Verhuizen naar Houston

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
ir. Auditor
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2016, 16:36
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door ir. Auditor »

Zelf heb ik een klein jaartje in Houston gewoond en gewerkt, ook op L1B. Ik zat in het noordwesten van de stad (bij Spring/Cypress), in de buurt van de kruising van SH249 en FM1960. Mijn werk zat daar een paar KM vandaan

Twee auto's in Houston zul je echt nodig hebben, sowieso is het tussen Mei en Oktober te heet of nat om te lopen :) zelfs de supermarkt die maar een paar honderd meter van huis is deed ik met de auto, gewoon niet te doen in de hitte. Openbaar vervoer is geen realistische optie. Gelukkig is heel de stad ingericht op auto's. Parkeren is overal makkelijk.

Een collega van me woonde in Sugarland en reed dus iedere dag. Dat was best een stuk rijden dagelijks. Ook de toll liep daardoor flink op. Zij was daar op jaarbasis toch wel veel geld aan kwijt. Dat is iets wat ik wel mee zou nemen in mijn beslissing om ergens te gaan wonen.

Downtown Houston vond ik wat tegenvallen, in het weekend is het uitgestorven. Maar leuke restaurantjes etc. zijn goed te vinden in midtown, upper kirby, rondom de Galleria. Op andere plekken ook wel, maar dan moet je ze weten te vinden.
Gebruikersavatar
Erwin74
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Sugar Land (Houston) TX
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Erwin74 »

Hoi Trakeena,

Wat ontzettend leuk dat jullie deze hele procedure gaan doorlopen. Ik heb e.e.a eens doorgelezen vanaf het begin en de meeste informatie wordt wel gegeven. Wat betreft etenswaren is het eigenlijk niet zo moeilijk. Op het moment dat het verhuisbedrijf gaat beginnen met pakken geven ze aan dat er geen etenswaren mee mogen dus al zou het mogen dan weigert het verhuisbedrijf dit hoogstwaarschijnlijk in te pakken. Aangezien je toch al veel aan je hoofd zal hebben wellicht beter dit niet te doen. Hier hebben ze ook prima voedsel :wink:

Wij wonen nu een kleine 3 maanden in Sugar Land en het bevalt ons hier prima. Het is erg rustig (mede door de warmte) op straat. Sugar Land ligt redelijk gunstig ten opzichte van Downtown en je kan ook prima je auto parkeren en met de bus verder richting Downtown gaan. Kijk maar eens hier http://www.ridemetro.org/pages/ParkRide.aspx.

Voor dat je werkelijk in Houston gaat wonen:

Open een US bankrekening.
Regel je Social Security als je vlak voordat je gaat verhuizen nogmaals hier heen reist.
Voordat je je uitschrijft: regel een P.O. Box in de VS en gebruik dat bij je uitschrijving in Nederland. Mocht de overheid nog post hebben, dan komt dat tenminste aan. Als je een huisadres opgeeft, is dat erg ingewikkeld te wijzigen. Mijn oude werkgever krijgt nog regelmatig post voor mij van m'n oude gemeente. Erg irritant.
Om bovenstaande te voorkomen:
Zorg dat je voordat je uitgeschreven bent in Nederland je DigiD op orde hebt en maak een "Mijn Overheid" aan. Belasting, gemeente, SVB etc. sturen alles dan digitaal en je kan ook eenvoudig zelf zaken regelen. Een aanvraag van een DigiD vanuit het buitenland is moeilijk tot onmogelijk.

Ik heb e.e.a. bij gehouden via een blog, misschien kan daar ook nog nuttige info in staan. Ik wil je graag heel veel succes wensen bij deze komende periode en als er vragen zijn over deze regio of andere dan mag je mij natuurlijk ook een pb sturen.
Trakeena
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 aug 2016, 18:43

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Trakeena »

Nogal een lange stilte van mijn kant, maar er lijkt eindelijk wat vooruitgang in de zaken te zitten. Na lang wachten eindelijk de aanbiedingsbrief ontvangen, dus eindelijk wat zwart op wit. Alleen komen hier natuurlijk wel weer vragen door. Misschien dat er iemand zin en tijd heeft om mee te denken?

Zo is het genoemde salaris anders dan werd genoemd tijdens de sollicitatieprocedure: 10 tot 15k lager, terwijl de functie wel hetzelfde is gebleven. Hier ga ik natuurlijk op reageren, ik ben hier behoorlijk verbaasd over. Dit zou logisch zijn als er een klasse lager ingeschaald zou worden (II ipv I bijvoorbeeld), maar daar is dus geen sprake van.

Visum blijft overigens L1 (a/b niet gespecificeerd) en L2 voor partner. Verder wisten we al dat green card procedure alleen voor mij werd opgestart, voor partner moeten we zelf betalen. Alleen in het contract staat dus dat het bedrijf 'supports sponsering' van de green card, wat voor mij nog wat vaag is. Hier ga ik dus ook nog maar even achteraan.

Benefits zien er goed uit: disability & life insurance is geregeld, er is een 401k plan, vakantiedagen zijn helder geformuleerd (en redelijk op NL niveau, dus dat is mooi), en er zijn allerlei mogelijkheden qua ziektekosten, tandarts en dergelijke. Dus daar ben ik wel tevreden over (maar laat het vooral weten als hier iets mist).

Verder is een bonusregeling die het eerste jaar vaststaat en gegarandeerd wordt uitbetaald, dus dat is ook positief. Voor de jaren hierna is het afwachten welk bedrag dit wordt, kan een variërend percentage zijn.

Geen telefoon van de zaak, maar wel vergoeding voor het gebruik van een telefoon. Hoeveel ben je daar per maand gemiddeld voor kwijt? Kan iemand daar een indicatie voor geven?

Ook wordt het relocation package beschreven, wat bestaat uit een bepaald bedrag voor de verhuiskosten (wat beschreven staat als deel van salaris, dus vraag me af hoe dit dan met loonbelasting werkt), 30 dagen tijdelijk verbijf (is dat realistisch), verhuisservice + tijdelijke opslag en assistentie bij het regelen van dingen na de verhuizing (zoals het aanvragen van social security number en rijbewijs). De voorwaarden hierbij zijn wel enigszins vaag, want er wordt beschrijven dat bij beëindiging van dienstverband de kosten terugbetaald moeten worden, wat voor mij toch zeker gespecificeerd mag worden dat als er beëindiging van hun kant is dit niet aan de orde is.

Ik merk dat het me al erg helpt om het zo uit te schrijven en er over na te denken. Salaris is dus nu het grootste vraagteken, maar er komen ook wel andere dingen boven, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een huurauto in die eerste 30 dagen. En er was benoemd dat er in het eerste jaar assistentie met belastingaangifte zou zijn, maar dat zie ik nergens terugkomen. En door het benoemen van telefoon van de zaak ben ik me ook af gaan vragen hoe het zit met een laptop, want die heb ik nu wel en die kan ik ook meenemen naar huis.

@Erwin74, nog hartelijk bedankt voor je enthousiaste reactie. Er wordt inderdaad een verhuisbedrijf geregeld, dus daar zullen we wel horen hoe of wat het nu precies zit qua regelgeving. Ik was zelf laatst ook inderdaad achter het bestaan van de Park & Ride gekomen, maar bedankt voor de link! Helaas gaan we niet nog een keer die kant op, mocht het allemaal doorgaan, dus van te voren daar dingen regelen gaat niet lukken. Maar wat betreft de social security, daar krijgen we dus assistentie bij, en het openen van een bankrekening moeten we dan maar zo snel mogelijk gaan fixen. Oh en ik ga zeker je blog lezen!

Nou, wel weer even genoeg om over na te denken zo op de zaterdagmiddag.
Laatst gewijzigd door Trakeena op 05 nov 2016, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Trakeena
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 aug 2016, 18:43

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Trakeena »

Oh, nu bedenk ik me net dat ik ergens had gelezen dat een werkgever verplicht is om te zorgen voor relocatie van werknemer op een non-immigrant visum na het contract is beëindigd? Is dat juist?
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door LittlePhoenix »

Mij viel de 30 dagen tijdelijk verblijf op. Weet iemand of dat normaal is? Ik heb alleen ervaring met DoD verhuizingen en dat is niet echt te vergelijken met normale verhuizingen.
Toen wij naar Utah verhuisden hebben we ruim een maand in een hotel gewoond. Het was ontzettend moeilijk om een woning te vinden, maar dat was vooral omdat we geen aanbeveling van een bishop hadden. Er waren huizen op de markt in onze prijsklasse maar niemand wilde verhuren aan mensen zonder aanbeveling en dan ook nog eens zonder credit history.
En mijn man is Amerikaans, heeft altijd netjes belastingaangifte gedaan, heeft een adres hier in Amerika aangehouden tijdens z'n tijd in Europa, en we hadden geluk dat onze Duitse verhuurder het geen probleem vond om op schrift te zetten dat we goede huurders waren.

Van andere DoD employees die na meer dan 5 jaar terug CONUS gingen heb ik ook gehoord dat het heel moeilijk was om een woning te huren. Een vriendin en haar man hebben zelfs besloten om dan maar meteen te kopen omdat huren niet lukte.
Trakeena
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 aug 2016, 18:43

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Trakeena »

Bedankt voor je reactie LittlePhoenix. Dit is dus ook een van de punten waar ik over twijfel. Als ik het me goed herinner heeft werkgever wel aangeboden om garant te staan voor de huurwoning, maar daar zie ik hier dus ook niets van op papier staan. Misschien dat ik dat in andere papieren heb staan van ons vorige bezoek. Maar een aanbeveling van een bishop, dat is nieuw voor mij. Ga ik eens het een en ander over opzoeken!

Die verhuurdersverklaring heb ik inderdaad ook eerder over nagedacht, maar totaal weer vergeten, want ik was van plan om bij onze verhuurder te informeren of ze zo'n verklaring ook in het Engels konden opmaken. Die gaat op de to do list.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door kastelke »

Mijn bijdrage is dus vooral gebaseerd op het contract dat onze Amerikaanse werkgever had (indien echtgenoot onder L1a uitgestuurd was geweest, ook met hun bedoeling om dan de green card procedure op te zetten).
Trakeena schreef: Zo is het genoemde salaris anders dan werd genoemd tijdens de sollicitatieprocedure: 10 tot 15k lager, terwijl de functie wel hetzelfde is gebleven.
Dat lijkt inderdaad iets dat zeker besproken moet worden. Mogelijk is het afhankelijk van de cost of living in de regio waar ze je willen stationeren. Voor eenzelfde functie bij hetzelfde bedrijf in San Francisco (CA) zal je een pak meer loon krijgen, dan wanneer je diezelfde job zou doen in bijvoorbeeld Fayetteville (AR).
Trakeena schreef: Verder wisten we al dat green card procedure alleen voor mij werd opgestart, voor partner moeten we zelf betalen.
Niet abnormaal. Hij is jouw 'aanhangsel', dus zo moeilijk is dat niet want hij krijgt het op basis van jouw green card.
Trakeena schreef: in het contract staat dus dat het bedrijf 'supports sponsering' van de green card, wat voor mij nog wat vaag is. Hier ga ik dus ook nog maar even achteraan.
Dat wil waarschijnlijk zeggen dat zij de kosten dragen van de advocaat en het papierwerk.
Trakeena schreef: Benefits zien er goed uit: disability & life insurance is geregeld, er is een 401k plan, vakantiedagen zijn helder geformuleerd (en redelijk op NL niveau, dus dat is mooi), en er zijn allerlei mogelijkheden qua ziektekosten, tandarts en dergelijke.
Je gaat vooral moeten kijken wat jou eigen bijdrage gaat zijn. Met sommige verzekeringen draai je misschien per jaar maar maximum op voor $1,000 terwijl bij andere je eigen bijdrage $10,000 kan zijn. Je zal maar iets serieus aan de hand hebben. Let ook op de maxima per 'life time', en hou in je achterhoofd dat de ziektekosten in de US vaak een extra nulletje hebben in vergelijking met Nederland. ;-)
Trakeena schreef: Geen telefoon van de zaak, maar wel vergoeding voor het gebruik van een telefoon.
Ben dat al wel vaker tegengekomen, maar ben daar persoonlijk niet echt happy mee. Tenzij hun maandelijkse bijdrage echt wel voldoende is om de rekening te betalen (behalve de aankoop van je telefoon, want dat moet je ook zelf betalen). Mijn mening: als je daadwerkelijk veel gebruik moet maken van die telefoon voor je job, vind ik dat de job het dan ook maar moet betalen. Punt.
Trakeena schreef: Ook wordt het relocation package beschreven, wat bestaat uit een bepaald bedrag voor de verhuiskosten (wat beschreven staat als deel van salaris, dus vraag me af hoe dit dan met loonbelasting werkt),
Mogelijk een lump sum die ze uitbetalen, en waar jij uiteindelijk wel de taxes op moet betalen (als ware het een deel van je inkomen)
Trakeena schreef: 30 dagen tijdelijk verbijf (is dat realistisch), verhuisservice + tijdelijke opslag en assistentie bij het regelen van dingen na de verhuizing (zoals het aanvragen van social security number en rijbewijs).
Lijkt me standaard.

Zelf kregen we nog vergoeding voor de aankoop van huishoudapparaten, decoratiemateriaal, enz. Ook taxable.
En $5,000 omdat ik gedwongen werd mijn wagen te verkopen omwille van de verhuis. Dit dus ter compensatie van mogelijk verlies dat ik daarbij maakte.
Maar ik weet dat dat tegenwoordig al lang niet meer standaard is. Wij kregen ook een aanzienlijk bedrag per maand om de huishuur te betalen, tenminste zo lang we nog geen green card hadden. Maar dat was een regeling die enkel voor bepaalde functies geldig was.
Er waren nog een aantal kleine dingetjes, maar ik weet dat die zelfs toen al niet zo gangbaar waren voor veel expats.
Er zullen expats zijn die meer krijgen, maar er zullen er meer zijn die minder krijgen. ;-)
En jij moet kijken wat jouw doel is: als je eigenlijk quasi gedwongen wordt om een aantal jaren naar de US te verkassen maar je wilt dat helemaal niet, dan is je uitgangspositie een beetje anders dan wanneer je eigenlijk dolgraag wilt gaan en zelfs uiteindelijk die green card in je handen wilt krijgen. In het laatste geval zal je meer bereid (moeten) zijn een prijs te betalen dan in het eerste geval.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Trakeena
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 aug 2016, 18:43

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Trakeena »

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Dat salaris blijft een vreemd punt ja. Hoewel jouw uitleg logisch had kunnen zijn gaat het om dezelfde locatie, is nooit sprake geweest van iets anders. Dus dit staat wel bovenaan mijn lijstje met vragen en opmerkingen.

Naar aanleiding van je opmerking over de benefits heb ik het hele papierwerk er nog eens bijgepakt, bij het laatste bezoek hebben we namelijk veel informatiebrochure's en dergelijke ontvangen. Eigen bijdrage is uitgedrukt in percentages, en hier zijn 3 mogelijkheden in. Hetzelfde geldt voor het out-of-pocket maximum, dat varieert ook. We zijn er voor nu vanuit gegaan dat we het meest uitgebreide pakket nemen. De maxima per lifetime kan ik zo snel niet vinden, afgezien van de tandheelkunde, maar daar ga ik nog even verder naar zoeken.

Qua telefoon, we hebben beide vorig jaar een nieuwe telefoon gekocht, dus die houden het als het goed is nog wel even vol. Zou dan dus alleen gaan om een abonnement, en ik denk dat toch zeker 3/4 van de kosten daarvan gehaald worden met de vergoeding.

Het bedrag dat genoemd wordt voor de verhuizing is niet een lump sum, dit wordt namelijk later in het contract genoemd met andere kosten. Het is echt uitgedrukt als percentage van inkomen (dus stel 2/3 month salary), dus dit moet ik ook nog maar even goed navragen.

Ik heb nu nog de meeste vragen over die 30 dagen tijdelijk verblijf. Want ik heb de indruk dat het verschepen van een container toch zo ongeveer 6 tot 8 weken in beslag neemt. Hoe doen mensen dat dan? Dan zit je toch in NL een aantal weken in een nagenoeg leeg huis, of in de VS? Ik zou daarom liever zien dat ze een kleinere container regelen (nu 40 ft, wat echt veel meer is dan nodig), en dan wel langer tijdelijk verblijf, totdat onze spullen gearriveerd zijn. Of zit ik nu heel raar te denken?

En je hebt zeker gelijk hoor, dat je stelt dat er expats zijn die meer krijgen en dat er meer zijn die minder krijgen. Er komt nu gewoon zoveel op me af dat ik even een reality check nodig heb geloof ik haha. Super bedankt voor het meedenken!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door kastelke »

Goed idee om grote container in te ruilen voor kleinere container. Al ga je daar niet zo erg veel mee uitsparen. Maar het toont aan dat jij wilt 'geven en nemen'. Mogen zij dan ook doen!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Trakeena
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 aug 2016, 18:43

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Trakeena »

Ja dat was ook mijn idee erachter :)
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Dutchess »

Trakeena schreef:Maar een aanbeveling van een bishop, dat is nieuw voor mij. Ga ik eens het een en ander over opzoeken!
Laat dat maar zitten. LittlePhoenix heeft in een heel klein dorp in Utah gewoond, waar de invloed van de Mormonen heel sterk was. Haar ervaringen wat dat betreft zijn niet representatief van b.v. grotere steden in Utah en al helemaal niet van het wonen buiten Utah. Credit rating heeft wel invloed, bishops niet (buiten die super-Mormoonse dorpen).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Trakeena
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 aug 2016, 18:43

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Trakeena »

Ah, dank je. Ik had al wat zitten zoeken in combinatie met Houston maar werd niet veel wijzer.

Wat betreft de credit history, tijdens het laatste bezoek heb ik dus toezegging gehad dat de werkgever garant staat bij het huurcontract. Alleen ik kan toch niet op de Engelse term hiervoor komen. Het is niet een letter of employment, ook niet een letter of recommendation.. Het is iets in de term van 'employer will vouch for ..' maar ik kom er toch niet op. Iemand enig idee wat ik bedoel? :?:
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door LittlePhoenix »

Sorry! Had ik duidelijker moeten schrijven dat dat specifiek om dat dorpje ging. In grote steden zal je echt geen aanbeveling nodig hebben, al kan het wel helpen als je een brief hebt van een kerk die goed bekend staat, zeker als je in een bidding war terecht komt. Dat probleem hadden we in Florida, elk fatsoenlijk huurhuis had zo veel mensen die reageerden dat je van alles moest kunnen bieden om een kans te maken. Maar volgens mij is dat in Houston nog niet zo erg.

En het is ook een kwestie van geluk. Hier in Texas hebben we redelijk makkelijk een huurhuis kunnen vinden in ons kleine stadje omdat ik toevallig contact opnam met een hele lieve realtor die ook van honden houdt.

Het ging mij er meer om dat 30 dagen zo kort lijkt voor de vergoeding. Als je snel een huis vindt is dat natuurlijk fijn, maar als het wat langer duurt kan het erg duur worden als je zelf de hotelrekening moet betalen.

En sorry, kan niets bedenken over de garantie via de werkgever. Dat de werkgever garant staat dat jullie inkomen hebben en te vertrouwen zijn, zoiets toch? Wij hebben altijd gewoon de orders van de DoD daarvoor gebruikt, maar wij moesten altijd een huurcontract met DoD clause hebben zodat we indien nodig zonder geldverlies het contract kunnen beeindigen als m'n man overgeplaatst zou worden. Orders worden meestal geaccepteerd als garantie dat je werk hebt.
Trakeena
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 aug 2016, 18:43

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Trakeena »

Met het vinden van een huurwoning krijgen we gelukkig hulp van een agent, die dan vervolgens contact legt met de makelaar, daar hebben we de vorige keer dat we er waren ook een dag mee rondgereden voor een soort van exploration visit.

Het klopt dat die 30 dagen nogal kort zijn, ik ga ook proberen om daar meer van te maken, helemaal ook omdat we dus een kleinere container kunnen gebruiken. Misschien dat daar iets mee te schuiven valt. Ik denk dat ik de agent ook nog eens ga benaderen, om te vragen hoe zij denkt over die 30 dagen periode, of dat realistisch is.

En het klopt inderdaad, dat de werkgever garant staat dat we inkomen hebben en te vertrouwen zijn. Ik probeer dat alleen te verwerken in de reactie op de aanbieding, maar ik kom er toch niet op haha. Ook alle aantekeningen van de vorige keer doorgenomen maar ik weet het niet. Nou ja, misschien dat mijn partner er nog op kan komen.
Gebruikersavatar
Erwin74
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Sugar Land (Houston) TX
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Erwin74 »

Als jij al een huis hebt gehuurd maar nog geen spullen hebt kan je alles tijdelijk huren via bijvoorbeeld https://www.cort.com/furniture-rental. Je krijgt dan bedden, lampen tafels bestek en alles wat je nodig hebt tot je container arriveert. Je kan overwegen dit in de onderhandeling mee te nemen. Wij hebben dit als zeer prettig ervaren en je kan dan direct in je gehuurde huis wonen en slapen. Huren was in ons geval best snel geregeld. Toen wij het huis gevonden hadden nam de makelaar contact op met de verhurende partij en was het binnen een week rond. Geen moeilijkheden, enkel een maand huur vooruit als borg betalen en geen verdere lastige vragen maar dat zal per geval verschillen.
De brief waar jij op doelt is toch gewoon een letter of employment? Is ook erg handig bij een telefoonabonnement en diverse andere aansluitingen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Veel tips heb ik niet, mijn man werkt voor een heel klein bedrijf dus alle vergoedingen e.d. worden per keer bepaald en onderhandeld, waarbij wij ook weer ons best doen de kosten zo laag mogelijk te houden. Maar dus geen vaste regels. Overigens hebben wij wel al een keer een vergoeding gehad voor het snel moeten verkopen van auto's, maar dat was bij een onverwacht korte posting.
Persoonlijk lijkt mij die 30 dagen echt ruim zat. Wij hebben nu tot 2 keer toe binnen enkele dagen een huis gevonden (de eerste keer kregen we de sleutel op ons verzoek pas 2 weken later, contract was wel binnen een paar dagen getekend, de 2e keer hadden we 3 dagen na de 1e bezichtiging de sleutel in handen). De 1e keer hadden we geen referenties en credit score oid, maar dat was geen probleem, volgens mij hebben we beide keren eigenlijk alleen een brief van de werkgever met het salarisbedrag moeten inleveren, dus je moet wel een woning willen huren met een huurprijs die realistisch is bij je salaris. Mijn ervaring is dus specifiek van in en rond Sugar Land, een huurwoning vinden is hier echt zo moeilijk niet, zeker als je wat flexibel bent in de exacte locatie. Heeft denk ik ook met het grote aantal expats te maken, verhuurders zijn wel gewend aan mensen die net in de VS zijn aangekomen.
Enige probleem dat je evt inderdaad zou kunnen hebben is dat je container er dan nog niet is, maar wij hebben beide keren bij IKEA wat basics gehaald (sommige dingen moesten we sowieso nieuw kopen), en zo het huis voor een paar weken bewoonbaar gemaakt. Je zou met de werkgever daar afspraken over kunnen maken, of over de huur van van meubelen, neem aan dat dat hier ook wel kan. Maar zelfs met ons gezin van 5 waren dat geen enorme kosten, en het voordeel is dat je ook weer zelf kunt koken, want als je tijdens je verblijf in je hotel zelf je eten moet betalen tikt elke dag uit eten ook snel aan. Maar misschien zet de werkgever je in een appartementje ipv een hotelkamer, dat is wel fijn natuurlijk. Moet wel zeggen dat de 'haast' bij ons ook te maken had met het feit dat we een adres nodig hadden om de kinderen naar school te laten gaan, jullie hebben die haast niet zo natuurlijk.
Terug in Texas!
Trakeena
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 aug 2016, 18:43

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Trakeena »

@Erwin74: Bedankt voor de link naar het huren van meubels, daar had ik nog niet over nagedacht. Dit is zeker een punt dat ik mee ga nemen in de onderhandeling. Het zou inderdaad fijn zijn als we snel een woning kunnen vinden, en dan ook snel daarin kunnen trekken en niet een lange tijd in een hotel hoeven te zitten. En ik denk dat ik dan toch een letter of employment bedoel ja, haalde alles een beetje door elkaar geloof ik gisteren. Maar die brief moeten we dus goed bewaren, want zo te lezen gaan we die op meer plekken nodig hebben.

@hemmie: Bedankt voor het delen van je ervaring over de huizenmarkt. Ik heb het idee dat de huurprijs die wij in gedachten hebben toch zeker realistisch is bij het salaris, dus hopelijk kunnen wij tegen die tijd ook makkelijk een huurwoning vinden. Het halen van basics bij IKEA is inderdaad ook een optie, maar ik denk dat het huur van meubelen net wat handiger is. En ik hoop toch zeker dat we in een hotel komen met kookmogelijkheden (net zoals de afgelopen 2 keer), maar zeker goed idee om dat even na te vragen.

Zijn inmiddels toch al een heel stuk wijzer! Bedankt weer :)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4943
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door hemmie »

Meubels huren is inderdaad waarschijnlijk makkelijker, maar in onze situatie doen we heel bewust aan kostenbesparing, en kopen is dan vaak voordeliger. Maar dan slapen we dus op matrassen op de grond, niet in een bed, wat voor de kinderen ook juist weer heel leuk is :-D Grote bedrijven zullen echter vaak zelfs alleen huren vergoeden, ook al is dat duurder.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Erwin74
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Sugar Land (Houston) TX
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Erwin74 »

Dat klop Hemmie, gek genoeg geen vergoeding speciaal om te kopen maar wel om te huren. Soms was de logica ver te zoeken maar huren was best prettig. in een uurtje of 2 zetten ze heel je huis 'vol' met alle benodigdheden en kan je je concentreren op de belangrijkere zaken voor dat moment.
Trakeena
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 aug 2016, 18:43

Re: Verhuizen naar Houston

Bericht door Trakeena »

Ik had voor gistermiddag nooit gedacht dat er überhaupt iets bestond als meubelverhuur haha.

Heb denk ik inmiddels wel over alle punten nagedacht, morgen nog maar eens goed doorlezen en dan opsturen. Hoop echt dat er snel een reactie is, het hele proces duurt echt zo lang. Reacties laten telkens zo lang op zich wachten, nogal frustrerend.

Weet een van jullie toevallig hoe het zit met het verschepen van wijn? Mag dat in een container of via luchtvracht? Anders krijgen we nog een uitdaging. Heb al wel gezien dat er bedrijven zijn gespecialiseerd in het verschepen van wijn, maar dat is nou weer net iets te veel van het goede..
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer