DV-Lottery & temporary social security number

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
gpsuperbike
Amerika-ontdekker

DV-Lottery & temporary social security number

Bericht door gpsuperbike » 08 mar 2016, 08:09

In 2009 schreef ik me bij USAGC Green Card Services in voor deelname aan de DV-Lottery voor 10 jaar. Een aantal maanden terug werd ik voor de eerste maal opgebeld en werd me verteld dat ik 500 $ diende te betalen, waarna ik per post een pakketje met brieven en instructies zou ontvangen om mijn green card in orde te maken. Ik vertrouwde het echter niet en ging er niet op in.
Gisteren werd ik opnieuw opgebeld door Jennifer van USAGC: zij zou mijn persoonlijke assistent worden en mij volledig begeleiden tot ik in de States zou arriveren. Ik zou dit jaar bij de gelukkigen zijn en een green card winnen (eigenlijk al gewonnen hebben want zij als bureau kennen de uitslag al) en het was nu absoluut nodig om al het papierwerk in orde te maken. Ik zou dus opnieuw per post een pakket met brieven en instructies ontvangen, per mail zou ik een uitnodiging krijgen voor een komend interview op de Ambassade hier in België. Ik dien tegen het einde van de week kopies door te sturen van mijn paspoort en dat van de kinderen, maar ik kreeg al wel mijn tijdelijk social security number. Na het doorlopen van het hele proces voor het effectief verkrijgen van een green card, zou dat ook mijn definitief social security number worden. Ik dien echter wel opnieuw 500 $ te betalen, zo niet vervalt mijn al gewonnen green card. (Normaal gezien zou de kost véél hoger liggen, maar omdat me vorige keer 500 $ was voorgesteld, zouden ze zich aan dat bedrag houden, vertelde Jennifer.)
Helaas vind ik op het net nergens info over een werkwijze zoals de deze; meer nog: deelname aan de loterij blijft toch gratis tot na het ontvangen van die magische brief uit Kentucky?
Kan het zijn dat dit bureau de uitslag inderdaad al kent, dat ik dit jaar wel bij de gelukkigen ben en dat deze werkwijze niet fraudeleus is? Heeft iemand ervaring met dit bureau en deze manier van winnen?
Ik zocht wel het SSN op en dit blijkt een correct nummer te zijn, uitgegeven in CA in 1972, er zijn geen overlijdensgegevens van dit nummer sinds 25/03/2014 en de status is: het SSN is gevalideerd.
Ik kan me niet ontdoen van de vraag "stel dat dit toch echt is?", maar ik wil ook niet zomaar 500 $ weggooien?

RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: DV-Lottery & temporary social security number

Bericht door RiverCola » 08 mar 2016, 10:45

Hoe ze mensen toch elke keer weer weten te belazeren is toch schandelijk. Maar ja, zolang mensen erin tuimen zal er markt blijven voor dit soort scams. Ik ben niet de grootste kenner op dit vlak op dit forum, dus 100% juist kan ik je niet antwoorden, maar dit komt zoal in mij op:
gpsuperbike schreef:(eigenlijk al gewonnen hebben want zij als bureau kennen de uitslag al)
Dat is bijzonder! Zou de US-overheid een speciale deal sluiten met bureaus die geld verdienen aan een gratis loterij, zodat zij de uitslag eerder krijgen dan de rest van de wereld? Lijkt me niet. De trekking is vermoedelijk nog niet eens geweest. De uitslag wordt online gezet zodra die is geweest en is dan voor iedereen die deelnam in te zien.
gpsuperbike schreef:meer nog: deelname aan de loterij blijft toch gratis tot na het ontvangen van die magische brief uit Kentucky?
Ze versturen deze brief al een paar jaar niet meer. een aantal jaren geleden is men overgegaan op digitaal. Zodra de uitslag bekend is kunnen mensen met hun confirmation number inloggen om de uitslag online te checken. Geen brieven meer uit Kentucky op de deurmat dus.
gpsuperbike schreef:Normaal gezien zou de kost véél hoger liggen, maar omdat me vorige keer 500 $ was voorgesteld, zouden ze zich aan dat bedrag houden, vertelde Jennifer.
Ze geven hun service bijna gratis weg, omdat jou een belofte gedaan is in een eerder stadium! Wat gracieus! Net als de Nigerianen..... :wink: :wink:
gpsuperbike schreef:maar ik kreeg al wel mijn tijdelijk social security number. Na het doorlopen van het hele proces voor het effectief verkrijgen van een green card, zou dat ook mijn definitief social security number worden.
Dit vind ik wel helemaal shady. Voor zover ik van winnaars van de loterij in de afgelopen jaren vernomen heb, krijgt niemand zijn SSN nog voordat hij/zij in Amerika is aangekomen. Iedereen op dit forum doorliep de procedure eerst (inzenden van papieren, wachten op uitnodiging consulaat voor gesprek, bezoek aan de arts, goedkeuring, inreis-visum in het paspoort) en vroeg dan de SSN pas aan nadat zij in de VS waren aangekomen met hun tijdelijke greencard op zak.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 08 mar 2016, 13:12

En morgen krijg je nog een mailtje van een of andere prinses wiens echtgenoot overleden is en jou nodig heeft om diens geld het land uit te smokkelen, waarvoor jij zeer royaal beloond zal worden en direct met een flinke zak geld naar de VS kan.
'
Zoals Rivercola al zei, dit is een scam niet intrappen.

gpsuperbike schreef:In 2009 schreef ik me bij USAGC Green Card Services in voor deelname aan de DV-Lottery voor 10 jaar.
By the way, dit is ook een scam. Een bureau is helemaal niet nodig, nooit geweest. Ook dat zijn geldklopperij scams.

bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve » 08 mar 2016, 13:44

Ach een scam. ?
Er zijn ook veel mensen die een visumaanvrage uitbesteden.
Dat kun je zelf ook
Er zijn mensen die op reis willen en dan naar een reisbureau gaan
Dat kun je zelf ook.
Esta aanvragen doen mensen ook wel via een betaalde dienstverlener.
Als je er klanten voor krijgt is er vraag naar.
Het enige louche, onbetrouwbare, belazerdeel in dit verhaal is de zgn voorlopige SSN .
Dan ben je met oplichters in gesprek, en moet je dat contact onmiddellijk beeindigen
En als het nu toch om feiten gaat ;zoń bureau biedt geen voordeel.
Want je eigen aandeel blijft hetzelfde ;info verzamelen en die in een enveloppe doen.

In Belgie wonende visumaanvragers krijgen deze service eigenlijk al van de USA ambassade.
Dat kunnen wij ons in Nederland niet voorstellen maar in Brussel denken de Amerikanen met je mee en geven je advies.
Bijv hoe je de vervolg acties na de DV Lottery een beetje kunt timen/uitstellen.
Een emailtje naar de ambassade en binnen een dag word je teruggebeld.
En daś gratis service.
Maar als Jennifer belt en mijn persoonlijke assistente wordt......

Nee; Niet Doen !!
the proof of the pudding is in the eating

gpsuperbike
Amerika-ontdekker

Bericht door gpsuperbike » 08 mar 2016, 14:02

Bedankt voor de reacties en zeer mooie uitleg op mijn zinnen! (= gemeend en niet sarcastisch!!) Het was echt even nodig om met beide voeten terug op de grond te komen. Maar ze brengen het zo mooi en zo bijna echt klinkend, en je wordt er ook door overvallen: plotseling een telefoontje uit Amerika, de hele papierwinkel zal opgestart worden, er is zelfs al een SSN bij! Dat was bij het vorige telefoontje niet, waardoor ik me gisteren weer wat van de wijs liet brengen. Maar net als bij de vorige oproep heb ik ook gisteren de boot afgehouden en gezegd dat ik alles toch eerst even ging nakijken (via o.a. mijn berichtje hier). Ik weet dus wat ik moet antwoorden als ik tegen het einde van de week opnieuw opgebeld wordt (want dan moet ik echt à la minute betalen, anders ben ik mijn green card kwijt!, aldus Jennifer :lol: ): neen bedankt en graag een volledige schrapping van al mijn gegevens bij dat bureau (zodat ik het voor de volgende trekking zelf kan doen).

RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola » 08 mar 2016, 15:22

Ik zou dan wel kijken of het je lukt je confirmation number los te peuteren, ervanuit gaande dat ze je überhaupt hebben ingeschreven. Met dat nummer kun je straks (in mei) je status checken. En zorg inderdaad dat je een bevestiging krijgt dat ze je niet meer inschrijven de komende jaren zodat je zelf mee kunt spelen. Een dubbele inschrijving diskwalificeert je namenlijk van deelname.

gpsuperbike
Amerika-ontdekker

Bericht door gpsuperbike » 13 okt 2016, 08:39

Een tijdje terug heb ik de knoop doorgehakt: ik wil niet meer dat USAGC mijn green card application nog behandelt — ik betaalde voor 10 jaar waarvan er ondertussen al 6 jaar voorbij zijn. Vorig jaar en dit jaar kreeg ik al een 10-tal telefoontjes met de mededeling dat ik "dit jaar zeer goed in de schuif lig en bij de winnaars zal behoren". Het is dus absoluut noodzakelijk dat ik 500 dollar betaal (en dat is een waanzinnige korting die mij wordt gegeven, maar dat is omdat ik dus zal gaan winnen) voor komende dossierkosten en nakende gesprekken op de ambassade. Normaal gezien volgen gesprekken en documenten nadat je gewonnen hebt, maar USAGC kan het zo regelen dat een komende winnaar dit op voorhand al kan/mag doen. Wanneer ik antwoord dat ik dat wel wat vreemd vind, gezien het toch gaat om een loterij en dus gewoon 'op goed geluk' valt de lijn weg, word ik in wacht gezet …
Het zijn telkens dezelfde telefoontjes met dezelfde uitleg van hun en dezelfde opmerkingen van mij (tijdens één zo'n gesprek kreeg ik dus al mijn SSN) en voor mij hoeft dit nu niet meer.
Dus stuurde ik een mail met de vraag om mijn aanvragen stop te zetten en mijn gegevens volledig te verwijderen. Maar dat blijkt dus absoluut onmogelijk! Het enige wat dat bureau kan doen (wil doen) is mijn aanvraag bevriezen: mijn green card application blijft tot in de eeuwigheid on hold staan, tot als ik beslis om opnieuw mee te doen, en dan nemen zij de taak weer over.
Dit vind ik niet alleen zeer vreemd maar het lijkt mij ook niet helemaal ongevaarlijk: ik wil vanaf graag zelf meedoen, in eigen naam en niet meer via dat (of eender welk) bureau. Maar zonder een volledige stopzetting van mijn dossier weet ik niet wat dat bureau achter mijn rug in mijn naam doet. De kans op een dubbele inschrijving en dus ook uitsluiting lijkt me niet onbestaande.
Iemand een idee wat ik kan doen om mijn dossier wel volledig stopgezet te krijgen? Ik heb het bureau al laten weten dat ik niet eens een refund wil voor de nog resterende jaren. Ik begrijp dan ook niet goed waarom ze zo moeilijk doen en mijn dossier niet willen stopzetten.

Erwin74
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 13 okt 2016, 18:12

Lees zo een beetje over het verhaal heen en wat mij direct te binnen schiet is identiteitsfraude en/of misbruik. Ik weet niet welke gegevens deze bureaus allemaal nodig hebben maar een paspoort en wat andere persoonlijke gegevens zijn al snel de benodigde zaken om een aanvraag op te starten. Ik vond het al tricky dat de ambassade onze paspoorten (met visum) per post terug stuurde laat staan gegevens delen met een bureau waarvan ik niet weet in hoeverre zij mijn persoonsgegevens beschermen. Wat zijn de spelregels en waarom kan je een lopende aanvraag niet stoppen. Er is geen reden waarom dat niet mogelijk zou zijn. Heb eens gekeken op de site van de USAGC en het ziet er zeker gelikt uit maar dat op zich hoeft natuurlijk niets te zeggen. Voor zo ver ik het kan beoordelen moet je voor een SSN in persoon verschijnen en kan dat helemaal niet op afstand maar misschien heb ik het fout. Afijn, gewoon op de normale manier mee doen lijkt een zekere manier en dan werk je iig met officiële overheidsinstanties die de door jou verschafte gegevens geheim dienen te houden. Succes met je aanvraag.

sundaysue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door sundaysue » 13 okt 2016, 22:21

Niet om het een of ander maar ik vraag me af hoe TS bij een 'temporary social security number' komt. Is hem dit vertelt? Alleen dan al zou bij mij de alarmbellen gaan rinkelen! Tijdelijke SSNers bestaan niet. Eenmaal eentje, altijd eentje.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19 -> Petitie ligt bij Nebraska Service Center.

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 13 okt 2016, 23:17

Inderdaad. Temporary SSN is BS.

Stuurde dat bureau je de afgelopen jaren een confirmation number door, als bewijs dat je ingeschreven was in de loterij? Of moest je gewoon hun maar geloven? (en dan bedoel ik wel een confirmation number dat je kon controleren op de website van de Amerikaanse overheid, niet eentje dat zij zelf genereerden met hun systeem)?

Ik zou gewoon nogmaals vragen om je niet meer in te schrijven, dat je ook niet je geld terugwint, maar dat je wel wilt dat ze kunnen bevestigen dat ze je niet meer gaan inschrijven. Zeg dat je besloten hebt om niet meer te willen emigreren, en dat je geen kansen van andere serieuze kandidaten wilt afnemen. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer