Met gezin terug naar Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door kastelke »

Worst case scenario: Nederland valt tegen. Dan ga je toch gewoon terug naar de US. Dat is een optie die mogelijk is voor jullie, in tegenstelling tot mensen die 'gewoon' maar Permanent Resident zijn. Natuurlijk is dat een scenario dat je niet wenst, maar het is mogelijk. Jullie meisjes zijn nog jong. Het wordt een stuk lastiger als ze bv. in grade 11 zouden zitten als je die beslissing moet maken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
dimple
Amerika-expert
Berichten: 3095
Lid geworden op: 21 mei 2006, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: De Polder
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dimple »

Oh en voordat iedereen denkt dat ik in de grote stad woon...... ik woon in de mooie Beemster polder waar alles nog relaxt en chill verloopt.

Misschien dat mijn blik op Nederland anders zou zijn wanneer ik in een grote stad zou wonen. Maar ik realiseer me telkens vaker dat we het zo slecht hier nog niet hebben.

Neemt niet weg dat als iemand me zou vragen om te emigreren ik daar niet lang over na zou hoeven denken.
Dan wel naar Australie, dat wel :wink:

Ron, succes!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door kastelke »

Ik denk dat je zelden een beslissing tot emigreren kan nemen (van een ontwikkeld Westers land naar een ander ontwikkeld Westers land) op basis van enkel feiten zoal x bedrag loon - y bedrag belastingen + kost van een huis + kwaliteit van school + ideale temperatuur + cost of living + luchtkwaliteit + politieke strekking van de streek waar je woont + ... Al die dingen spelen wel een rol, maar het gaat vaak ook om een emotie die mee speelt. En daar kan niemand anders zich over uitspreken. Maar het maakt vaak wel dat de schaal of in de ene of in de andere richting gaat kantelen, los van al de 'meetbare feiten/bedragen'.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door SophiaB »

kastelke schreef:Misschien hebben Nederlanders die een aanzienlijke verhuis (bv naar andere provincie) in hun eigen land maken, een soortgelijke ervaring? Tenminste, zo heb ik al mijn verhuizen binnen Belgie ervaren.
Nou en of! Mijn ouders verhuisden eind jaren '70 van de Randstad naar de Achterhoek en het duurde zo'n 30 jaar voor ze de cultuurshock te boven waren en zich een beetje thuis gingen voelen :lol: :lol: :lol:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Pete.Z »

Mijn Amerikaanse vrouw heeft zich nog nooit gediscrimineerd gevoeld in Nederland, en ook onze Zuid-Afrikaanse buren en hun kinderen maken dat niet mee. Ook van andere buitenlandse vrienden en collega's horen we dat nooit, dus dat Nederlamders alles wat buitenlands is eng vinden en niet accepteren? Nonsens.

Het paradijs op aarde is het ook niet, maar volgens mij is het nog steeds wel een prima plek om op te groeien en te wonen.
Gebruikersavatar
Baksteen666
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 mar 2013, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Victoria, BC, Canada

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Baksteen666 »

Als grote fan van Seattle en omgeving vind ik het moeilijk iemand te zien weggaan. Maar met wat je zelf al zegt; het culturele prefereren boven het natuurschoon, is het dan wel weer te begrijpen.

Ik sluit me aan bij wat Elke schrijft, probeer het, je hebt immers de 'luxe' positie om dat te doen en eventueel weer terug te gaan richting US.

Over NL, tja...gebrek aan chauvinisme dat is wel een puntje. Maar dat is tegelijk de reden waarom ik het niet zo heb op Fransen. Het lijkt een beetje te horen bij de Nederlandse cultuur, het klagen. Ik maak me er ook wel eens schuldig aan net als elk ander lid dat in NL woont.
Simpel gezegd, we hebben het ontzettend goed in Nederland, maar ik begrijp ook wel weer een deel van de onvrede. Mijn onvrede zelf zit hem voornamelijk in hoe de bezuinigingen worden ingezet; alles moet eraan geloven ipv een punt opofferen (welk punt dat dan is, is erg lastig en van persoon tot persoon verschillend). Maar ik denk dat er dan meer over zou kunnen blijven voor belangrijke dingen als onderwijs en zorg. Maar goed, dit is een eindeloze discussie.
Wat ik wel verrassend is hoe mensen het oneens zijn over hoe de Nederlander is ten opzichte van immigranten. Ikzelf ben altijd geinteresseerd in andere culturen en vraag me af op welke manier iemand hier is gekomen en waarom. Soms heel duidelijk soms helemaal niet.
Wat ik hier wil zeggen is dat ik zie dat mijn mening over het algemeen niet gedragen wordt door de Nederlanders die ik zie, spreek of hoor. Nederland tolerant? Ja hoor, maar niet mijn tuin, principe. Ja hoor, maar ik moet er geen last van hebben.
En er is een verschil tussen acceptatie en discriminatie.

Als laatste wil ik stellen dat ik het knap vind dat TS deze stap wil maken. Het blijft een hele ingreep in je leven.
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Steffen
Amerikafan
Berichten: 347
Lid geworden op: 09 nov 2007, 13:00
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Pittsburgh, PA

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Steffen »

Pete.Z schreef:Mijn Amerikaanse vrouw heeft zich nog nooit gediscrimineerd gevoeld in Nederland, en ook onze Zuid-Afrikaanse buren en hun kinderen maken dat niet mee. Ook van andere buitenlandse vrienden en collega's horen we dat nooit, dus dat Nederlanders alles wat buitenlands is eng vinden en niet accepteren?

Blijkt toch duidelijk dat dit een kwestie is die van persoon tot persoon kan verschillen. Ik ben blij dat jou vrouw zich nooit gediscrimineerd heeft gevoeld, mijn vrouw heeft 5 jaar met mij in Nederland gewoond en voelde zich wel gediscrimineerd. Continue vragen waarom Amerikanen zo 'nep' zijn of waarom alle Amerikanen zo graag oorlog met de rest van de wereld voeren. De vrienden die ze in Nederland had waren voornamelijk andere Amerikanen, Engelsen, Zuid afrikanen, Portugezen, Bulgaren, Peruanen, maar vrijwel geen Nederlanders. Ik vertelde dit eens aan een groep collega's en die snapten er niks van. Het antwoord was; "wij Nederlanders zijn juist zo tolerant". Waarop ik vroeg hoeveel contact zij hadden met buitenlanders. Niemand kon 1 persoon noemen die geen geboren Nederlander was waar ze contact mee hadden.


Ik zou het lastig vinden om terug naar Nederland te gaan, maar als je vind dat Nederland op dit moment in je leven meer te bieden heeft moet je de stap gewoon maken. Iedereen emigreert voor andere redenen. Mijn vrouw kon destijds haar draai niet vinden in Nederland en wilde graag terug naar Amerika en ik stond daar voor open. Ik heb in mijn leven nog nooit zo hard gewerkt als hier in Amerika, maar ik had heel sterk het gevoel dat Amerika een hoop te bieden had. Het harde werken, mijn positieve houding en motivatie hebben er aan bij gedragen dat ik van de week een droombaan heb weten te bemachtigen. Een juiste houding is net zo belangrijk om je emigratie positief te laten aflopen als het land/ de regio waar je naar vertrekt.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door USInsider »

Ik weet dat het off-topic gaat, maar ik wil even een opm. van Matthijsen rechtzetten. Het gaat in de US toch anders toe dan hij denkt.

Vraag:
What funding does the Boy Scouts of America (BSA) receive from American taxpayers?
Antwoord:
The U.S. military hosts the Boy Scouts at Fort A.P. Hill every year in a big, expensive National Jamboree event, which serves in part as recruitment opportunity. Costs for preparing the base for the event, use of the space, etc is all taxpayer funded. The price tag for the Pentagon was close to $10 million from 1997 through 2001, to give a cost example.
The United Way 'unallocated fund' provides taxpayer funds to the Boy Scouts (although this was recently ended by several local United Way chapters).
The Boy Scouts in many cities and states receive use of government offices and property. In San Diego, the Scouts kept their office in a city park, and the city charged only a $1 annual fee for use of the space, while paying nothing to use many other city properties etc. In Berkley, the Scouts had received free berths at the docks until the city finally revoked the privilege and said the Scouts had to pay like all other citizens and private groups.
Tax subsidies are harder to tabulate, but the Scouts are getting such things as well.
(tekst bewerkt en ingekort)
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door USInsider »

Ik ben overigens wat verbaasd dat iemand de kritische opm. jegens de US overheid en haar beleid, ziet als discriminatie.
Het lijkt me verdomd vervelend, hoogste irritant, maar discriminatie ?

Discriminatie is legaal naar een land emigreren en dan ontdekken dat de overheid het zo heeft geregeld dat je er totaal niets maar dan ook niets mag/kunt doen.
Als de meest gestelde vraag - na 20 jaar - nog steeds is: wanneer gaan jullie terug naar je eigen land ?!
Als je geweigerd wordt voor een cursus of niet toegelaten wordt op een school, want 'we hebben een hekel aan immigranten'.
Als je te horen krijgt dat je niet had moeten komen, dat je hier niets hebt te zoeken, en dat je je mond moet houden want je bent geen citizen.
Als je met enige regelmaat wordt uitgemaakt voor indringer, free-loader, misbruiker van sociale voorzieningen, banen-steler, of gewoon voor 'smerig wijf'.
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door LittlePhoenix »

Zo werd mn man dus in Nederland behandeld. Alleen was hij dan een kl*te Amerikaan ipv een smerig wijf.
En zelfs onze dochter kreeg dat soort opmerkingen te horen.

Hier in ons kleine stadje in Texas heb ik nog geen enkele vervelende opmerking gehoord. Krijg alleen maar leuke reacties.

Maar ik kan me ook voorstellen dat het veel moeilijker is als je niets mag. Ik ben thuisblijfmoeder omdat ik dat wil. Maar ik kan een baan zoeken als ik dat will en vrijwilligerswerk doen tot ik erbij neerval. Thuisblijven als keus is een zegen, thuisblijven omdat je niets mag is een heel ander verhaal.
Gast

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Gast »

Marion K schreef: Vergeet trouwens niet om ieder jaar je Amerikaanse belastingaangifte te blijven doen, ook al woon je in Nederland.
Zelfs als je geen inkomen in de VS meer hebt?

Wij zitten er ook sterk aan te denken om terug naar Europa te gaan, maar alleen als we er allebei een baan kunnen vinden. En dat is nu juist het probleem op zo een grote afstand.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door smittenimmigrant »

LittlePhoenix schreef:Zo werd m'n man dus in Nederland behandeld. Alleen was hij dan een kl*te Amerikaan ipv een smerig wijf.
Huh, dat vind ik wel onverwacht.

Mijn man heeft ongeveer 12 jaar in NL gewoond en terwijl hij wel vragen kreeg over Bush en over uitwassen van het Amerikaanse buitenlandbeleid, oorlogen, etc. is hij zeker niet gediscrimineerd. Het was eerder zo dat de racistischer ingestelde collega's hem aan hun kant probeerden te krijgen tegen de 'andere immigranten'. Ze zeiden dan dingen zoals 'ja, maar van dat soort lui (en dat ging dan vaak over mensen van Noord-Afrikaanse / Midden-Oosterse afkomst) krijgen alle immigranten een slechte naam'. Of dat ze eerste iets zeiden dat dan anti-buitenlander was en dan direct tegen hem zeiden 'ja, maar daar bedoelen we jou dus niet mee, he? Jij bent een van de goeie.'

Daar had hij wel snel zijn buik van vol, overigens want het is wel heel erg 'othering' (vervreemdend is niet het goede woord, maar ik weet zou gauw niks beters), maar staat niet in vergelijk tot waar je mee te kampen hebt als je uit een niet-westers land komt en/ of niet blank bent. Ik vind mijn ervaring hier in de VS best vergelijkbaar. Mensen uiten tegen mij hier ook anti-immigrantensentiment en zeggen dan vervolgens 'ja, maar niet voor jou, dus.' En ik krijg hier ook wel vragen over 'wat vindt Hollanders daar dan van'? en 'hebben jullie nou echt nog een koning? Dus jullie zijn niet democratisch?'

De internationale vriendenkring herken ik dan weer wel. Bij ons was ongeveer de helft multi-generationeel van Nederlandse bodem en de rest was een bonte verzameling van allerlei soorten immigranten. Persoonlijk vond ik dat juist een grote winst. Ik mis al die lui nog steeds.

Overigens spelen wij ook (nog / weer) met het idee om de VS te laten voor wat het is. Ikzelf zit erg in tweestrijd want ik doe hier wel ontzettend veel toffe dingen en vind dat ik nog lang niet genoeg gezien heb, maar vind de voordelen van Nederland veel concreter dan die van de VS. Het voelt voor mij ook een beetje alsof ik, door hier te blijven, medeverantwoordelijk ben voor de ergste uitwassen van het Amerikaanse systeem. 'Met de voeten stemmen' is wat mij betreft een prima manier om een keuze te maken in waar je voor wilt staan.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door kastelke »

Welke 'voordelen van Nederland' trekken je aan tegenover de US?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door smittenimmigrant »

-lagere vaste lasten. M.n. de kosten van huisvesting zijn ongeveer de eenderde tot helft goedkoper, als je de plekken vergelijkt waar we willen wonen, in de VS en in NL.
-veel minder noodzaak tot het hebben van een auto en beter OV.
-betere baankansen voor mijzelf en nog altijd prima baankansen voor man.
-betere en goedkopere gezondheidszorgoplossingen (handig, want ik ben chronisch ziek).
-dichter bij groot netwerk vrienden (en mijn familie).
-politiek en sociaal beleid dat beter aansluit bij hoe wij vinden dat zaken geregeld moeten worden.

De voordelen van de VS zijn minder tastbaar:
- meer gevoel van avontuur
- geweldige natuur vrijwel altijd onder handbereik
- enorm goede baankansen voor man
- dichter bij familie van man
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door USInsider »

Ik wilde mijn postings zakelijk houden maar merk hoe moeilijk dat is. Ik ben best jaloers op Dutch in S. dat hij deze keuze (mogelijk) kan maken.

Ik herinnerde me zojuist een Ned. familie (man, vrouw, twee of drie kinderen) die op L-1 en L-2 naar de US kwam. Na een aantal jaar kregen ze heimwee en gingen terug naar Ned. Dat viel tegen in veel opzichten - vooral mbt. woonruimte. Vervolgens gingen ze terug naar de US.
Het zou voor Dutch in S. wellicht een idee zijn het blog te lezen en misschien kontakt met hen op te nemen welke misslagen ze maakten toen ze teruggingen (naar Ned. dus).

Blog gevonden ! http://www.meilink.net
(Met dank aan de mods die het lijstje van bloggers bijhouden !)
Ik heb even gezocht - het is een giga blog met veel foto's veel eten veel katten, enz. De Meilinks vertrokken midden 2008 naar de US. Rond oktober 2010 begon het idee post te vatten dat ze eigenlijk liever in Ned. wilden zijn en dat leidde tot hun re-migratie. In oktober 2013 namen ze het besluit terug naar de US te gaan.

Eoms, US citizens hebben altijd de plicht belastingaangifte te doen. Ze zijn belastingen verschuldigd over inkomen waar ook ter wereld verdiend.
In de praktijk betekent dit voor iemand die naar Ned. gaat dat er niets is verschuldigd aangezien de Ned. belastingen hoog zijn. Maar de plicht tot aangifte blijft.

Smittemimmigrant, dat herken ik. Zodra blijkt dat ik immigrant ben (en dat is snel dankzij mijn accent) krijg ik meteen de volle lading over het misbruik dat illegale immigranten maken van van alles en nog wat.
Laatst gewijzigd door USInsider op 12 jul 2016, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

De Meilinks waren na hun re-migratie veel korter in NL. Ik meen een half jaar ofzo. In die periode heb ik, door haar posts op dit forum, hun blog gevolgd. Het niet naar de zin hebben in de VS, om vele redenen, en het vervolgens om vele andere redenen niet naar de zin hebben in NL. Wat overigens direct na aankomst inderdaad startte met de zoektocht naar een woning (de huizen waren in NL veel kleiner, ouder, moeilijker te vinden. Ik dacht: dat weet je toch? En dáár hangt je levensgeluk toch niet grotendeels vanaf?).

Anyway, het is misschien wel ontnuchterend. Voor het geval je vergeten was dat alles hier ook niet perfect is :wink:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door USInsider »

Ik herinnerde me niet dat de Meilinks ook hier gepost hebben in die periode. Heb je een link ?

Een slechte woon-situatie kan je levensgeluk behoorlijk verpesten hoor.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door hemmie »

@USInsider: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=49381

Ik denk ook niet dat deze familie een goed voorbeeld is, ze leken heel ondoordacht weer naar NL te zijn vertrokken, naar een soort droomwereld die helemaal niet bestond, en zonder vooraf de zaken goed geregeld te hebben.
Ik neem aan dat TS een eventuele remigratie goed voorbereidt en vooraf goed nagaat of dit inderdaad de juiste keuze is.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

Ik weet enkel nog dat Manuela hier een topic opende met als onderwerp iets in de trant van 'cultuurshock' of iets gelijkaardigs.

Je kunt (nog) niet spreken van woongenot, of gebrek daaraan, als je net een paar weken terug bent en nog geen woning hebt. Ze konden in de eerste weken na terugkomst niet direct een koop- of huurwoning vinden die ze beviel en besloten toen een vakantiewoning (tijdelijk) te huren. Maar die vakantiewoning lag in een provincie waar ze verder niets hadden en nagenoeg niemand kenden. Hoe het daarna precies gelopen is weet ik niet meer, alleen dat ze vrij snel besloten terug te migreren. Ze hebben dus nooit een eigen stek gehad in die periode in Nederland.

En tja, als je naar NL terugverhuisd dan weet je dat je hier geen nieuwbouwhuizen in suburbs van 180 m2, met dubbele inpandige garage, airconditioning e.d. vindt. Hier kun je gewoon weer, net als back in the days, in een buitenwijk in een gezinswoning (rijtjeshuis) gaan wonen, of in een kleinere, karakteristieke woning in of vlakbij de binnenstad. Of wellicht in een deels vrijstaande woning (evt incl maandje klussen ivm outdated) in een wat afgelegener gebied. En je weet dat hier niet zoveel ruimte is als op veel plekken in de VS en de woningmarkt wat lastiger doordringbaar is. Dat weet je. En dus calculeer je dat van tevoren in.

Daarvoor krijg je terug: goed openbaar vervoer, goed en goedkoop onderwijs altijd in de buurt, veel culturele activiteiten in de binnensteden, op de fiets naar veel plekken toekunnen, veel terrassen, restaurantjes. Je krijgt er ook voor terug: altijd en eeuwig parkeerproblemen, veel mensen op een kluitje, geen supermarkten met mega-parkeerterreinen voor de deur, onbeleefde kassameisjes (die opbloeien als je ze een warme glimlach geeft en een grapje maakt). Dit is Nederland. Wat je leuk vond aan Amerika vind je hier niet en andersom. Dat is een afwegingen die je met een heldere blik en op basis van wat ratio en wat emotie maakt.

Maar dat is slechts mijn mening :)
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

Voila! Gevonden door Hemmie!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer