Met gezin terug naar Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door nieuwenoord »

Het lijkt erop dat jullie het allemaal goed overdacht hebben Ron. En zoals ik al eerder schreef, Nederland is echt niet zo erg als sommigen het blijkbaar vinden. Inderdaad: ieder zijn mening.

Succes met alles!
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door bedeve »

Heldere , duidelijke keuzes.
Heel veel succes met het verhuis en integratie trajekt !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door ronenivonne »

Duidelijke uitleg en motivatie. Al ben je die niemand verschuldigd natuurlijk :D
En in Nederland is zeker niet alles slecht, maar ook zeker niet meer zoals het 10 jaar geleden was.
Succes met de verhuizing, ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen en ben zeker ook benieuwd wat je van het huidige Nederland vind.
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door bello »

Nog even kort over een verblijfsvergunning voor je vrouw. Als je onverhoopt toch op een quasi-tijdelijk contract hierheen komt en je verwacht dat de IND om die reden problemen gaat maken, zou je kunnen overwegen om je echtgenote via de DAFT treaty mee te laten komen. Tegen de tijd dat jij een vast contract hebt kun je haar alsnog als gezinslid kan laten meeliften, of haar eigen business doet het zo goed dat ze jou niet meer nodig heeft voor permanent residency :wink:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Loek »

Volgens mijn berekeningen zijn jullie nu net in Nederland gearriveerd om het een paar weken uit te proberen. Houdt je ons op de hoogte van de ervaringen? Ik ben wel benieuwd hoe je het ervaart.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dutch_in_seattle »

Hier even een update.
We zijn inmiddels weer terug van onze verkenningsreis naar Nederland. We hebben vijf weken in Haarlem gezeten, waar we uiteindelijk ook terecht zouden willen komen. We hadden via AirBnB een huis gevonden in de Planetenwijk. Leuk huis in een leuke buurt in Haarlem-Noord op zo'n tien minuten fietsen van het centrum.
Afijn, om een lang verhaal kort te maken, we hebben besloten om voorlopig in de V.S. te blijven. We gaan dit allemaal over een jaartje nog een keer bekijken, maar ik vermoed zelf dat we uiteindelijk niet naar Nederland teruggaan.

Een paar overwegingen:

1. Aan de ene kant was het weer heel vertrouwd om in Nederland te zijn, maar aan de andere kant ook weer heel vreemd, aangezien ik ook alweer ruim 16 jaar uit Nederland weg ben en er uiteraard heel veel is veranderd. Ik zou dus eigenlijk als een soort expat terugkeren, weliswaar een expat die de taal spreekt, maar toch feitelijk weer helemaal van onderaf aan begint. Om nog maar te zwijgen van de overgang die onze meisjes zouden moeten maken.
We hebben het in die vijf weken prima naar onze zin gehad, maar geen van ons beiden hadden echt het gevoel dat we naar Nederland moesten. Natuurlijk is vijf weken niet echt lang, maar uiteindelijk blijft het een gevoelskwestie.

2. Financieel gezien zouden we op zich best een goede start kunnen maken in Nederland. Na verkoop van ons huis in Seattle zouden wij zo'n 250.000 euro kunnen meenemen. Helaas is het wel zo dat we zouden willen gaan wonen in een van de duurste regio's van Nederland, waar je zelfs met een eigen inleg van 200.000 euro of zo toch nog een behoorlijke hypotheek zou hebben. Bovendien zouden wij nooit terug kunnen naar Seattle, aangezien we hier de huizenprijzen niet zouden kunnen veroorloven. Als we uit Seattle weggaan, zouden we dus in feite al onze schepen achter ons verbranden met alle risico's vandien.

3. We hadden in Nederland een paar scholen voor onze meisjes bezocht, maar we waren eerlijk gezegd niet erg onder de indruk. Vooral het grote aantal leerlingen in de klassen (soms 35+) viel ons op (en tegen!). De enige scholen waar we met een goed gevoel weer weggingen waren de vrije scholen (Waldorf, zoals dat hier in de V.S. heet), maar daar is het heel moeilijk om binnen te komen, aangezien de meeste helemaal vol zitten. Bovendien weet je gewoon niet of een school goed aansluit bij wat jouw kind nodig heeft totdat je er werkelijk zit, en ook dat brengt de nodige risico's met zich mee.

4. We hebben na een paar jaar homeschooling een geweldige coöperatieve basisschool in Seattle gevonden, de Kapka Cooperative School. Toen ik eind oktober contact met ze had opgenomen, hadden ze heel toevallig voor dit lopende schooljaar nog twee plekken beschikbaar voor onze meisjes. Dat hebben we toen meteen geregeld. Nu zitten ze in een kindergartenklas van maar 14 leerlingen, met zo'n drie uur per dag activiteiten buiten en een hele zorgzame leeromgeving. Perfect dus (voor ons althans)! Een echte "game changer" wat mij betreft.
Dat betekent ook dat mijn vrouw nu haar eigen leven kan leiden, waarbij ze waarschijnlijk hier in Seattle meer mogelijkheden heeft dan in Nederland. (Ze spreekt prima Nederlands, maar toch...)

5. Na ruim 16 jaar uit Nederland te zijn weggeweest denk ik dat ik behoorlijk moeite zou hebben om weer in Nederland te aarden. Ik ben volgens mij op een aantal vlakken toch behoorlijk veramerikaniseerd, met name qua omgang met andere mensen. Ik wil Nederlanders zeker niet over één kam scheren, maar over het algemeen voel ik me prettiger bij de Amerikaanse openheid en vriendelijkheid, het optimisme en de "can do"-instelling dan bij de directheid, de ongevraagde (en regelmatig ongefundeerde) meningsuitingen en het gebrek aan zelfreflectie die je bij zoveel Nederlanders ziet. Mensen lijken in de V.S. gewoon vriendelijker met elkaar om te gaan, met meer respect voor elkaar en voor regels. (Al realiseer ik mij terdege dat ik hier in Seattle in een 'privileged bubble' zit...)
In Nederland staan veel mensen al heel gauw met hun mening klaar en denken ze allemaal wel te weten hoe alles werkt of in ieder geval hoort te werken---ook in Amerika, zelfs al zijn ze er nog nooit geweest. En zodra je van de 'mainstream' afwijkt en ervoor kiest dingen anders te doen dan hoe "het hoort", wordt daar toch vreemd tegen aangekeken. In de V.S. geldt veel meer "live and let live".

Zouden we het kunnen rooien in Nederland? Tuurlijk, zeker met de zak geld die we mee zouden kunnen nemen, en alles went (uiteindelijk). Maar per saldo sloeg de weegschaal toch door naar de V.S.
Feit blijft dat we in een geweldige stad in een prachtige omgeving zitten. We hebben hier in de loop der jaren een prima bestaan opgebouwd met een rijk sociaal leven en een brede vriendenkring. Plus we hebben hier gewoon meer ruimte, zowel fysiek als ook persoonlijk. Wij voelen ons erg thuis in Seattle en wij zouden dermate veel moeten opgeven als we naar Nederland zouden verhuizen, vooral op sociaal vlak, dat we ons afvroegen of het dat eigenlijk wel waard zou zijn. Ons antwoord is vooralsnog 'nee'. Zoals gezegd bekijken we dit allemaal nog eens over een jaar of zo, maar ik zie op dit moment weinig reden om te veronderstellen dat we er dan anders over denken.

Wij blijven vooralsnog dus gewoon lekker in Seattle zitten.
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 25 jan 2017, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Dutchess »

Ron, geweldig dat je nog even terugkomt met zo'n uitgebreide update. Ik denk dat een aantal van je ervaringen al enigszins door anderen (en ook jullie zelf) voorspeld waren, maar je moet het uiteindelijk toch beleven om er een goed beeld van te krijgen. En wat geweldig dat het kon, zo'n "proefrit"! Als emigrant blijf je je vaak enigszins in twee richtingen getrokken voelen. Maar jullie redeneringen om in de VS te blijven lijken me heel realistisch en goed doordacht. Fijn dat je in Seattle zo'n prettig bestaan hebt opgebouwd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

Wat een tweespalt moet dat zijn, lastig hoor. Het lijkt me het typische dilemma van een emigrant. Je kent de voordelen en nadelen van beide landen en het is moeilijk kiezen.

Je had het destijds goed op een rij waarom jullie terug wilden. En nu andersom, waarom je wilt blijven. Wat je ook kiest, ik hoop dat je in ieder geval tevreden bent met je keuze. Je kinderen zijn nog zo jong, dus moet je je nu nog committeren aan bepaalde zaken in hun belang. Als zij studeren ben je vrijer om te gaan en staan waar je wilt en je leven in te delen zoals jullie dat willen. Tegelijkertijd zie je ook vaak dat ouders het liefst blijven daar waar hun kinderen een leven opbouwen. Dilemma's die ik me slechts enigszins in kan beelden.

Succes! Ik hoop, nogmaals, dat jullie gelukkig zijn met wat jullie ook kiezen!
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door ANY »

Fijn dat het nu duidelijk is, en dat je die weken in Nederland kon zijn. Als je dat af en toe weer eens kan doe is het toch ook niet gek.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Bennogr »

Heel duidelijk en goed doordacht. Dank.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Loek »

Leuk dat je hier nog even zo uitgebreid je ervaringen deelt. Het lijkt me ook niet eenvoudig om na zo'n lange tijd weer naar Nederland terug te keren. Ik heb wel respect voor de wijze waarop je dat hebt uitgeprobeerd. Het sluit erg aan bij wat ik ervaar als ik in Nederland ben en mezelf afvraag of ik terug zou kunnen keren. Ik ben sinds kort opgehouden met werken en kan dus in princiepe overal wonen waar ik wil, maar ik blijf voorlopig lekker zitten waar ik zit.
Gebruikersavatar
Dbacks
Amerikafan
Berichten: 361
Lid geworden op: 03 mei 2013, 14:06
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Arizona

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Dbacks »

He Ron,

Lees nu pas je update, die overigens heel uitgebreid en goed verwoord jullie gevoel beschrijft.

We hebben bijna drie jaar geleden de overstap gemaakt van Nederland naar Arizona en hebben dus ons hele leven in Nederland gewoond. Wij zijn uiteindelijk verhuist om exact dezelfde redenen als jullie nu noemen om (voorlopig) niet terug te verhuizen.

Veel succes met welke stappen jullie ook de komende jaren nemen!
Never give up!
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dutch_in_seattle »

Wij zijn nu alweer ruim een maand terug uit Nederland en we zijn nog steeds heel blij met ons besluit om in Seattle te blijven. De meisjes hebben het prima naar hun zin op de nieuwe school (al moesten ze wel even wennen) en ook wij zitten weer helemaal in ons reguliere leventje hier. Nu de kids op school zitten, heeft mijn vrouw veel meer tijd om haar eigen ding te doen (een verademing na homeschooling) en ik werk nog steeds lekker thuis vanuit mijn kantoortje in de achtertuin, ongestoord nu.

We hebben hier gewoon meer ruimte, zowel fysiek als persoonlijk. Zeker als je net als wij ervoor kiest dingen "anders" te doen, heb je hier gewoon meer gelegenheid om je eigen leven in te vullen zonder meteen overal op te worden aangekeken (en aangesproken!). Een beetje kort door de bocht misschien, maar zo voelt het wel---maar dat komt misschien omdat ik alweer ruim 16 jaar uit Nederland weg ben. Ik merk dat ik in die tijd in bepaalde opzichten toch behoorlijk ben veramerikaniseerd. Ik voel me nu gewoon prettiger in de Amerikaanse samenleving dan in de Nederlandse. Al geef ik natuurlijk grif toe dat we hier in Seattle wel in een bevoorrechte bubble zitten: we zijn blank, gezond, hoog opgeleid, met een prima IT-baan en bijbehorende ziektekostenverzekering, in een uitstekende wijk in een leuke stad in een prachtige streek. Erg weinig zorgen dus en dat maakt alles natuurlijk wel een stuk gemakkelijker om hier te blijven. Wij zijn in ieder geval erg dankbaar voor ons leven hier in Seattle.

Het is ook wel grappig om te melden dat mijn ouders en broers en zussen eigenlijk heel opgelucht waren toen ik ze vertelde dat we besloten hadden om niet naar Nederland terug te verhuizen. Ze hadden zich vanaf het begin al afgevraagd waarom we dat überhaupt zouden doen, aangezien we het hier in Seattle zo goed hebben en zo naar onze zin hebben ("goed d'n aard" heet dat op z'n Brabants :-). Op dat vlak was het dus een hele gemakkelijke beslissing, aangezien mijn ouders en broers en zussen ons helemaal niet probeerden over te halen om naar Nederland terug te komen.

Officieel gaan we dit hele verhaal over een jaar nog 'ns bekijken, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat we dan van gedachten veranderen. Ik ga ervan uit dat we gewoon lekker hier in Seattle blijven---hopelijk "happily ever after".
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door nieuwenoord »

Ook ik loop wat achter, maar ben weer bijgelezen. Fijn dat jullie juist door die vijf weken eens goed te ´testen´, weer beseffen hoe goed Amerika voor jullie is en voelt. Gek genoeg hebben wij zo´n beetje hetzelfde: wij zijn blij met ons appartement in Nederland, maar Spanje voelt weer zo fijn als we een tijd daar geweest zijn. Terwijl ook wij ons weleens hebben afgevraagd of dit het nou helemaal wel was.

Ik quote even een stukje wat me erg trof in je relaas en wat me ook erg tegenstaat in het huidige Nederland:
de ongevraagde (en regelmatig ongefundeerde) meningsuitingen en het gebrek aan zelfreflectie die je bij zoveel Nederlanders ziet. Mensen lijken in de V.S. gewoon vriendelijker met elkaar om te gaan, met meer respect voor elkaar en voor regels. (Al realiseer ik mij terdege dat ik hier in Seattle in een 'privileged bubble' zit...)
In Nederland staan veel mensen al heel gauw met hun mening klaar en denken ze allemaal wel te weten hoe alles werkt of in ieder geval hoort te werken---ook in Amerika, zelfs al zijn ze er nog nooit geweest. En zodra je van de 'mainstream' afwijkt en ervoor kiest dingen anders te doen dan hoe "het hoort", wordt daar toch vreemd tegen aangekeken. In de V.S. geldt veel meer "live and let live".
Gek he, dat je dat pas ziet als je een tijd elders hebt gewoond?
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dutchie_in_boston »

nieuwenoord, ik kom net weer terug uit NL en kan me daar zo in vinden. Hoe vaak ik niet dacht 'if I want your opinion, i'll beat it out of you.' Ugh. Kultuurverschillen denk ik dan maar.

Mijn grootste hekel dit bezoek waren de ontzettend smerige stoepen en parken. Zo ongelooflijk vies. Ik heb mijn schoenen in chloor geboend. Zal ook wel een kultuurverschil zijn.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door nieuwenoord »

Dat laatste herken ik dan weer niet, maar in ´ons dorp´ valt dat volgens mij nog best mee :-)

Woont trouwens nog een Nederlandse oud-dorps- en klasgenoot van me in Boston, kwam ik vorig jaar bij het organiseren van onze schoolreünie achter. Leuk! We hebben nog even via Skype contact met hem gehad tijdens het festijn zelf.
Fellow2012

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Fellow2012 »

dutch_in_seattle schreef:Al geef ik natuurlijk grif toe dat we hier in Seattle wel in een bevoorrechte bubble zitten: we zijn blank, gezond, hoog opgeleid, met een prima IT-baan en bijbehorende ziektekostenverzekering, in een uitstekende wijk in een leuke stad in een prachtige streek.
Zo te lezen een weloverwogen besluit. Veel geluk en gezondheid toegewenst.

We zijn niet blank en de realisatie dat we nu een racistische regering aan de macht hebben hit us like ton of bricks! De vraag die ik aan zwarte intellectuelen zoals NYT columnist Richard Blow en aan onze neighborhood book club heb gesteld is; hoe voeden wij een driejarig kind op in een land dat zo dadelijk zijn menselijkheid & individualiteit niet erkent en zijn citizenship in twijfel trekt. Het zal ontzettend moeilijk zijn om hem dingen uit te leggen zonder zijn onschuld en onbevangenheid te beïnvloeden.

Op 7 februari jl. werd de zoon van de recent overleden bokser Muhammed Ali op de luchthaven van Fort Lauderdale aangehouden door CBP Officers en werd herhaaldelijk gevraagd “Are you Muslim? What’s your religion?”. De zoon van Ali is een gewone burger maar de symboliek is wel groot. Ik had in een andere draad een hypothetical situation voorgesteld dat een zwarte Amerikaanse Moslim diens voorouders langer dan 300 jaar in dit land zijn op een Amerikaans luchthaven zouden worden aangehouden… een situatie die ik, gezien de aard van deze regering, had verwacht maar niet zo snel.

Hoe dan ook, zoals MLK ooit zei “The arc of the moral universe is long, but it bends towards justice”… de donkere dagen voor ons zullen lang zijn, misschien wel 8 jaar lang maar hopelijk zal de bending towards justice iets eerder beginnen.

https://www.washingtonpost.com/sports/m ... 3d2d597084
Gast

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Gast »

Ik haak hier ook maar even in/aan.

Afgelopen week ben ik door een reorganisatie van het bedrijf mijn baan hier kwijtgeraakt. Ik heb gelukkig een afvloeiingsregeling gehad (severance pay) voor een paar maanden, en een tijdelijke baan voor 3 maanden bij een bedrijf waar ik al eerder heb gewerkt. Maar goed, we hebben het er al vaak over gehad, en dit lijkt ons een goed moment om de reis terug naar Europa te gaan maken. Het huidige politieke klimaat heeft daar ook zeker een grote steen aan bijgedragen. Waar we terecht komen weet ik nog niet, mijn echtgenote is Zwitsers, en de Lausanne-Geneve regio is een goeie mogelijkheid. Maar NL kan uiteindelijk ook, het ligt er maar aan waar we allebei werk kunnen vinden.

Dus nu gaan we alles regelen, het huis opknappen en verkopen, de auto verkopen, de honden moeten ook mee in het vliegtuig, kijken wat we met ons retirement geld gaan doen (op een account in de VS laten of meenemen), etc, etc.

En er zullen nog zat andere zaken zijn waar we nog niet aan gedacht hebben.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Loek »

Het politieke klimaat is geloof ik op de hele wereld een rommeltje: de US heeft een narcissist als president, in Nederland en de rest van Europa krijgt extreem rechts steeds meer aanhangers, Turkije glijdt af naar een dictatuur, in het middenoosten is ISIS aan het bewind, en het post Sovjet Rusland moet op het gebied van democratie nog veel leren. Vertel me eens waar het op dat gebied nog prettig vertoeven is... Als in de US de huidige machthebbers het te bont maken zullen ze bij volgende verkiezingen die positie weer verliezen, en die verkiezingen gebeuren hier frequenter dan je denkt: over 2 jaar openen er weer nieuwe kansen in Congress waar de echte macht ligt. Vergelijk dat met Turkije waar men nog maar moet afwachten of er in de toekomst een andere democratisch verkozen president komt.

Geen overwegingen om hier in de US nog naar werk te zoeken? De arbeidsmarkt is momenteel beter dan het in sommige andere landen is. Ik begrijp dat in NL de arbeidsmarkt steeds minder vaste banen zijn; al het werk is op contractbasis en de ZZP'er is een van de meest voorkomende dienstverbanden. Niet veel meer zekerheid dan "at will" werken in de US. Ik zou nog niet al mijn schepen verbranden. Neem een voorbeeld aan dutch_in_seattle en probeer het eerst een tijdje in NL of CH. Heb je een green card? Als je te lang weg bent raak je die kwijt en wordt een eventuele weg terug een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Als je de US citizenship hebt krijg je te maken met een jaarlijkse belastingaangifte: niet dat je veel zal moeten betalen als je al belasting betaalt in het land waar je verblijft (aftrekbaar), maar het is weer een hoop administratieve rompslomp elk jaar. Met betrekking tot het meenemen van 401k tegoeden; hou rekening met forse belastingen en extra penalties als je nog geen 57 bent.
Fellow2012

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Fellow2012 »

@eoms, Ik ben het met Loek eens. Na afloop van je tijdelijke baan zou je een sabbatical van een maand of twee/drie kunnen nemen om zowel in NL als CH te gaan kijken hoe de arbeidsmarkt ervoor staat. Trouwens, is het terugkeren naar EU iets wat jullie langer aan het overwegen waren en de situatie met je baan nu het versneld heeft?
Loek schreef:in het middenoosten is ISIS aan het bewind
@Loek, Ik ben pas vijf maanden geleden vanuit het Midden-Oosten (het gebied omvat heel wat landen!) teruggekeerd, in drie verschillende landen en aan de grens met Syrië geweest, heb echter nergens ISIS aan de macht gezien. Integendeel, ISIS controleert een gebied dat iets groter is dan Delft en is geheel omsingeld. Het is grotendeels verslagen, dankzij Obama strategie, en rest nog de laatste nekschot, alleen jammer dat de narcist Trump de overwinning gaat claimen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer