Met gezin terug naar Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dutch_in_seattle » 23 jun 2016, 22:12

Ik woon alweer ruim vijftien jaar in de V.S. Ik ben sinds 2007 zowel Nederlands als Amerikaans staatsburger.
Mijn vrouw is Amerikaans en we hebben een tweeling van 5½. Onze tweeling zijn Nederlander, aangezien ik Nederlander ben en zij hebben ook een Nederlands paspoort (aangevraagd bij het consulaat in Vancouver, BC). Mijn vrouw is geen Nederlands staatsburger, maar zij heeft wel al in Nederland samengewoond met mij (van juni 1999 tot december 2000). Ze had toentertijd uiteraard een verblijfsvergunning en ze heeft ook een sofi-nummer. Daarnaast spreekt ze uitstekend Nederlands en heeft ze een (verlopen) Nederlands rijbewijs.

Nu zijn wij van plan weer terug naar Nederland te verhuizen. Weet iemand wat in grote lijnen de procedure is? Ik ga ervan uit dat het voor mijn vrouw als echtgenote van een Nederlands staatsburger geen probleem zou moeten zijn om naar Nederland te komen, maar ik weet niet precies wat de huidige procedure is. Toen mijn vrouw in 1999 naar Nederland kwam, hoefden we haar alleen maar na aankomst bij het plaatselijke politiebureau aan te melden om de procedure in gang te zetten en ze kreeg daarna haar verblijfsvergunning automatisch thuis gestuurd. Ik vermoed dat dingen heden ten dage ietsjes ingewikkelder zijn.

Alle tips en informatie zijn van harte welkom!
(Ik zal later ongetwijfeld nog allerlei andere vragen hebben... :-)
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.

bedeve
Amerika-expert

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door bedeve » 23 jun 2016, 22:41

Weet je het zeker ?
Ik ga er van uit.....
DE wereld waar jij van uit gaat is een totaal andere dan je eerder hebt verlaten.
In cultuur,in wet en regelgeving ,in de vanzelfsprekendheid dat partners altijd bij elkaar mogen wonen.
Ik verdeel mijn habitat tussen Nederland en de USA.
Het valt mij op dit forum en in ontmoetingen met Nederlanders in de VS zo op dat zij de veranderingen in NL niet kunnen bijbenen.
Zelfs een zeer kennisvolle USInsider heeft het hier nog wel eens over de AOW tegen mensen die van plan zijn wat jaren elders te gaan wonen.
Weet je het zeker ??
Jij hebt al een cultuurshock meegemaakt in je emigratie naar de USA.
Het nadeel is dat je nu terug wilt naar een wereld waar je een scherper beeld van hebt.
Een wereld die je meent te kennen.
Die je eens kende.
Alle goeds in komende tijden

https://www.juridischloket.nl/verblijf- ... se-partner

https://ind.nl/Documents/3076.pdf
the proof of the pudding is in the eating

Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess » 23 jun 2016, 23:02

De vraag en de overwegingen die Bedeve stelt zijn belangrijk maar ik ga ervan uit dat jullie die al met elkaar doorgesproken hebben. Ik denk dat de moeilijkste factor m.b.t. de aanvraag is dat je moet beschikken over "voldoende, duurzaam en zelfstandig inkomen. Kort gezegd moet uw inkomen tenminste 100% van het bruto wettelijk minimumloon voor 23 jaar en ouder zijn en op het moment van de aanvraag nog tenminste voor een jaar beschikbaar zijn." - in de praktijk dus zoiets als een jaarcontract dat pas ingaat op de datum van de aanvraag.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 23 jun 2016, 23:22

We gaan in het najaar voor een paar maanden naar Nederland om te kijken hoe het is om weer terug te zijn. Dan kan ik met mijn werk regelen. Ik zal een dezer dagen nog eens een langer bericht schrijven met onze beweegredenen en gedachtengang (en ik ben benieuwd naar jullie reacties), maar daar heb ik nu even geen tijd voor.

--Ron
Ron (in Seattle, WA)

=======

bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve » 24 jun 2016, 00:01

@Ron ; Eerst kijken dan pas kopen is een mooie benadering.
Een paar maanden in de positie van " zien we ons hier leven ?"
De linkjes in mijn spiegelend bedoelde en toch sceptische reactie geven meer feitelijke, juridische, info
the proof of the pudding is in the eating

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 24 jun 2016, 03:34

Ik weet er niet heel veel vanaf, maar volgens mij is het niet zo simpel als je denkt. Jij kunt je vrouw pas naar Nl halen als je zelf een vaste baan hebt (met voldoende inkomen). En dat is lastig te regelen vanuit het buitenland. Sowieso zul je vaak eerst een tijdelijk contract krijgen, en dat is niet voldoende.
Kennissen van ons (NLse man en Braziliaanse vrouw) zijn net vanuit Brazilie naar Europa terugverhuisd, maar volgen de Belgie-route. Het schijnt simpeler te zijn naar bepaalde EU-landen te verhuizen dan naar NL, en vanuit daar kun je dan na een bepaalde tijd (1 jaar?) alsnog naar NL.
Volgens mij is er wel een forum met heel veel info hierover, ik dacht dat het iets met buitenlandse partner heet.
Terug in Texas!

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 24 jun 2016, 04:36

Bij mijn weten heet de AOW nog steeds AOW, maar de AWW heet nu ANW. En ja dat zie ik vaak over het hoofd als ik hier bijdraag. Irrelevant voor het argument lijkt me zo. Waar verouderde kennis verkeerde info geeft, zijn er meerdere forummers die me dan rechtzetten.

Maar je hebt gelijk, hoe langer ik weg ben hoe lastiger het wordt om te vergelijken.

Ik heb wel begrepen dat het niet gemakkelijk is voor een expat om terug te gaan naar Ned. Gelukkig heeft Ron zijn Nederlanderschap niet opgegeven.

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 24 jun 2016, 06:25

Zou het nog verschil uitmaken dat mijn vrouw al ooit eerder in Nederland heeft gewoond, van juni 1999 tot december 2000? Ze heeft al een sofi-nummer (dat heet tegenwoordig een burgerservicenummer of BSN, nietwaar?). Ook spreekt ze prima Nederlands en heeft ze een (verlopen) Nederlands rijbewijs---maar helaas nog geen Nederlands paspoort, want om een of andere duistere reden kun je het Nederlanderschap niet aanvragen vanuit het land van je andere nationaliteit (idiote Nederlandse regel!). Daarnaast kunnen we waarschijnlijk zo'n 250 à 300.000 euro mee naar Nederland nemen door de verkoop van ons huis.
Ik ben er inmiddels al achtergekomen dat het heden ten dage allemaal heel wat meer voeten in de aarde heeft dan in 1999, toen wij na aankomst van mijn vrouw (toen nog vriendin) alleen maar het plaatselijke politiebureau hoefden binnen te stappen om het immigratieproces in gang te zetten. We kregen toen haar verblijfsvergunning per post toegestuurd.

Meer vragen volgen... :-)
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 24 jun 2016, 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======

Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess » 24 jun 2016, 06:29

Als Amerikaanse hoeft ze geen inburgeringscursus te doen, dus dat ze al Nederlands spreekt zal in dit geval niet helpen denk ik.

Ron, heb je kans om door je huidige baas overgeplaatst te worden naar NL? Dat zal misschien helpen met het jaarcontract (al is een contract bij Amerikaanse werkgevers niet gebruikelijk).

Nog een mogelijkheid: kan ze een eigen bedrijfje opzetten in NL? Dan kan ze misschien van de Dutch American Friendship Treaty (DAFT) gebruik maken.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 24 jun 2016, 07:11

Dutchess schreef:Ron, heb je kans om door je huidige baas overgeplaatst te worden naar NL? Dat zal misschien helpen met het jaarcontract (al is een contract bij Amerikaanse werkgevers niet gebruikelijk).
Ik ga het daar zeer binnenkort met mijn manager over hebben, niet zozeer voor een nieuwe baan daar, maar gewoon mijn werkzaamheden vanuit Nederland verrichten (al zal ik dan wel formeel naar de Nederlandse vestiging moeten overstappen). Operationeel zou er nauwelijks iets veranderen, aangezien ik nu al thuis werk en als manager zeven mensen aanstuur die allemaal ergens anders zijn. Ik ben dus een "manager op afstand" en in principe zou ik dat overal kunnen doen. Het enige verschil zou dus de tijdszone zijn, maar daar kan ik mijn werktijden op aanpassen. Ik weet dat mijn huidige werkgever heel tevreden is met wat ik doe, dus ik hoop dat we iets kunnen regelen.
Ik ben ook naar andere banen aan het kijken. Ik ben komende week toevallig in Nederland voor de 80e verjaardag van mijn moeder en ik heb al een kennismakingsgesprek bij een bedrijf in Amsterdam.
Als iemand toevallig nog een baan weet, hier is mijn LinkedIn-profiel: https://www.linkedin.com/in/ronvandecrommert . :-)
Dutchess schreef:Nog een mogelijkheid: kan ze een eigen bedrijfje opzetten in NL? Dan kan ze misschien van de Dutch American Friendship Treaty (DAFT) gebruik maken.
Zullen we 'ns gaan onderzoeken. Bedankt voor de tip!
Ron (in Seattle, WA)

=======

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 24 jun 2016, 08:01

Hier nog wat gedachten.

Eerst een samenvatting van onze situatie:
- Ik ben Nederlands staatsburger en sinds februari 2007 ook Amerikaans staatsburger (met 'Verklaring behoud Nederlanderschap'). ik heb dus zowel een Nederlands als Amerikaans paspoort.
- Mijn vrouw is Amerikaans staatsburger en heeft dus alleen een Amerikaans paspoort.
- Onze tweeling van 5½ zijn ook zowel Nederlands en Amerikaans staatsburger en hebben beide paspoorten.
- Mijn vrouw heeft van juni 1999 tot december 2000 in Nederland gewoond (samengewoond met mij). Ze heeft dus al een sofi-nummer (BSN), spreekt prima Nederlands en heeft ook een (inmiddels verlopen) Nederlands rijbewijs.
- Wij zijn in september 2000 getrouwd in Nederland, dus de huwelijksakte is vastgelegd in Nederland (bij de gemeente Sint-Oedenrode).
- In december 2000 zijn wij verhuisd naar de V.S.
- In februari 2007 ben ik Amerikaans staatsburger geworden, maar mijn Nederlanderschap behouden, aangezien ik de nationaliteit van mijn echtgenoot aannam.
- Nu willen wij dus weer terug naar Nederland verhuizen. We gaan ons huis hier verkopen. Daar houden we waarschijnlijk een goede 250 tot 300.000 euro aan over, dus we brengen best een aanzienlijk bedrag mee naar Nederland. (Ik moet nog uitzoeken of dit belastingtechnisch nog gevolgen heeft. Mogen wij zomaar dat soort bedragen Nederland invoeren?)
- Ik ga proberen om mijn huidige baan naar Nederland te verplaatsen (al zal ik dan wel formeel naar de Nederlandse vestiging moeten overstappen). Operationeel zou er nauwelijks iets veranderen, aangezien ik nu al thuis werk en als manager zeven mensen aanstuur die allemaal ergens anders zijn. Ik ben dus een "manager op afstand" en in principe zou ik dat overal kunnen doen. Het enige verschil zou dus de tijdszone zijn, maar daar kan ik mijn werktijden op aanpassen. Ik weet dat mijn huidige werkgever heel tevreden is met wat ik doe, dus ik hoop dat we iets kunnen regelen.
- Ik ben tegelijkertijd ook naar andere banen aan het kijken. Als iemand toevallig nog een baan weet, hier is mijn LinkedIn-profiel: https://www.linkedin.com/in/ronvandecrommert . :-)
- Wij willen in de regio Haarlem/Amsterdam gaan wonen.

En hier wat beweegredenen:
- Wij willen dat onze meisjes volledig tweetalig worden. Dat lukt gewoonweg niet in de V.S. Ik heb vanaf hun geboorte uitsluitend Nederlands met ze gesproken en heel veel voorgelezen etc. Ze verstaan *alles*, maar zeggen nauwelijks iets in het Nederlands terug. Het zit wel ergens in die koppies, maar het komt er niet uit. Dat vind ik echt zo ontzettend jammer. Als we eenmaal weer in Nederland zijn, spreken ze zo vloeiend Nederlands èn Engels.
- We hebben geen enkele familie hier in Seattle. De ouders van mijn vrouw wonen in Sedona, AZ. Wij willen dichter bij familie zitten (niet in Sedona!) en we willen ook dat onze meisjes hun ooms en tantes en vooral hun nichtjes beter kennen. Bovendien zijn mijn ouders allebei al in de tachtig, dus die worden er ook niet jonger op.
- Het Nederlandse onderwijssysteem sluit beter aan bij wat wij voor onze meisjes willen. Deze blogpost verwoordt dit heel goed: http://www.findingdutchland.com/five-im ... al-system/ . Ook de documentaire "Race to Nowhere" laat goed zien wat ons niet aanstaat in het Amerikaanse onderwijssysteem.
- Wij vinden dat er in Nederland over het algemeen een betere balans is tussen werk en privé (work-life balance).
- Wij vinden dat onze meisjes in Nederland (en Europa in het algemeen) een bredere visie op de wereld krijgen dan in de V.S.
- Wij kunnen wel wat meer culturele stimulering gebruiken. Seattle ligt in een prachtige omgeving met bergen, bossen en water, maar qua cultuur en historie kan het niet tippen aan een Europese stad zoals Amsterdam. Wij zijn meer stadsmensen dan 'buitenlieden'---m.a.w. we stappen op 'n zondag liever in de trein om naar het Rijksmuseum te gaan dan dat we gaan kamperen op de Olympic Peninsula. Ook ligt alles in Europa veel dichter bij elkaar. Je bent zo in bijvoorbeeld in Parijs of Londen, zeker als je Amerikaanse afstanden gewend bent.
- Het algemene politieke klimaat in de V.S. staat ons helemaal niet aan. Wij zitten weliswaar aan de "Left Coast", dus we zitten een beetje in een "progressieve bubble", maar het feit dat iemand als Trump presidentskandidaat kan worden is gewoonweg te bezopen voor woorden. En ik ga hier dan ook niet meer woorden aan vuilmaken.
- Guns. 'Nuff said.

Op de lange termijn denken wij dat het voor de meisjes beter is dat zij Europeanen zijn met een Amerikaanse moeder dan Amerikanen met een Nederlandse vader. En als we de overstap willen maken, dan is het beter om dat nu te doen, terwijl ze nog jong zijn en hun sociale contacten nog vrij losjes zijn. Zodra ze echt naar school gaan en ouder zijn, zou alles een stuk ingewikkelder worden.

Wij realiseren ons terdege dat het Nederland van nu niet het Nederland van 16 jaar geleden is, toen wij vertrokken, maar het is ons doel helemaal niet om daar naar terug te keren. Natuurlijk is in al die jaren veel veranderd. Ik zie mezelf in wezen als een expat---weliswaar een die de taal al spreekt, maar toch feitelijk opnieuw begint. Bij dit soort avonturen is er altijd een risico en je weet nooit wat het wordt tenzij je de sprong waagt. Aan de ene kant is het ontzettend eng---we geven immers alles wat we in de loop der jaren hier hebben opgebouwd op---maar aan de andere kant is het ook een enorm avontuur met ongekende mogelijkheden.

In de woorden van Lao Tzu, "The journey of a thousand miles begins with one step."

Zo, en nu ga ik naar bed, maar ik wilde dit nog even op het forum geplaatst hebben.
Ron (in Seattle, WA)

=======

rmathijssen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door rmathijssen » 24 jun 2016, 09:40

Ik denk dat je op dit moment een heel erg rooskleurig beeld hebt van Nederland, wellicht zelfs extreem rooskleurig.

Ik denk dat je werkgever geen probleem zal zijn, dit soort werkgevers zijn meestal heel flexibel als het gaat om dit soort zaken. Of dit strookt met je standpunt "work-life balance" is af te vragen als je bij dezelfde werkgever blijft. Mijn ervaring is ook dat bedrijven uit de VS die in Nederland gevestigd zijn ook een bepaalde werkhouding-verwachtingen meenemen. In Nederland is er overigens een hoop veranderd in de laatste 15 jaar met betrekking tot de 9-5 mentaliteit (gelukkig ook maar). Je kunt altijd nog besluiten om hier voor je werkgever te blijven werken en hier te zoeken naar iets nieuws.

Wat betreft scholing: de staats-scholing in Nederland is nu niet echt van hoge kwaliteit. Het niveau van bijvoorbeeld MBO is echt om te huilen. Onder HBO zitten verantwoordelijkheden absoluut niet in het lespakket, ook worden eigen initiatieven niet echt bijgebracht. Vanaf HBO maak je een kans als de leerling zelf eigenwijs genoeg is om het zichzelf aan te leren en daar ook enigszins de ruimte voor krijgt op school.

Waar in de USA het gebruikelijk is voor kinderen om te leren dat geld niet gratis is en iets moeten ondernemen om bijvoorbeeld geld binnen te krijgen voor hun sportvereniging of scouting is dit in Nederland anders. In Nederland krijgen scoutings en verenigingen centjes van de staat. Je kunt dit positief zien (kinderen hoeven er niets voor te doen en niet bij na te denken: gratisch geld!) of negatief (kinderen zien niet in dat niets gratis is). Ik zelf vind dit een heel slechte ontwikkeling voor de jeugd, maar dit zal per persoon verschillen.

Geen liefhebber van Trump? Wij hebben hier in Nederland Wilders. Beide hebben dezelfde kapper volgens mij. Kijk even naar de huidige peilingen en je ziet dat deze niet veel slechter scoort dan een Trump.

En alvast sorry, ik kan het niet laten:
Als je "progressief" bent, dan zit je wellicht goed in Nederland, ook al heeft de allesregulerende EU afgelopen nacht nog een tegenslag gehad met de UK. Maar de United States of the EU en haar onderdanige staten doen er alles aan om subsidies in onrendabele zaken te proppen zonder enig resultaat. Ook individuele vrijheden en vrijheden voor kleinere ondernemingen worden met de dag kleiner. Oorlog voeren blijven ze natuurlijk ook gewoon doen (ze spreken zelfs al over een EU leger), dus dat past mooi in het plaatje. Guns, nee het recht tot verdediging krijg je hier niet, de overheid is hier de absolute geweldsmonopolist. Verwacht overigens niet dat hier in de EU geen mass-shootings of dat overvallers hier met een vliegenmepper ipv een vuurwapen een winkel binnen lopen, outlaws houden zich namelijk niet aan wetgeving en lopen hier wel met wapens rond.

bello
Amerikakenner

Bericht door bello » 24 jun 2016, 09:52

Ik kan me helemaal voorstellen waarom jullie (in elk geval voor de komende tien jaar) terug willen naar Nederland. Laat je niet bangmaken over hoe "vreselijk" het hier is geworden in de paar maanden sinds je laatste bezoek :lol: Hoe dol we ook zijn op de VS, maar ook op Australië en China - en op de rest van Europa - Nederland is gewoon een heel fijn land om je kinderen in groot te brengen. Wij gaan binnenkort weer een buitenlandavontuur aan, maar keren zeker hierheen terug, gelukkig.

Verstandig dat je je wil vestigen in Amsterdam/Haarlem, een regio vol optimistische, ondernemende en internationale gezinnen. Onder expats heerst vooral blije verbazing over de goede sociale voorzieningen, zoals een ziektekostenverzekering die zowat alles dekt en bijna niets kost. Plus prima onderwijs (intussen ook steeds vaker tweetalig), veiligheid, lekker fietsen, goede winkels, parken, restaurants en musea, minder idiote contrasten tussen arm en rijk, heel Europa binnen handbereik. Wij nemen het grijzige weer voor lief en vermijden de "vroeger was alles beter" en de "gras is groener bij de buren" 8)

Ik stuur je ook nog even een PM!
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand

Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko » 24 jun 2016, 11:07

Geen idee of er wat voor je bijzit maar bij mijn werk hebben we regelmatig vacatures. Je zou daar eens kunnen kijken. Zit in Leiden www.rijnland.net

dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple » 24 jun 2016, 12:38

Ik zal je uitnodigen via LinkedIn. Vanuit mijn functie als recruiter is mijn netwerk een stuk uitgebreider geworden dan dat hij een jaar geleden was.

Wie weet wat het oplevert. :thumbup:

Haarlem en Amsterdam is super! Mocht je net iets ruimer willen wonen kijk dan ook eens in regio Hoorn, Beemster. Heb je net even wat meer voor je geld. En is misschien de cultuurschok wat minder groot :wink:

LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix » 24 jun 2016, 14:16

Ik wil even reageren op de opmerking dat je kinderen beter European met Amerikaanse moeder kunnen zijn. Onze oudste is nu 15 en was 5 toen we Nederland verlieten. Dat kind heeft zoveel verbale agressie meegemaakt in Nederland. Echt niet normaal. Volwassenen die haar aanspraken op wat Bush deed, mensen die een peutertje vroegen of ze trots was op de massamoorden waar haar land verantwoordelijk voor was, mensen die haar toeschreeuwden dat ze moest opzodemieteren enz enz enz.
En de kinderen in de buurt namen het over. Als ze langs het opblaasbadje van de buren liep begonnen de kinderen te gillen dat het water besmet was.

Dat was 10 jaar geleden maar toen we 5 jaar geleden terug waren voor mn moeder' s overlijden was het ook duidelijk dat Amerikanen niet echt welkom zijn. We waren in een winkel en spraken Engels met elkaar en het personeel maakte in het Nederlands opmerkingen over ons.

Een van de redenen dat ik hier in Texas wil blijven is dat het voor de kinderen geen probleem is dat ze maar half Texaans zijn en ik heb hier zelf ook nooit problemen gehad.

nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord » 24 jun 2016, 14:21

Ik volg dit topic uit belangstelling voor jullie beslissing Ron en gewoon omdat ik het interessant vind. Op dit forum is men vooral heel blij met een emigratiekans naar de USA, andersom hoor je niet zo vaak.

Ik snap je beweegredenen wel hoor en zó slecht is Nederland nou ook weer niet!

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 24 jun 2016, 15:12

Interessant. Ik heb nooit echt getwijfeld om in de VS te blijven, ik voel me hier gewoon een stuk prettiger (vooral meer ruimte, geestelijk en fysiek). Heb me altijd kunnen redden, hoewel ik in Nederland indertijd (40 jaar geleden) waarschijnlijk vrij eenvoudig weer een (betere) baan als middelbareschoolleraar Engels had kunnen krijgen. Met alle voordelen daaraan verbonden.

Maar mijn vrouw is Amerikaanse en heeft altijd goede banen gehad waardoor ik meer de ruimte gekregen heb om als freelancer en "huisvader" te werken. Mijn zoon heeft ook twee paspoorten, maar ik heb hem nooit echt goed Nederlands kunnen leren. Hij klaagt wel eens, dat ik te snel opgehouden ben om Nederlands tegen hem te spreken, maar hij weet in ieder geval dat er meer talen zijn in de wereld dan alleen maar Engels. (En hij is uiteindelijk goed terecht gekomen, met werk dat echt zijn passie is geworden).

Mijn familie heb ik nooit zo gemist, ook weinig vrienden, kennissen in Nederland, dat heeft ook bijgedragen aan mijn gevoel dat ik me meer thuis voel in de VS.

Het is alles bij elkaar een zeer persoonlijke beslissing. Moedig om die stap te durven wagen. Sterkte, succes en hou ons op de hoogte.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 24 jun 2016, 19:09

Inderdaad een interessant draadje. Wij stonden een jaar geleden voor de keuze om (vanuit Brazilie) terug naar NL of terug naar de VS te gaan. toevallig waren we op dat moment ook net voor familiebezoek in NL, en dat maakte voor mij de keus heel makkelijk (mijn man wil sowieso niet terug naar NL). Ik merkte dat ik me in NL niet meer thuis voelde. Ik zou er best weer kunnen wonen, maar ik voel de behoefte op dit moment niet.

Ik denk dat veel punten die je aanhaalt wel goede punten zijn, maar soms ligt het denk ik toch wel wat anders dan jij je voorstelt. Die bredere visie op de wereld vind ik bijvoorbeeld maar deels waar. Het klopt absoluut dat je in NL meer meekrijgt van het wereldnieuws, en ik denk dat Nederlanders ook wel wat meer kennis hebben over andere landen. Aan de andere kant vind ik veel Nederlanders ook wel erg bekrompen, buitenlanders zijn toch al snel vreemd en een beetje eng, er is voor mijn gevoel ook juist weinig begrip voor andere culturen. Wij wonen hier in de VS in een hele diverse omgeving, en dat gaat prima. In NL heb ik het idee dat iedereen veel meer op z'n eigen eilandje blijft.
En ja, Trump als mogelijke president is in mijn ogen ook waanzin, maar in de meeste Europese landen is er ook al jarenlang een dergelijke tendens, met net zulke vreemde figuren.

Maar goed, iedereen heeft andere wensen, en mijn menig is natuurlijk gekleurd door mijn eigen ervaringen, die anders zijn dan de jouwe. Als je echt denkt dat het in NL wel eens beter zou kunnen zijn, dan zou ik het zeker proberen. Teruggaan naar de VS kan in jullie geval altijd nog, en je wil ook niet je hele leven denken, hadden we toch... Mocht je inderdaad via je eigen werkgever naar NL kunnen dan zul je waarschijnlijk weinig problemen hebben om je vrouw mee naar NL te krijgen, dus dat is dan ook geen beletsel.

Overigens ben ik verbaasd dat je kinderen niet tweetalig zijn. Mijn kinderen hebben niet of nauwelijks in de VS gewoond, maar thuis spreken we natuurlijk vooral Nederlands, dus dat spreken ze toch aardig goed. Mijn man spreekt echter Fries met de kinderen, dat krijgen ze veel minder aangeboden, maar toch spreken ze ook die taal gewoon best goed, in elk geval voldoende om die enkele keer dat we in Friesland zijn gewoon een gesprek te kunnen voeren in het Fries met een willekeurige vreemde. Dan zou het bij jouw kinderen toch ook moeten kunnen zou ik zeggen. Onze kinderen volgens ook al jaren wekelijks Nederlands onderwijs, dat scheelt uiteraard ook. En wij zijn streng, antwoorden in het Engels is geen optie, en zo gauw ze wat ouder zijn verwacht mijn man ook dat ze Fries spreken tegen hem. Lang verhaal, maar wat ik dus wil zeggen, om tweetaligheid te krijgen hoef je echt niet naar NL te verhuizen.
Terug in Texas!

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 24 jun 2016, 23:20

Je kinderen zijn nog erg jong. Je gaat er echt aan moeten werken om de actieve kennis van het Engels te laten behouden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer