Mijn bijdrage is dus vooral gebaseerd op het contract dat onze Amerikaanse werkgever had (indien echtgenoot onder L1a uitgestuurd was geweest, ook met hun bedoeling om dan de green card procedure op te zetten).
Trakeena schreef: Zo is het genoemde salaris anders dan werd genoemd tijdens de sollicitatieprocedure: 10 tot 15k lager, terwijl de functie wel hetzelfde is gebleven.
Dat lijkt inderdaad iets dat zeker besproken moet worden. Mogelijk is het afhankelijk van de cost of living in de regio waar ze je willen stationeren. Voor eenzelfde functie bij hetzelfde bedrijf in San Francisco (CA) zal je een pak meer loon krijgen, dan wanneer je diezelfde job zou doen in bijvoorbeeld Fayetteville (AR).
Trakeena schreef: Verder wisten we al dat green card procedure alleen voor mij werd opgestart, voor partner moeten we zelf betalen.
Niet abnormaal. Hij is jouw 'aanhangsel', dus zo moeilijk is dat niet want hij krijgt het op basis van jouw green card.
Trakeena schreef: in het contract staat dus dat het bedrijf 'supports sponsering' van de green card, wat voor mij nog wat vaag is. Hier ga ik dus ook nog maar even achteraan.
Dat wil waarschijnlijk zeggen dat zij de kosten dragen van de advocaat en het papierwerk.
Trakeena schreef: Benefits zien er goed uit: disability & life insurance is geregeld, er is een 401k plan, vakantiedagen zijn helder geformuleerd (en redelijk op NL niveau, dus dat is mooi), en er zijn allerlei mogelijkheden qua ziektekosten, tandarts en dergelijke.
Je gaat vooral moeten kijken wat jou eigen bijdrage gaat zijn. Met sommige verzekeringen draai je misschien per jaar maar maximum op voor $1,000 terwijl bij andere je eigen bijdrage $10,000 kan zijn. Je zal maar iets serieus aan de hand hebben. Let ook op de maxima per 'life time', en hou in je achterhoofd dat de ziektekosten in de US vaak een extra nulletje hebben in vergelijking met Nederland.
Trakeena schreef: Geen telefoon van de zaak, maar wel vergoeding voor het gebruik van een telefoon.
Ben dat al wel vaker tegengekomen, maar ben daar persoonlijk niet echt happy mee. Tenzij hun maandelijkse bijdrage echt wel voldoende is om de rekening te betalen (behalve de aankoop van je telefoon, want dat moet je ook zelf betalen). Mijn mening: als je daadwerkelijk veel gebruik moet maken van die telefoon voor je job, vind ik dat de job het dan ook maar moet betalen. Punt.
Trakeena schreef: Ook wordt het relocation package beschreven, wat bestaat uit een bepaald bedrag voor de verhuiskosten (wat beschreven staat als deel van salaris, dus vraag me af hoe dit dan met loonbelasting werkt),
Mogelijk een lump sum die ze uitbetalen, en waar jij uiteindelijk wel de taxes op moet betalen (als ware het een deel van je inkomen)
Trakeena schreef: 30 dagen tijdelijk verbijf (is dat realistisch), verhuisservice + tijdelijke opslag en assistentie bij het regelen van dingen na de verhuizing (zoals het aanvragen van social security number en rijbewijs).
Lijkt me standaard.
Zelf kregen we nog vergoeding voor de aankoop van huishoudapparaten, decoratiemateriaal, enz. Ook taxable.
En $5,000 omdat ik gedwongen werd mijn wagen te verkopen omwille van de verhuis. Dit dus ter compensatie van mogelijk verlies dat ik daarbij maakte.
Maar ik weet dat dat tegenwoordig al lang niet meer standaard is. Wij kregen ook een aanzienlijk bedrag per maand om de huishuur te betalen, tenminste zo lang we nog geen green card hadden. Maar dat was een regeling die enkel voor bepaalde functies geldig was.
Er waren nog een aantal kleine dingetjes, maar ik weet dat die zelfs toen al niet zo gangbaar waren voor veel expats.
Er zullen expats zijn die meer krijgen, maar er zullen er meer zijn die minder krijgen.

En jij moet kijken wat jouw doel is: als je eigenlijk quasi gedwongen wordt om een aantal jaren naar de US te verkassen maar je wilt dat helemaal niet, dan is je uitgangspositie een beetje anders dan wanneer je eigenlijk dolgraag wilt gaan en zelfs uiteindelijk die green card in je handen wilt krijgen. In het laatste geval zal je meer bereid (moeten) zijn een prijs te betalen dan in het eerste geval.