Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sharon_helena
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 04 okt 2015, 22:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Eugene, Oregon

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Sharon_helena »

Leuk topic! Ik heb een BA en een MA in Midden-Oostenstudies en een Honours Academy diploma in HR Management. Gedurende het laatste jaar van mijn studie heb ik als store manager in detailhandel gewerkt. Ik ben in mei dit jaar naar de VS geëmigreerd en ik mag op het moment nog niet werken maar ik ben wel alvast begonnen met solliciteren en ik heb me aangemeld om een 'brokers license' te behalen. Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om geschikte vacatures te vinden die enigszins passen bij mijn studie achtergrond en werkervaring.
17.03.16 K1 Visa goedgekeurd
24.05.16 Getrouwd
17.06.16 AOS aanvraag
02.07.16 AOS NOA1
09.08.16 Walk-in Biometrics
18.10.16 AP 'Approved' & EAD 'Card is being produced'.
04.11.2016: EAD/AP kaart ontvangen!
12.12.2016: Greencard Interview
Gebruikersavatar
Essiej
Amerikafan
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:39
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Essiej »

Steffen schreef::offtopic: ben je na ruim 7 maanden nog steeds aan het wachten op je AOS? Is het niet zo dat je nu al wel zou mogen studeren? Ik ben zelf wat uit die materie sinds ik hier een GC heb voor 10 jaar...


We hadden het geld even niet. Nu wel :)
Afbeelding

An official Tucsonian, (and now an official Phoenician too)
Gebruikersavatar
Rudolfje
Amerikafan
Berichten: 399
Lid geworden op: 01 apr 2009, 19:40
Locatie: Roswell, GA

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Rudolfje »

Ben nu al weer 3 jaar Sales Director bij een bedrijf dat meettechnische oplossingen maakt voor de opslag en levering van olie en gas. Geef leiding aan team van 9 mensen, waarvan er 7 in de US zitten en 2 in buitenland. Reis veel (50% van tijd) binnen en buiten de US om klanten en sales reps te bezoeken. Hiervoor werkte ik 6jaar in sales en marketing bij ander bedrijf in de US dat ongeveer hetzelfde levert.
Mijn vrouw werkt nu op klein Amerikaans kantoor van een Duits bedrijf en daarvoor heft ze ruim 6 jaar op Nederlandse consulaat gewerkt. Haar leukste/meest bijzondere baan was dat ze werkte op Spring Trainings Camp van San Francisco Giants in Scottsdale, AZ.
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Rachel. »

Ik werkte in Nedeland met veel plezier als adviseur voor een farmaceutisch bedrijf en kan in Amerika voor hetzelfde bedrijf aan de slag. Geluk gehad, want voor die positie beschikbaar kwam was ik alvast op andere vacatures aan het reageren, maar ik had het nog niet eens tot aan telefonisch interview geschopt!
steve_young
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 mei 2014, 12:01
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Bentonville arkansas

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door steve_young »

Ik heb jaren lang in de horeca gewerkt.
En in nederland had ik mij opgewerkt tot general manager bij een restaurant.
Maar helaas leek het of ik na mijn emigratie weer onderaan moest beginnen.
Na een aantal verschillende banen gehad te hebben in de horeca en daarbuiten, ben ik onlangs aangenomen bij het hoofdkantoor van Sam's Club.
Nog steeds als kok in hun bedrijfskantine maar krijg nu wel alle benefits die elke walmart associate op het hoofdkantoor heeft. (plus nooit meer avonden en weekenden werken)
En na een jaar zij er mogelijkheden om door te groeien naar andere posities.
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Dento »

Ik werk deze maand alweer 7 jaar bij een bedrijf dat scanningdiensten levert aan de transportindustrie. De afgelopen vijf jaar heb ik leiding gegeven aan ons klantenservice team en ons team dat onze producten en diensten implementeert, maar sinds de overname door de concurrent zijn er veel dingen veranderd. Mijn functie gaat nu veranderen in Program Manager voor een nieuw product dat we gaan introduceren, met daarbij ook verantwoordelijkheid voor enkele andere diensten.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door dutchie_in_boston »

Mijn working-for-the-man baan is paralegal in intellectual property, met name octrooien. Lang in litigation gewerkt met veel reizen. Maar mijn hart ligt in constructie en dan vooral renoveren. Ik heb verschillende licenses, oa. real estate agent, general contractor, heavy equipment operator. Ik werk al lang in de constructie samen met man. Jarenlang in ons eigen bedrijf, naast mijn juridische baan, maar toen barstte de crisis van 2007 hier los. Nu renoveren we oude huizen en hebben we zelf een nieuw huis in elkaar getimmerd.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door goldenhills »

Cool! Doen jullie alle werkzaamheden aan je eigen huis zelf of huren jullie ook contractors in?
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door dutchie_in_boston »

We doen het meeste zelf maar moeten soms inhuren omdat we het materiaal niet hebben (excuus voor engels maar ik weet de NLse woorden niet goed, dig well, graafwerk - het is vaak goedkoper iemand in te huren om te graven dan zelf een excavator huren, dakbedekking, etc.) of een plumber's of electrician's license nodig zijn. En ook door tijdgebrek, 'frame' een kamer doen we zelf, een heel huis besteden we uit. Maar werken dan wel naast de ingehuurde contractor zodat het op onze manier wordt gedaan. Man is een perfectionist met OCD :lol:. En zo leer je ook nieuwe dingen. 't Is hard werk, maar ik blijf het fantastisch vinden.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door sundaysue »

Van bouwmarkt-adviseur in NL naar werken met kinderen. Zodra ik mijn EAD card heb, ga ik aan de slag bij de kinderdagverblijf. Voorheen veel met kinderen gewerkt, vindt het fantastisch om kinderen iets bij te leren, zo ook wat Nederlands, en dit baan aanbod staat klaar om aangenomen te worden. (Vrienden van de familie die dit runt.)
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Gebruikersavatar
Erwin74
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Sugar Land (Houston) TX
Contacteer:

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Erwin74 »

Zie dit topic nu pas, leuk om te zien hoe iedereen zijn weg vindt. Wij zijn in de USA gekomen via de werkgever van mijn vrouw. Zij is Global Credit Director voor een chemiereus in Houston. Mijn vrouw is lang voorbereid vanuit Nederland om deze positie over te nemen en het gaat in dit geval dan ook om een local contract. Gelukkig was alles goed geregeld en gaat het geheel redelijk soepel. Onze bedoeling is dus ook om hier te blijven en voor zo ver wij dit nu kunnen beoordelen (na 2.5 maand) zeker nog geen spijt van maar dat is natuurlijk nog wat vroeg om dit al te beoordelen. Ik ben mij aan het oriënteren op de arbeidsmarkt. Mijn expertise was die van account manager maar de roep om dat weer op te pakken is er voor als nog niet. Graag begin ik een antiekwinkel of een coffee shop maar ook daar dien ik mij eerst nog maar eens goed op voor tye bereiden. We shall see!
Gebruikersavatar
Dbacks
Amerikafan
Berichten: 361
Lid geworden op: 03 mei 2013, 14:06
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Arizona

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Dbacks »

Wij zijn, als gezin, naar Amerika vertrokken zo'n 2,5 jaar geleden na het winnen van een green card in the Diversity Lottery 2014.

Terwijl we nog in de DV2014 procedure zaten ben ik al gaan solliciteren.
Nog voordat we de 'echte' green card' in handen hadden en voordat we überhaupt waren verhuisd werd ik aangenomen als IT Infrastructuur Manager bij een Fortune top 15 bedrijf.

Daar werk ik nu nog steeds met veel plezier.
Never give up!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door goldenhills »

Ik ben na mijn promotie in NL bij een middelgroot Amerikaans bedrijf gaan werken dat technische software verkoopte, en werkte in de R&D afdeling aan projecten in de meet- en regeltechniek. De R&D afdeling werd gesloten (een half jaar nadat ik daar begonnen was, dat was schrikken), en toen ben ik met een aantal collega's overgestapt naar een klein bevriend bedrijfje, waar we zo'n beetje dezelfde werkzaamheden hadden, en de R&D projecten groeiden uit tot commerciële producten voor de semiconductor fabrication equipment market. Wegens persoonlijke omstandigheden ben ik na een paar jaar weer terug naar NL verhuisd (daar bij een technisch consultancy bedrijf gewerkt, en als software-ontwikkelaar en later als groepshoofd bij een onderzoeksinstituut gewerkt), maar het begon toch weer te kriebelen, en ik ben weer voor dat kleine bedrijfje gaan werken in de VS, met ondertussen hele diverse projecten in meet- en regeltechniek en technische software.

Ik wil echter graag weer terug het management in bij een grotere organisatie, en ga vanaf morgen beginnen bij een embedded software groep van een van de grote Silicon Valley bedrijven die veel directer op consumenten zijn gericht. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen. De omgeving is echt typisch 'Silicon Valley': veel jongere werknemers, gratis eten in mooie restaurants, eigen busdienst, etc. De sollicitatie was behoorlijk pittig (ook wel logisch, want velen over de hele wereld willen er werken), maar ik ben er goed doorgekomen, en kreeg een erg prettige indruk van het bedrijf en de collega's. Een oud-collega van mij werkt er, dus ik had wat inside-information en een kruiwagen om mijn CV op de goede plek te laten belanden. Uiteindelijk moet je natuurlijk op eigen kracht de baan binnenhalen, maar connecties hebben is een goede start! Er werken niet zo heel veel vrouwen, zeker in de meer technische groepen en in management, maar dat is gelukkig aan het veranderen, o.a. door extra aandacht van het bedrijf voor diversiteit, en interne committees die diversiteit en gelijke behandeling bij werving in de gaten houden. Ik hoop dat ik daar ook een steentje aan kan bijdragen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door bedeve »

Heel veel succes,werkplezier en voortgaande zelfontwikkeling in je nieuwe job Goldenhills !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door dutchie_in_boston »

goldenhills, fantastisch, gefeliciteerd! Hoe waren je eerste paar dagen?
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door SemJes »

Wat knap zeg, goldenhills!! Heel veel succes met de nieuwe baan :thumbup:
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door goldenhills »

Thanks, bedeve, dutchie en SemJes. De eerste twee dagen waren vooral introductie, en dat is behoorlijk goed georganiseerd. Je leert in korte tijd veel van de organisatie kennen (historie, mensen, doelen, produkten), en moet natuurlijk allerlei papierwinkel doen. Na ja papierwinkel... alles is electronisch. Het blijft nog steeds wat onwerkelijk, de 'perks' zijn echt over-the-top. Restaurants, micro kitchens, gym, IT faciliteiten, gemotoriseerd buro (ook standing desk), interne trainingen. Er wordt hard gewerkt, maar je wordt ook in de watten gelegd. Het team en het werk lijken me erg leuk, en dat is het meest belangrijk natuurlijk.

Het is trouwens heerlijk om naar m'n werk te kunnen fietsen, zeker nu het zo lekker mild weer is.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Loek »

Ik werkte tot voor kort nog bij hetzelfde bedrijf als Dento. Na de vele overnames daar, en met name de laatste overname, had ik niet meer mijn carriere nog in de hand, en ben ik in Februari maar overgestapt naar Raytheon voor een baan als database engineer en data architect. Dat was wel even eng, want op mijn leeftijd (58) ga je normaal niet meer iets nieuws beginnen. De vraag was of de geest nog wel flexibel genoeg was, maar het is na een uitdagende periode allemaal op zijn pootjes terecht gekomen en inmiddels geniet ik van mijn nieuwe functie en van het feit dat ik weer zelf mijn eigen richting bepaal. Ik was eigenlijk al klaar om met pensioen te gaan, maar nu er weer nieuwe uitdagingen zijn stel ik dat maar even uit.

De periode van job search was overigens wel een eye opener voor me. Ik verwachtte er eigenlijk niet veel van. Familie in Nederland zei ook al dat ik dat op mijn leeftijd wel kon vergeten. Echter ik kreeg gedurende een periode van 3 maanden ongeveer 2 keer in de week een interview. Op het laatst kon ik uit meerdere aanbiedingen kiezen en zelfs nadat ik mijn nieuwe baan was begonnen, kwam een nog een nakomertje met een jobaanbieding. Ik denk dat de banenmarkt momenteel hier wel erg goed is, zelfs voor "oudjes" :thumbup:
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door goldenhills »

Gefeliciteerd! Ik heb de indruk dat het in de VS makkelijker is om een baan te vinden als je al wat ouder bent dan in NL. Misschien dat bedrijven ook wat benauwder zijn voor rechtzaken, en wat beter discriminatie in werving proberen aan te pakken. Ik ben jonger dan jij, maar oud genoeg voor grijze haren, en heb ook positieve ervaringen. Het idee dat mensen 40 jaar bij dezelfde baas dienen te blijven is natuurlijk al 'long gone', en het is tenslotte hier ook makkelijker om iemand weer te laten gaan. Nog zeven jaar kunnen werken tot je pensioen is tegenwoordig een respectabele periode. Ik neem aan dat je 'At will' employment hebt?
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Loek »

Ja, At-Will is de norm hier in Colorado. Dat klinkt voor nederlandse begrippen hard, maar het maakt de arbeidsmarkt flexibel, zowel voor de werkgever als de werknemer.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer