Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
AnneMarlot
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2016, 02:44
Aantal x V.S. bezocht: 1

Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Bericht door AnneMarlot »

Wellicht is dit al eerder hier voorbij gekomen, maar ik kan mijn situatie even niet zo snel terugvinden dus vandaar dit bericht. Ik ben hier op een J2 visum samen met mijn man en wacht nu op mijn EAD. Ondertussen zou ik graag mijn werk oppakken uit Nederland. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Eerst gaven de belastingdienst in NL, de HR afdeling van mijn werk en een belastingexpert van hier aan dat ik in de VS belasting moet betalen en dat mijn werkgever zich bij de Amerikaanse overheid moet aanmelden. Hoe? Geen idee, behalve veel geld betalen aan een immigration lawyer. Toen kwam er ineens een uitzondering voorbij, waardoor het erop leek dat ik mijn belastingen juist weer in NL kan/ mag/ moet afdragen en de VS er niets mee te maken heeft. Er zijn honderden websites met halve informatie, maar ik kan het nergens echt zwart op wit terugvinden. Mijn werk durft het op dit moment niet aan omdat ze bang zijn voor boetes.

Heeft iemand wellicht ervaring hiermee of zit/zat iemand in dezelfde situatie als ik? Ik ben benieuwd hoe mensen dit hebben opgelost. Even kort mijn situatie:

Geen social security number
Wachtend op EAD
J2 status
Werk voor Nederlands bedrijf dat niets met de VS te maken heeft
Salaris zal worden betaald op Nederlandse bankrekening
Vanwege een verblijf van langer dan 8 maanden hier ben ik niet meer ingeschreven in een Nederlandse gemeente

Hopelijk heeft iemand tips!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Bericht door goldenhills »

Het lijkt me dat het antwoord hier te vinden is:

https://www.irs.gov/Individuals/Interna ... ign-Person

Is dit van toepassing op jouw situatie (zie bold gemaakte delen)?
Exceptions to mandatory withholding of federal income tax on nonresident aliens

IRC 861(a)(3) / IRC 864(b)(1)-Wages or Nonemployee Compensation are exempt from withholding of federal income tax if all 3 of the following conditions are met:

The nonresident alien performing services is present in the U.S. for a total not exceeding 90 days in a taxable year;
The compensation for such services does not exceed $3,000; and
The nonresident alien performs the services as an employee of, or under contract with, a nonresident alien individual, a foreign corporation, or a foreign partnership not engaged in a trade or business in the U.S. or the foreign office of a U.S. citizen or resident alien individual, a U.S. corporation, or a U.S. partnership (including from within a U.S. possession).

IRC 872(b)(3)- Wages or Nonemployee Compensation are exempt from withholding of federal income tax if both the following 2 conditions are met:

The nonresident alien is present in the U.S. in F, J, M, or Q nonimmigrant status; and
The compensation for services is paid by a nonresident alien individual, a foreign corporation, or a foreign partnership or the foreign office of a U.S. citizen or resident alien individual, a U.S. corporation, or a U.S. partnership (including from within a U.S. possession).
Jij hebt een J-visum, en wordt betaald door een foreign corporation. Gezien de tax treaty lijkt het me logisch dat je dan wel in NL belasting moet betalen, maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
LSchilderink
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2013, 16:27
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Boston
Contacteer:

Re: Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Bericht door LSchilderink »

Ik begrijp je situatie! Hoewel ik geen vaste Nederlandse werkgever heb, heb ik echt het idee een beetje te zwemmen tussen alle regels in.
Toevallig heb ik zojuist de Belastingdienst Grensoverschijdend Werken gebeld. Zie:
Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO): 0800 - 024 12 12

Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur.

Voor wie?
Hebt u vragen over belastingheffing in Nederland, België of Duitsland bij grensoverschrijdende situaties? Neem dan contact met ons op. U kunt ons vragen stellen over:

inkomstenbelasting in Nederland, België of Duitsland
belastingverdragen die Nederland, België of Duitsland met andere landen hebben afgesloten
loonheffingen bij grensoverschrijdend inlenen en uitzenden van personeel
In het GWO-team werken de Belgische, Duitse en Nederlandse belastingdiensten samen.
Ik woon nu nog in Nederland, wellicht dat je vanuit de VS beter kunt bellen met:
BelastingTelefoon Buitenland: Vanuit het buitenland: +31 555 385 385

Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en
op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Voor wie?
De BelastingTelefoon Buitenland is er voor particulieren en bedrijven die buiten
Nederland zijn gevestigd, maar in Nederland belastingplichtig zijn.
Mijn eigen situatie is dat ik in april emigreer en vanuit daar wil freelancen voor Nederlandse opdrachtgevers. Ik dacht tot vandaag dat ik me wel zou moeten inschrijven bij de KvK, een btw-nummer zou krijgen én in Nederland inkomstenbelasting zou afdragen, omdat de opdrachtgevers Nederlands zijn.
Dat blijkt dus niet zo te zijn. Omdat ik in Amerika ga werken ben ik ook echt daar belastingplichtig. Eventuele btw zou ik dan ook vanuit de Amerikaanse regelgeving moeten heffen (daar moet ik me dus nog even in verdiepen). Ik denk dan ook dat ik niet eerder mag freelancen totdat ik mijn werkvergunning heb.

Mijn man en ik ga naar Boston en op zijn werk is een Immigration office, ik weet dat zij helpen met de werkvergunning en hoop dat zij ook meer weten over freelancen.
Wij wonen sinds april 2016 in Boston!
Gebruikersavatar
LSchilderink
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2013, 16:27
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Boston
Contacteer:

Re: Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Bericht door LSchilderink »

Ik een topic dat ik eerder opende over ong. hetzelfde onderwerp, werd er ook deels antwoord op gegeven door andere forumleden :)
Begin het zelf al iets meer te snappen;)

http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=62749
Wij wonen sinds april 2016 in Boston!
Dulles
Amerikakenner
Berichten: 461
Lid geworden op: 06 nov 2014, 20:49

Re: Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Bericht door Dulles »

Factuur sturen op VS briefhoofd in € of $ naar NL klant. Via PayPal of NL bankrekening innen.

Netjes kwartaalaangifte doen bij IRS.

Netjes 2016 M-biljet in 2017 voor NL BD.

Eventueel nu al werken maar pas factuur sturen (onder vermelding van "advieswerkzaamheden") zodra je een werkvergunning hebt.

Of tot je de werkvergunnung hebt al werken maar in NL facturen met NL briefhoofd en BTW afdragen. Dan in 2017 M-biljet voor NL BD over 2016.

Of combinatie van beiden.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Bericht door goldenhills »

AnneMarlot schrijft dat ze een NL werkgever heeft, niet dat ze een NL opdrachtgever heeft. Dat maakt enorm verschil.
Dulles
Amerikakenner
Berichten: 461
Lid geworden op: 06 nov 2014, 20:49

Re: Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Bericht door Dulles »

Van werknemer naar ZZP-er is misschien mogelijk.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Bericht door goldenhills »

Dat is zeker iets wat ze moet uitzoeken.

Overigens, heb je een referentie naar richtlijnen/wetten die aangeven dat ze in de VS belasting moet betalen? Zoals ik het lees is IRC 872(b)(3) ook van toepassing als ze een ZZP'er zou zijn, gezien de 'nonemployee' terminologie. Het gaat hier specifiek om iemand op een J-visum, dus algemene regels zijn mogelijk niet van toepassing. IRC 872(b)(3) lijkt me vrij duidelijk dat ze exempt is van federal tax in de US.
Dulles
Amerikakenner
Berichten: 461
Lid geworden op: 06 nov 2014, 20:49

Re: Werken voor NL; waar betaal je belastingen?

Bericht door Dulles »

Nog beter! :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer