Verhuizen naar Houston

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Ik ben totaal niet bekend met de belgische situatie, in NL bouw je normaal gesproken geen enkel pensioen o.i.d. op als je naar het buitenland vertrekt. Je kunt er als nederlander voor kiezen on max. 10 jaar lang vrijwillig de premie voor de AOW (staatspensioen) door te betalen. Geen idee of Belgie zo'n optie heeft.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door kastelke »

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door USInsider »

België heeft met de US een zogeheten totalisatie-agreement.
https://www.ssa.gov/international/Agree ... 0countries.

Onder dit verdrag kan een werknemer met de Belgische nationaliteit, in dienst van een Belgisch bedrijf maar werkzaam in de US, verzekerd blijven in België, indien de gewerkte period vijf jaar of korter is. Alle rechten lopen dan door in België, waar ook de afdrachten worden gedaan. Er wordt geen S.S.A./Medicare belastingen geheven in de US, er worden in de US geen rechten opgebouwd.
Als ik het goed begrijp, is dit de hier beschreven situatie.

Als de L-2 vrouw ook gaat werken geldt dit verdrag niet voor haar. Ze is een Belgische die in de US werkt voor een US werkgever. Zij zal derhalve S.S.A./Medicare belastingen betalen op haar inkomen. Je bouwt in de US rechten voor Soc. Sec. (een soort AOW) op in tien jaar. Je hebt voor volledige dekking 40 punten nodig en je kunt per jaar 4 punten halen - door te werken dus.
Stel dat je vrouw een aantal jaar werkt dan heeft ze recht op S.S. betalingen als ze straks 65 wordt. Die betalingen zijn niet alleen gebaseerd op het aantal punten, maar ook op de hoogte van het inkomen verdiend in die jaren. S.S.A. wordt uitbetaald in de meeste andere landen, zo ook in België. Alle info mbt. S.S.A. afdrachten enz. dus goed bewaren !
De afdrachten voor Medicare geven je vrouw geen rechten want haar punten zijn daar niet genoeg voor, want ze kan in enkele jaren niet de vereiste 40 punten halen. Plus Medicare is alleen mogelijk in de US, niet in een buitenland.

De jaren gewerkt in de US zullen niet meetellen voor staats-pensioen in België. Zolas al aangegeven, misschien kan ze dat vrijwillig voortzetten. Ik heb geen idee hoe hoog de premies daarvoor zijn.

Er is ook een regel dat als je anderhalf jaar of korter in de US hebt gewerkt en dus S.S.A. hebt betaald, je rechten geheveld kunnen worden naar het land van herkomst indien daar een overeenkomst over is. Daar moet je dan wel de in jouw land geldende pensioen-gerechtigde leeftijd voor bereiken.
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

De visumprocedure loopt nog, we hopen binnen een maand te weten of we kunnen vertrekken! Volgens het advocatenkantoor waarmee mijn firma samenwerkt, zou het goedkomen...

Aangezien we ons huis verkocht hebben en in Amerika gaan huren, zijn we beginnen rondkijken wat we met ons spaargeld gaan doen de komende jaren. Het liefst zouden we het grootste deel op termijnrekeningen en/of in staatsbons steken (via de Belgische bank) en met een ander deel beginnen beleggen. Moeten termijnrekeningen en staatsbons allemaal doorgegeven worden aan de IRS?

Beleggen kunnen we beter in Amerika beginnen doen, want heel veel banken weigeren om ons te laten beleggen via hun app (Bolero, Re=Bel, ...) omdat ze alles moeten doorspelen naar de IRS blijkbaar... Nadeel is dat we bij de terugkeer naar België de opgebouwde beleggingsportefeuille moeten kunnen overzetten naar een Belgische bank.

Iemand tips wat we best met ons spaargeld kunnen doen?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Ik ben niet bekend met de belgische situatie, maar als je in de VS woont kun je in principe niet meer beleggen in NL, niemand zal dat meer voor je willen doen. Zal in BE wel niet anders zijn.

Als je in de VS belastingaangifte doet moet je evt. ook de FBAR invullen, als de max. saldi gedurende het jaar van al je buitenlandse rekeningen boven de $10k komt. Maar dat is alleen opgeven, je betaalt er geen belasting over.
Terug in Texas!
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

dag Hemmie,

"Ik ben niet bekend met de belgische situatie, maar als je in de VS woont kun je in principe niet meer beleggen in NL, niemand zal dat meer voor je willen doen. Zal in BE wel niet anders zijn."

Zou je me kunnen uitleggen wat de reden daarachter is? Ik vind het ontzettend moeilijk om online juiste info te vinden over waarom we hier niet kunnen beleggen en hoe het zit met spaargeld dat hier in België op spaarrekeningen/termijnrekeningen/kasbons/staatsbons blijft staan, terwijl wij in Amerika zullen wonen.

Mocht iemand daar een duidelijk antwoord op hebben, dat zou fantastisch zijn :-) We moeten dringend gaan beslissen hoe we ons geld hier gaan 'parkeren', maar weten niet welke invloed dat gaat hebben op onze belastingen in de VS.

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

De reden is dat de VS de europese bank dan verplicht allerlei info door te geven, en de europese banken dat gedoe niet willen.
Een gewone spaarrekening is geen probleem, zolang het maar geen beleggingen zijn, die andere termen zeggen me niets.

Je geld op buitenlandse rekeningen moet je wel aangeven alk jaar in de VS (google FBAR), maar je betaalt er geen belasting over.
Terug in Texas!
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

En is het makkelijk om vanuit de VS termijnrekeningen te openen bij de Belgische/Nederlandse bank? Iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Ik weet dus niet wat een termijn rekening is, maar het is voor nederlanders die in de VS wonen erg lastig (zo niet onmogelijk) nog een bankrekening in NL te openen. Wat je al hebt kun je meestal wel aanhouden (als het geen beleggingen zijn dus), maar ik zou er niet op rekenen dat je iets nieuws kunt openen.
Terug in Texas!
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Diemie13 »

UPDATE!

Net binnen van USCIS:
Case Was Approved
On October 5, 2023, we approved your Form I-129, Petition for a Nonimmigrant Worker. We sent you an approval notice.

Ik denk dat het nu wel goed komt dan. Rest ons enkel nog het interview... Dit weekend formulier DS-160 invullen en afspraak maken op de ambassade. Qua timing valt het dan nog goed mee, we moeten binnen 2 weken uit onze woning, die is verkocht. We overbruggen nog een maand of 2 in een appartement in Antwerpen en hopen ergens begin december naar Houston te vertrekken.

De eerste 2 weken dan een Airbnb huren om op het gemakje alle praktische zaken te regelen (SS number, bankrekening, auto, ...) en op zoek te gaan naar een huurhuis.

Moesten er nog praktische tips of ideeën te binnen schieten, mogen jullie dit altijd delen hier. Much appreciated!
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Hoi,

Onze richtdatum om te vertrekken naar Houston ligt op 15/12. We wonen ondertussen tijdelijk in een huurappartement in Antwerpen, voorzien door mijn werkgever. Ons huis is verkocht, de spullen in een container geladen (via Gosselin), die staat nu in het magazijn in Antwerpen tot het visa officieel in ons paspoort staat. Op 30/10 hebben we het interview op de ambassade, dus rond 15/11 denken we het visum wel 100% rond te hebben. Het plan is dan om de container te verschepen en zelf iets later naar Houston te vliegen, hotel nemen voor de eerste weken en alles praktisch regelen (bank, SSN, huurhuis, ...)

Iemand goeie ervaringen met een bank in Houston? Kunnen we een bankrekening openen voor we een SSN hebben?

We zullen pas een officieel adres hebben wanneer we een week of 2 in Houston zitten, want ik neem aan dat het wel even zal duren vooraleer we een huurhuis hebben gevonden. Kunnen we daarvoor dan al een SSN en bankrekening regelen?

Bedankt alvast.
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door GoBucks »

Diemie13 schreef:
23 okt 2023, 14:11
Iemand goeie ervaringen met een bank in Houston? Kunnen we een bankrekening openen voor we een SSN hebben?
Heeft jullie werkgever (Amerikaanse vestiging) toevallig een credit union, of heeft een band met een credit union? HR in Amerika zou dat kunnen beantwoorden. Dat zou een goede start zijn, dan kun je later, als je gesettled bent rustig rond kunnen kijken, met buren/collega's praten, etc. Zo ben ik ook ooit begonnen in amerika.
OegevanderMeulen
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2024, 00:42
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door OegevanderMeulen »

Advancial Credit Union (o.a. in Houston) is de gouden tip voor een bankrekening terwijl je nog geen SSN hebt. Ze bieden een "Inbound USA Checking" account aan. Je hebt een brief nodig van je werkgever in de VS waaruit je salaris blijkt en visa info. Is allemaal zo geregeld en je krijgt ook direct een credit kaart (niet een prepaid exemplaar) zonder dat je een krediet histrorie hebt. Dat was direct USD 10,000 limiet zonder gezeur. Omdat ze een Credit Union zijn moeten ze formeel eisen stellen aan wie lid mag worden. Dat is een absurde schijnvertoning en je moet formeel een band aantonen met het specifieke dorp waar ze onstaan zijn. "ik heb een collega en die raade me aan is ook goed genoeg". op de vraag wie dat is kan mn username helpen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer