Verhuizen naar Houston

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door mtl »

Peet2019: Misschien even in meerdere supermarkten in de buurt kijken? Of kijken of er verderop goedkopere supermarkten zijn?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Ik woon al heel lang niet meer in NL, dus kan nuet goed vergelijken, maar op zich valt het best wat mee volgens mij als je weet waar je naar toe moet. Als je bij Whole Foods bent geweest snap ik dat je geschrokken bent, en ik denk dat de Central Market ook erg duur is, maar een normale Kroger of HEB valt best mee (er zijn meer ketens met normale prijzen, Randall's, Fiesta, etc., maar die zijn er wat minder). Het hangt ook van het product af, brood is duur, groente en fruit is ook wat duurder, melk volgens mij goedkoper, vlees is niet duur.
Ik ga zelf wekelijks naar Aldi, daar koop ik bepaalde houdbare en diepvriesproducten die daar goedkoper zijn (en wij vinden daar vrijwel alles ook lekker) en maak gebruik van de wekelijkse aanbiedingen op groente en fruit, dat scheelt vaak heel veel. De rest haal ik bij HEB, waarbij ik goed let op aanbiedingen, en vrijwel alleen huismerken koop. Al met al geef ik denk ik zo'n $150 per week uit voor ons gezin van 5.
Houston is denk ik wat boodschappen betreft erg goedkoop vergeleken met de meeste andere regio's in de VS.
Terug in Texas!
Peet2019
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2018, 12:13
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Peet2019 »

Thnx voor snelle reacties.

Idd heb ik voornamelijk Wholefoods gecontroleerd (afgelopen 2 wkn). Goed vergelijk gemaakt met oa AH biologische producten; eea verieerde van 5% tot ruim 150% prijsverschil (duurder tov NL).
Zal volgend bezoek een iets 'goedkopere' gaan bekijken.

Iemand ervaring met Corporate Car Lease..??
Dus 'zoals in NL', een auto leasevorm die door de werkgever wordt betaald. In de US is dit zeer ongebruikelijk, echter ik zoek een mogelijkheid om een auto te leasen waarbij de kosten (exclusief onderhoud, brandstof en verzekeringen) direct door de werkgever wordt betaald.
Deze werkgever heeft een actieve bank rekening in de US (andere state, dat wel), met een positieve cash flow en goede geschiedenis dat de rekeningen worden betaald.
Ik ben hier zelf nog niet mee bezig geweest, echter wellicht weet iemand hier iets meer over?
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Patrick1975 »

Verse producten zijn inderdaad duur in de VS. Het kan helpen om te shoppen (Sprouts, Ralphs, Stater Brothers, Albertsons, en vele andere supermarkten afhankelijk waar je woont). Goedkopere opties als Walmart bestaan ook, maar ik heb het zelf niet zo met Walmart dus ik kom er nooit.

Uiteindelijk is het verstandig om financieel het totaal plaatje te bekijken. Verse producten duurder, auto rijden goedkoper, belastingen goedkoper, wonen ligt er aan waar je gaat wonen, etcetera.

Wat je het beste kunt doen is een kostenplaatje voor jezelf maken en zien hoeveel je uitgeeft in NL en hoeveel je voor hetzelfde moet uitgeven in Amerika. Ik kwam er achter dat het uiteindelijk ongeveer hetzelfde is en ik woon in een duur gebied (California).
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Hallo,

Na een paar jaar inactiviteit op deze threat, doe ik een poging om er weer leven in te blazen. Ik heb net een voorstel gekregen om voor mijn werkgever naar Houston te verhuizen om er als gedetacheerd werknemer aan de slag te gaan. Het zou gaan om een goeie 80.000 USD netto op jaarbasis. Hierin zit een budget voor housing inbegrepen. Er zal ook een budget voor auto voorzien worden en verder ook een relocation package en 2 keer per jaar vliegtickets voor mij en mijn vrouw naar Belgie. Daarnaast ook tax assistance, immigration assistance, ziekteverzekering.

We zouden graag ergens in de suburbs in een rustige wijk gaan wonen. Mijn vriendin heeft hier in Belgie een goeie job, maar die zal ze moeten opgeven om ginds een nieuwe job te zoeken. Dat zal niet makkelijk worden en al zeker niet op haar huidige niveau. Hier in Belgie kunnen we momenteel echt goed en veel sparen. Ik ben een beetje bang dat wij met dit voorstel in Amerika niet meer aan sparen gaan toekomen, toch al zeker niet todat mijn vrouw werk heeft gevonden daar, maar wie weet hoe lang dat duurt.

Zijn er hier experts die me wat tips kunnen geven in de verdere onderhandeling met mijn werkgever?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Allereerst, op welk visum ga je? Mag je vrouw werken?

$80k netto is niet superveel, maar als je ziektekostenverzekering (en een auto en tickets, maar dat is minder belangrijk) verder betaald is zeker ook niet heel laag. Jullie hebben (nog) geen kinderen? Zo nee, dan hoef je geen enorm bedrag neer te tellen voor huur, je hebt immers geen heel grote woning nodig en hoeft niet perse te huren in de zone van een goede school.
Houd er wel rekening.mee dat Houston groot en druk is, dus afhankelijk van waar je werkt is niet elke buitenwijk aantrekkelijk, je wil ook geen uren onderweg zijn elke dag.
Terug in Texas!
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Martijn88 »

Zoals Hemmie zegt, $80K is niet super veel, al ken ik de cost of living in Houston niet precies. Je zegt dat je $80K netto gaat verdienen, en daarbij in zit een housing budget. Bedoel je dat het housing budget bij de $80K in zit, of is dat een aparte vergoeding bovenop het genoemde salaris?

Kijk ook even goed naar wat je pensioen doet, weet niet hoe dat al Belg gaat, maar in de US moet je vaak (hoewel er soms ook pensioenen zijn) zelf voor je pensioen sparen in bv een persoonlijke 401K. Dat kan wel met belastingvoordeel, maar het zou je netto inkomen kunnen verlagen. En als je het niet doet kost het je wellicht geld in de toekomst.

Oh en ook voor je medical insurance, ik neem aan dat ze de premie voor je betalen. Maar kijk ook even naar wat voor verzekering je dan krijgt qua deductibles. Mijn verzekering vergoed initieel 80%, als wij in totaal $4500 zelf hebben betaald gaan ze pas over naar 100% vergoeding. Dat was toch even schrikken toen mijn vrouw vorig jaar moest bevallen en een paar keer in en uit het ziekenhuis moest.
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

De housing zit inbegrepen in de 80.000 USD (ik geloof dat ze 33.000 USD voor housing voorzien). Dus dat maakt dat er nog zo'n 47k USD netto overblijft. We hebben geen kinderen, maar onze voorkeur gaat wel uit naar een rustige buitenwijk, a la Woodlands. Mijn vriendin heeft zelf een goedbetaalde baan die ze zal opgeven om mee naar de VS te verhuizen. Ze wil daar graag een job vinden (mij visum zal een L1 of L2 visum worden, dus ze kan dan mee op dat visum én dan kan ze werken in de VS), maar om te denken dat ze daar snel een job zal vinden, dat lijkt me eerder naïef. Het lijkt dus dat we zeker de eerste maanden terug zullen vallen op enkel mijn loon.

Ze voorzien als 'extra cost of living' om het verschil tussen cost of living tussen Belgie en de VS te compenseren 3000 USD per jaar, maar dat lijkt me echt wel heel weinig, toch? Dat komt neer op 250 USD per maand voor een gezin van 2 dat het duurdere leven in de VS zou moeten compenseren (rent en transport niet inbegrepen, want dat wordt betaald door de werkgever).

Ze gaan verder ook licht over de opgebouwde voordelen die ik nu heb in België (30 verlofdagen, maaltijdcheques van zo'n 150 euro per maand, enz). Die zijn niet mee in rekening gebracht wanneer ze mijn nettoloon via een Net Equalisation Approach hebben omgezet naar een Amerikaans loon.

Al bij al blijf ik toch op mijn honger zitten en denk ik dat we vooral aan levensstandaard zullen inboeten met dit voorstel...
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Hockey »

Diemie13 schreef:
03 feb 2023, 02:28
Mijn vriendin heeft zelf een goedbetaalde baan die ze zal opgeven om mee naar de VS te verhuizen.
Je spreekt over vriendin. Betekent dit dat jullie niet getrouwd zijn? In dat geval kan ze niet mee.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Waar ga je werken? De Woodlands is volgens mij niet handig als je in de stad werkt. Verder ben ik daar totaal niet bekend (woon in het zuidwesten van Houston).

Cost of living in Houston valt, vegeleken met andere steden in de VS, goed mee, maar het leven is hier zeker wel duurder dan in NL. Maar, voor mijn gevoel is dat met name door woning (maar dat is die $33 dus) en verzekeringen (maar ziektekostenverzekering en voor 1 auto al betaald, geen koopwoning, dus valt ook mee). Verder vind ik sport en activiteiten voor kinderen erg duur, maar daar heb je niet mee te maken.

Aan de andere kant is $47k niet veel (maar lastig voor mij te bepalen, ik denk in bruto). Mag je het restant van die $33k houden als je het niet opmaskt?
Terug in Texas!
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Nu nog vriendin, maar we gaan nog trouwen voor vertrek :)

Wij houden van natuur, rust en groen, dus the Woodlands lijkt ons wel een aangename buurt om te wonen. Ons kantoor is centrum Houston, maar ik zou er niet elke dag naartoe moeten, hooguit 2-3 dagen per week, dus daar heb ik het commuten dan wel voor over.

Als er over is van de 33k USD voor housing, mag ik die inderdaad overhouden.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik heb de hele draad niet echt gevolgd en ik weet niet om wat voor werk het hier gaat, maar ik vind $47K netto niet bijster veel. De kosten van levensonderhoud in Houston zijn waarschijnlijk een stuk lager dan in andere steden in de V.S. (bijv. Seattle, WA, waar ik zelf woon), maar ik vind nog geen $4K netto per maand niet echt een vetpot. Daar kun je in Seattle (en heel veel andere steden) heel weinig mee, maar zoals gezegd kan wonen in Houston een stuk goedkoper zijn.

Heb je gewoon hun eerste bod geaccepteerd of nog onderhandeld? Het is zaak nu, voordat je gaat, op het scherpst van de snede te onderhandelen. Jullie willen mij naar het buitenland sturen? Prima, maar "make it worth my while". (Ook al ben jij mogelijk zelf zeer enthousiast.) Wanneer je eenmaal in de V.S. bent, valt er weinig meer te onderhandelen. Uit je bericht maak ik op dat er budget voor auto is (aankoop + verzekering?) en ook de ziektekostenverzekerning wordt voor je betaald (100%? Wat is je eigen risico? Details, details...). Ik ga ervan uit dat dat boven op de $47K is. Maar dan nog vind ik het niet echt een salaris om over naar huis te schrijven.

Gaat het hier om een Belgisch bedrijf dat jou naar de V.S. stuurt, of een Amerikaans bedrijf met een Belgische vestiging dat jou naar de V.S. wil halen?
Om wat voor soort baan gaat het hier?

Veel succes met de voorbereidingen!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Die 47k netto is wat er overblijft als ik het budget voor housing er van aftrek, alsook budget voor auto, verzekering, benzine, ziekteverzekering (AIG Expat pakket), enz. Dus van die 47k USD moeten we bovenvermelde zaken alvast niet meer betalen.

Ik heb nog niets geaccepteerd, dit was hun eerste voorstel. Ik heb gisteren al met een aantal onderbouwde argumenten gereageerd dat ik toch teleurgesteld ben in het voorstel, zeker omdat we hier behoorlijk veel opgeven, alsook een bepaalde levensstandaard aangezien we hier beiden een mooi loonpakket hebben. Dat van mijn vrouw geven we op voor toch wel behoorlijk wat onzekerheid voor haar. De bal ligt nu weer in hun kamp.

Het is een Belgisch bedrijf dat ook al een kantoor in Houston heeft. Ik ga vooral aankoop van polymeren doen (dus contact met de petrochemische bedrijven).
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door dutch_in_seattle »

Diemie13 schreef:
03 feb 2023, 19:44
Ik heb nog niets geaccepteerd, dit was hun eerste voorstel. Ik heb gisteren al met een aantal onderbouwde argumenten gereageerd dat ik toch teleurgesteld ben in het voorstel, zeker omdat we hier behoorlijk veel opgeven, alsook een bepaalde levensstandaard aangezien we hier beiden een mooi loonpakket hebben. Dat van mijn vrouw geven we op voor toch wel behoorlijk wat onzekerheid voor haar. De bal ligt nu weer in hun kamp.
Goed zo! Keihard onderhandelen. Zij willen jou naar de V.S. sturen. Daar moet ook wat tegenover staan. Het moet voor iedereen een win-winsituatie zijn.
Diemie13 schreef:
03 feb 2023, 19:44
Het is een Belgisch bedrijf dat ook al een kantoor in Houston heeft. Ik ga vooral aankoop van polymeren doen (dus contact met de petrochemische bedrijven).
Aangezien het om Houston ging, had ik al het vermoeden dat het om de petrochemische industrie ging... :-)

Heel veel succes!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Inmiddels ligt het volgende (finale) voorstel klaar om te tekenen:

- netto maandloon van 4800 USD
- housing fee van 33.600 USD/jaar (=2800 USD/maand)
- Internet thuis betaald door de werkgever
- GSM (+ abonnement) en laptop betaald door de werkgever
- Auto (+ tankkaart, onderhoud) betaald door de werkgever (lease)
- een bonussysteem waarbij ik aan de hand van (haalbare) targets op het einde van het jaar nog 1, 2 of 3 netto maandlonen extra krijg
- health insurance die alle medische kosten dekt voor mezelf en mijn vrouw (0 USD franchise)
- pensioenplan 401k (werkgever verdubbelt mijn bijdrage)
- Visum van mezelf en mijn vrouw geregeld
- hulp bij belastingaangifte gedurende de hele periode dat we in de VS wonen
- 2 x per jaar over en weer naar België (samen met mijn vrouw)
- 35 verlofdagen per jaar (dus eigenlijk 24 + de officiële feestdagen in de VS) --> Dit zijn er 5 minder dan ik nu heb in België
- in augustus een keer op en af met mijn vrouw om een woning te zoeken
- verhuis: 20'fcl container + een budget om elektrische toestellen aan te kopen (die van ons zullen niet werken in de VS)

In principe moeten we dus van die 4800 USD netto per maand enkel nog het volgende betalen (als ik het goed heb):
- boodschappen
- gas, elektriciteit en water
- renters insurance
- vrijetijdsbesteding (hobbies, uit eten/drinken, uitstapjes, reizen)

Ik denk dat dit een mooi voorstel is, maar sowieso gaan we de eerste maanden (wanneer mijn vrouw (nog) geen werk heeft) een stuk minder overhouden dan nu thuis. Zoals gezegd is het de bedoeling dat ook mijn vrouw een job zoekt (en vindt), maar we weten uiteraard niet hoe lang dat zal duren.

Wat denken jullie van het voorstel? En ben ik nog vaste kosten vergeten?

Bedankt alvast voor jullie feedback!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door kastelke »

Ik ben niet vertrouwd met de lonen die gangbaar zijn voor mensen met jouw profiel in die regio, maar je gaat zeker kunnen leven met zo'n voorstel.
En meestal maakt zulke ervaring je ook aantrekkelijk voor andere bedrijven als je beslist terug te keren naar Europa, of je komt
(sneller) in aanmerking voor bepaalde promoties binnen je huidige werkgever.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door ADE01 »

Prima voorstel. Ik weet niet wat de lokale mensen in jouw positie verdienen, dat zou je bij bijv. glassdoor op kunnen zoeken, maar een auto (+benzine&onderhoud) en zorgverzekering is veel geld waard in de VS. Het aantal vakantiedagen is ook heel hoog. Dat maakt het lastig vergelijken. Houston is niet enorm duur dus je moet makkelijk kunnen leven van dat geld. Bespaar niet op wonen overigens, het is niet zoals in Europa waar alles wat meer door elkaar woont, arm en rijk woont hier veel meer bij elkaar en de duurdere buurt is meestal de betere buurt.

Qua overige kosten, elektriciteit is enorm goedkoop in TX (10-12 cent per KW), het hangt er van af wat je huurt maar ik betaal nog geen $150 gemiddeld per maand voor een huis. Met gas er bij wordt het iets duurder maar ook weer niet heel veel meer. Water/sewer/garbage zit vaak bij elkaar en zal misschien $80-120 pm zijn. Renters insurance is heel goedkoop. Huur je een appartement dan goed in de gaten houden wat het complex aan extra kosten rekent. Het zal niet heel veel zijn maar parkeren, valet garbage pick-up, gym, service voor pakketjes, ze verzinnen van alles tegenwoordig. Huur je een huis let dan op wat jouw verantwoordelijkheden zijn, bijvoorbeeld wie is verantwoordelijk voor het tuin onderhoud. En let voor beiden op wat de afspraak is bij opzeggen. Waarschijnlijk moet je overal de maximale borg betalen bij alles wat je af moet sluiten omdat je geen geschiedenis hebt.

De container zou ik zelf veranderen naar een bijdrage. Meer dan genoeg meubelwinkels hier en meer keuze dan thuis. Dan heb je geen last van eventuele vertragingen of beschadigingen en heb je samen wat te doen in het begin.
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Martijn88 »

Die 401K match is wel interessant, misschen goed om even uit te zoeken hoe dat eventueel gaat met terugverhuizen en belasting implicaties, of je moet het laten staan tot je met pensioen kan en het dan pas uit willen zoeken. Zit er geen maximum aan het gematchte bedrag? Als dat zo is dan is het heel aantrekkelijk om de max van iets meer dan ~$20K per jaar bruto in te leggen maar dan heb je netto wel een stuk minder te besteden maandelijks.
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Er zit inderdaad een max van 3% op. Ik zou dus zelf 3% sparen en de werkgever ook nog 3%. Ze zijn aan het uitzoeken wat de implicaties zijn wanneer ik terug naar België zou verhuizen en het bedrag zou opnemen.
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 564
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door GoBucks »

Diemie13 schreef:
22 feb 2023, 10:28
Ze zijn aan het uitzoeken wat de implicaties zijn wanneer ik terug naar België zou verhuizen en het bedrag zou opnemen.
Simpel: 401K is belastingvrij sparen. Als je het opneemt betaal je er inkomsten belasting over. En een 'boete' van 10% als je je 401K laat uitbetalen voor je 59 1/2 levensjaar.

Uitzonderingen: https://www.irs.gov/retirement-plans/pl ... tributions
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer