Verhuizen naar Houston

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Corv »

Is dit ook in Texas? Ik dacht dat je o.a. in Texas geen inkomsten belasting betaalt. Maar als je terug verhuisd gelden daar misschien andere regels voor? Ben wel benieuwd hoe dat zit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Dat zou mooi zijn, maar helaas, we betalen zeker wel inkomstenbelasting in TX. Geen state tax, misschien bedoel je dat?
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door USInsider »

Even wat losse gedachtes nav. bijdrages/vragen hier.

Mbt. de 401-k. Ik zou daar nog eens goed naar kijken. Doet de werkgever voor hun 3% aan vesting ? Indien ja, over hoeveel jaren - meestal is dat een periode van vijf jaar.
Kijk ook eens hoeveel belastingvoordeel het echt oplevert in je Fed. aangifte. Je bent het geld jarenlang kwijt, want er zijn geen speciale regelingen voor werkers die teruggaan naar land van herkomst. Plus als je conservatief belegt, is er de waardevermindering van geld; beleg je agressief, dan loop je risico een deel van het geld te verliezen.
(Persoonlijk vind ik de 401-K een schandalig iets, maar dat is een andere discussie.)

Kunnen er werknemers/volksverz. in België voor jullie doorlopen ? Bij mijn weten kan (kon ?) dat kan bij een L-1 visum houder. Dan betaalt de werkgever in de US geen Soc. Sec. etc. en bouw je ook geen rechten op daarvoor. Dat is geregeld in zg. totalisatie- en belasting-verdragen. Je houdt dan je rechten in BE.
Denk ook aan je Belgisch pensioen-opbouw. Kun je betaald blijven deelnemen en wil de werkgevers die bijdragen vergoeden ?

Even heel hard: je komt naar de US, met je dan-vrouw, en je kunt een jaar later doodgereden worden. Ik mis dus in je opsomming levensverzekering via het bedrijf middels een groepsregeling (geen individuele keuring nodig). En een regeling voor wanneer je ernstig ziek/invalide wordt hier. Vaak kun je de bedragen verhogen door zelf aanvullend premie te betalen.

Ziektenkostenverzekering. Hoe is dat geregeld ? Moet je de dokters-rekeningen ergens declareren of accepteren dokters in die regio de verzekeraar die je noemt ? Waarom kun je niet deelnemen in de verzekering(en) die voor andere werkers in het bedrijf beschikbaar zijn ? Je wilt geen problemen als je vrouw opeens doodziek wordt en je haar per ambulance naar een plaatselijk ziekenhuis moet laten vervoeren voor onderzoeken en mogelijk opname.

Hulp bij belastingaangifte. Dat is vooral in het eerste jaar interessant, helemaal als je iemand vindt die ook van BE belastingen weet.
US belastingaangiftes zijn redelijk simpel en er bestaan prima computerprogramma's voor, bv. H&R BLock - ontwikkeld in samenwerking met de IRS. De State taxes zijn meestal de hoofdpijn-bezorgers, maar TX heeft geen state tax.

Je inkomen is in posten uitgesplitst. Voorzover ik weet, ziet de IRS het allemaal als inkomen.

Als je gaat huren hoef je weinig elektrische toestellen te kopen, want alles zit in een appartement ingebouwd in de keuken. Huur je een huis, idem, maar dan kan het zijn dat je zelf de koelkast moet regelen. Maar misschien zijn jullie keuken-prinsen/prinses en dan heb je uiteraard keukenmachines enz. nodig.

Een belangrijker vraag: is de werkgever bereid een Groene Kaart procedure voor je te beginnen ? Want misschien wil je na vijf jaar (als je op een L-1B komt) toch langer in de US blijven.

Mbt. de L-2 van je vrouw, naar ik heb begrepen hoeft zij geen EAD aan te vragen omdat het L-2 plus een geldige I-94 nu voldoende zijn.
(As of Jan. 30, 2022, USCIS and CBP began issuing Forms I-94 with the following new COA codes for certain E and L spouses: E-1S, E-2S, E-3S, and L-2S. An unexpired Form I-94 reflecting one of these new codes is acceptable as evidence of employment authorization for spouses under List C of Form I-9.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 23 feb 2023, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Hallo USInsider, bedankt voor je reactie en tips!

- 401k, ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'vesting'. Kun je dit even uitleggen?
We gaan die 401k sowieso gebruiken, want het alternatief is al die jaren niet via de werkgever sparen voor mijn pensioen...

- Ik ga op de loonlijst van onze vestiging in de VS belanden, dus er zal sowieso sociale zekerheid voor mij betaald worden door de werkgever.

- Ziektenkostenverzekering. Hoe is dat geregeld ? Het is een speciale expatpolis, ik ken de details nog niet, alleen is me verzekerd dat álle medische kosten 100% gedekt zijn voor mij en mijn vrouw en dat we 0 USD franchise moeten betalen. Ben ik zo dan niet volledig ingedekt?

- Hulp bij belastingaangifte. Ik ken zelf niets van belastingen, dus die hulp is helemaal welkom, al zeker omdat we hier in België nog huurinkomsten zullen hebben, dat maakt het extra ingewikkeld.

- Je inkomen is in posten uitgesplitst. Voorzover ik weet, ziet de IRS het allemaal als inkomen: Er is me een netto maandloon gegarandeerd, dus hoe mijn werkgever het oplost met de belastingen, in principe is dat niet mijn probleem :-) Als er na de belastingsaangifte bijbetaald moet worden, dan betaalt de werkgever het, als er geld wordt terugbetaald, dan moet ik dat aan de werkgever doorstorten.

- Elektrische toestellen: dat kan volgens mij wel oplopen hoor. Niet alle huurhuizen hebben een ijskast, wasmachine en droogkast. En dan zijn er toch een heleboel kleinere apparaten: TV's, koffiemachine, broodrooster, haardroger, stofzuiger, lusters, ... Werkelijk élk toestel moeten we opnieuw aankopen, dat kan toch een heleboel kosten...

- Green card: dat zouden ze inderdaad willen doen, maar dat is pas verre toekomstmuziek, aangezien een L-visum verlengd kan worden tot 5 jaar (of 7 in het geval van L-1)

- Mbt. de L-2 van mijn vrouw: ik had ook vernomen dat het L-2 plus een geldige I-94 nu voldoende zijn.

Groetjes!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Wij hebben jarenlang een nederlandse expatverzekering gehad, nadeel is dat er soms in eerste instantie wat verwarring is, en medicijnen moesten wijnaltijd zelf betalen en dan declaren, maar grote voordeel was dat ze alles betaalden, zonder eigen risico of "co-pay". Als jullie verzekering net zo werkt zit je dus helemaal goed.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Dutchess »

"Vesting" is een schema dat bepaalt hoe lang het duurt tot de bijdrage die je werkgever stort op b.v. je 401(k) ook echt van jou is. Vaak duurt het 3-5 jaar voordat jij die bijdrage mag houden als je zou vertrekken van die werkgever - b.v. na het eerste jaar mag je 20% van de bijdrage houden, na 2 jaar totaal 40%, etc.

Vesting wordt naast 401(k) bijdrages ook vaak toegepast op stock options, restricted stock grants, e.d.

En ter verduidelijking: het geld dat je zelf spaart blijft altijd van jou. Het gaat hier dus alleen over de "matching contribution" die je werkgever bijdraagt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door USInsider »

He, dat antwoord had ik ook gegeven maar het is verdwenen ?

Een Groene Kaart procedure kan jaren kan duren, daarom is eerder beginnen beter dan later. (Onze G.K. kostte bijna negen jaar.)
Bij mijn weten is de mogelijke verlenging na goedkeuring van de I-140 alleen mogelijk voor H-1B visum houders.
In bepaalde gevallen kan een L1-B visum omgezet worden naar een L-1A en dat betekent meestal een snellere G.K. procedure.

Plus ik zie een hele waslijst van goodies. In de US is men snel van beloven maar waarmaken is een ander verhaal. Dus zoveel mogelijk alles op papier plus een handtekening eronder.
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door GoBucks »

netto maandloon van 4800 USD
- housing fee van 33.600 USD/jaar (=2800 USD/maand)
- Internet thuis betaald door de werkgever
- GSM (+ abonnement) en laptop betaald door de werkgever
- Auto (+ tankkaart, onderhoud) betaald door de werkgever (lease)

Ik weet niet hoe je dit geld krijgt... maar persoonlijk, zou ik dit gewoon uitbetaald willen hebben. Gewoon elke maand 4800+2800 = 7600 netto, zo ongeveer 10.000 bruto. (gokje dat je ongeveer 35% belasting betaalt). Dan kan je zelf bekijken hoe veel je aan huur wilt uitgeven.

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar als mijn werkgever wil dat ik thuis werk, on-call diensten draai en bereikbaar ben buiten standaard uren , dan moeten ze maar zorgen voor een laptop / telefoon van de zaak. Daar gebruik ik mijn persoonlijk spul niet voor.
Hou er ook rekening mee dat als je werkgever laptop/telefoon betaalt, hun ook kunnen bepalen wat je erop kan doen of niet kan doen. Op mijn werk laptop kan ik geen privacy verwachten. Wat ik doe op het internet, kunnen ze meekijken. Ik kan geen software installeren dat niet goedgekeurd is door m'n werk. Op mij werk telefoon kan ik niet naar het buitenland bellen. Wil je dat? Ik koop liever mijn eigen voor prive gebruik.

Auto van de zaak... hoor ik eigenlijk niet veel over... maar ik zou zeker willen weten wat jou rechten zijn. Betaalt de werkgever ook benzine voor prive verbruik? Heb je ongelimiteerde kilometers (miles) Ik heb prive een lease auto, en kan 12k mile per jaar rijden, elke mile meer kost $0.25. Dat werkt voor mij persoonlijk, maar lang niet voor iedereen.
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Bedankt omtrent de info over vesting en de Green Card!

USInsider:
"Een Groene Kaart procedure kan jaren kan duren, daarom is eerder beginnen beter dan later. (Onze G.K. kostte bijna negen jaar.)
Bij mijn weten is de mogelijke verlenging na goedkeuring van de I-140 alleen mogelijk voor H-1B visum houders.
In bepaalde gevallen kan een L1-B visum omgezet worden naar een L-1A en dat betekent meestal een snellere G.K. procedure."
--> Ik begrijp het niet zo goed. Ik dacht dat een L1-B visum kon worden verlengd worden van 3 tot 5 jaar en een L1-A visum van 3 tot 7 jaar?


om even terug te komen op Gobucks:

"Ik weet niet hoe je dit geld krijgt... maar persoonlijk, zou ik dit gewoon uitbetaald willen hebben. Gewoon elke maand 4800+2800 = 7600 netto, zo ongeveer 10.000 bruto. (gokje dat je ongeveer 35% belasting betaalt). Dan kan je zelf bekijken hoe veel je aan huur wilt uitgeven."
--> Die housing fee kan ik niet gewoon zo uitbetaald krijgen, jammer genoeg.
--> GSM, Laptop, heb ik nu al via de werkgever. Ik krijg de toestellen gewoon en zij betalen de abonnementskosten. Werkt hier in België ook prima. Ik doe aan internationale business, dus internationaal bellen en overal internet hebben hoort bij de job, dus dat zit wel goed.

"Auto van de zaak... hoor ik eigenlijk niet veel over... maar ik zou zeker willen weten wat jou rechten zijn. Betaalt de werkgever ook benzine voor prive verbruik? Heb je ongelimiteerde kilometers (miles) Ik heb prive een lease auto, en kan 12k mile per jaar rijden, elke mile meer kost $0.25. Dat werkt voor mij persoonlijk, maar lang niet voor iedereen."
--> Ook hetzelfde als hier in België. Ik mag de auto ook privé gebruiken en de benzine wordt betaald, zelfs voor privékilometers. Ze sturen mij naar Amerika, dus de bedoeling is dat ik in de VS dezelfde 'privileges' heb die ik hier in België heb. Voor minder doen we het niet uiteraard...
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Hi,

Momenteel vertoef ik een weekje in Houston, in het kader van een beurs. Eerste kennismaking met de stad, positief verras, heel proper, zeker vergeleken met LA ofzo!

Best wel spannend nu, want de firma is volop bezig met het voorbereiden van het visumdossier. We gaan voor een L1-A visum, zodat mijn vrouw ook kan werken wanneer we in Houston wonen. Ik had van een collega vernomen dat hij zo'n 5 jaar geleden ook de overgang naar Houston wilde doen, hij was toen actief als manager voor onze firma in Mexico Stad, maar zijn aanvraag voor L1-A visum (onder de Trump administration) werd afgewezen. Er waren blijkbaar te weinig bewijzen dat hij manager was in Mexico en dat hij dat zou zijn in Houston (geen mensen om aan hem te rapporteren, enz), aangezien onze firma in Houston slechts uit 1 persoon bestond (en nog steeds nu).

Sindsdien is onze firma wel voor 80% in handen van een private equity firm uit Texas, dus dat zou mijn dossier misschien wel sterker maken.

Ik begin wel te stressen nu, want we staan op het punt om ons huis te verkopen hier, te trouwen, enz... Maar wat als dat visum dan niet wordt goegekeurd...

Klopt het dat er tijdens de Trump administration veel minder visums werden goedgekeurd?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Zo ver ik weet is die management eis toch wel aardig strikt voor L1a. De immigration lawyer die mijn mans bedrijf gebruiktbzou er denk ik niet eens aan beginnen in deze situatie. Waarom dan niet voor een L1b gaan?
Terug in Texas!
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Hoi allemaal,

Er zijn intussen alweer wat maanden verstreken en de application voor het L1-A visum gaat volgende week de deur uit. Dan is het even in spanning afwachten. Ons huis staat hier inmiddels te koop. We gaan in augustus/september een weekje naar Houston om met een realtor op huizenjacht (om te huren) te gaan. We zullen waarschijnlijk ergens in The Woodlands landen.

Nu komt al het praktische geregel eraan, dus ik zou jullie expertise wel goed kunnen gebruiken:

- bankrekening in de VS: kan ik van tevoren (vanuit België) al een bankrekening openen, met kredietkaart?
- welke bank kunnen jullie aanraden? Moet je de 401K via je bank regelen?
- wat zijn de beste energieleveranciers in de Houston regio? Ik hoor de wildste verhalen... Hebben ze in de VS ook vaste en variabele contracten?
- de firma zal een 20 voet container betalen om onze meubels te verhuizen. Ik mag zelf 2 offertes binnenbrengen. Hebben jullie goeie ervaringen met bepaalde firma's?
- SSN, hoe vraag ik die aan?

Als jullie nog praktische tips hebben, alles wat me kan helpen is erg geapprecieerd :)

Bedankt!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door ADE01 »

Zit er geen tijd tussen de goedkeuring van het visum en wanneer je aan de slag gaat? Want wat nu als het niet goedgekeurd wordt? Je huis staat al te koop, je gaat al kijken om iets te huren in de VS, enz.

Bankrekening als niet Amerikaan en zonder SSN kan wel maar je moet wel altijd een Amerikaans adres hebben dacht ik. 401k gaat via de werkgever. Energie ligt er aan waar je gaat wonen, soms moet je zelf de beste uitzoeken, soms zit je in een gebied met maar 1 aanbieder. Maar niet te druk maken, het is in Texas veel goedkoper dan in Europa ($0.11 per KWH betaal ik). SSN is als het goed is aangevraagd met je L1-A en wordt verzonden na goedkeuring. Is het niet aangevraagd dan moet je wachten op de EAD en naar een social security kantoor.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door USInsider »

Loop jezelf niet voorbij. Waarom zou je terwijl je nog in BE/Ned. bent, een bankrek. in de US willen hebben. Bankrekeningen kosten - bij de meeste banken - een bedrag aan geld alle maanden, tenzij je direct deposit hebt van een salaris oid. Wacht tot je in de US bent, je Soc.Sec.# hebt plus een brief van HR waarin je functie en je inkomen wordt aangegeven. Ga dan naar een bank van je keuze.

Bij een L-1 heb je geen EAD nodig, want het visum zelf is de werkvergunning. Dar geldt tegenwoordig ook voor de L-2, er hoeft niet meer een EAD aangevraagd te worde om aan de slag te mogen.

Indien een Soc. Sec. nummer in de US aangevraagd moet worden is inderdaad het visum nodig, alsmede je paspoort en een tweede ID met foto (bv. rijbewijs). Ik breng altijd extra - door een ambtenaar getekende - kopieën van onze geboortebewijzen plus een officieel kopie van ons huwelijks-bewijs. (Itt. tot in Ned., verlopen degelijke documenten hier niet.) Je moet voor een Soc. Sec. # naar het lokale S.S.Admin. kantoor.

Wij hebben altijd gebankierd bij BofA, ooit problemen gehad. Maar sommigen bankieren liever lokaal, bij een zg. credit union.

Mbt. verhuizen, er zijn grote bedrijven zoals Atlas, Mayflower, die de oversteek maken met je container. Echter in de US huren ze een lokaal bedrijf in voor de aflevering. Daar heb je geen controle over, en dat is waar de steken vallen.
Het enige dat je kunt doen is aanwezig zijn, soda's en (veel) flesjes water hebben voor de mannen, plus een lunch voor ze halen, en aangeven dat er goed gefooid gaat worden indien alles naar tevredenheid verloopt.
Dan nog, wij betaalden voor de laatste verhuizing (CA-IL) ruim $ 20,000 en ik mocht toch na enige tijd ontdekken dat er een (vrij grote) doos zoekgemaakt is. Denk je dat ze daar enige moeite voor doen ? Vergeet het maar. (De verhuizer was ACE.)

P.S. Het afwijzen van de L-1 heeft niets met Prez Trump te maken maar met het niet voldoen aan de voorwaarden van een L-1A.
Sowieso, als het om (legale !) tijdelijke werkers gaat kun je beter met Republikeinen te maken hebben dan met Democraten.

P.P.S.S. Wees verstandig in wat je meeneemt. Als het niet bevalt/je geen Groene Kaart kunt veroveren, moet je terug na een aantal jaren. Dat moet je dan zelf betalen plus het is duurder om van de US naar Ned. te gaan dan omgekeerd. Vraag me niet waarom.
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Het contract zal volgende week getekend worden en zal vermelden dat de startdatum 1 september is. Die datum kunnen we makkelijk in onderling overleg verlaten, indien ons huis nog niet verkocht is of er nog andere praktische zaken hier thuis afgehandeld moeten worden. Realistisch gezien mik ik op eind oktober.

We hebben ons huis nu al te koop gezet, omdat we er toch van uit gaan dat het hele proces wel een tijdje zal duren. Ik weet dat we de beslissing over het visum waarschijnlijk pas midden juli gaan weten, maar dat is dan maar het risico dat we nemen... We wilden hier in België toch sowieso stilaan verhuizen, dus ja.

Je hebt toch een Amerikaanse bankrekening nodig om een huis te kunnen huren, mijn loon op te ontvangen, een auto te kunnen leasen, energie- en telecomleveranciers te kunnen afsluiten, enz. Zou het daarom niet slim zijn om dit enkele weken vóór de verhuis te regelen? We zouden sowieso enkele weken voor de verhuis al naar Houston gaan voor een weekje om op huizenjacht te gaan, dus als we een leuk huurhuis zouden vinden, dan kunnen we dat alvast vastleggen en een hele hoop praktische zaken beginnen regelen, niet?

Ivm een huurhuis, wij hebben nog geen credit score, gaan we dan geen problemen hebben met het vinden van een degelijk huis?

Ivm de SSN, moeten we dan aangeven bij de aanvraag van het L1 (en L2) visum dat we ook een SSN willen aanvragen? Of gebeurt dat automatisch?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Onze ervaring is van 2011, na tips hier op het forum over Bank of America konden we daar ids zonder problemen al een bankrekening openen voordat we het visum hadden. Ik geloof dat we wel een brief van de werkgever ofzo hadden. Gewoon een filiaal binnengelopen en het geregeld, en adres van het kantoor van de werkgever gebruikt.

Als ik het me goed herinner moesten we gewoon na aankomst in de VS op het visum het SSN ophalen bij een SSA kantoor. Ze moeten wel eerst je emigratiestatus verwerkt hebben, dus wacht minstens een paar dagen na aankomst.

Wij hadden destijds geen moeite om een huurhuis te krijgen o.b.v. een brief van de werkgever met daarin salaris e.d., maar dat kan nu anders zijn.
Terug in Texas!
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Thanks Hemmie!

Ons huis is ondertussen verkocht, dat is heel snel gegaan... We hebben nog 4 maanden voordat we daadwerkelijk het huis uit moeten. Dat zou moeten volstaan.

Iets praktischer nu, we gaan hier een eerste keer door alle spullen gaan en een selectie maken welke meubels en elektrische toestellen mee kunnen en welke niet. Ik weet dat er voor elektrische toestellen moet vermeld staan dat ze op 50-60 Hz en 110-240 V moet kunnen draaien, dus ik ga elk toestel eens bekijken. Hopelijk kunnen we toch een hoop meenemen.

Zijn er verder nog andere spullen die we daar niet zullen kunnen gebruiken omdat er andere aansluitingen zijn? Ik denk bvb aan lusters of een tuinslag ofzo? Klinkt misschien stom, maar we hebben hier een goeie, dus waarom een nieuwe kopen in Amerika als deze ook prima zou werken :lol:

Andere praktische tips die jullie nog kunnen meegeven?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Nagini »

Het kan nog best wel eens tegenvallen hoe makkelijk het is spullen mee te krijgen, alhoewel dat natuurlijk ook van je budget afhangt. Maar bijvoorbeeld TV's zijn vrij goedkoop in de VS, dus het kan best zijn dat die van jou tweedehands verkopen en daar opnieuw kopen "goedkoper" uitvalt dan het apparaat meeslepen. Ook de wachttijd/reistijd is niet te onderschatten; als je in de VS 4 maanden op je goedkope deelcontainer moet wachten dan heb je op een gegeven moment ook dingen dubbel gekocht.
Ikzelf nam niet zoveel mee toen ik in mijn eentje emigreerde, maar vond vooral de electronica tricky. Ik moest bijvoorbeeld twee maanden na aankomst mijn telefoonprovider wijzigen omdat er geen internationale telefoonmodellen meer ondersteund werden. Zelfs als het zou moeten kunnen met de instructies blijft het soms puzzelen. Ook wil je waarschijnlijk geen permanente verloopstekkers tussen dure/zware apparatuur of je badkamerspullen vanwege de veiligheid.
Andere tips: de meeste amerikaanse huizen hebben ingebouwde kasten. Eigen kasten meenemen hoeft dus niet. Ook heb ik gelezen dat beddenmaten anders zijn in de VS als nederland, dus je Nederlandse matras op een amerikaans bed of andersom past niet goed.

Misschien ook handig om te bedenken of je weer terug wil naar Nederland of niet. Boeken en grote, zware meubels kunnen misschien beter op je wachten als je verwacht dat je na een jaar of drie wel weer teruggaat naar NL. Je kunt ze altijd nog op een later moment verhuizen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door USInsider »

Neem zo min mogelijk mee. Alleen dingen die je echt nodig hebt, die je echt niet kunt missen, die een emotionele waarde hebben (en dan nog, oma's antieke naaimachine meeslepen, een van de stomste ideeën ooit.) Plus klein-meubilair zoals een laag kastje, een klein tafeltje, een lekker zittend bankje bankje, je favoriete stoel.
Ondergoed, bovengoed, jassen, schoenen, dat neem je mee. Plus een paar favoriete jeugdboeken en een selectie niet-elektrisch gereedschap. Handdoeken en theedoeken.

Heb je een systeem voor (boeken) kasten zoals bv. Lundia/Skandia, neem dat mee want dat is altijd op te bouwen hier.
Potten en pannen, bestek, borden en ander spul om van te eten en uit te drinken. Maar niet dat extra serviesgoed dat altijd in de kast staat een alleen op speciale dagen te voorschijn komt.
Speelgoed (als je kids hebt). En hun bedje/wiegje.

Misschien heb je helemaal geen tuinslang nodig. Want in een appartement/flat/condo is de tuin niet van jou. Veel (koop/huur) huizen hebben de tuin sprinklers, of drip-irrigatie. Ik denk ook dat een Ned. tuinslang niet op een US faucet zal passen, want hier gaat alles in inches.

Hoe weet je dat het grotere meubilair past waar je terecht gaat komen ? Er zijn in de US overal Goodwill/Habitat enz. winkels waar ze eethoeken, kasten, slaapkamerameublementen, tuinmeubelen, enz. verkopen voor lage prijzen. Er bestaan ook lokale veilinghuizen waar echt mooie dingen voor soms verbijsterend lage prijzen worden geveild (vaak ook on-line).
Zoals Nagina al aangaf, bedden hebben andere maten hier. Dat geldt ook voor de spullen die je voor een bed nodig hebt zoals dekbed/dekens, hoeslakens, lakens, hoofdkussens. Goedkoop te krijgen bij Homegoods, Ross-dress-for-Less, Tuesday Morning, en soortgelijke winkels.

Electrische apparaten die enig vermogen nodig hebben zullen hier niet (goed) werken. Plus altijd en overal verloopstekkers is niet echt plezierig.

Vergis je niet hoe duur verhuizen is (inpakken, vervoeren, verschepen, inklaren, vervoeren, uitpakken). En terug naar Ned. is, om een of andere reden, duurder dan deze kant uit.
Diemie13
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2021, 15:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Diemie13 »

Wederom bedankt voor de reacties.

Over het pensioen: aangezien ik als gedetacheerd werknemer zal worden uitgestuurd, blijven mijn werkjaren in de VS gewoon meetellen voor mijn pensioen en worden die opgeteld bij mijn totaal gewerkte loopbaan. Maar hoe zit dat juist als mijn vrouw in de VS werk vindt bij een Amerikaanse firma? Als we dan binnen 5 jaar terugkeren naar België, zullen haar gewerkte jaren in de VS dan ook meegeteld worden in het totaal van gewerkte jaren over haar hele loopbaan?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer