Met gezin terug naar Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door USInsider » 12 jul 2016, 22:34

Ik noemde de Meilinks toch niet 'als voorbeeld' ? (Soms begriijp ik reakties echt niet.)
Ik gaf alleen aan dat ik me een familie herinnerde die terug ging naar Ned. en vervolgens weer naar de US kwam.
Het lijkt me dat Dutch in Seattle zelf wel in staat is uit ervaringen, vertellingen, postings, blogs, etc. te destilleren wat hout snijdt voor zijn situatie en wat niet.

Ik heb overigens in Ned. achterburen gehad, terugkomers uit Australie. Heel gemotiveerd om terug te komen. Na een jaar waren ze weer op weg naar Australie. Het lukte gewoon niet (meer).
Aan de andere kant, mijn familie - de vorige generatie - kent veel emigranten, vooral naar Nieuw-Zeeland. Het merendeel van hun kinderen kwam terug naar Nederland en is gebleven.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 12 jul 2016, 22:46

Eigenlijk zijn de beste adviezen dus:
1) Verhuis vanwege de juiste redenen;
2) Zelfs een verhuizing terug naar het land van je oorsprong moet je als een (nieuwe) emigratie behandelen.

Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door Dakloze » 12 jul 2016, 23:09

USInsider schreef: Ik heb overigens in Ned. achterburen gehad, terugkomers uit Australie. Heel gemotiveerd om terug te komen. Na een jaar waren ze weer op weg naar Australie. Het lukte gewoon niet (meer).
Da's ook niet zo gek. Ben je recentelijk nog in Nederland geweest? Ik heb al spijt zodra ik op Schiphol geland ben (al kan dat ook komen door die rotkop van m'n schoonmoeder).
--
I route, therefore you are.

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 12 jul 2016, 23:48

Bedankt voor je reactie, Smittenimmigrant, betreffende de voordelen van NL/VS.

Ik vind het altijd interessant om te lezen hoe anderen de dingen ervaren! Ik begrijp je hele lijstje, voor beide landen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix » 13 jul 2016, 00:40

Hockey schreef:Eigenlijk zijn de beste adviezen dus:
1) Verhuis vanwege de juiste redenen;
2) Zelfs een verhuizing terug naar het land van je oorsprong moet je als een (nieuwe) emigratie behandelen.
Inderdaad. De verhuizing terug kan denk ik nog heftiger zijn dan een verhuizing naar een nieuwe omgeving. Mijn man is Texaans en roept al zolang ik hem ken dat hij hier wil wonen. Nu wonen we na 16 jaar en vele verhuizingen dan eindelijk in Texas, en ook nog in een stadje waar hij als kind af en toe kwam. Maar dit is absoluut niet het Texas wat hij zich herinnert en hij heeft het daar heel moeilijk mee. De werkelijkheid is zo anders dan zijn dromen en ik heb het idee dat dat pijnlijker is dan de teleurstelling die Europa was. (moet ik er wel bij zeggen dat m'n man zich ons hele huwelijk nooit ergens thuis heeft gevoeld en overal ontevreden was.)

Maar je instelling en verwachtingen zijn bij elke verhuizing belangrijk. Als je denkt dat een nieuw huis de oplossing is voor al je problemen ga je natuurlijk flink teleurgesteld worden. Als je denkt dat een nieuw huis met de nodige uitdagingen komt zal het vast een stuk makkelijker gaan. Zelfde met een nieuw land, of je oude land. Niets is perfect, dingen zijn bijna nooit zoals je je voorstelt, maar het is zo'n heerlijk gevoel als je een nieuwe uitdaging aangaat en je stapje voor stapje verder komt.

En hou in gedachten dat mensen die je van vroeger kent ondertussen ook veranderd zijn. Een van m'n beste vriendinnen was hier laatst op bezoek en als ik aan haar gezin denk zie ik hun dochter nog steeds als de 1st grader met de verlegen lach. Tuurlijk wist ik dat het meiske ondertussen ook gegroeid was en ongeveer zo groot is als mijn 4th grader...en toch was het een verrassing toen ze uit de auto stapte. Verder voelde het precies of we elkaar gisteren nog gezien hadden.

SophiaB
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SophiaB » 13 jul 2016, 04:02

Ik wil toch even opkomen voor de familie Meilink want ik weet bijna wel zeker dat ze dit forum niet meer volgen :) Ik heb haar een paar keer persoonlijk gesproken (nou ja, gemaild) en ik denk dat het toch iets te kort door de bocht is om te zeggen dat ze hun terugkeer niet goed hadden doordacht. Ze hadden het wel degelijk goed voorbereid, maar soms lopen dingen gewoon anders dan dat je van tevoren berekend had.

"Een kat in het nauw" enz.... en inhoudelijk wil ik er verder natuurlijk niet op in gaan, want wat zij niet met de wereld willen delen is natuurlijk aan hen 8) Ze hadden het in ieder geval reuze naar hun zin weer terug in Texas en stonden 100% achter beide beslissingen - zowel NL als terug naar de USA... dus het enige "leerpuntje" dat we allemaal kunnen gebruiken is dat het soms nodig is iets te ondervinden om erachter te komen waar je pas echt gelukkig van wordt :)
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 13 jul 2016, 15:10

Ik ben vooral benieuwd hoe Dutch in Seattle ondertussen tegen zijn voornemen om terug te gaan naar het Oude Land aankijkt. Volgens mij is hij nuchter (hij is tenslotte een Hollander) genoeg om alles goed te overwegen. En inderdaad, als dubbele nationaliteiter kan hij altijd terug naar de VS.

Niet dat ik er zelf over denk om terug te gaan naar Nederland behalve dan voor een vakantie (of een belofte-aflegging als mijn nicht inderdaad Kamerlid wordt), maar ik ben erg benieuwd hoe het leven verloopt van iemand die er echt over denkt om (definitief?) terug te gaan.

Waarmee we dus weer "op het onderwerp" terug zouden komen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 18 jul 2016, 06:51

Ik heb deze discussie met belangstelling gevolgd. Ik heb helaas geen tijd om op specifieke berichten te reageren, maar hier is een update en ook nog wat vragen.

Ik realiseer mij terdege dat ik alweer bijna 16 jaar uit Nederland weg ben en dat er in de tussentijd veel veranderd is. Vanuit mijn werkgever (Oracle) kan ik maximaal 90 dagen in het buitenland werken zonder een officiële overplaatsing, dus daar gaan we gebruik van maken. Daarom gaan we eind dit jaar voor een proefperiode van een kleine drie maanden om te zien of we dit allemaal werkelijk willen. We gaan een gemeubileerd huis huren in Haarlem, waar we uiteindelijk ook terecht willen komen. Dan hebben we dus een goede drie maanden om te beslissen of we ook de volgende stap willen zetten: ons huis verkopen en de werkelijke verhuizing doorzetten. Ik zie dit in feite als een expat-ervaring, weliswaar van iemand die de taal al spreekt, maar toch in veel opzichten helemaal opnieuw begint. Ik houd jullie zeker op de hoogte van hoe het allemaal gaat lopen. Ik heb afgelopen week de formulieren voor werken in het buitenland ingediend. Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat een en ander wordt goedgekeurd. (Ik heb al toezeggingen van de betrokken managers dat zij mij hierin steunen, dus ik verwacht geen problemen.)
Als we uiteindelijk beslissen om te verhuizen, dan lijkt het erop dat ik mijn huidige baan mee naar Nederland kan nemen. Dat zou alles natuurlijk een stuk gemakkelijker maken, plus ik zou lekker thuis kunnen blijven werken. Wat ook in ons voordeel werkt is dat we met de verkoop van ons huis in Seattle een behoorlijke som geld mee naar Nederland kunnen nemen (ik schat minstens 250.000 euro) om daar te beginnen, bijvoorbeeld voor de aankoop van een huis.

Hier zijn alvast wat vragen:
1) Wat zijn goede/slechte wijken in Haarlem om te wonen? Het liefst zitten we op fietsafstand van het centrum en het NS-station.
2) Wat is tegenwoordig een reëel salaris voor een ervaren IT-manager (weliswaar niet van een softwareteam, maar wel op 'middle management'-niveau). Wij zijn net vóór de invoering van de euro (in december 2000) naar de V.S. verhuisd, dus ik kan moeilijk inschatten hoe de salarissen tegenwoordig liggen.
3) Zijn er nog specifieke zaken (qua belastingen en zo) waar ik op moet letten als we inderdaad een geldbedrag van minstens 250.000 euro mee naar Nederland nemen? Zijn er nog bepaalde dingen die we kunnen doen om de financiën zo gunstig mogelijk voor ons te laten uitvallen (alles volledig legaal uiteraard)?
4) Onze meiskes zijn net zes wanneer we eind dit jaar voor drie maanden naar Nederland komen. Zouden we hen dan gedurende die proefperiode naar een basisschool kunnen laten gaan? Hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken?
5) Nog andere supertips die jullie me op dit moment kunnen geven?

Er zullen ongetwijfeld nog vele vragen volgen, maar alvast hartelijk dank voor jullie meedenken! Ik blijf deze discussie nauwgezet volgen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.

bello
Amerikakenner

Bericht door bello » 18 jul 2016, 11:02

2

Salarisindicatie: Intermediair is nog steeds een goede resource http://www.intermediair.nl/salariskompas/#/ervaring

1&4

School is een beetje tricky. Fulltime Nederlandse kinderen zouden met een herfstverjaardag (geboren vóór 1-1-2011) na de zomervakantie terecht zijn gekomen in ofwel groep 2, ofwel groep 3 - dit afhankelijk van hoe 'speels' ze nog zijn. Jouw dochters zullen gezien hun verjaardag en hun wellicht toch wel wat aanwezige taalachterstand in groep 2 geplaatst worden. Waren ze eerder in het jaar jarig - met een plek in groep 3 - dan moesten ze misschien naar de internationale schakelklas voordat ze voltijds naar hun eigen school zouden kunnen. Maar ik denk dat dat in jullie situatie irrelevant is, *tenzij* je je pas in het schooljaar van sep 2017- jul 2018 definitief in NL zou vestigen.

Jullie grootste probleem zal het vinden van een school zijn die jullie kinderen eerst drie maanden accepteert, dan weer een tijd niet, dan weer terug in de klas. Veel van de gewilde scholen in Haarlem zitten mudjevol (met wachtlijsten voor de jongere kinderen), dus dan moet je het geluk hebben dat er kinderen verhuisd zijn uit groep 2, om jullie kinderen een plek te geven. Een kennis somde net (in een van de FB groepen die ik hier beneden noem) de lijst op met gewilde wijken waar het vinden van een plaats lastig wordt: Garenkokerskwartier, Zuid-West, Indische buurt en Planetenbuurt.

Heemstede, Aerdenhout, Overveen en Halfweg/Zwanenburg daarentegen zijn trouwens (ook) zeer expatvriendelijk, hebben mooie jaren '30 huizen, een NS station en goede schoolopties (zonder wachtlijsten). En als je echt waar voor je geld wil, kies je voor Zaandam, Hoofddorp of Nieuw-Vennep (allen met eigen station). Dan hoef je niet eens een bank over te halen om als nieuwkomer een hypotheek te krijgen, kun je cash een nieuwbouw huis(je) met tuin(tje) kopen :wink:

Er is een grote groep expats in Haarlem. Vraag je vrouw om een actief lid te worden van de Amsterdam Mamas groep (bijna 11.000 leden) en/of zich aan te melden bij Expats Haarlem Parents & Kids (https://www.facebook.com/groups/expatsH ... tsandKids/), Haarlem Parents (https://www.facebook.com/groups/356450457709741/) en de Dutch Education Group (https://www.facebook.com/groups/dutcheducationgroup/ - de admin woont toevallig in Haarlem, heel handig). Je kunt ook zelf een Facebook account aanmaken, desnoods onder een pseudoniem, en dan lid worden. De vragen die je stelt, heb ik in verschillende varianten bij AM voorbij zien komen. Duizenden Amerikanen gingen jullie voor en zijn lid van die groepen, dus gebruik die kennis.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand

vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana » 18 jul 2016, 13:45

Haarlem is een hele mooie stad en gezellige stad om te wonen. Houd er wel rekening mee dat de huizenmarkt in Haarlem momenteel compleet overspannen is. De huizen prijzen zijn de afgelopen twee jaar met zo'n 15 % gestegen.
Veel Amsterdammer trekken tegenwoordig richting Haarlem en omstreken omdat de prijzen in Amsterdam enorm hoog zijn. Deze mensen bieden vaak direct de vraagrpijs en er wordt ook vaak veel hoger dan de vraagprijs geboden.

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 19 jul 2016, 01:41

@Bello, dank voor deze nuttige informatie!
Ik ga er zelf vanuit dat als alles doorgaat, wij ons in de zomer van volgend jaar in Nederland gaan vestigen. Dat betekent dus dat ons meiskes m.i.v. het schooljaar 2017-2018 werkelijk daar naar school gaan. Als ze tijdens onze proefperiode naar school kunnen gaan, zie ik dat vooral als proef, ook voor hen. Hier is de tijdslijn waar ik aan zit te denken:
- "Proefdraaien" in Nederland van begin/midden december tot begin/midden maart (max. 90 dagen).
- Terug naar Seattle om ons huis te verkopen in de lente en uiteindelijke verhuizing voorbereiden.
- Verhuizen naar Nederland ergens in mei/juni/juli.
- Onze meiskes beginnen in het schooljaar 2017-2018, dus onmiddellijk naar de schoolvakantie, op hun nieuwe school in Nederland.
Uiteraard gaan we hierbij vanuit dat we inderdaad het besluit nemen om te verhuizen. Ik schat die kans op dit moment op ongeveer 80% in.

Mijn vrouw is al lid van de groep Amsterdam Mamas op Facebook. (Ik doe zelf niet aan Facebook.) Ze heeft vandaag haar eerste vraag gesteld. Die andere groepen kenden we nog niet, maar daar zal ze zeker ook lid van worden.

Nogmaal dank voor de nuttige informatie!
Ron (in Seattle, WA)

=======

ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY » 19 jul 2016, 13:26

Leuk dat je eerst gaat proefdraaien. Spannende tijden!
Toen wij na 3 jaar VS terug verhuisden was ik zelf heel verbaasd hoe erg ik weer moest wennen, en dat duurde toch wel een jaar. Terug naar de VS was minder wennen, weet niet waarom.
Mijn man zit momenteel op Fort Know, waar hij zo'n 25 jaar geleden ook zomers doorbracht. Hij vertelt dat het net een time warp is; gebouwen zijn weg, en nieuwe in de plaats. Net alsof je na 25 jaar in de toekomst wakker wordt. Zo zie ik dat met Nederland ook een beetje als je terug gaat na lange tijd :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/

bello
Amerikakenner

Bericht door bello » 19 jul 2016, 15:54

Ik zie dat je vrouw op FB verwelkomd is, fijn. Hou er trouwens wel rekening mee dat als je in de periode half november - eind december naar NL zou komen om proef te draaien, scholen niet heel happig zullen zijn om nieuwe kinderen aan te nemen in de kleutergroep. Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst in zes weken tijd is iets te veel stress voor veel kleuters (en hun leerkrachten) :wink: Wellicht is per 1 januari starten een beter plan, dan is de rust weergekeerd en is iedereen 'nieuw' terug in de klas.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 19 jul 2016, 17:07

Zo te zien hebben jullie het goed voor elkaar, wat fijn dat jullie het op deze manier kunnen uitproberen en ook zonder grote problemen zullen kunnen verhuizen. Onder deze omstandigheden geef ik je groot gelijk dat je het gaat proberen, teruggaan kan altijd nog. Succes met alle voorbereidingen!
Terug in Texas!

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 05 aug 2016, 19:42

Even een update: helaas kunnen we niet twee tot drie maanden gaan, aangezien we niet aan de bedrijfsinterne criteria voldoen om zo lang in het buitenland te werken (ziekte van naaste familie en zo), maar we gaan nu vijf tot zes weken in december en januari, deels vakantie en deels werken. Formeel zal ik twee weken of zo werken en de rest is vakantie, maar in de praktijk werk ik waarschijnlijk een paar uur per dag 's avonds. Dat betekent dus dat ik de meeste dagen gewoon overdag niet hoef te werken en dus tijd heb om dingen uit te zoeken (en uiteraard ook gewoon leuke dingen te doen). Dus in veel opzichten werkt dit zelfs beter.

Als iemand nog tips voor accommodatie of autohuur voor vijf tot zes weken heeft, dan houd ik me ten zeerste aanbevolen.

Hartelijke groeten uit Seattle!
Ron (in Seattle, WA)

=======

nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord » 05 aug 2016, 23:08

Ron, wij hebben in mei drie weken een auto gehuurd bij BBL Car Rental bij Schiphol. Zij hebben speciale tarieven, alleen voor expats (niet-resident in Nederland) en halen je in de aankomsthal af en hebben de auto voor de deur staan.

Geen ingewikkelde toestanden met verzekeringen en altijd navigatiesysteem bij je auto. Het is ons erg goed bevallen!

IM@73
Amerika-ontdekker

Bericht door IM@73 » 26 aug 2016, 10:30

Hoi Ron!

wij (Nederland-Amerikaans gezin) zijn net 2 maanden geleden naar NL verhuist vanuit Amerika. Bijna dezelfde redenen die jij net opgaf (voornaamste was ook de kinderen) heb even snel door je topic gelezen). Wij wonen ook in de omgeving van Haarlem waar ik vandaan kom. En als je moeite hebt met een basisschool..er is een ontzettend leuke school in Haarlem waar ze 'schakelklassen' geven aan Niet Nederlandse sprekende kinderen. Hartstikke leuk want er zitten echt allerlei nationaliteiten en daar gaat het om de kinderen de taal te leren spreken zodat ze zo snel mogelijk door kunnen stromen in het reguliere onderwijs. Ik ga je even mijn privé email doorgeven via een pb dan kan ik je haarfijn vertellen hoe het bij ons gegaan is. En ik kan je vertellen dat het allemaal super makkelijk (het enorme papierwerk daar gelaten) en snel gegaan is. Mijn man had binnen 2 maanden al een verblijfsvergunning. Wij hadden overigens niets geregeld in de US maar direct begonnen wij aankomst in NL.

groetjes!

kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal » 30 aug 2016, 15:59

Hier wat opmerkingen over jullie beweegredenen :
-2 talig ? Wat gaan ze ooit in hun leven met NLs doen ? Leer ze Spaans/Chinees.
-020 en omstreken hele slechte luchtkwaliteit.
-Guns in NL zou het geweldsmonopoly in de handen van de politie moeten liggen maar daar ligt het helaas niet.
-Met die die 2,5 ton weet de NLse belastingdienst wel raad :-) die verdwijnt als sneeuw voor de zon door belasting op belasting op belasting.
in 020 koop je nog geen flatje op 3 hoog achter voor dat geld,Haarlem schiet het ook aardig op.
-2 jonge meiden in een geschapen klimaat zetten met binnen gehaald volk wat vrouwen beschouwd als maximaal 2e rangs mensen/beesten.
-straffen van deze en ook andere boefjes is lachwekkend en staan eerder op straat dan dat julie de aangifte hebben kunnen opschrijven.
-cultuur en historie kan tegenwoordig prima vanachter de laptop worden gezien en geleerd.
-Een NLse vlag ophangen en je bent een Wilders aanhanger=racist vragen stellen/zorgen maken over de multiculti =Wilders aanhanger=racist=tokkie.
-Zwarte piet is niet meer zoals je je nog kan herinneren. Is een stroopwafel piet nu.
-onderwijs in NL holt ook achteruit lees de verhalen over In Holland bv.

Ok er waren al zat negatieve posts maar ik moest het toch even kwijt.
Gelukkig kunnen jullie nog eerst ruiken eraan en ik hoop op een uitgewogen beslissing.

nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord » 30 aug 2016, 17:19

Nou nou, Kaap Koraal ... gelukkig kent Florida geen geweld, zijn er alleen maar autochtonen, wordt er niemand doodgeschoten en zijn de presidentskandidatien door en door degelijke en betrouwbare burgers :shock: :shock:

Nederland is nog steeds een van de beste landen ter wereld om in te wonen (onze emigratie had vooral gezondsheids- en klimaatsredenen), al doe jij alsof ze hun ongeluk regelrecht tegemoet gaan.

Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry » 30 aug 2016, 18:28

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Wat een onzin. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer