Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
LSchilderink
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2013, 16:27
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Boston
Contacteer:

Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door LSchilderink »

Over twee maanden vertrekken mijn man en ik naar Boston! Althans, we gaan ervan uit dat we het interview bij de Ambassade goed doorkomen en een go krijgen :D

Ik ga als 'spouse' met mijn man mee en krijg daarom een J2-visum. Daarop mag ik na aanvraag van een werkvergunning ook in Amerika werken. Nu ben ik in Nederland redacteur en wil graag vanuit Amerika voor Nederlandse uitgeverijen gaan werken.
Mijn vraag: mag ik, mocht er zich een opdracht voordoen, al freelancen vanuit Amerika terwijl ik mijn werkvergunning nog niet heb? De aanvraag duurt circa drie maanden. Met andere woorden; geldt de werkvergunning alleen voor werken voor een Amerikaans bedrijf of ook als je in Amerika woont en freelanct voor Nederland? Ik heb namelijk niet zo zin in een dikke belastingboete achteraf :wink:
Wij wonen sinds april 2016 in Boston!
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door sundaysue »

Voor zover ik mezelf heb ingelezen op verschillende websites en hier is het uiterst illegaal om op welke manier dan ook geld te verdienen tijdens je werkvergunning aanvraag, ongeacht op welk visum je ook mag gaan of wat je verdiensten ook zijn. Zelfs vrijwilligerswerk is al taboe.


https://isso.ucsf.edu schrijft het volgende:
"J-2 visa-holders are authorized to work in the U.S. as long as they obtain an EAD (Employment Authorization Document) card from the U.S. Department of Homeland Security "

Hooyou.com schrijft:
Example:
Alice is a J-2 holder. Alice may apply for Employment Authorization and work for anyone once Employment Authorization is obtained from the USCIS throughout her J-2 status period. - See more at: http://www.hooyou.com/j-1/j1_j2_visa_fa ... vRdCc.dpuf



Dit is dus alleen tijdens. Je bent geld aan het verdienen IN Amerika, waar je een permit voor nodig hebt. Lijkt me dus dat je niet mag werken. Na je werkvergunning mag je waar dan ook volgens mij, je geld verdienen. Ook met freelancen overal ter wereld.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door smittenimmigrant »

Houd er rekening mee dat je niet alleen je werkvergunning volledig rond moet hebben voor je je eerste klant mag accepteren, maar dat er vermoedelijk ook een 'business license' en eventueel een 'home occupation license' met freelance werk gemoeid zal zijn. Hoe je die aanvraagt en wat dat kost, hangt van de stad af, dus dat zul je voor Boston specifiek moeten nazoeken. Soms zul je er alleen een formulier voor moeten invullen en een online betaling moeten doen, maar ik heb ook al wel eens bij de brandweer binnen gestaan om vrijstelling te krijgen van een inspectie ;) Soms moet je jaarlijks vernieuwen, en andere keren geldt de license voor meerdere jaren.

Verdere punten: je belastingaangifte wordt ietwat complexer dan als je voor werknemerschap gaat, en ik vind ook de constructies voor het afdragen van sociale premies minder gunstig (maar dat ga je vooral merken als je meer verdient). Houd rekening met belasting / premieafdrachten per kwartaal, of een boete als je toch jaarlijks belasting betaalt.

Voor Nederlandse klanten is het gunstig dat men je geen BTW hoeft te betalen, en als je een Nederlandse rekening aanhoudt, kan men daar gewoon op overmaken (maar je loopt wel steeds een risico met de wisselkoersen - mijn uurtarief in NL is gelijk gebleven, maar ik verdien aan hen nu 25 procent minder dan twee jaar terug). Internationaal geldverkeer tussen een Nederlandse en Amerikaanse rekening vind ik nog altijd een crime, maar ik kan je wel een bedrijf aanraden waarmee ik graag zaken doe.

Als iemand die ook vooral freelance werk doet: het allergrootste nadeel vind ik dat je beduidend minder makkelijk mensen leert kennen. Het hebben van collega's is zo'n makkelijk en vanzelfsprekende manier om contacten op te doen, dat ik me wel eens afvraag of ik mezelf niet in de voet geschoten heb / schiet door lekker thuis vanaf mijn eigen bank te werken. Ik vang een en ander wel op met vrijwilligerswerk, maar dat is toch anders. Houd dat dus in je achterhoofd :)

Overigens ben ik ook superbenieuwd in welke sector van het uitgeverijwezen je werkzaam bent. Als je dat niet openbaar wilt delen, kunnen we allicht via PM emailadressen uitwisselen :)
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door Bennogr »

e VS halen en daar dan belasting (ik schat voor alle zekerheid een 20%) Ben al bijna 40 jaar freelancer in de VS en heb nooit een zakenvergunning aangevraagd of hoeven aanvragen. Het enige is dat de boedelverzekering soms vraagt of je een kantoor aan huis hebt waar klanten langskomen. Omdat ik alles per computer doe, of soms naar werkplekken van anderen ga, heb ik daar nooit last mee gehad.

Belasting betalen als freelancer is erg eenvoudig: je betaalt elk kwartaal een voorschot aan de federale belasting (IRS) en aan de staat (of de staat en de stad, hangt van de staat af, maar is eenvoudig te vinden via een zoektocht naar 'taxes [state]'). De IRS zal je alles uitleggen onder het kopje 'estimated taxes.'

Als je in Nederland geld verdient op een Nederlandse rekening, zou ik met enige regelmaat geld naar de VS overbrengen en dat dan gewoon aangeven als inkomsten voor de belasting. Ik betaal per kwartaal meestal een voorschot van 20% van mijn inkomsten.

Kijk ook eens bij de 'freelancers union' of zoek wat rond bij meetups, schrijvers zijn ware bijeenkomstenliefhebbers. Uiteraard, want het is een eenzaam beroep.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
LSchilderink
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2013, 16:27
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Boston
Contacteer:

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door LSchilderink »

Bedankt voor jullie reactie!
Jeetje dat klinkt toch best lastig. Ik dacht dat ik belasting moest betalen in Nederland over mijn Nederlandse inkomsten als freelancer, en jaarlijks mijn wereldinkomen moet opgeven in Amerika. Maar dat is dus elk kwartaal?
Ik ben overigens van plan om alleen voor Nederlandse bedrijven te schrijven, niet voor US-bedrijven. Eenmaal een werkvergunning wil ik ook een vaste baan in Amerika gaan zoeken. De combinatie tussen de twee lijkt mij ideaal :)

Geldt het wachten tot ik mijn werkvergunning heb vooral voor het inkomen/ de betaalde factuur, of moet ik ook kunnen aantonen dat ik geen acquisitie heb gepleegd of iets heb geschreven? Ik heb overigens nu nog geen opdrachtgevers dus ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen.

@ Smittenimmigrant ik werk nu voor vakbladen! Voornamelijk in retail :) En jij/jullie? En in welke stad zitten jullie?
Wij wonen sinds april 2016 in Boston!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door USInsider »

Dit is Amerika. Maak de dingen niet lastiger dan ze hoeven zijn, want dan doet je jezelf dan een wereld van problemen aan.

Je kunt je gewoon doorwerken voor Ned. klanten. Hoe moet de US weten wanneer het inkomen dat je gaat opgeven was verdiend ? Dat weet men niet en men kan het niet weten. Je krijgt je EAD ong. 3-4 maanden na aanvrage. Dus stuur facturen in Ned. nadat je EAD is uitgereikt, als je het veilig wilt spelen.
(Het zou een andere situatie zijn als je op H-4 kwam met een Groene Kaart aanvrage in de pijplijn. Dan mag er helemaal niets.)

Idem business license. Waarom zou je dat aanvragen als je thuis in je uppie zit te werken ? Zoiets wordt van belang als er klanten bij je aan huis komen. En dat kan verboden of beperkt zijn via de country, de gemeente, de verhuurder, de HOA, enz. Vooral vanwege parkeeroverlast.
Je moet je dan ook indekken met verzekeringen want iemand die valt en een stuitje breekt in je huis, dat kan duur worden.

De IRS accepteert je aangifte plus betaling maar er komt niet, zoals in Ned., een aanslag gebaseerd op je aangifte. Er zijn dus geen controles. Tenzij je een audit krijgt maar de kans is uitermate klein. Daarom wil alle bonnetjes een paar jaar bewaren.

Jij geeft op wat je hebt verdiend, jij draagt af. Wat lastig kan worden is het verrekenen van in Ned. betaalde belastingen met te betalen belastingen in de US. Daar moet je iemand voor zoeken die daar echt kennis van heeft en je hierin kan adviseren.
(Ik heb overigens eens gelezen hier dat in jouw situatie er geen belastingen in Ned. verschuldigd zouden zijn ???)

Het grote verschil met Ned. is, dat Ned. een achteraf-betalen systeem heeft met aangiftes en aanslagen, en de US heeft een pay-as-you go systeem met zelf-aangiftes. Als je werknemer bent doet de werkgever de afdrachten voor je, per twee of vier weken. Aangezien je als zelfstandige geen werkgever hebt, moet je eea. zelf regelen. (Per drie maanden).

De IRS controleert niet of jij je inkomen in de US legaal of illegaal verdient, vraagt ook niet om een kopietje van je license. Er zijn geen 'dikke boetes' voor illegaal werken.
Ik heb alleen in WI moeten bewijzen dat we legaal in de US waren, om de teruggave van die staat te ontvangen. In de meeste staten is het als met de Fed. IRS, men wil zo min mogelijk weten.
Let op dat de regels per locatie/per staat kunnen verschillen, en in veel gevallen zijn de regels van de staat meer complex dan de Fed. regels.

Aangezien er geen werkgever afdrachten voor je doet aan de Soc. Sec. Adm. zul je dat zelf moeten regelen, de SE (Self Employment) tax).

Ik adviseer het vaker, ga in augustus op zoek naar een belastingaangifte-kantoor want dan beginnen de gratis cursussen ($ 100 voor de boeken). Dat is 8-10 weken, 2 avonden per week. Je kunt daar leren over belastingen in de US, aangiftes, enz. plus je leert er veel over de US samenleving.

De IRS heeft op hun website informatie en ook tutorials:
https://www.irs.gov/Individuals/Self-Employed

Overigens zijn 'mijn tijd' bestond voor redactioneel werk een 0-tarief mbt. BTW. Is dat veranderd ?

Tenslotte, je gaat voor het verkijgen van de visums naar het Consulaat in A'dam, niet naar de Ambassade in Den Haag.

Ik wens je een fijne tijd in de US !
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door smittenimmigrant »

Het jaar nadat jij geen ingezetene meer bent van Nederland, hoef je bij NL geen aangifte meer te doen. Je eerste (deel)jaar moet dat dus nog wel, maar als ik het me goed herinner wordt inkomen verdiend na de datum van je emigratie dan al niet meer belast, ook al verdien je het aan Nederlandse klanten. Mocht je dat jaar minder dan vijf maanden inwoner van NL zijn, dat wordt je mogelijk zelfs vrijgesteld, maar pin me daar niet op vast.
Idem business license. Waarom zou je dat aanvragen als je thuis in je uppie zit te werken ? Zoiets wordt van belang als er klanten bij je aan huis komen.
Omdat jouw bedrijf niet legaal is als je het niet doet? Omdat je dan niet een percentage van je huur / hypotheek van je belasting kan aftrekken als 'bedrijfskosten', naast alle aanschaffen voor het inrichten van dat 'home office'? Omdat je huurbaas / hypotheekvertrekker je uit je huis kan zetten als hij erachter komt dat je een bedrijfje runt dat niet netjes is geregistreerd? Weet ik veel :) Zoveel werk is het aanvragen van zo'n license nou ook weer niet dat ik er risico voor zou willen lopen.

Het kan best zijn dat er plaatsen zijn waar sole proprietors (eenmanszaakjes) / freelancers een vrijstelling krijgen voor het aanvragen van een business license en / of een home occupation license voor een beroep waarbij er geen bezoekers aan huis komen, maar in de gebieden waar ik gewoond heb, is dat niet het geval en is juist de business license al sterk beperkt. Voor zaken met vee verkeer (zeg: kinderdagverblijf, nagelsalon) moet je een andere vergunning aanvragen waarbij je aan veel meer eisen moet voldoen. Je krijgt als freelancer veelal het meest gestroomlijnde proces, maar de juiste vergunningen gewoon maar niet aanvragen zou ik toch niet aanraden. De IRS zal er wellicht niet achterkomen, maar of de staat of de regio er ook niet op let, durf ik je niet te zeggen.

Mocht je trouwens Amerikaanse klanten krijgen, dan krijg je van hen (mits je meer dan 600 dollar factureert in een kalenderjaar) aan het eind van het jaar een zgn. '1099'. Die stuur je mee met je belastingaangifte. Mocht je een vaste baan vinden, dan ontvang je de W-2, die je ook meestuurt. Voor kleinere klantjes krijg je geen documentatie van ze, maar houd je gewoon zelf je facturen bij.
Je kunt je gewoon doorwerken voor Ned. klanten. Hoe moet de US weten wanneer het inkomen dat je gaat opgeven was verdiend ? Dat weet men niet en men kan het niet weten. Je krijgt je EAD ong. 3-4 maanden na aanvrage. Dus stuur facturen in Ned. nadat je EAD is uitgereikt, als je het veilig wilt spelen.
Meestal ben jij heel fel op het afraden van het "buigen" van visumregels. Vanwaar nu niet? Zelf zou ik hier geen risico mee lopen en wachten met het opstarten van dat bedrijfje tot de EAD in de bus ligt. Overigens zijn er zeer weinig bedrijven die het fijn vinden als je 3 of 4 maanden wacht met het insturen van een factuur, dus dat lijkt me niet zo'n geweldige oplossing. T is nou niet alsof er die eerste paar maanden niet al meer dan genieg te doen is :)

Qua belastingafdrachten per kwartaal: ik zet steeds 25% van mijn bruto verdiensten op de spaarrekening en betaal daar dan de belasting mee. tot nu toe houd ik daar steeds van over. Dat is dan een mooie aanvulling in mijn Roth IRA (je private pensioenregeling, daar zul je vast ook wel aan willen) :)
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door smittenimmigrant »

Oh, en: ik doe veel met schoolboeken. En ik woon in DC :)
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door Bennogr »

De enige die wilde weten wat ik doe was de boedelverzekering. Maar toen ik zei dat ik geen bezoekers over de vloer krijg en alleen via de computer en teleoon werk, vond men dat geen enkel probleem (zelfde met de 'condo board'). Bedrijfsvergunning heb ik ook nooit nodig gehad. En de IRS vindt het allang mooi dat ik trouw belasting betaal en ze hebben er nooit een probleem van gemaakt dat ik kosten voor telefoon, computer en dergelijke van de belasting aftrek.

Het enige wat ik nooit doe is een deel van de hypotheek aftrekken. Als je dat wel doet en je huis verkoopt, krijg je te maken met ingewikkelde berekeningen over of je alsnog over een deel van de (eventuele) winst op je huis belasting moet betalen. Ik heb het altijd makkelijker gevonden om die 'kantoorkosten' maar niet af te trekken (maar ik ben dan ook een keer of 10 verhuisd).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door USInsider »

Als ik fel ben op het volgen van de regels is dat enerzijds uit principe, anderzijds omdat er bloed kan vloeien als men het niet doet.

Bloed kan vooral vloeien als er een Groene Kaart procedure loopt. Dan moeten er belasting-aangiftes worden overlegd, dan wordt van alles en nog wat gecontroleerd in de US en in Ned., dan kan werken zonder EAD je de G.K. kosten als het even tegenzit.
Als vraagsteller de lottery had gewonnen of zoals jij via een huwelijk een G.K. had verkregen, dan was de situatie ook enigszins anders geweest.
Maar vraagsteller gaat voor een beperkte periode op een J-2. Dat is een totaal ander verhaal !

Ik heb niet aangeraden Ned. inkomsten te verzwijgen. Alleen niet in een pretzel te buigen om aan de US vereisten te voldoen - of daar ev. een klant door kwijt te raken in Ned. In de situatie van vraagsteller ziet niemand in de US de facturen die ze stuurt aan Ned. bedrijven. Mijn idee misschien even te wachten was meer vanwege haar gemoedsrust.
Met werkzaamheden verrichten voor US bedrijven kan inderdaad beter gewacht worden tot de EAD is afgegeven.

Je kunt nl. ook beperkingen en vereisten zien die er niet zijn. En als een verhuurder een business license wil zien dan is dat iets anders dan dat de gemeente je daartoe zou verplichten. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een computer (of twee) en verwerkt tekst, Googled, en wat niet meer. Waar is de grens tussen een uit de hand gelopen hobby and bedrijfsmatig werken - voor de verhuurder ? Zeker als er geen bezoeken van klanten zijn.
Mn. voor een K.D.V. zijn er aardig wat eisen en (verschillend per staat) en dat heeft andere gronden dan de verkeerssituatie.
In de US ziet men bedrijvigheden over het alg. liever buiten de deur gedaan, ik heb hier bv. nog nooit een dokters- of tandartsenpraktijk aan huis gezien.

Overigens, voor vraagsteller: is hier geen eis mbt. inschrijving bij een K.v.K. oid.

Vraagsteller is hier een paar jaar, zal daarna teruggaan naar Ned., en dan een Roth-IRA opzetten ? Sorry, slecht advies IMO.

Ik heb me altijd aan de regels gehouden hier. Enig idee hoevaak ik - ook van officieel instanties - de vraag krijg of ik wel goed snik was ?

Benno, bij mijn weten is die regel mbt. huis/aftrek inmiddels veranderd.
Gebruikersavatar
LSchilderink
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2013, 16:27
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Boston
Contacteer:

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door LSchilderink »

Bedankt voor jullie reactie!
Ik denk dat ik in de eerste maanden na aankomst vooral ga opstarten, wellicht al een opdracht aan kan nemen die qua factuurdatum in de buurt komt van de EAD-acceptatie.

Fijn dat er verder qua inschrijving en 'KvK' in Amerika niets nodig is. Ik zal in Boston wat rondvragen, maar ben ook niet van plan om een license aan te vragen, aangezien in inderdaad geen mensen over de vloer krijg en het niet fulltime zal doen.

Voor het indienen van mijn belasting neem ik in eerste instantie maar een adviseur in handen:) Ik kan inmiddels niet meer navertellen in welk land ik wat opgeef of aftrek. In Nederland draag je als freelancer 21 procent btw af, maar er is inderdaad kans dat ik daar onderuit kom als ik te weinig omzet. Volgens de Belastingdienst draag je wel nog steeds af als je in het buitenland woont en voor Nederlandse bedrijven werkt, ook na je emigratiejaar.

Het lijkt me overigens vreemd om én 21 procent in NL af te dragen en dan ook in Amerika. Vandaar de eerste keer maar met adviseur doen, dan komt het vast goed :)
Oh, en: ik doe veel met schoolboeken. En ik woon in DC
Leuk! Nederlandse of Amerikaanse boeken?
Wij wonen sinds april 2016 in Boston!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door USInsider »

Hi - fijn dat je je weer meldt !

Mbt. de 21 % die je noemt - dat is btw ? (Seriously is dat nu 21 % geworden ?!)
De US kent geen sales tax over diensten en dat is dat jij doet professioneel.
(Komt bv. een loodgieter en repareert, dan is er sales tax over de gebruikte onderdelen, maar niet over zijn werkzaamheden. Er zijn in CA al jaren voorstellen sales tax ook voor diensten te gaan heffen.)

In Ned. betaalde belastingen zijn te verrekenen met US inkomstenbel. maar in principe alleen tot de hoogte die je in de US zou hebben betaald.

Maar je niet al te veel zorgen. Zoek een goede H&R Block year-round vestiging (NIET de tijdelijk die nu alweer uit de grond schieten). Vraag een gesprekje aan en je merkt snel genoeg of iemand weet waar-ie over praat. Er zijn tegenwoordig goede software programma's die de tax preparers ondersteunen.
Lees tevoren de IRS info en bekijk de tutorials zodat je gericht vragen kunt stellen !

Wees voorzichtig met Ned. adviseurs. Ik won destijds voor we vertrokken advies in van een groot gespecialiseerd bedrijf. Er bleek weinig van te kloppen, jammer van de Dfl. 1000 die ze me berekenden. Verhuizen is al duur genoeg.
Gebruikersavatar
LSchilderink
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2013, 16:27
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Boston
Contacteer:

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door LSchilderink »

In Ned. betaalde belastingen zijn te verrekenen met US inkomstenbel. maar in principe alleen tot de hoogte die je in de US zou hebben betaald.
Goed om te weten! En dank voor de tip over de H&R. Die heb ik hier al vaker voorbij zien komen, ga ik maar eens naar op zoek :)
Wij wonen sinds april 2016 in Boston!
Princess
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2015, 12:10

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door Princess »

Als je man voor de NL ambassade werkt, blijven jullie gewoon 'Fictief binnenlands belastingplichtig', en kun je dus gewoon werken voor een NL werkgever en in NL al die jaren aangifte blijven doen. Pas als je in Amerika een baan hebt, zijn al die dingen van toepassing die hier genoemd zijn.
Zolang je niet werkt in Amerika, bouw je in NL ook gewoon nog AOW op en kun je een NL zorgverzekering behouden.
Werkt dus allemaal net anders dan wanneer je emigreert.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door USInsider »

Ik lees dat vraagsteller en haar man vertrekken op J-2 en J-1.
Zou de man voor een Consulaire Vestiging oid. werken dan zouden G-visums worden uitgereikt.

Vraagtsteller: in Ned. ga je voor een visum naar het US Consulaat in A'dam, niet naar de US Ambassade (in Den Haag).
In BE is de cons. afd. gevestigd IN de Ambassade.

Voor een J-1 is het ook mogelijk dat er in de US geen Fed. bel. zijn verschuldigd, afhankelijk van de bron van inkomsten en als het verblijf korter is dan twee jaar. Er is hier een deelnemer die daar meer vanaf weet, SemJes.

AOW/AWW kan vrijwillig worden doorverzekerd, wat voor tijdelijk verblijf buiten Ned. is aan te raden.
Gebruikersavatar
LSchilderink
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2013, 16:27
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Boston
Contacteer:

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door LSchilderink »

Mijn man gaat op een universiteit werken en we blijven volgens planning minimaal drie jaar, maar staan er eigenlijk open in.
Aanstaande vrijdag hebben we overigens ons visum-interview in Amsterdam en kunnen ons vertrek dan echt gaan boeken :D Mits we een visum krijgen natuurlijk :wink:

Heb overigens advies gevraagd bij de Kamer van Koophandel, waarschijnlijk hoef ik (vooralsnog) niet te worden ingeschreven in het Handelsregister en gaan de Nederlandse belastingregels ook niet in. One down :wink:
Wij wonen sinds april 2016 in Boston!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door USInsider »

Voor iemand met een J-1 visum is er niet een echt 'interview' want alle info is op papier aangeleverd door de 'sponsor' (de universiteit).
Jou wordt helemaal niets gevraagd want je krijgt een dependent visum.
Maak je dus geen zorgen !
Gebruikersavatar
LSchilderink
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2013, 16:27
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Boston
Contacteer:

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door LSchilderink »

Klopt, maar het het blijft spannend, toch! Hebben we alle gevraagde formulieren bij ons en is er geen fout gemaakt :)
Wij wonen sinds april 2016 in Boston!
Gebruikersavatar
LSchilderink
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2013, 16:27
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Boston
Contacteer:

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door LSchilderink »

Ik heb veel gehad aan jullie antwoorden! Toch haal ik het onderwerp weer even op, omdat ik nog met één vraag blijf zitten waar ik online en eerder van de Belastingdienst geen volledig antwoord krijg.

Ik vraag me namelijk af of er voor de bedrijven die mij inhuren 'buitenland'regels gelden omdat ik niet in Nederland woonachtig ben en geen kvk- en btw-nummer heb. Mag ik aan jullie vragen hoe jullie je factuur opmaken? Staat daar wel of niet de btw-afdracht op? Is het dus 'kaal' het afgesproken tarief/uurloon/woordloon en that's it? Of moet er voor hun eigen administratie en belastingen wel btw worden verrekend (die ik vervolgens niet aan de Staat teruggeef)?

Misschien een wat overbodige vraag, maar wil het goed kunnen verantwoorden. In bellen naar de Nederlandse instanties heb ik niet altijd vertrouwen, omdat in de periode voor ons vertrek ons zo vaak door de ene klantenservicemedewerker iets anders is verteld dan door de ander.

Wij zijn nu overigens een maandje in Boston! Het wennen gaat erg goed :D hebben het erg naar ons zin!
Wij wonen sinds april 2016 in Boston!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8333
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Wachten op werkvisum.. al wel werken voor NL?

Bericht door Bennogr »

Voor wat mijn ervaring waard is: ik heb in de VS vrijwel altijd als freelancer gewerkt (in totaal 8 jaar voor/bij een baas, de andere 32 jaar als kleine zelfstandige). Aanvankelijk werkte ik als Amerika correspondent voor Nederlandse en Belgische media, aanvankelijk op een journalistenvisum, later op een groene kaart en sinds 2003 als Amsterdam-Amerikaan met twee paspoorten. Door Nederland en Belgie altijd betaald op mijn Nederlandse rekening.

Ik heb mijn Nederlandse ING rekening altijd aanghouden en liet dan geld overboeken naar de VS. En gaf dat aan het einde van het jaar gewoon als inkomsten op, vier keer per jaar dat voorschot (estimated taxes) betaald. Nadat ik ik ook in de VS voor Amerikaanse vertaalbedrijven en zo ben gaan werken, kreeg ik een W2 (als ik vast werk had) en 1099 formulieren voor al die andere activiteiten (soms zowel een W2 en een stel 1099s in 1 jaar). Als freelancer wordt er zelden Amerikaanse belasting geheven door de bedrijven die je inhuren, vandaar die kwartaalbetalingen en die 1099 (met alleen het kale totaal uitbetaalde bedrag). Social Security gaat mee in je belastingaangifte en hoef je dus niet apart te regelen.

Ik laat sinds een paar jaar H&R Block onze belastingaangifte doen, mijn (Amerikaanse) vrouw en ik betalen belasting als een echtpaar en al dat uitzoeken en optellen werd me te veel.

Ik heb door al die belastingaangiften over de jaren voldoende "punten" opgebouwd in de VS om Social Security en Medicare te krijgen. In Nederland krijg ik een brokje AOW en wat van het ABP omdat ik leraar en kandidaatsassistent ben geweest.

Overigens: die AOW wordt berekend op hoeveel jaar je na je 15e in Nederland geregisteerd hebt gestaan, ik krijg dat brokje AOW dus niet omdat ik zoveel jaar in Nederland gewerkt heb, de AOW is alleen gebaseerd op in het bevolkingsregister staan op een adres in Nederland. Als je niet in Nederland ingeschreven staat, kan je volgens mij je inkopen in de AOW, maar dat schijnt een redelijk fors bedrag te zijn. Ik zou na (laten) rekenen of je niet beter een pensioensspaarrekening in de VS kunt opzetten. Hangt waarschijnlijk af van hoe lang je in de VS wilt/kunt/zal blijven.

Als mediapersoon ben je een volledig vrije vogel, geen vestigingsvergunning, geen toestanden met de KvK, geen problemen met de huisverzekering, of de condo/co-op board (hoewel co-op boards wel eens lastig kunnen zijn, maar dat zijn ze dan tegen iedereen, ongeacht hoe (on)bekend).

Succes.

PS. In rekeningen voor Nederland bereken ik nooit BTW. Ik woon buiten Europa, en ook het adres op mijn ING rekening staat op mijn Amerikaanse adres. Geen problemen mee, al moest ik wel mijn belegginsrekening opheffen, hoe weinig daar op stond. De VS wordt steeds strenger tegen beleggers in het buitenland (tenzij je natuurlijk een BVtje opricht via Panama, maar ik krijg niet zoveel dat dat de moeite waard is).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer