Met gezin terug naar Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
dimple
Amerika-expert
Berichten: 3095
Lid geworden op: 21 mei 2006, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: De Polder
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dimple »

Qua accomodatie zou je kunnen kijken naar chalets op campings. Die staan grotendeels leeg.

Verder particulier evt via marktplaats. Ik zal her en der wat voor je rond kijken. Ik woon iets uit de regio (Beemster dus 20 min vanaf Haarlem een Amsterdam) maar wel vrienden in Haarlem en een partner die daar werkt.

Je mag ook evt toevoegen via FB en een oproep plaatsen die ik voor je kan delen. Kijk maar!
kaap koraal
Amerikakenner
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 sep 2010, 10:18
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Cape Coral, SW Florida USA !

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door kaap koraal »

nieuwenoord schreef:Nou nou, Kaap Koraal ... gelukkig kent Florida geen geweld, zijn er alleen maar autochtonen, wordt er niemand doodgeschoten en zijn de presidentskandidatien door en door degelijke en betrouwbare burgers :shock: :shock:

Nederland is nog steeds een van de beste landen ter wereld om in te wonen (onze emigratie had vooral gezondsheids- en klimaatsredenen), al doe jij alsof ze hun ongeluk regelrecht tegemoet gaan.
OK OK, waar staat dat ik het met FL vergelijk ?? En waarom zou ik dit topic vergelijken met FL als TS uit Seattle komt ??
Ik heb het ook niet over dat hier alleen maar autochtonen wonen, waar staat dat ??
Ik heb het over jezelf mogen/kunnen verdedigen in geval van nood en niet dat hier niemand word neergeschoten.
En ik weet zeker dat Trump 100% meer kans heeft om gekozen te worden dan Geert en dat als de gekozen zou worden er ook meer zal gaan gebeuren als dan wat Geert ooit zal kunnen laten gebeuren, Geert heeft zoals je weet al een poosje kunnen regeren en toen liep dat heel fout af oa door op te stappen.
En hier zijn idd nog ontzettend veel vriendelijke/beleefde mensen die mensen in het verkeer en dagelijks leven met respect behandelen en niet als een volk wat alleen maar goed is om hun uitkeringen te betalen en hun levenswijze /geloof verafschuwen.

In mijn ogen gaan ze idd regelrecht hun ongeluk tegemoet maar dat is enkel mijn mening en ik hoop dat ze dat zullen beseffen/ondervinden in hun proef vakantie. Zeker met 2 jonge meisjes die in de toekomst (reeds bezig) hun leven niet in volledige vrijheid zullen kunnen gaan leven.
De Mexicanen die hier keihard werken, hangen dus niet rond hebben hetzelfde geloof en zijn blij hier te mogen zijn ivm waar ze vandaan kwamen.
Laat dat nou net niet de waarden/normen zijn wat er de laatste jaren Europa binnen wandelt.

Nederland een van de beste landen ter wereld ?? Ja misschien 35 jaar geladen.
Nu het land met een van de hoogste belastingdruk die elke dag nog verhoogd word, waar regeltjes tot een kunst verheven zijn, waar ouderen liggen te creperen, waar mensen worden binnen gelaten die nooit en te never zullen integreren en waarvan nu al 50-80% niet gaat werken en nooit zal gaan werken, wat alle nog werkende moeten blijven ophoesten tot hun dood.

Stukje is waarschijnlijk ook bedoeld voor Harry indien zijn reactie op mijn post sloeg. :lol:
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door kastelke »

Enkele cijfers die ik net toevallig elders zag passeren:
http://images.huffingtonpost.com/2016-0 ... etting.jpg
The full article: http://www.huffingtonpost.com/todd-r-mi ... 21634.html
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Loek »

Ik heb momenteel de eer in Nederland te mogen zijn; ik zie positieve en negatieve dingen. Ik ben hier slechts op vakantie en kijk er dus heel anders tegenaan dan iemand die op het punt staat hier wortel te gaan schieten. Persoonlijk zou ik dus niet de randstad kiezen als ik hier weer ging wonen. Ik ben na zo lang in de US te hebben gewoond niet meer in staat in de drukke steden te wonen waar je bijna geen ruimte hebt. Ik was gisteren op bezoek bij familie in Utrecht, nota bene de stad waar ik vroeger zelf heb gewoond. Het vloog me aan al die nauwe straatjes; ik had er spijt van dat ik met de auto was gekomen. De 15 Euro die ik neertelde voor parkeren was ook een shock.

Maar wat verder weg, zou ik het wel uithouden. Friesland is erg mooi, ruimte zat en nog betaalbaar. Maar of je daar werk vindt is iets anders waarschijnlijk. Ik ben zo'n beetje aan het einde van mijn carriere, dus ik zou als ik hier naar toe kwam zou ik niet meer werken, vandaar de wat verder weg gelegen provincies. Ik keek nog even op die intermediair site, maar dat viel vies tegen. Ik zou hier minder dan de helft verdienen, maar mogelijk kun je van veel minder rondkomen. Ik denk wel dat ik in de toekomst af en toe wat langer naar Nederland kom, een maand of drie bijvoorbeeld in een Air-BNB of VRBO overwinteren. Maar ik zou dat even zo makkelijk kunnen in Frankrijk, Spanje of China. Op onze leeftijd maakt het allemaal niet zoveel uit waar je zit, als je maar na een tijdje weer een plek hebt waar je thuis kunt komen. Voorlopig blijft dat nog even Colorado voor ons.

Mijn advies: waar je ook naartoe gaat, je neemt altijd jezelf mee. Zorg dat je niet ergens vandaan vlucht, maar uitdaging of avontuur zoekt in je bestemming. Het leven is net als een reis, het is niet de bestemming, maar de reis zelf die het interessant maakt.
kaap koraal
Amerikakenner
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 sep 2010, 10:18
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Cape Coral, SW Florida USA !

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door kaap koraal »

kastelke schreef:Enkele cijfers die ik net toevallig elders zag passeren:
http://images.huffingtonpost.com/2016-0 ... etting.jpg
The full article: http://www.huffingtonpost.com/todd-r-mi ... 21634.html
Ik zal niet ingaan op de betrouwbaarheid van het lijstje (criteria) maar ik zie iig dat het tot en met 2014 is en dat er sinds dien heel wat dingen meer zijn gebeurd en helaas vast nog staan te gebeuren.

Maar dat is vaak het/mijn probleem dat de kans klein is dat je gedood word door een aanslag.
Mijn grote probleem is de dagelijkse omgang met probleemmakers/hangjongeren/kopschoppers/scooterjeugd en maakt het niet uit waar ze vandaan komen en dat is wat de TS best mag weten imo.
Zie filmpje van vandaag op telegraag hoe deze jongens de politie behandelen in Zaandam. Ik zou zeggen probeer dat eens in Seattle. :lol:

P.S. Gaat het goed met de aanvraag GC?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5758
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door bedeve »

Stel je voor dat je plm 10m jaar geleden de verzorgingsstaat Nederland hebt verlaten.
Wat moet het dan een vreselijke cultuurshock zijn om nu terug te komen.
Omdat die verzorgingsstaat al heel erg afgebroken is , en nog meer afbraak ( met name zorg en zeker pensioenen ) al politiek is afgedekt.
@ kaap koraal geeft een helder beeld ,waarvan ik vind dat het vooral randstad gericht is.
Hij geeft als voorbeeld een filmpje van tuig , en vraagt zich af hoe zoiets de politie in Seattle zou handelen.
Nou kaap koraal ; hoe denk je dat de politie in het land van herkomst van die mensen daarop zou reageren.
Nederlandse politie heeft de afgelopen jaren het opleidingsniveau van instromers naar beneden gebracht.
Om daardoor toch maar aan het Nederlandse doelgroepen beleid toe te komen.
Daarnaast is er een ontwikkeling geweest binnen de politie om vooral hulpverlener te zijn ipv wetsdienaar

Er zijn mensen die veel energie steken in het bijhouden van de steeds veranderende politieke correctheid.
En ongetwijfeld zullen die mensen angstig reageren op @ kaap koraal's woorden.
Nederland is van open samenleving veranderd in een taboemaatschappij.
Als we afspreken het over dingen niet te hebben ,er geen vragen over te stellen,laat staan te bekritiseren is het net of het allemaal niet bestaat.
Je kunt je niet meer voorstellen wat voor een kritische samenleving dit was,waar debat hoog in het vaandel stond,

met die ogen heb ik naar de posting van @Loek gekeken
Kiezen voor kwaliteit van leven spreekt er uit.
Met dat laatste voel ik mij verbonden.
Ik woon met reden op de plek waar ik woon.
Die vrijheid kan ten koste van je carriereplanning gaan.

Een ding wil ik TS wel meegeven.
Als ik het goed heb begrepen ben jij net 50 plus.
De arbeidsmarkt in Nederland reageert anders op die leeftijd dan de arbeidsmarkt in de USA.
Jij valt in een leeftijdsgroep die heel hard te maken krijgt met de pensioenwijzigingen in |Nederland.
Dat gaat je heel erg veel geld kosten waar je nu nog maar beperkte tijd voor hebt (tsja) om dat financieel bij te spijkeren !
Ik lees hier wel eens van expats ( Wat mis ik hier de bijdragen van USInsider ) over de AOW.
je mist 2% per jaar.....
Zoals het er nu uitziet gaat die AOW in de toekomst onderdeel uitmaken van wat nu de Wet Werk en Bijstand is
Daarin heb je ook iets specifiek voor zelfstandigen, en daar komt dan iets bij voor armlastige Ouden van Dagen.
Zover is het nog niet maar het komt er wel aan.

In deze thread een misschien wat vreemde uitspraak.
Ik zeg tegen iedereen die mij dierbaar is en nog een ruim aantal jaren heeft om ambities gestalte te geven. : Zorg dat je wegkomt uit Nederland !
Laatst gewijzigd door bedeve op 08 sep 2016, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dutch_in_seattle »

Dank voor alle reacties tot dusver. Ik ben van plan dit weekend een nadere update en wat reacties te geven op wat er zo de revue is gepasseerd.
(Ik zit net met een release die deze week af moet.)
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

Mooi verhaal Loek (en wat leuk dat je weer even terug bent!). Qua inkomen is het handig om een Nederlands perspectief op bedragen te hebben, wellicht voor jou ook leuk om mee te krijgen :wink:
Loek schreef:Ik keek nog even op die intermediair site, maar dat viel vies tegen. Ik zou hier minder dan de helft verdienen, maar mogelijk kun je van veel minder rondkomen.
Je kunt Nederlandse inkomens niet projecten op Amerikaanse. De verschillen in kosten voor bepaalde zaken lopen te ver uiteen. Ik geef je ter vergelijking een aantal bedragen:

- Modaal inkomen 2016: €36.500 per jaar, dat is €2808 bruto en €2021 netto.
- Met 2x een modaal inkomen kun je m.i. in de Randstad heel aardig rondkomen en een fatsoenlijke hypotheek krijgen voor bijvoorbeeld een redelijke gezinswoning met tuin in een buitenwijk, leuk appartement in het centrum, of een wat ruimere stadswoning in een stadswijk in de buurt van het centrum. Let wel, de regio Amsterdam is veel duurder dan bijvoorbeeld Rotterdam, Den Haag of (noem eens wat) Breda. Vanzelfsprekend wonen de meeste Nederlanders aanzienlijk kleiner dan Amerikanen. Op ruimte zou je inderdaad in moeten leveren in de meeste gevallen (ook huizen op platteland zijn doorgaans kleiner).
- Een vriend van mij is Functioneel Beheerder bij een grote verzekeraar. Hij is 38 jaar jong, heeft ruim 11 jaar ervaring in zijn vak en verdient net boven de €50.000 per jaar (36 uur pw). De IT sector lijkt me bij uitstek makkelijk te vergelijken, ben benieuwd wat een vergelijkbare kracht in pak 'm beet Boston of Seattle zou verdienen.
- Mijn energierekening is ongeveer €80 per maand, het hele jaar door (geen wisselende tarieven maar een eindrekening waarin de balans opgemaakt wordt en tussentijds inzage via website leverancier). Ter info: we wonen in een oude, maar aantal jaren geleden geheel gerenoveerde woning (dus: energiezuinig) van 2 etages van ongeveer 90m2, we zijn met z'n 2-en en leven redelijk energie-bewust.
- Mijn mobiele telefoonrekening is €18 per maand. Daarvoor heb ik 150 minuten bellen + een 4G package. Ik bel redelijk weinig, want internet. Ik koop mijn iPhone altijd los (zit dus niet als afbetaling in de rekening).
- Boodschappen kosten -schatting- ongeveer de helft van (mijn ervaring met) boodschappen in de VS. Reken maar uit, en om :wink:
- Mijn internet + televisie kost €45 per maand, daarvoor heb ik een uitgebreid televisiezender-pakket (maar zeker niet zo ruim als de Amerikaanse pakketten. Maakt niet uit want ik kijk weinig televisie :wink: ). Een vaste telefoon hebben wij niet meer, maar dat zit volgens mij ook in het pakket.
- En tot slot een leuke: volgende maand vliegen wij voor vakantie naar een Zuid-Franse stad. Het ticket kostte €62 pp en de huurauto €200 voor 10 dagen :D :thumbup:
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5758
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door bedeve »

@RiverCola : - Modaal inkomen 2016: €36.500 per jaar, dat is €2808 bruto en €2021 netto.
- Met 2x een modaal inkomen kun je m.i. in de Randstad heel aardig rondkomen en een fatsoenlijke hypotheek krijgen voor bijvoorbeeld een redelijke gezinswoning met tuin in een buitenwijk, leuk appartement in het centrum, of een wat ruimere stadswoning in een stadswijk in de buurt van het centrum.


Dat bedoel ik ; Als je rond je 50e nog een stap wilt maken om je kwaliteit van leven te verbeteren cq te verduurzamen is dit toch iets waar je ver van weg moet blijven.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

Dat ben ik niet met je eens. Het hangt er gewoon vanaf waar ieder als individu waarde aan hecht.

Ik hecht er waarde aan dat ik in 10 minuten lopen in het hart van de stad sta. Dat ik binnen 10 minuten fietsen in een theater, museum, podium voor live muziek of gezellig barretje of restaurantje sta. Dat ik mijn vrienden in de buurt heb om spontaan een terrasje mee te pakken. Het Centraal Station is hier om de hoek, in 20 minuten sta ik in Den Haag, in 25 minuten op Schiphol. Ik maak graag fietstochten en ik kan hier heerlijk fietsen door Midden-Delfland, langs de Ijssel en de Lek, naar de zee zelfs (okey, we gaan meestal met de auto)! We hebben grote parken in de directe omgeving. Ik kan op zondag altijd boodschappen doen, winkelen. Alles waar ik van hou in het leven is hier voorhanden.

In de stad wonen heeft ook zijn nadelen, dat lijkt me meer dan duidelijk.

Maar ik was onlangs 2,5 dag in Friesland. Ik vond het verschrikkelijk (niet voor een weekendje hoor, maar het idee om er te wonen). Ik mis het levendige, het internationale karakter, het kleurrijke van de verschillende mensen, culturen, eten. Ik denk er weleens aan om, als ik ouder ben, te emigreren naar een fijne plek in bijvoorbeeld Zuid-Europa en stel mezelf dan altijd voor in of vlakbij een grote stad. Ik neem het kleiner-wonen in die droom dan ook graag voor lief :thumbup:

Iedereen is anders Bedeve!
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Rachel. »

Ik begrijp niet waarom de gemoederen zo hoog op lopen. Dutch in Seattle heeft het duidelijk goed doordacht en kan tijdens een proefperiode Nederland in levenden lijve uittesten. Wat iemand belangrijk vindt in zijn leven kun je uiteindelijk alleen maar zelf beslissen :) Onderschat de culture shock niet, zelfs na een jaartje Amerika kostte het me negen maanden om me weer thuis te voelen in Nederland. Beide landen hebben voldoende voors en tegens.

Zolang je niet in een achterstandswijk woont en je dochters voldoende meegeeft worden vrouwen in Nederland zeker niet als tweederangs gezien, zoals kaap koraal suggereert. Het glazen plafond is er in beide landen.

Een leuke app voor je vrouw en dochters is wellicht Duolingo, hier leer je spelenderwijs Nederlands vanuit het Engels (en een heleboel andere talen, wat je maar wil ;) ) Mijn laatste manager in NL was een Amerikaan en was na twee dagen helemaal verslaafd!
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5758
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door bedeve »

RiverCola schreef: Ik hecht er waarde aan dat ik in 10 minuten lopen in het hart van de stad sta. Dat ik binnen 10 minuten fietsen in een theater, museum, podium voor live muziek of gezellig barretje of restaurantje sta.
Toen ik student was woonde ik in de Gouvernestraat,
s'avonds liep ik even langs het Venster om te zien wat de nachtfilm was.
Jij brengt dat leven haast poetisch weer terug.
En toch kan ik het,denkend aan het maken van een vervolgstap op middelbare leeftijd,niet als een verbetering zien.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

Ik ken óók mensen die juist de omgekeerde beweging maken, die na jaren buiten de stad of aan de rand van de stad hun ruime huis verkopen en midden in het centrum gaan wonen. In Rotterdam is dat overigens al jaren een trend, vooral bij stellen wiens kinderen inmiddels de deur uit zijn. Dag saaie wijk! Lekker naar de binnenstad :P
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door SophiaB »

Haha leuk al die reacties. Zonder meer waar: iedereen is anders! Ik vind de rust en stilte en ruimte hier in West-Canada juist zalig, ik mis Nederland wat dat betreft echt niet. De mensen zijn ook zo aardig, je maakt echt letterlijk met iedereen een praatje. Natuurlijk zijn er ook dingen die minder zijn, inkomen bijvoorbeeld of werkgelegenheid. Ik kan ook niet wennen aan hoe onbetrouwbaar men hier is, afspraken worden bijna nooit nagekomen of veel te laat.

Zou ik in de VS willen wonen? Daar kan ik een hartgrondig NEE op antwoorden. Net over de grens hier in Idoha hebben ze net een wet aangenomen dat studenten nu op de universiteit mogen rondlopen met een concealed weapon. Voor mij is dat het toppunt van idioterie. En dan de presidentsverkiezingen iedere 4 jaar, daar heb ik niet eens woorden voor hoe dat allemaal gaat. Of dat het nationalisme er al vanaf de kleuterschool ingepompt wordt. Het is echt mijn soort land niet...

Als ik mijn ouders bezoek die in het mooie Winterswijk wonen, merk ik trouwens helemaal niets van alle ontwikkelingen die hierboven beschreven staan. Het wordt er steeds drukker, dat wel, maar verder leeft iedereen gewoon nog als 30 jaar geleden heb ik de indruk.

Ach het is overal wel wat, een bananenrepubliek is het natuurlijk geen van allen :mrgreen:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Vito »

Ik herken me ook absoluut niet in het geschetste door Kaap Koraal. Maar ik woon dan ook hartje biblebelt in Nl.
Ik moet er dan weer niet aan denken om in een grote stad te wonen, niet echt mijn ding.
Rust en ruimte bestaan ook zeker nog in Nl. Wij wonen op 10 km van de dichtstbijzijnde supermarkt. Ja, dat kan dus nog in het drukke Nl.
kaap koraal
Amerikakenner
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 sep 2010, 10:18
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Cape Coral, SW Florida USA !

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door kaap koraal »

Ik schets alleen wat er heden ten dagen aan de hand is , zie verhaal van Zaanstad nu Gouda toen enz enz
Zelfs vragen aan de minister president over wat er daar aan de hand is en hij was niet mals met zijn reactie.
Zoek het filmpje maar op van vandaag, hele buurten worden geterroriseerd en nogmaals zeg zeker niet dat dat hier in grote steden niet hetzelfde/erger is maar dat is dan meer in de echte ghetto's en in "mijn" kneuterige NL/Zaandam/Gouda enz enz.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door PSVwally »

Ik denk dat velen wel merken dat de 'samenleving' verhard is de afgelopen decennia. Dat ben ik zeker met Kaap eens. Maar ik vraag me dan altijd af of het hier zoveel anders is dan elders. Je ziet hetzelfde in zoveel andere landen. Ik merk het zeker ook in mijn werkomgeving. Maar ik vind nog steeds geen partij een goede oplossing daarvoor hebben. Overigens zie ik ook echt wel verschil tussen de stad waar ik zelf woon en het dorp waar mijn ouders wonen.
kaap koraal
Amerikakenner
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 sep 2010, 10:18
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Cape Coral, SW Florida USA !

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door kaap koraal »

Niemand hoeft het gelukkig met me eens te zijn maar volg maar het Zaandam verhaal, zelfs via de " linkse " media, Pauw. ( laatste paar uitzendingen )
En waarom zou dit dan alleen in Zaandam gebeuren NOPE in elke grote, middel grote,kleine stad in NL.

Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om mijn mening hier te verkondigen ik vertel alleen wat er aan de hand is in NL en stop mijn hoofd niet in het zand. IMO is het geen mening maar feiten zie de (dagelijkse) beelden.
En nu heb ik er genoeg over gezegd en hoop dat TS een goed beeld kan krijgen tijdens zijn verblijf en daarna een weloverwogen beslissing kan nemen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5758
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door bedeve »

hemmie schreef: En wij zijn streng, antwoorden in het Engels is geen optie, en zo gauw ze wat ouder zijn verwacht mijn man ook dat ze Fries spreken tegen hem. .
:thumbup: :thumbup:
Naast een kleindochter in California heb ik 2 kleinzoons in de omgeving van Brussel.
Moeder spreekt Hongaars tegen hen. Vader in het Nederlands.
De oudste van 2 1/2 reageert in het Frans , dat hoort hij het meest op de creche.

:offtopic:
Sinds binnenkomst op JFK gisteravond official USA permanent residents.
Vanavond voor een periode van jobhunting naar Austin TX
Komen er in ieder geval 2 talen bij.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dutch_in_seattle »

De gemoederen lopen behoorlijk op, zeg! Dat is toch zeker niet mijn bedoeling.

Allereerst een update. We gaan in december en januari ruim vijf weken naar Nederland, van 10 december t/m 16 januari om precies te zijn. We zitten dan in de regio waar we uiteindelijk terecht willen komen: Haarlem e.o. We hebben via AirBnB mooie accommodatie gevonden en ook de vluchten zijn al geboekt. Nu alleen de huurauto nog.

We hebben ook al wat afspraken gemaakt om tijdens die vijf weken wat basisscholen in Haarlem en Heemstede te bezoeken. (Als iemand nog een mening heeft over specifieke scholen in die regio, dan stuur maar een pb'tje. Ik hoor graag je mening. Kent iemand de basisscholen De Evenaar in Heemstede of De Zonnewijzer in Haarlem?)

Op het werkfront is ook het nodige gebeurd.
Ik heb deze zomer twee sollicitatiegesprekken gehad om als 'company manager' (directeur dus) aan de slag te gaan bij een bedrijf van zo'n 25 man, dat onderdeel uitmaakt van een grotere holding. Niet in de IT-branche, maar in een andere branche waar ik vroeger in gewerkt heb (vertaalwereld). Dit verliep allemaal heel voorspoedig en ik heb daar ook een concrete aanbieding gekregen. Daar was ik echter niet bijster van onder de indruk. Ik vond het salarisaanbod behoorlijk laag ($4.500 per maand excl. vakantiegeld) en ik zou ook eerst drie tijdelijke contracten van zeven maanden krijgen voordat ik een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen. Ik zou minstens een jaarcontract moeten hebben om überhaupt een verblijfsvergunning voor mijn (Amerikaanse) vrouw aan te kunnen vragen. En daarnaast zit ik op een punt in mijn carrière dat een tijdelijk contract eigenlijk niet nodig hoort te zijn (vind ik in ieder geval, wellicht volledig ten onrechte :-).
Nou heeft mijn huidige werkgever (wel binnen de IT-branche) aangegeven dat zij mij graag willen behouden, dus zoals het er nu naar uitziet kan ik mijn huidige baan gewoon naar Nederland meenemen. Mijn salaris zou in Nederland zo rond de €76.000 bruto per jaar liggen, wat ik op zich een heel reëel salaris vind. Als ik het wel heb, is dat ongeveer twee keer modaal en het lijkt me dat we daar toch wel van rond moeten kunnen komen, zelfs in de Randstad.

Wij zijn echte stadsmensen, dus we kiezen doelbewust voor een stedelijke en internationale omgeving als Haarlem. Ja, je hebt meer fysieke ruimte hier in Seattle, maar net als RiverCola hechten wij grote waarde aan alles dat een stad te bieden heeft: musea, terrasjes, goed openbaar vervoer, diversiteit e.d. Ik moet er niet aan denken om in Nederland op het "platteland" te gaan wonen, net zo min als ik hier in Amerika voor geen goud in "surburbia" ga zitten. Ja, dat betekent dat we in een kleiner huis wonen, maar één auto hebben en dichter op elkaar wonen, maar dat nemen we graag voor lief. Ieder z'n meug.

En ja, er zijn ongetwijfeld negatieve dingen te zeggen over Nederland, maar dat kun je ook doen over Amerika, dat ook de nodige problemen heeft met armoede, rassenrelaties, vuurwapens etc. etc. Er is nou eenmaal geen perfect land in de wereld. De Nederlandse samenleving is de laatste jaren in bepaalde opzichten ongetwijfeld verhard en er is op allerlei vlakken gekort, maar per saldo is het in Nederland nog helemaal zo slecht nog niet---alle klagers ten spijt. Het is in de V.S. heel goed toeven, als je tenminste blank, goed opgeleid en gezond hebt. Er leven hier heel veel mensen onder omstandigheden die je in Nederland nooit zou zien. Wij merken daar in onze "privileged bubble" in Seattle niet zoveel van, maar het is er wel, ook binnen Seattle. Wij zitten nou eenmaal in een "goede" buurt. En zo is het ook in Nederland: het is allemaal afhankelijk van je omgeving en hoe je daar zelf in staat.
Afijn, wij zijn niet naïef. Er zullen ongetwijfeld dingen zijn die ons ontzettend zullen tegenvallen en er komen vast dagen dat we ons afvragen waar we godverdegodver aan begonnen zijn. Om nog maar te zwijgen van alle logistieke heisa die een verhuizing als deze met zich meebrengt. We gaan er gewoon vanuit dat het de eerste tijd voor ons allemaal best moeilijk zal zijn om weer in Nederland te aarden, maar ik ben ervan overtuigd dat het voor de lange termijn beter voor onze meisjes is om in Nederland op te groeien. Kinderen in Nederland zijn over het algemeen heel gelukkig: https://www.unicef-irc.org/publications ... 11_eng.pdf .

Het is trouwens wel grappig dat bijna iedereen hier in Seattle tegen wie we zeggen dat we van plan zijn terug naar Nederland te verhuizen, zegt dat zij ook "in a heartbeat" zouden gaan als ze dat zouden kunnen. Misschien is het gras ergens anders gewoon groener, ongeacht waar je zit...

Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reacties en we houden jullie hier op de hoogte!
Als iemand nog gouden tips heeft, dan hoor ik ze graag. Bijvoorbeeld een hele goede financiële adviseur of belastingadviseur (met internationale ervaring) in Haarlem e.o. Of een hele goede basisschool of makelaar.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer