citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Big Al
Amerikakenner

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Big Al » 25 jan 2016, 16:06

Dutchess schreef:Je verliest je Amerikaanse staatsburgerschap niet zomaar. Je kan het opgeven, maar daar is een speciale procedure aan verbonden. Er is geen Amerikaanse wet die dubbele nationaliteit verbiedt.
Wellicht, maar als je Amerikaans staatsburger wordt dan kun je het Amerikaanse staatsburgerschap wel weer verliezen, bijvoorbeeld als je:
  • Officier wordt in het legen van een ander land.
  • Gelogen hebt bij de aanvraag van het Amerikaans staatsburgerschap.
Ook zijn er praktische beperkingen. Zo kun je een baan waarbij je toegang hebt tot militaire of staatsgeheimen wel vergeten als je na het verkrijgen van een Amerikaans paspoort weer een Nederlands paspoort aan zou vragen (m.u.v. een baan in de politiek).

Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess » 25 jan 2016, 20:50

Officier worden in het leger van een ander land betekent niet automatisch verlies van VS staatsburgerschap (tenzij dat land vijandige activiteiten tegen de VS bedrijft). Je moet tegelijkertijd nl. ook de intentie hebben om je staatsburgerschap op te geven. Dus ik blijf erbij dat je niet "zomaar" je VS staatsburgerschap verliest.

Bron: https://travel.state.gov/content/travel ... ality.html
a person who:

-is naturalized in a foreign country;
-takes a routine oath of allegiance to a foreign state;
-serves in the armed forces of a foreign state not engaged in hostilities with the United States, or
-accepts non-policy level employment with a foreign government,
and in so doing wishes to retain U.S. nationality need not submit prior to the commission of a potentially expatriating act a statement or evidence of his or her intent to retain U.S. nationality since such an intent will be presumed.

When, as the result of an individual's inquiry or an individual's application for registration or a passport it comes to the attention of a U.S. consular officer that a U.S. national has performed an act made potentially expatriating by INA Sections 349(a)(1), 349(a)(2), 349(a)(3) or 349(a)(4) as described above, the consular officer will simply ask the applicant if he/she intended to relinquish U.S. nationality when performing the act. If the answer is no, the consular officer will certify that it was not the person's intent to relinquish U.S. nationality and, consequently, find that the person has retained U.S. nationality.
Wat de praktische beperkingen betreft ben ik het met je eens.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.

Big Al
Amerikakenner

Bericht door Big Al » 25 jan 2016, 21:30

Het lijkt er toch op dat het leger waarin je als officier dient niet in oorlog hoeft te zijn met de VS:
8 U.S. Code § 1481 - Loss of nationality by native-born or naturalized citizen; voluntary action; burden of proof; presumptions

(3) entering, or serving in, the armed forces of a foreign state if (A) such armed forces are engaged in hostilities against the United States, or (B) such persons serve as a commissioned or non-commissioned officer;
https://www.law.cornell.edu/uscode/text/8/1481

Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess » 25 jan 2016, 23:20

Dat staat er inderdaad, maar daarbij hoort als eerste deel het stuk met dat woord "intention":
(a) A person who is a national of the United States whether by birth or naturalization, shall lose his nationality by voluntarily performing any of the following acts with the intention of relinquishing United States nationality
Bij de link die ik neerzette staat hetzelfde wat jij citeerde (de text van de wet dus), maar daarbij ook de zgn. "Administrative Standard of Evidence" - hoe die wet in de praktijk toegepast wordt - en dat is het gedeelte dat ik citeerde. "Intention" of "intent" is daarbij belangrijk. Bij de gevallen in dat lijstje dat ik hierboven citeerde wordt er verondersteld dat je de VS nationaliteit wil behouden ("such an intent will be presumed"). Dit wordt de "Administrative Premise" genoemd.

Nog even verderop in die link staat ook het volgende:
Disposition of Cases When Administrative Premise Is Inapplicable

The premise that a person intends to retain U.S. nationality is not applicable when the individual:

1-formally renounces U.S. nationality before a consular officer;
2-serves in the armed forces of a foreign state engaged in hostilities with the United States;
3-takes a policy level position in a foreign state;
4-is convicted of treason.

Cases in categories 2, 3 and 4 will be developed carefully by U.S. consular officers to ascertain the individual's intent toward U.S. nationality.
In die gevallen (2, 3 en 4) wordt er dus niet bijna automatisch van uitgegaan dat er "intent" is om de VS nationaliteit te behouden, maar wordt er uitgebreider onderzoek gedaan en is de kans groter dat je het staatsburgerschap kan verliezen. Ik zal dus nooit ernaar streven om Nederlandse minister-president te worden... ;)
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.

Big Al
Amerikakenner

Bericht door Big Al » 25 jan 2016, 23:27

Geweldig interessant - ik ga me er nog even in verdiepen!

rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje » 18 mei 2016, 16:54

Alweer een poosje geleden dat ik dit topic geopend heb. Mijn man is inmiddels Amerikaan en de Amerikaanse paspoorten van mijn kinderen zijn ook onderweg. Nu heb ik nog een vraag over: kan ik nu meteen ook de Amerikaanse nationaliteit aanvragen en tevens mijn Nederlands paspoort behouden? Ik weet dat als je een Amerikaan bent getrouwd je beide kan hebben. Maar mijn man is het pas 3 maanden, maakt dat verschil? Waar kan ik de link vinden?

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 18 mei 2016, 18:24

Volgens mij (maar wie ben ik) is Amerikaan zijn, Amerikaan zijn. Of je dat nou vanaf je geboorte bent geweest of sinds gisteren. En pas nadat je zelf Amerikaan bent geworden, kun je de procedure om je Nederlandse paspoort te houden opstarten. Is niet echt makkelijk te vinden, maar begin bij de wetsite van de Nederlandse ambassade in Washington, DC.

Vraag dan ook meteen of je kinderen ook een Nederlands paspoort kunnen/mogen krijgen/houden. En zo ja, hoe dat moet.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.

rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje » 18 mei 2016, 19:05

Het is toch beter om het uit te zoeken voordat je Amerikaan wordt. Dadelijk kan het niet, en ben ik mijn Nederlands paspoort kwijt. Wat ik gelezen heb is dat mijn kinderen beide kunnen behouden, omdat mijn man Amerikaans is en ik Nederlands. Mijn beiede kinderen zijn beide in Nederland geboren. Ik ga nog even verder zoeken voor dat ik mijn aanvraag ga doen. Bedankt voor je antwoord Benno..

Fellow2012

Bericht door Fellow2012 » 18 mei 2016, 19:33

rozijntje schreef: Dadelijk kan het niet, en ben ik mijn Nederlands paspoort kwijt
For what’s it worth…here’s my two cents!

Zorg eerst, zo snel mogelijk, dat je een Nederlands paspoort in je handen hebt voordat je de Amerikaanse nationaliteit aanneemt. Dit wil echter niet zeggen dat je het naturalisatieproces (N-400) niet kan starten. Afhankelijk van de staat waar je woont, kan het enkele maanden duren - ook al is USCIS federaal maar de papieren gaan uiteindelijk naar een local field office!

Momenteel kan je een aanvraag voor een Nederlandse paspoort indienen gebaseerd op je legaal verblijf in Amerika. Je moet namelijk de GC laten zien.

Maar …

Op de dag dat je daadwerkelijk Amerikaanse wordt moet je namelijk je Green Card meteen bij de deur (letterlijk in mijn geval) inleveren. Hierna kan je geen Nederlandse paspoort aanvragen op basis van legaal verblijf (GC) want dat heb je niet meer… dus alleen gebaseerd op “behoud nationaliteit ” een proces dat nogal ingewikkeld is, althans niet zo simpel als een GC-houder!

Bonus: als je eenmaal een Nederlandse paspoort van 10 jaar in handen hebt, kan je dat behoud nationaliteit op je gemak doen.

Op de dag dat ik Amerikaan werd en de oath had afgelegd, reed ik terug naar huis met de gedachte dat ik niet zoveel haast heb om een Amerikaanse paspoort aan te vragen immers mijn Nederlandse was nog 1 jaar geldig! Totally wrong! Ik besefte dat ik Amerika kon uitreizen met mijn Nederlandse paspoort maar hoe kom ik Amerika weer binnen als ik geen GC kan laten zien? Toen werd het een beetje urgent want ik heb een zieke vader en wil geen 2-3 weken (expedited) wachten als ik met spoed naar Nederland wil vliegen.

Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door Dakloze » 18 mei 2016, 19:39

Uiteindelijk maakt het allemaal helemaal niks uit, aangezien je in no-time weer je Nederlands staatsburgerschap terug kan krijgen in de meeste gevallen.

https://ind.nl/Documents/5074.pdf

In het kort: oud-Nederlanders krijgen een verblijfsvergunning en na een jaar kan je dan via de optie-procedure (lees: 1 handtekening op het stadhuis) weer Nederlander worden. Geen centje pijn dus.
--
I route, therefore you are.

Fellow2012

Bericht door Fellow2012 » 18 mei 2016, 19:49

thenextdtrump schreef:In het kort: oud-Nederlanders krijgen een verblijfsvergunning en na een jaar kan je dan via de optie-procedure (lees: 1 handtekening op het stadhuis) weer Nederlander worden. Geen centje pijn dus
Dus moet ik eerst naar Nederland daar 1 jaar gaan wonen en weer terug in de US om weer verder te gaan met mijn leven?

Het gaat om Nederlanders die in de VS willen blijven wonen en de mogelijkheid hebben om beide nationaliteiten te houden – zoals meeste westerse landen dat toestaan maar NL niet tenzij voor uitgezonderde gevallen.

Trouwens, op basis waarvan vraag je een verblijfsvergunning aan? En wat als het niet toegekend wordt?

Fellow2012

Bericht door Fellow2012 » 18 mei 2016, 19:52

En dan moet je waarschijnlijk je Amerikaanse nationaliteit opgeven om jouw oude/nieuwe Nederlandschap te krijgen en is het cirkeltje weer rond!

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 18 mei 2016, 20:31

Je Nederlanderschap terug krijgen is ingewikkelder dan om gewoon Nederlander te blijven.

Zorg dus dat je een Nederlands paspoort hebt dat nog enige tijd geldig is, zodat je niet alles tegelijk hoeft te doen. Word Amerikaan en verzamel daarna de papieren die je nodig hebt om te bewijzen dat je Nederlander mag blijven. Let op: vaak eist Nederland dat die papieren niet ouder mogen zijn dan zes maanden!

Loop de procedure door en dan krijg je (als je daarom vraagt tenminste) een "Verklaring behoud Nederlanderschap." Met je Amerikaanse paspoort (als bewijs dat je recht hebt om in de VS te wonen) en die verklaring, kan je dan te zijner tijd een nieuw Nederlands paspoort aanvragen.

Als de kinderen via 1 van de ouders mee Amerikaan zijn geworden (of in de VS geboren zijn zodat ze automatisch Amerikaan zijn), kan je voor hen een Nederlands paspoort aanvragen (of als ze dat al hebben, dat verlengen). Als ze 18 zijn moeten ze bij hun eerstvolgende vernieuwing van hun Nederlandse paspoort bewijzen dat jij op hun 18e (nog) Nederlander was. Daarna moeten ze er alleen voor zorgen dat ze altijd op tijd (ruim voordat hun paspoort -- 10 jaar geldig -- verloopt) een nieuw paspoort aanvragen.

Let goed op die periode van 10 jaar, als je te laat bent, moet je heel wat meer doen dan een eenvoudige gang naar het consulaat/de ambassade.

PS. Om alles makkelijker te maken moet je zo snel mogelijk een Amerikaans paspoort aanvragen (iets meer betalen voor een 'expedited' aanvraag). Met dat paspoort krijg je een "welkom thuis" van immigratie als je weer terug bent. Nog makkelijker dan met een groene kaart.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.

Fellow2012

Bericht door Fellow2012 » 18 mei 2016, 21:42

rozijntje schreef:Nu heb ik nog een vraag over: kan ik nu meteen ook de Amerikaanse nationaliteit aanvragen en tevens mijn Nederlands paspoort behouden? Ik weet dat als je een Amerikaan bent getrouwd je beide kan hebben. Maar mijn man is het pas 3 maanden, maakt dat verschil?
Ja, dat maakt zeker een verschil. Je wilt namelijk gebruik maken van een bepaalde uitzondering (getrouwd zijn met een Amerikaan) om je Nederlandse nationaliteit te behouden. Het trucje om eerst een van de partners Amerikaan wordt en daarna de ander het Nederlandschap kan behouden lijkt me twijfelachtig. Ik hoop echt dat het wel werkt voor je maar ik heb sterke twijfels, want op het moment van trouwen was jouw man niet Amerikaan.

En je aanspraak op de Amerikaanse nationaliteit is niet gebaseerd op het huwelijk zoals sommigen in dit forum. Het consulaat kan dat eenvoudig nagaan door een kopie van jullie huwelijksakte te vragen wat zeker zal gebeuren als onderdeel van de behoud-aanvraag.

Daarom is het advies om eerst een nieuwe Nederlandse paspoort aan te vragen zo belangrijk! Het rekt namelijk het naderde verlies van je Nederladschap met 10 jaar uit. In de tussentijd zal de Nederlandse wetgever de wet rondom nationaliteit waarschijnlijk 6 keer wijzigen, dus wie weet! Misschien wilden de heren in Den Haag bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland naaien door de wetten steeds te veranderen maar kijk nou wie feitelijk genaaid is.

rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje » 18 mei 2016, 22:24

Ja, dat maakt zeker een verschil. Je wilt namelijk gebruik maken van een bepaalde uitzondering (getrouwd zijn met een Amerikaan) om je Nederlandse nationaliteit te behouden. Het trucje om eerst een van de partners Amerikaan wordt en daarna de ander het Nederlandschap kan behouden lijkt me twijfelachtig. Ik hoop echt dat het wel werkt voor je maar ik heb sterke twijfels, want op het moment van trouwen was jouw man niet Amerikaan.

Hoe kom jij aan deze informatie Adam? Ik heb dit nergens op internet kunnen achterhalen.

IK heb mij al vaker laten vertellen wat Benno ook noemde in zijn postingen. Maar wil het graag voor 100% zeker weten.
Mijn paspoort heb ik het vorig jaar laten verlengen en is dus nu nog 9 jaar geldig.

Benno: moet ik voor mijn kinderen ook een bewijs voor Nederland schap gaan aanvragen?

Fellow2012

Bericht door Fellow2012 » 18 mei 2016, 22:35

De website van het Nederlandse consulaat in DC is blijkbaar recent gewijzigd en de informatie rondom behoud nationaliteiten is ergens diep verborgen of daarvan verdwenen – want precies een jaar geleden was de informatie daar wel te vinden, zelf toen gecheckt.

Kennelijk bestaat zoiets: Consulaire Diensten Westelijk halfrond.

http://nl.rsonac.org/

Paspoortaanvraag na aannemen van een vreemde nationaliteit (meerderjarige)

http://nl.rsonac.org/paspoort/2--vernie ... ionaliteit

Fellow2012

Bericht door Fellow2012 » 18 mei 2016, 22:47

Verklaring Omtrent het Bezit van het Nederlanderschap

http://nl.rsonac.org/andere-diensten/1- ... schap.html

Fellow2012

Bericht door Fellow2012 » 18 mei 2016, 23:04

Uitzondering 3: u was ten tijde van uw naturalisatie getrouwd met iemand die de andere nationaliteit al bezat

De uitzondering vermeldt alleen dat je getrouwd bent “ten tijde van de naturalisatie”. Dus waarschijnlijk kan je het behouden en zijn mijn twijfels gewoon fout.

rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje » 18 mei 2016, 23:15

Bedankt voor de link Adam en gelukkig zat je fout:)..

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 19 mei 2016, 01:05

Rozijntje, hoe oud zijn je kinderen? Ik denk dat ik zelf in jouw situatie wel zou overwegen om pas de Amerikaanse nationaliteit aan te nemen nadat de jongste 18 is. Dan weet je 100% zeker dat er niets mis kan gaan en je kinderen hun dubbele nationaliteit kunnen behouden.
Terug in Texas!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer