@ adam747: Dus als je in NL woont en daar je paspoort vernieuwt, hoef je geen formulier in te vullen waarbij je verklaart geen andere nationaliteit te bezitten?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8336
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Bennogr »

Als je Amerikaan wordt, moet je je groene kaart inleveren als je de zaal inloopt waar de ceromonie plaatsvindt.

Als je in de VS een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt, moet je bewijzen dat je legaal in de VS woont. Waarvoor je je groene kaart nodig hebt. Die je dus is afgenomen.

Alleen een langdurig visum (O, journalistenvisum, L1 enz.) zou mogelijk helpen. Maar ikzelf zou daar niet op vertrouwen.

Overigens: dubbele nationaliteit is ook mogelijk als je kunt aantonen dat je een langdurige relatie hebt met een Amerikaan(se). Waarschijnlijk door middel van gezamenlijke bankrekeningen, huurcontracten en zo.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer