Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vraag mbt huwelijk

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
BFTE
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Vraag mbt huwelijk

Bericht door BFTE »

Beste allemaal,

Afgelopen bezoek zijn mijn vriendin en ik verloofd, met de intentie om volgend jaar Juli te gaan trouwen.
Nu zijn we op onderzoek uit en hebben we al uitgevonden dat de M-46 per 1 September vervalt.

Voor de Nederlandse gemeente waarin we wonen hebben we nodig:
- Haar geboorteakte met apostille
- Bewijs van niet gehuwd zijn
- Haar paspoort.

Aangezien ze, voordat we gaan trouwen, hier nog in December zal zijn, willen we dan in ondertrouw gaan.

Ze komt uit Californië, (LA- Area) dus ik had al uitgevonden dat ze dan haar apostille voor haar geboorteakte op kon halen in LA?
http://www.sos.ca.gov/notary/authentication/
http://www.sos.ca.gov/business-programs ... al-office/

Echter kom ik er niet echt uit met het bewijs van niet gehuwd zijn. Ik las dat dat een soort van affidavit was, maar dat de VS geen 'echt' bewijs heeft en NL dus dit accepteert? Waar vragen wij dit aan? En wat zijn de kosten? Enkele dagen onderzoek leveren me nog geen helder antwoord op.

Vandaar dat ik graag een beroep doe op de kennis van mijn mede-forummers en ervaringsdeskundigen.

Ik hoop dat jullie iets meer duidelijkheid kunnen bieden! :)

Groetjes,
Robin
Afbeelding
JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Re: Vraag mbt huwelijk

Bericht door JohannaPA »

Hi Robin!
Ik heb helaas geen input voor je (mijn immigratieproces was heel erg anders), toch wil ik je van harte feliciteren. Ik ben je filmpje destijds ook tegengekomen en vind het helemaal fantastisch dat jullie gaan trouwen. Ik wens jou en je vriendin het allerbeste! Enne, is het nog steeds 16 januari?
Groeten,
Johanna
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Sommige landen hebben officiele bewijzen van niet-getrouwd zijn - alle huwelijken staan daar centraal en officieel geregistreerd.
De US heeft zo een systeem niet, en kan zo een bewijs niet leveren.
Je kunt de county-clerk bellen van de county waar je as. woont. Huwelijken aldaar afgesloten staan bij de county geregistreerd. Misschien geeft men een verklaring af dat iemand niet als 'getrouwd' bekend is bij de county.
Anders BiZa even bellen en vragen wat de bedoeling is. Misschien een verklaring van betrokkene zelf met notary stempel ?
Laatst gewijzigd door USInsider op 27 aug 2015, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten007
Amerika-newbie

Bericht door Maarten007 »

Afgelopen week was ik ook aan het zoeken wat er precies geaccepteerd word. Uiteindelijk kwam ik uit op het volgende:
3.1. Verklaring van ongehuwd zijn
Als bewijs van ongehuwd zijn geldt een Affidavit. Een Affidavit is een verklaring onder ede, afgelegd tegenover een notary public (notaris) en bevestigd door de notary public. Voor gebruik in Nederland moet deze Affidavit vervolgens worden voorzien van een apostille.

Een Amerikaanse staatsburger die zich in Nederland bevindt, kan op het Amerikaanse consulaat-generaal in Amsterdam een zelfde verklaring onder ede afleggen, die door de consulaire medewerker wordt bevestigd. Deze Affidavit moet voor gebruik in Nederland worden gelegaliseerd door het Consulair Dienstencentrum van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.
Bron: http://www.minbuza.nl/producten-en-dien ... erika.html

Je vriendin moet dus naar een notaris (notary public) en daar verklaren dat ze ongehuwd is. Dit document moet zij vervolgens opsturen of afgeven bij de Secretary of State California (er is volgens mij een kantoor in LA), hier kan er een "Apostille" op gezet worden zodat dit document ook in Nederland rechtsgeldig is.
Meer informatie over de Apostille: http://www.rsonac.org/other-services/le ... lands.html
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Off-topic:
Grappig. Je kunt dus liegen dat het gedrukt staat, maar met genoeg officiele stempels, handtekeningen, apostilles, wordt het waarheid.

Het is miijn ervaring dat je bij public notaries niets 'onder ede' kunt gaan verklaren. Het enige dat ze doen is controleren of je handtekening klopt en je identiteit. Ze kunnen de echtheid van een document bevestigen als je origineel en kopie overlegt. Maar meer toch niet ?
SophiaB
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SophiaB »

Klopt helemaal, USInsider, maar voor ons was dit inderdaad destijds een document dat zonder enige twijfel werd geaccepteerd. Tot mijn verbazing moet ik zeggen want ze deden over bepaalde andere zaken weer heel erg verschrikkelijk moeilijk. Terwijl mijn man een Brits paspoort had! Maar dat hij in Canada woonde was onverteerbaar... Zoiets hadden ze nog nooooooit meegemaakt :lol:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
NL88
Amerika-ontdekker

Bericht door NL88 »

Mijn Amerikaanse man en ik zijn vorig jaar oktober in Nederland getrouwd. Ik zou je gemeente bellen om te vragen wat zij nodig hebben, specifiek voor US citizens. Mijn man had geen officieel bewijs dat hij ongehuwd was, behalve zijn loonstrookje dat noemde dat zijn cost of living compensation gebaseerd was op dat hij single was. Mijn gemeente toentertijd maakte er geen probleem van.
Hij had zijn birth certificate aangevraagd via de telefoon en het is toen per post verstuurd - heel simpel allemaal.

Kortom, bel je gemeente of ga langs en leg de situatie uit. Hebben jullie de intentie om in NL of US te gaan wonen?
BFTE
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door BFTE »

Beste allen,

Sorry voor mijn late antwoord/terugkoppeling en bedankt voor alle hulp!
We moeten inderdaad een document overleggen dat van de County Clerk afkomstig is, dat verklaart dat mijn verloofde niet als getrouwd bekend staat, als bewijs van ongehuwd zijn. Daarnaast de apostilles op de documenten en haar paspoort. Dit is wat mijn gemeente mij vertelde.

Dank iedereen voor de input! :)

@Johanna, we doen het 2x, hehe. Juli 2016 in NL, zodat we daarna de CR1 procedure kunnen starten en dan nog inderdaad op 16 januari 2017 in Californië.

Daarnaast had ik nog een vraag, hoe legalizen wij ons trouwen in CA? Aangezien ik denk dat we voor de Amerikaanse wet getrouwd moeten zijn alvorens wij een CR1 kunnen starten? Het enige dat ik kon vinden op het internet was dit:

"Q: A couple comes into the Recorder’s Office and presents their marriage
certificate issued in a foreign country. They want the Recorder’s Office to
record their foreign marriage certificate in California. Can their marriage
be recorded in California?

A: No. A foreign marriage certificate cannot be recorded in California. If the
couple needs to establish a record of the marriage in California, they can
file a petition in Superior Court to establish a Court Order Delayed
Certificate of Marriage."

bron: http://www.cdph.ca.gov/certlic/birthdea ... 20info.pdf

Is er toevallig iemand die hier ervaring mee heeft of ons iets meer duidelijkheid kan geven? :) Dat zou ten zeerste gewaardeerd worden! :thumbup:
Afbeelding
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Om een CR-1 aan te vragen moet je getrouwd zijn.
Een huwelijk dat legaal is in de jurisdictie waar het werd afgesloten, is ook een legaal huwelijk in de US (CA).
Kortom je bent getrouwd. Je bewijst dit met een Ned. uittreksel - internationale versie.
Je hoeft mbt. je huwelijk geen andere stappen te zetten.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Een "notary public" is niet hetzelfde als een "notaris". Het is vrij gemakkelijk om "notary public" te worden (korte cursus + papiertje). Vrijwel elke bank heeft iemand die "notary public" is en veel bedrijven hebben ook iemand op het kantoor met die functie.

Toen ik nog "administrative assistant" was ben ik ook bijna een notary public geworden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer