NL-paspoort verlengen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: paspoort verlengen

Bericht door Bennogr »

Waar ze in de VS dan weer achterlopen: moest vingerafdrukken laten maken voor een 'clearance.' Naar het hoofdbureau van politie in New York (1 PP voor kijkers van Amerikaanse politieseries). Vingerafdrukken werden afgenomen met een mooi elektronisch apparaat. En daarna afgedrukt op papier en doorgefaxed!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: paspoort verlengen

Bericht door bedeve »

steve_young schreef: We zijn naar Bentonville verhuisd omdat mijn vrouw een baan bij Walmart aangeboden had gekregen, aangezien hier het hoofdkantoor zit.
Maar daar zijn we achteraf gezien heel blij mee want deze omgeving is veel mooier dan Tupelo, daarnaast is er veel meer te doen.
Heb er vandaag voor het eerst wat rondgezworven
Na koffie in het 211 cafe,
Er is tot 30 mei een pracht fototentoonstelling in het Crystel Bridges Museum.
Thema ; the American Roadtrip.
Aanrader.
Je hebt gelijk; Bentonville is leuker dan Tupelo !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: paspoort verlengen

Bericht door Big Al »

Bennogr schreef:Waar ze in de VS dan weer achterlopen: moest vingerafdrukken laten maken voor een 'clearance.' Naar het hoofdbureau van politie in New York (1 PP voor kijkers van Amerikaanse politieseries). Vingerafdrukken werden afgenomen met een mooi elektronisch apparaat. En daarna afgedrukt op papier en doorgefaxed!
Bizar!

Doet me denken aan veel 'elektronische' betalingen. Verstuur je naar je bank per computer, die het vervolgens doorstuurt naar een drukkerij, die een cheque drukt, in een enveloppe doet en per post naar de ontvanger stuurt. Die gaat dan met die cheque naar z'n eigen bank.

In het verleden (nog maar een paar jaar geleden) stuurde die bank dan vervolgens die cheque terug naar jouw bank, die hem dan weer per post naar jouw terugstuurde (als bewijs van betaling)...

Dat laatste hoeft nu niet meer, maar de rest is nog steeds heel gebruikelijk.

Aan de andere kant zit er wel schot in en worden steeds meer betalingen volledig digitaal verwerkt. Een van de grote problemen is echter dat het banksysteem relatief gevoelig is voor fraude; bankrekeningnummers worden dan ook angstvallig geheim gehouden. Dat maakt het natuurlijk veel moeilijker om geld over te boeken.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: paspoort verlengen

Bericht door hemmie »

Maar het scheelt wel dat steeds meer banken overboekingen naar e-mail of mobiele telefoon ondersteunen. Vorige keer toen we hier woonden stuurden we nog elke maand een check voor de huur (werd inderdaad door de bank geprint en verstuurd), nu maken we het over naar het e-mailadres, voelt toch al een stuk minder verspillend.
Terug in Texas!
Fellow2012

Re: paspoort verlengen

Bericht door Fellow2012 »

nieuwenoord schreef:Toch niet per post? Ik vind het erg raar dat mensen zich niet in persoon moeten melden. Edit: blijkbaar wel dus, even nagekeken op de site van het consulaat.
Voor jouw eerste Amerikaanse passpoort moet je wel verschijnen op het postkantoor. De verlenging kan dan per post mits je de oude wel meestuurt natuurlijk.

Ik merk een fundamenteel verschil in de “mind set” en houding over de manier waarop de Nederlandse en Amerikaanse overheid consulaire of andere services aan hun burgers bieden. Bij de Amerikanen is er een indruk en houding dat de overheid in dienst van de burger staat, dat ambtenaren door de burger worden betaald om hun werk te doen.

Bij de Nederlandse overheid zijn zowel de indruk en houding van ambtenaren dat zij een gunst verlenen aan de burger, dat zij boven de burger staan. Ik verbaas me telkens als ik 0900-nummers zie voor overheidsinstanties, echt onbegrijpelijk.

Bij het Amerikaanse model gaat men ervan uit dat de burger niet sjoemelt en vertrouwt erop dat buitengewoon harde straffen als “deterrence” werken. Bijvoorbeeld, bij een registratie voor verkiezingen geeft je aan dat je een “US citizen” bent en je stuurt het formuliertje op zonder bewijs (dus geen kopie van passport of certificate of citizenship) naar de “County board of elections” van de staat die niet na kan gaan of je wel staatsburger bent!

Overigens, ik vraag me af waarom men in Nederland vingerafdrukken afneemt voor de passpoort. Tenzij de overheid deze gegevens voor andere doeleinden wil gebruiken, ik zie de nut ervan niet in.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: paspoort verlengen

Bericht door babarage »

adam747 schreef:Bij de Nederlandse overheid zijn zowel de indruk en houding van ambtenaren dat zij een gunst verlenen aan de burger, dat zij boven de burger staan. Ik verbaas me telkens als ik 0900-nummers zie voor overheidsinstanties, echt onbegrijpelijk.
Mweh, ik moet toch ff protesteren over deze opmerking. Ik vind dat je hier heel veel ambtenaren tekort doet. Bij zowel de gemeente waar ik werk als die waar ik woon zie ik hoe hard de meesten hun best doen voor de inwoners. Tuurlijk zitten d'r ook tussen de ambtenaren gasten die vervelend zijn maar echt het gros doet z'n stinkende best maar wordt gehinderd door regels die van boven opgelegd worden. En dan met name door de wetgevende macht.....
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: paspoort verlengen

Bericht door bedeve »

adam747 schreef:
Ik merk een fundamenteel verschil in de “mind set”. Bij de Amerikanen is er een indruk en houding dat de overheid in dienst van de burger staat, dat ambtenaren door de burger worden betaald om hun werk te doen.
Ja ;dat besef is in Nederland en nog sterker in Belgie helemaal afwezig.
Maar ik vind de USA ook een complexe bureaucratische samenleving.
Maar misschien maken de ambtenaren die beseffen waar hun salaris vandaag komt het dragelijker
Laatst gewijzigd door bedeve op 13 apr 2016, 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: paspoort verlengen

Bericht door nieuwenoord »

Eh ... Nieuwenoord schreef? Dat was ik zeker niet ..,
Fellow2012

Re: paspoort verlengen

Bericht door Fellow2012 »

bedeve schreef:Maar ik vind de USA ook een complexe bureaucratische samenleving.
Ik vind bureaucratie geweldig – zeker als het, bijvoorbeeld, ervoor zorgt dat het proces voor het verkrijgen van een paspoort net zolang duurt voor de gewone burger als voor de zoon van een minister.

Wat ik mij een beetje aan erger is de obsessie van de Nederlandse wetgever/regelaar met geldige legitimatiebewijzen en recentheid van allerlei documenten. Het is makkelijker om de Amerikaanse nationaliteit te verkrijgen dan de Nederlandse te behouden!

Exhibit 1: als ik voor mijn zoontje een Nederlandse paspoort wil aanvragen moet ik een geboorteakte hebben die niet langer dan 12 maanden oud is. Wat is dit goed voor? We zijn in de tussentijd naar een andere staat verhuisd, of had nog moeilijker kunnen zijn als we naar een ander land waren verhuisd.

Exhibit 2: Ik was onlangs in Nederland en ben met mijn vader meegegaan voor zijn kwartaalcontrole in een academisch ziekenhuis – hij had een paar jaar geleden een levertransplantatie gehad. Als je je bij de receptie van de poli aanmeldt moet je blijkbaar tegenwoordig een geldig legitimatiebewijs hebben! Hij had de patiëntpas bij zich met foto/naam/nummer etc maar blijkbaar niet voldoende. De patiëntpas wordt gemaakt tijdens het eerste bezoek aan het ziekenhuis met een geldig legitimatiebewijs. Op dat moment registeren ze ook hoe lang iemands paspoort of ID geldig is, dus begon de dame achter de balie over dat mijn vaders ID al verlopen was! Is dit echt nodig? Ze hadden immers de identiteit van patiënten reeds vastgesteld bij aanname en zelfs eigen passen voor uitgegeven!

Is dit wat ze hier “government overreach” en “undue burden” noemen?

Btw, Ik heb zeker twee keer meegemaakt dat iemand voor mij stond voor de TSA controle op het vliegveld van Washington, DC (Reagan – binnenlandse vluchten) met een verlopen legitimatiebewijs, die na het roepen van een supervisor werd doorgelaten!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: paspoort verlengen

Bericht door Big Al »

bedeve schreef: Maar ik vind de USA ook een complexe bureaucratische samenleving.
Die complexiteit is voor een groot deel het gevolg van de staatsinrichting. Om het beter te begrijpen kun je de VS (Verenigde Individuele Staten) het beste vergelijken met de Europese Unie. Er zijn in de VS vier overheidsniveaus: federaal, staat, regio (counties), lokaal. Federaal is te vergelijken met "Brussel" en staat het verst van de burgers.

Een paar voorbeelden om aan te geven hoe het door elkaar kan lopen:
  • Paspoorten zijn federale documenten.
  • Postkantoren zijn federaal.
  • Rijbewijzen worden door iedere staat uitgegeven. Elke staat heeft z'n eigen ontwerp/beveiligingskenmerken. Zelfs de leeftijdsgrenzen voor rijbewijzen verschillen per staat.
  • Scholen vallen onder de verantwoordelijkheid van de staten. De federale grondwet geeft de federale overheid zelfs geen zeggenschap over onderwijs.
  • Minimumloon wordt federaal bepaald, maar staten (en soms ook regio's of steden) kunnen zelf een (hoger) minimumloon vaststellen.
  • Arbeidswetgeving (bijv. ouderschapsverlof) valt onder federale wetgeving, maar ook onder staatswetten.
  • Belastingen worden op alle niveaus geheven. Echter, ze zijn gescheiden tussen federaal en staatsniveau. Burgers moeten derhalve elk jaar twee loonaangiften versturen: een naar de federale overheid en een naar de staatsoverheid.
  • Er is een federale militaire macht (waarvan de President de opperbevelhebber is) alsmede legers in de individuele staten (met de Gouverneur als bevelhebber). Burgers mogen ook nog eens hun eigen leger(tjes) opzetten...
  • Wapenbezit is op alle niveaus verschillend geregeld.
  • Parken: National Parks, State Parks, City Parks - allen met hun eigen wetgeving.
  • Politie: federaal (bijv. Federal Bureau of Investigation, Marhals Service), staatspolitie (State Police, Bureau of Investigation (bijv. CBI in Colorado), regiopolitie (meestal Sheriff Departments), lokale politie.
  • Rechtbanken. Federale Hoge Raad, Federale rechtbanken, staatsgebonden Hoge Raad, staatsgebonden rechtbanken, lokale rechtbanken.
  • Gevangenissen: federaal, staats, en lokaal.
  • Verkiezingen: vrijwel onafhankelijk op alle niveaus, per regio/staat. Zelfs de regels voor verkiezingen van federale politici (bijv. President) verschillen per staat en soms ook per regio!
De gemiddelde Europese burger heeft weinig tot geen contact met "Brussel". In de VS hebben vrijwel alle burgers te maken met "Washington" alsmede hun staats-, regio-, en plaatselijke overheden... Het is dan ook al snel vrij ingewikkeld, zeker als je er niet mee bent opgegroeid.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: paspoort verlengen

Bericht door Dutchess »

adam747 schreef: Wat ik mij een beetje aan erger is de obsessie van de Nederlandse wetgever/regelaar met geldige legitimatiebewijzen en recentheid van allerlei documenten.
Bingo! :clap:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: paspoort verlengen

Bericht door Big Al »

In de VS kun je veel doen met verlopen papieren (bijv. paspoort). De Nederlandse overheid heeft inderdaad een rare obsessie met papieren die niet verlopen zijn. Zo moest ik jaren geleden mijn Nederlandse paspoort verlengen omdat het Nederlandse consulaat in Bosten dat eiste voordat ze erfenispapieren wilden tekenen. En boos dat ze waren dat m'n rijbewijs en paspoort verlopen waren! Alsof ik hoogverraad gepleegd had...

Tussen haakjes, ze wilden/konden mijn rijbewijs van Massachusetts noch mijn federale Green Card accepteren als legitimatiebewijs!
Fellow2012

Re: paspoort verlengen

Bericht door Fellow2012 »

Een verklaring voor deze rare obsessie zou kunnen zijn de Nederlandse overheid (of gemeenten) bij elk aanvraag van een gemeentelijke akte willen vaststellen waar je op dat moment woont – een andere obsessie! Vandaar de eis van recentheid.

Blijkbaar hebben de consulaten deze eisen klakkeloos overgenomen naar de VS zonder na te denken dat het hier compleet zinloos is aangezien men geen centrale administratie bijhoudt. Want, bijvoorbeeld, op het Amerikaanse paspoort wordt niet vermeld waar het uitgegeven wordt in tegenstelling tot de Nederlandse. Maw, een recente geboorteakte heeft geen enkel nieuwe informatie tov eentje die vijf jaar oud is.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: paspoort verlengen

Bericht door Big Al »

Bedoel je te zeggen dat in NL een geboorteakte kan 'verlopen'? Mijn afschrift is al een kwart eeuw oud en er heeft hier in de VS nog nooit iemand een probleem mee gehad! Of willen ze in NL soms weten of mensen wedergeboren zijn? :lol:
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: paspoort verlengen

Bericht door Bennogr »

Ik moet elk jaar een formulier laten 'notariseren' om te bewijzen dat ik nog steeds besta. Altijd beetje lachen bij de 'county notary', de bank notariseert wel van alles, maar niet dat ik nog besta, is te 'gevaarlijk' voor ze en er zitten teveel aansprakelijkheidsdingen aan vast vinden ze .

Maar het is voor m'n brokje AOW, dus ik kan dat wel begrijpen, zuinigheid gaat voor, je zal maar geld geven aan een dooie (hoewel: was er een paar jaar geleden niet een 'schandaaltje' over de vraag hoeveel kinderen iemand had in het buitenland? En was het niet zo dat ze veel van die mensen op hun woord geloofden?).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: paspoort verlengen

Bericht door bedeve »

Big Al schreef: Die complexiteit is voor een groot deel het gevolg van de staatsinrichting.
Dank je wel voor je uitgebreide op een rijtje zetten.
Ik probeer onderweg ook iets op te pikken van het kiessysteem.
Kijk elke avond om 18.00 op FOX naar de The O' Reilly Factor, en vervolgens naar Greta van Susteren, maar ondanks dat vind ik het een moeilijk te begrijpen verhaal.
Groeten uut Clinton MS
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: paspoort verlengen

Bericht door Bennogr »

Voor echte informatie moet je overigens niet bij Fox "News" zijn. Ik vind figuren als O'Reilly en Hannity maar blaaskaken die niet in hun eerste leugen gestikt zijn, maar wel precies voorgeven te weten hoe de wereld in elkaar zit (of er volgens hen uit zou moeten zien). Beter is om de nieuwsuitzendingen proberen te vinden van de grote nieuwsjournaals (CBS, NBC, ABC) of te luisteren naar National Public Radio (NPR).

Al zullen sommigen natuurlijk meteen roepen dat alles behalve Fox 'lamestream media' is, die de mensen alleen maar naar de "communistische heilstaat" wil drijven (en bijvoorbeeld vaak opmerken hoe slecht het sociale systeem in Europa is, bijvoorbeeld in Nederland waar alle ouden van dagen afgemaakt worden als ze ziek worden, waar je zomaar interessante sigaretjes mag roken en als fatsoenlijk burger geen vuurwapens mag hebben).

Beste is natuurlijk om te proberen iets van alle kanten mee te nemen. Je kunt ook een plaatselijke nieuwsradiozender (zoals WCBS in New York of TOP in Washington, DC) op de computer zetten en dan te proberen het allemaal bij te houden (ze praten meestal erg snel). Je krijgt dan het grote en (vooral het kleine, zeer plaatselijke) nieuws.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: paspoort verlengen

Bericht door Dutchess »

Laten we nou niet te ver off-topic gaan! :)
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: paspoort verlengen

Bericht door Big Al »

Toch heeft @Bennogr in grote lijnen gelijk... al komt hetzelfde ook aan de "linkerkant" (bijv. Ed Schultz) voor.

Zit niets anders op dan het verhaal van beide kanten te horen. Zelf heb ik echter TV-kijken al jaren geleden opgegeven.

En nu... terug naar het verlengen van onze paspoorten! :D
dutch1956
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2016, 01:33

Re: paspoort verlengen

Bericht door dutch1956 »

Ben nieuw in de USA en moet mijn paspoort verlengen dat verloopt komende maand. Nu blijkt dat ik pas in augustus een afspraak kan maken in SF en dus pas een week of wat later mijn paspoort kan krijgen dat is dus 3 maanden. Bijna net zo lang als de aanvraag voor een groene kaart heeft geduurd. Volkomen belachelijk natuurlijk. Heb in verschillende landen gewoond en nimmer een probleem gehad. meestal binnen een maand geregeld.
Vraag me af of ik niet gewoon met mijn verlopen paspoort naar Amsterdam kan reizen en het daar op Schiphol laat verlengen. Moet er in juli toch heen. Het wordt steeds zotter in Nederland.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer