Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
JeroenD
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2013, 20:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: België

Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door JeroenD »

Hallo iedereen,

Ik zit met volgende vraag.

De grootouders van mijn schoonvader hebben in de jaren zestig 3 jaar in El Paso, Texas gewerkt ('63-'66 op de militaire basis Fort Bliss). Mijn schoonvader is daar geboren en heeft een Amerikaanse geboorteakte. Na 3 jaar zijn ze terug naar België verhuisd wegens familiale problemen. Hij heeft huidig de Belgische nationaliteit.

Eerste vraag=> Hij vraagt zich af of hij kan emigreren naar Amerika op basis van zijn Amerikaanse geboorteakte.
Tweede vraag => Krijgen zijn kinderen automatisch de Amerikaanse nationaliteit indien hij Amerikaanse nationaliteit kan aanvragen.
2011 New York - 2013 Rondreis Westen - 2014 Rondreis Nationale parken UT, AZ, CO, NV - 2014 New York & Washington - 2015 Florida
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door Pete.Z »

Als hij is geboren in Amerika, is hij automatisch Amerikaan, en mag hij dus gewoon daarheen emigreren.
Normaal gesproken zijn de kinderen dan ook automatisch Amerikaan, althans, dat zie ik in mijn schoonfamilie.
JeroenD
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2013, 20:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: België

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door JeroenD »

Dus in principe mag hij naar de Amerikaanse ambassade in Brussel gaan om de Amerikaanse nationaliteit aan te vragen?
2011 New York - 2013 Rondreis Westen - 2014 Rondreis Nationale parken UT, AZ, CO, NV - 2014 New York & Washington - 2015 Florida
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door hemmie »

Volgens mij heeft hij gewoon nog de Amerikaanse nationaliteit, tenzij hij daar ooit afstand van heeft gedaan. Hij kan dus een Amerikaans paspoort aanvragen.
MAAR... Amerikanen in het buitenland moeten elk jaar belastingaangifte doen, en ik vermoed dat jouw schoonvader dat heeft verzuimd. Hij kan dus heel wat slapende honden wakker maken door een paspoort aan te vragen. Er is hier op het forum wel meer over geschreven. Ik zou dat heel goed uitzoeken, en niet zomaar een paspoort aanvragen!
Terug in Texas!
JeroenD
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2013, 20:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: België

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door JeroenD »

Hij heeft inderdaad nog nooit belastingen betaald in Amerika.

Afstand van nationaliteit weet ik niet. Ik vermoed van niet, daar hij vanaf 3 jaar onafgebroken in België woont/werkt.
2011 New York - 2013 Rondreis Westen - 2014 Rondreis Nationale parken UT, AZ, CO, NV - 2014 New York & Washington - 2015 Florida
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door Dakloze »

JeroenD schreef:Hij heeft inderdaad nog nooit belastingen betaald in Amerika.
Vermoedelijk is dat ook nooit nodig geweest, aangezien de V.S. en Belgie belastingverdragen hebben. De tarieven in Belgie zijn hoger dan in de V.S. en dus zou hij netto ook op 0 uitkomen.

Wat wel uitmaakt is dat ie geen belastingaangifte gedaan heeft. Hoe dan ook, dit alles staat los van z'n nationaliteit. Mijn advies zou zijn om eerst een Amerikaans paspoort aan te vragen, en vervolgens contact op te nemen met de IRS om de situatie uit te leggen en om te zien wat er allemaal nodig is om vriendjes te blijven.
--
I route, therefore you are.
JeroenD
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2013, 20:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: België

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door JeroenD »

Bedankt voor de antwoorden.

Kunnen zijn kinderen (mijn vrouw) rechtstreeks een Amerikaans paspoort aanvragen aan de hand van zijn geboorteakte?
2011 New York - 2013 Rondreis Westen - 2014 Rondreis Nationale parken UT, AZ, CO, NV - 2014 New York & Washington - 2015 Florida
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door Hockey »

@JeroenD, bekijk dit plaatje eens.
JeroenD
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2013, 20:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: België

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door JeroenD »

Hockey schreef:@JeroenD, bekijk dit plaatje eens.
Ik vermoed, daar mijn schoonvader geen Citizen is, er geen aanspraak kan gemaakt worden.
2011 New York - 2013 Rondreis Westen - 2014 Rondreis Nationale parken UT, AZ, CO, NV - 2014 New York & Washington - 2015 Florida
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door Dutchess »

Nou maak je het verwarrend. Ik dacht dat je schoonvader in de VS geboren was? Dan is hij citizen tenzij hij afstand gedaan heeft van zijn citizenship.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amerikaanse nationaliteit aanvragen

Bericht door Pete.Z »

JeroenD schreef:
Hockey schreef:@JeroenD, bekijk dit plaatje eens.
Ik vermoed, daar mijn schoonvader geen Citizen is, er geen aanspraak kan gemaakt worden.
Nogmaals, als hij geboren is in Amerika, is hij gewoon citizen, TENZIJ er later afstand is gedaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer