Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Green card en citizenship tijdens scheiding

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Green card en citizenship tijdens scheiding

Bericht door LittlePhoenix »

Ik heb net op de USCIS website zitten zoeken maar kan geen antwoord vinden op m'n vraag. Hopelijk kan iemand hier me helpen.

Mijn man is een veteraan met PTSD en het afgelopen jaar is z'n gedrag en persoonlijkheid van 'moeilijk' naar 'serieus eng' afgezakt en ik heb de beslissing moeten nemen om een scheiding aan te vragen.
We zijn 17 jaar getrouwd, en ik heb m'n Green Card pas 8 jaar na ons huwelijk aangevraagd dus geen conditional status. Ik heb dit jaar m'n citizenship aangevraagd en heb 2 weken geleden m'n interview gehad, alles was in orde en ben geslaagd voor de test (snap niet dat ik daar zo nerveus voor was, wat een makkie!). Nu dus alleen nog wachten op de ceremonie en dan ben ik een citizen.

De scheiding is aangevraagd, maar nog niet uitgesproken dus tot die tijd zijn we wettelijk nog getrouwd, als ik het goed begrijp. Nu beweert m'n man dat ik zo snel mogelijk de State Department moet contacten om te vertellen dat we niet meer getrouwd zijn en dat ik dan m'n recht op verblijf in Amerika verlies.

Ik denk dat dit gewoon weer een leugen is om me bang te maken, maar ik maak me toch zorgen. Weet iemand hoe het precies zit als je een scheiding aanvraagt tijdens de citizenship procedure?
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Green card en citizenship tijdens scheiding

Bericht door RiverCola »

LittlePhoenix, ik kan je niet helpen maar vind dit gewoon erg rot om te horen :sadcry:

Ik lees al jaren je bijdragen en verhalen op dit forum, over de verhuizingen, het steeds weer opnieuw een leven opbouwen, verhalen over de kinderen. Toch het gevoel dat ik je een heel klein beetje ken...

Ik wil je enorm veel sterkte wensen!!!
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Voor zover ik het juist begrijp, zolang jij op de unconditionally greencard zit is er niets te vrezen. Alleen weet ik even niet hoe dat gaat met behoud van Nederlandschap, mits je dit nog wilt doen. Ik kan dit even voor je navragen.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Dat is een heel vervelende situatie, LittlePhoenix. Sterkte daarmee.

Wat citizenship betreft hoef je je echt geen zorgen te maken. Je GC is niet conditional, en daarmee is de kous af. Als dat wel zo was geweest had je normaliter eerst een petition for removal of conditional status moeten aanvragen voordat je het citizentraject in kunt:
https://www.uscis.gov/policymanual/HTML ... pter5.html

Daarnaast kunnen 'battered spouses' met een conditional green card aanspraak maken op speciale regels om hun green card te behouden na een scheiding. Maar dat is in jouw geval dus niet nodig.

Behoud van Nederlanderschap wordt bepaald op de dag van naturalisatie, daar heb ik het pas nog over gehad bij het consulaat in SF. Als je op die dag getrouwd bent met een Amerikaan kun je er aanspraak op maken, anders niet.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Dat van het behoud Nederlanderschap wist ik. Dat is 1 van de redenen dat ik de scheiding heb geprobeerd uit te stellen. Maar het is nu zo erg met dreigementen en me niet veilig kunnen voelen dat ik het echt niet meer uithou. Misschien heb ik geluk en is m'n citizenship rond voor de scheiding uitgesproken is. En anders heb ik pech.

@RiverCola, bedankt voor je reactie.
SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB »

Ik weet uiteraard niets van de regels, maar het spijt me zo dit te horen. Ook ik voel dat ik veel deelnemers "ken" en als ik zulk nieuws lees doet zoiets me echt verdriet. Sterkte met alles!
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je moet geen citizen zijn om te kunnen blijven, je moet gewoon een green card hebben (zonder condities). Jij hebt die green card (= PERMANENT resident), dus wat dat betreft zit je veilig.
Ik hoop ook dat je met de situatie met je echtgenoot een veilige plaats kan vinden waar je tot rust kan komen met de kinderen. Spijtig dat je in die situatie beland bent. :-(
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Ook ik heb geen inhoudelijke kennis, maar wil je heel veel sterkte wensen in het hele proces. Wat ontzettend rot!

Uit je vraagstelling begrijp ik dat je wel in de USA wilt blijven wonen, blijf je dan ook in Texas?
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bedankt voor de lieve reacties allemaal.

Vito, ja ik wil hier blijven. In de afgelopen 17 jaar zijn we 8 keer verhuisd. Onze oudste heeft op 2 peuterspeelzalen gezeten, 1 Nederlandse basisschool, 2 DoDAE elementary scholen, 3 Amerikaanse elementary scholen, 2 middle scholen, en 2 high scholen. Kind nr2 heeft op 2 preschools gezeten en 3 elementary scholen. Ze zijn het verhuizen zat en voelen zich hier thuis. We hebben hier in een jaar een heel fijn sociaal netwerk opgebouwd en ons stadje voelt echt als ons thuis.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Fijn dat je in elk geval een sociaal netwerk hebt en een plek waar jullie je thuis voelen. Ik vind het zo triest dat het zo moet aflopen met je huwelijk. Ook ik 'ken' je al jaren en voel met je mee. Veel sterkte en hopelijk vind je in de toekomst rust en geluk!
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Om je Amerikaanse citizenship hoef je je zoals gezegd geen zorgen te maken, die zit goed. En als je de test twee weken geleden gehad hebt, dan zou de naturalization ceremony al bijna zijn, toch? Hebben ze er een datum voor gegeven?

Heel veel sterkte met de scheiding.
JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA »

He, wat ontzettend naar om te horen... Ik heb verder niet zo veel inhoudelijks toe te voegen (ook volgens mijn informatie zit je goed met je permanent residency). Ik wens je veel sterkte, en een betere toekomst!
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

De relevante antwoorden zijn hierboven al gegeven, maar ik wil je nog even sterkte toewensen. Beroerd voor je dat het zo gelopen is.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Goh wat vind ik dat naar om te horen LittlePhoenix.
Heel veel sterkte en ik hoop dat je wat rust en geluk gaat vinden samen met je kinderen.
Dbacks
Amerikafan
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Dbacks »

Jeetje, wat erg om te lezen dat je hier doorheen aan het gaan bent..

Iedereen heeft al, terecht, aangegeven dat je je om je status hier in de US niet druk hoeft te maken, geeft je in ieder geval de tijd om te focussen op wat nu echt belangrijk is voor je; rust en veiligheid voor jou en je kinderen.

We zitten helaas te ver weg om ook in real life iets voor je te kunnen betekenen..

Dbacks.
Never give up!
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bedankt allemaal!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat ontzettend naar voor je! Anderen hebben al goed antwoord gegeven op je status, maar heb je ook mentale hulp zelf? Een vriendin van mij zit in een soortgelijke situatie en heeft zelf ook wel goede hulp gevonden om haar er doorheen te helpen. PTSD is onbegrepen en onvoorspelbaar, be safe!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wat een nare situatie, ik wens jullie heel veel sterkte!
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert

@Petra, ik heb gelukkig vriendinnen waar ik m'n verhaal kwijt kan. Ik zou ook graag professionele hulp zoeken maar dat zit er voorlopig niet in. Ons kleine stadje is een superplek om te wonen, maar voor medische voorzieningen is het wat minder. Hier een counselor vinden die goedgekeurd is door onze verzekering is zo goed als onmogelijk. Ben al de hele zomer bezig om hulp voor de jongens te regelen en wacht nog steeds op goedkeuring van de verzekering.
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door michelly »

Wat een rot situatie. Sterkte!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht