Moving to Boston!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Moving to Boston!

Bericht door Big_Mo »

Ben afgelopen maandag naar Social Security Administration geweest hier in Illinois met een nieuwe collega uit Japan.

1. Neem je I-94 uitgeprint mee
2. Neem je paspoort mee (bewijs wie jij bent)
3. Heb bewijs van je visum (in dit geval was het een E2)
4. Neem een boek mee want je gaat er een paar uurtjes zitten

Wij waren verteld dat het tussen de 7 en 10 werkdagen ging duren voor hij zijn SSN# op de post gaat krijgen. Maar inderdaad, op de receipt staat dat het 4 weken kan duren voor je hem krijgt. Succes!

Beetje off topic
Willem1 schreef:Daarnaast moet je een sponsor meenemen: iemand die al minimaal 1 jaar z'n rijbewijs heeft, en die het aandurft om tijdens het examen mee te rijden in de auto (tijdens de road test zitten er dus 3 personen in de auto). Kortom: zorg dat je iemand kent, die z'n rijbewijs heeft, en die een auto heeft die aan de voorwaarden voldoet.

Je betaalt afzonderlijk voor het theorie-examen, de road test, en voor het Class D license. Alles bij elkaar meen ik iets tussen de $150 en $200.

Wat is MA duur voor het rijbewijs $150 tot $200? Illinois heeft met $30 gekost alles bij elkaar :lol: En ik had alleen de rij examinator in me auto. Grappig hoe dat per staat toch weer anders is.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Moving to Boston!

Bericht door hemmie »

Ja, heel apart dat verschil per staat. Hier in TX stelde het dus ook niets voor en voor $25 klaar.
Terug in Texas!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Moving to Boston!

Bericht door Willem1 »

TenD schreef:Wat ik begrijp is dat je zowel het EAD en het SSN pas in Amerika kunt aanvragen en dit ongeveer 2 tot 3 maanden gaat duren. Kan iemand dit bevestigen? Of heeft iemand nog andere informatie?
SSN aanvragen ging bij mij ook vrij vlot (ben ervoor naar het social security office geweest). EAD duurde bij mij iets van 7 weken geloof ik. EAD aanvragen gaat middels een I-765, en bij het insturen daarvan moet je meesturen: "Evidence of your lawful status and evidence you are a spouse of a principal L-1, such as your Form I-94, and a copy of the principal's visa and your marriage certificate", en sommige van die documenten heb je natuurlijk pas nadat je in de VS bent binnengekomen.

Big_Mo schreef:Wat is MA duur voor het rijbewijs $150 tot $200? Illinois heeft met $30 gekost alles bij elkaar :lol: En ik had alleen de rij examinator in me auto. Grappig hoe dat per staat toch weer anders is.
Ik geloof dat ik een klein beetje overdreef (heb het net nagekeken: theorie is $30, road test $35, en license is $50, dus totaal zou dat $115 zijn) - maar goed, MA is alsnog flink duurder dan IL, blijkbaar :). De bijnaam is niet voor niets Taxachusetts...
Gebruikersavatar
Rudolfje
Amerikafan
Berichten: 399
Lid geworden op: 01 apr 2009, 19:40
Locatie: Roswell, GA

Re: Moving to Boston!

Bericht door Rudolfje »

Bij een verhuziing van Europa naar US moet je er rekening mee houden dat merendeel van je elektrische apparatuur niet werkt, ik zou met je werkgever een vergoeding of regeling bespreken om gecompenseerd te worden voor aanschaf van TV, fohn, waterkoker, stereo, electrische tandenborstel etc.
Ook de huishoudelijke benodigheden kun je laten compenseren, je zal veel kruiden, borden, kopjes, bestek, schoonmaakmiddelen etc moeten kopen en dat kan aardig oplopen.
Het aanvragen van een werkvergunning voor mijn vrouw die L2 had duurde ongeveer 10 weken.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Moving to Boston!

Bericht door Big_Mo »

@Rudolfje
TV en alle andere electronica is dat niet vaak secundaire middelen? Zijn er werkgevers die echt zo gul zijn dat zij een compensatie gaan geven voor jouw keuze om naar Amerika te komen, zelfs de kosten van nieuw electronica op zich nemen? Dan leer ik zeer zeker iets nieuws in ieder geval!
TenD
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2016, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Moving to Boston!

Bericht door TenD »

Mijn elektrische apparatuur ga ik hier verkopen en ik ga nieuw (lees: tweedehands van craigslist) apparatuur kopen in the US. Ik krijg voor mijn meubilair, etc. wel een vergoeding ja. Maar de inkomsten die ik krijg van de verkoop ga ik uiteraard ook gebruiken.
Ik wil voor wat kleiner apparatuur die moeilijke te verkopen zijn (scheerapparaat/electrische tandenborstel) eigenlijk wel een omvormer gebruiken. Dat lijkt me prima mogelijk toch (ik zal op de apparatuur wel checken of deze ook de 110V aan kan)

10 weken, dat klinkt goed! Zijn er nog dingen waar we rekening mee kunnen houden om er voor te zorgen dat dit inderdaad zo kort mogelijk gaat duren?
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Moving to Boston!

Bericht door Big_Mo »

Omvormers werken volgens mij stukken beter tegenwoordig. 2012 was ik voor vakantie op Curacao, waar ik verbleef hadden zij een Nederlandse 220v koelkast aan een omvormer op 110v (of andersom geen idee meer) de omvormer voelde wel een beetje warmpjes aan! :lol:
Gebruikersavatar
Erwin74
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Sugar Land (Houston) TX
Contacteer:

Re: Moving to Boston!

Bericht door Erwin74 »

Social Security aanvragen kan lang duren maar ook vrij snel gaan. Ik had hem na een week binnen en bij mijn vrouw duurde dit 4 weken. Haar naam was te lang en paste niet op de social security kaart en moest derhalve handmatig gecontroleerd worden. Technologische vooruitgang faalt hier af en toe hopeloos.

Een omvormer voor een enkel apparaat is prima te doen en ook niet extreem duur (ongeveer $100.- afhankelijk van wattage) de rest zou ik opnieuw aanschaffen. Wij hebben een omvormer op een koffieapparaat volautomaat aangezien deze erg duur was maar ze zijn vrij groot. Werkt prima voor één enkel apparaat maar voor kleine apparatuur zou ik dat zeker niet doen. Apparatuur met een externe transformator (naar 12 volt bijv.) kan je natuurlijk vervangen door nieuwe te halen bij Fry's of Amazon. Denk aan een laptop of printer. Sommige apparatuur kan ook gewoon op 110V. Staat vaak vermeld op een label op het desbetreffende apparaat.
Gebruikersavatar
Rudolfje
Amerikafan
Berichten: 399
Lid geworden op: 01 apr 2009, 19:40
Locatie: Roswell, GA

Re: Moving to Boston!

Bericht door Rudolfje »

Als je verhuisd op verzoek van je werkgever is het volgens mij niet meer dan terecht dat je de hoge aanloopkosten vergoed krijgt. Bij onze emigratie was het in ieder geval geen enkel probleem en ik kan je verzekeren dat dit enkele honderden dollars scheelt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer