Februari 2016 gaat het gebeuren,,

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Erwin74
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Februari 2016 gaat het gebeuren,,

Bericht door Erwin74 » 15 aug 2015, 14:56

Oké, Visum/verblijfsvergunning en dat soort zaken ben ik nu redelijk van op de hoogte. Hier heb ik nu nog even niet de hand in maar wellicht kan één van jullie mij misschien wel van ander advies voorzien. Ik ben een beetje aan het kijken naar woningen, in Houston ben ik aan het kijken naar huurmogelijkheden in Sugarland, Woodlands, Cypress, Heights hoewel die laatste duidelijk prijziger is bevindt deze locatie zich wel dichter bij downtown. Van belang is natuurlijk ook dat de scholen hier redelijk scoren maar daar kon zillow.com mij al redelijk bij helpen. :thumbup:
Iemand ervaring in deze regio's?

Zoals gezegd, 2 schoolgaande kinderen. Ik heb vernomen dat alvorens de kinderen op een school aan te melden er een pak papier ingevuld dient te worden en dat je ook een bewijs moet hebben van inentingen/vaccinaties. Om hier enigszins op voorbereid op te zijn wil ik hier ook vroegtijdig mee beginnen. Geldt dit ook voor de medische gegevens? Moet ik deze laten vertalen of wat kan je in deze het beste ondernemen? Wat kan je hier al doen? Dit om mijn "to do list" verder te vullen.

Heeft iemand nog andere tips van zaken die je nu al kan regelen ter voorbereiding?

Dank jullie al vast weer hartelijk voor jullie eerlijke adviezen.

LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix » 15 aug 2015, 15:37

Sugar Land is een mooie buurt. Een van de leden hier, Hemmie, heeft daar volgens mij gewoond.

Cypress is ook een mooie buurt. Daar woont familie en wij hebben overwogen om daar ook een huis te kopen. Uiteindelijk niet gedaan omdat we besloten dat we toch liever in een klein stadje wonen. Maar als we in de buurt van Houston zouden moeten wonen zou ik waarschijnlijk voor Cypress gaan. De scholen daar zijn ook erg goed.

Om kinderen in te schrijven voor school moet je kunnen bewijzen dat je in de het juiste gebied woont (huurcontract/eigendomsbewijs), je legitimatie, en inderdaad de inentingspapieren. Verdere medische documenten heb je alleen nodig als je kind bijzonder medische problemen heeft waar de nurse van op de hoogte moet zijn.
Hou er ook rekening mee dat ze hier inenten tegen rode hond. Mijn oudste is pas op haar 5e overgestapt op het Amerikaanse inentingsprograma en heeft als kleuter rode hond gehad. Geeft bij elke nieuwe school problemen omdat ze de inenting niet gehad heeft en ik geen doktersverklaring heb gehaald toen ze ziek was....ja, wie denkt daar aan in Nederland? Weet niet of jullie kinderen het gehad hebben of de inenting hebben gehad, maar iets om rekening mee te houden.

Laat wel als het mogelijk is alles van hun oude school vertalen. Een Nederlandse cijferlijst kan verwarrend zijn in Amerika. Zo lees ik hier op het forum af en toe dat iemand in het VWO een 7 haalt voor een vak en daar tevreden mee is. Hier zou dat vertaald worden naar een 70% en als laag/middelmatig gezien worden. Ligt eraan waar je woont, in ons school district in zuid Florida werd alles onder de 80% als laag en dus als "at risk" gezien. In kleine stadjes ligt de lat wat lager.

Erwin74
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 15 aug 2015, 15:50

Om kinderen in te schrijven voor school moet je kunnen bewijzen dat je in de het juiste gebied woont (huurcontract/eigendomsbewijs), je legitimatie, en inderdaad de inentingspapieren. Verdere medische documenten heb je alleen nodig als je kind bijzonder medische problemen heeft waar de nurse van op de hoogte moet zijn.
Je moet dus eerst de eigendom (huur) papieren van een woning in je bezit hebben alvorens je de kinderen op een school in het desbetreffende district kan inschrijven. Er bestaat niet zoiets als voorinschrijving? Wij gaan namelijk in september om e.e.a voor te bereiden. Wij zullen woningen gaan bekijken maar denk ik nog niet direct huren i.v.m. de tijdspanne. Emigratie zal per januari.februari zijn. Graag zouden wij in september ook een paar scholen bezoeken/bekijken maar dat is dan natuurlijk enigszins nutteloos....of toch niet.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 15 aug 2015, 16:15

Als je voor public school gaat kun je idd pas inschrijven wanneer je een huurcontract in handen hebt. Dus dan heeft het vooraf bezoeken van scholen niet zo heel veel zin, tenzij je al een heel duidelijk beeld hebt van waar je van plan bent te gaan wonen. Maar als je weet in welk schooldistrict je gaat wonen zou je misschien wel een school daar kunnen bezoeken om een beeld te vormen.
Wat inentingen betreft, ik denk dat littlePhioenix waterpokken/chicken pox bedoelt, dat is inderdaad zo'n onhandig issue als je uit NL komt. Kijk hier eens voor de eisen op Texaanse scholen, dan kun je je alvast voorbereiden.

Wij hebben in Sugar Land gewoond, gaar er waarschijnlijk ergens in het komende jaar weer wonen (of er net buiten, we neigen nu naar Richmond vanwege de huizenprijzen), en vonden het er heerlijk met kinderen (de onze zijn een stuk jonger, maar volgens mij is het er ook met tieners prima). Maar afhankelijk van waar je werkt kan het ver weg zijn, al kan dat voor Cyprus ook gelden, en zeker voor de Woodlands. Waar gaat je vrouw werken, downtown? Kijk dan eens in google maps naar de reistijden tijdens de spits, dat kon wel eens tegenvallen. Kijk trouwens ook eens naar Katy, ook een goede suburb voor gezinnen met goede scholen, en soms net wat kortere reistijd. Ik ben verder niet zo goed bekend met de wijken in Houston zelf en dichter bij downtown, maar volgens mij worden memorial en energy corridor wel genoemd als goede wijken voor gezinnen, met vaak goede scholen. Maar natuurlijk veel prijziger (en vak oudere huizen) dan de suburbs. Het kan al veel schelen als je vrouw flexibele werktijden heeft en het geen probleem vindt om bijvoorbeeld heel vroeg te beginnen, dat maakt de commute denk ik al makkelijker. Houdt ook rekening met de kosten van tolwegen, of betaald gebruik van de HOV (carpool) baan (als er maar 1 persoon in de auto zit), dat loopt denk ik ook aardig op als je dat dagelijks moet betalen.

Let er goed op dat ook binnen 1 schooldistrict of stad de scholen sterk in kwaliteit kunnen verschillen. Je zou eens op greatschools.org of schooldiggers.com kunnen kijken voor beoordelingen etc.
Terug in Texas!

Erwin74
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 15 aug 2015, 16:46

Duidelijke info Hemmie. Dank je wel. Mijn vrouw gaat idd. Downtown werken. Wij hebben gedurende eerdere bezoeken gekeken in diverse buurten. Veel in het oosten en noorden zijn dik in orde, westen en zuiden beter maar vermijden (globaal). Richmond is volgens mij nog verder van downtown, Sugarland is ongeveer 20 mijl. Wij gaan ons in september maar eens oriënteren, is redelijk veel huur beschikbaar. Werktijden zijn redelijk flexibel en bepaald ze voor grootste gedeelte zelf.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 15 aug 2015, 19:36

De betere wijken liggen aan de westkant van Houston, en wat in het noorden. Noordoosten en oosten van Houston echt vermijden! Zuidoosten zou weer wel kunnen. En misschien Pearland in het zuiden, ik heb begrepen dat dat ook nog wel te doen is wat reistijd betreft, en daar zijn ook prima stukken met goede scholen.
Het gaat ook niet zo zeer om de afstand, wij kijken nu naar de wijk Aliana die ten noorden van Sugar Land ligt (het stuk tussen Katy en Sugar land is ook Richmond). Zeker niet verder van Downtown dan Sugar Land als je op de kaart kijkt, maar als je naar Downtown moet schijnt het juist een langere rit te zijn. Nu werkt mijn man in Sugar Land, dus geen punt voor ons, maar als je vrouw naar Downtown moet zou ik echt reistijden bekijken, en niet alleen afgaan op afstand, dat zegt soms weinig.
Terug in Texas!

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 15 aug 2015, 23:25

ALs je naar de grote steden in Noord-Amerika kijkt, kijk dan vooral niet naar de afstand, maar naar de reistijd (tijdens rush hour). Dat is iets totaal anders!
Ik woon op 45 kilometer van downtown Toronto, en op 5 kilometer van de oprit van de autostrade die rechtstreeks naar downtown gaat. Als ik vanavond zou rijden, dan doe ik daar een half uurtje over, misschien zelfs iets minder. Doe ik dit op een ochtend tijdens de week, dan moet ik zeker 1,5 uur uittrekken om datzelfde stuk te rijden. Tenzij ik vertrek voor 7a.m. (dus neemt mijn man de commuter trein, dan is hij er in een half uurtje).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

Erwin74
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 16 aug 2015, 11:42

Wij wonen nu in de Randstad. dagelijks files en stukken waar je normaliter max. 20 minuten over doet kan je ook zo een uur over doen en ja dan zegt afstand zoals aangegeven door Kastelke inderdaad lang niet altijd alles. Uiteindelijk zullen wij natuurlijk ook deze info laten meewegen in het vinden van de juiste woning.

Op dit ogenblik kijk ik naar huurwoningen, welke bedragen komen nog bij de huurprijs op? Waar moet ik dan ongeveer aan denken? Gaat nu niet om exacte bedragen natuurlijk maar een indicatie.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 17 aug 2015, 02:57

Er komen zover ik me kan herinneren geen vreemde dingen meer bij die huurprijs. Natuurlijk gas, water, elektra, internet, tv, enz en inboedelverzekering. Voor de rest (property tax, HOA) was alles volgens mij inclusief. Als je een grote tuin hebt wil je misschien iemand inhuren om het gras te maaien, wij hadden een relatief kleine tuin, maar dat was al een flinke klus. Reden voor mij om nooit een corner of oversized lot te willen! Maar bij sommige woningen is tuinonderhoud inbegrepen.
Terug in Texas!

Erwin74
Amerikafan
Contacteer:

Re: Februari 2016 gaat het gebeuren,,oh nee, juli!

Bericht door Erwin74 » 21 sep 2015, 12:05

Afgelopen weken in US geweest. Diverse gesprekken verder met als resultaat dat wij i.p.v. februari nu in juli vertrekken. Enerzijds aangezien de meerdere van mijn vrouw iets later met pensioen gaat en anderzijds komt deze datum beter uit voor de kinderen. Nu kunnen zij beide dit lopende schooljaar afronden en daarna acclimatiseren alvorens in Houston weer naar school te gaan. Ik had er wel al zin in. Liever vandaag dan morgen maar ach, 5 maanden later is ook weer niet zo veel. Niet onoverkomelijk. Gelukkig wel al veel informatie opgedaan en verschillende woonregio's bekeken. Nu wel iets meer tijd om de nodige voorbereidingen te treffen. Wij wachten rustig af,,! To be continued.

houstonwehaveaproblem
Amerikakenner

Bericht door houstonwehaveaproblem » 02 okt 2015, 17:09

Nou, dan ben je meteen voor de hitte hier en kun je meteen wennen ;-).
Ik woon zelf in Spring, aan de noordkant van Houston. Er wonen hier heel veel Nederlanders in the Woodlands, maar als je vrouw downtown gaat werken lijkt me dat niet echt een goede plek ivm reistijd. Jammer wel, want juist the Woodlands is een fijne plek om te wonen.
Er is op Facebook een groep voor Dutch in Houston en ook Dutch in the Woodlands, dus misschien kun je daar aanmelden en alvast wat mensen leren kennen. Ik wens je veel plezier met de voorbereidingen. Ik woon hier zelf nu bijna 10 jaar en ik vind het fijn wonen hier. Er is voor elk wat wils. Je kunt naar het strand, naar de bossen en er is veel te doen qua cultuur.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;

Erwin74
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 14 okt 2015, 12:43

Gelukkig houden wij wel van een beetje warmte. Alles beter dan het grauwe grijze weer met die 'net niet' winters die wij hier kennen. In principe gaan wij definitief en niet als expat. Wij hopen eigenlijk snel op te gaan in het dagelijkse leven aldaar en niet te veel aan onze Nederlands/Franse roots vast te klampen. Wel leuk om natuurlijk ook Nederlanders te ontmoeten maar dat is niet per se noodzakelijk. Spring beviel ons zeker maar Sugar land had meer onze voorkeur. Natuurlijk moeten wij de komende periode ook nog bezien wat wijsheid is aangezien reistijd natuurlijk ook binnen de perken dient te blijven. Ik had eigenlijk deze afstanden moeten rijden gedurende de spits maar had daar bij nader inzien niet zo veel trek in tijdens ons laatste verblijf. :wink:

Erwin74
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 20 jan 2016, 14:15

Om geïnteresseerde forumlezers op de hoogte te houden kan ik melden dat de visumaanvraag voor mijn vrouw L1A zal zijn. Zegt mij eigenlijk niet al te veel maar het schijnt dat ik dan een L2 visum krijg en hier mee kan werken. Nog even exact uitzoeken wat dit inhoudt of wellicht kan deze of gene zijn bevindingen betreffende dit specifieke visum hier achterlaten? Ben benieuwd.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 20 jan 2016, 20:11

Inderdaad, jij kunt met L2 hier een werkvergunning aanvragen en mag dan gewoon werken. Ik ben zelf L2, ik heb nog nooit een werkvergunning aangevraagd, maar bij mijn weten is dit een prima visum.
Mocht de werkgever een greencard willen aanvragen dan is dat vanuit dit visum meestal ook relatief eenvoudig en snel.
Terug in Texas!

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 20 jan 2016, 20:57

Dat is goed nieuws, Erwin!
En een L1 wil ook zeggen dat, als je ooit zou besluiten om in de US te willen blijven, en de werkgever steunt dat besluit, je vermoedelijk voor een green card aanvraag kan gaan (gesponsord door de werkgever). Als je dat niet wilt, dan kan je op een L1a maximaal 7 jaar blijven, en op een L1-b 5 jaar.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

Erwin74
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 20 jan 2016, 21:37

Klopt inderdaad. Zoal de afspraak staat is het de bedoeling dat de greencard procedure direct in werking gezet wordt op het moment dat wij woonachtig zijn in Houston. Mijn bedoeling is een eigen zaak op te zetten. De advocaat van het bedrijf zou hier nog even naar kijken of dit direct mogelijk is met mijn (L2) visum. Wij zullen volledige begeleiding krijgen bij de relocatie procedure zoals verhuizing, huis zoeken, rekeningen openen en al wat hier bij komt kijken. Wij kunnen eind april met de gehele familie naar Houston om (wederom) huizen te bekijken en scholen te zoeken zodat wij halverwege juni (als de visa binnen zijn natuurlijk) met een gerust hart het nieuwe avontuur tegemoet kunnen gaan.

Erwin74
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 02 feb 2016, 13:54

22/23 april voor 2 weken met de kinderen naar Houston om huizen te bekijken en scholen te zoeken. Dit keer niet in een hotel downtown maar ergens in de Sugarland regio. Ook handig om dan de reistijd richting downtown te ondervinden. Definitieve overstap richting US zal 2e á 3e week juni zijn als alles meezit en afgehandeld is. Heeft iemand nog praktische tips waar wij aan moeten denken deze laatste maanden alvorens het vertrek definitief gaat worden? Komt allemaal wel erg dicht bij nu!

JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA » 02 feb 2016, 17:26

Spannend!! Veel plezier gewenst.

Wat betreft de laatste maanden, ik zou een excel maken met de deadlines voor je to-do's want het gaan er veel worden. Zo kun je zo ook afstrepen en tracken wie wat wanneer gedaan heeft (en wat de status is van je to-do lijstje). Zoek ook uit wat in jouw geval de deadline is.

Denk aan de volgende zaken:
- afmelden bij de gemeente (max 3 dagen voor je vertrek)
- opzeggen van verzekeringen (inboedel, zorgverzekering, autoverzekering, rechtsbijstand) (meestal minimaal een maand voor vertrek)
- opzeggen overlijdensrisicoverzekering (indien hypotheek en koophuis)
- opzeggen abonnementen van bladen, krant, sportschool en sportverenigingen, ANWB, onderhoudscontracten voor bijv. CV ketel indien van toepassing
- indien van toepassing: legaliseren van Nederlandse diploma's bij de DUO en de rechtbank
- laten ophalen meubels/spullen door kringloopcentrum
- spullen op Marktplaats zetten
- bij huisdieren - een oplossing zoeken/regelen (meenemen, weggeven/verkoop, asiel)
- ophalen patientendossiers bij huisarts (van te voren afspraak maken, laatste maand)
- ophalen tandarts gegevens bij tandarts (van te voren afspraak maken, laatste maand)
- het verzamelen van inentingenbewijzen bij het RIVM (als je dat nog niet voor je visum hebt moeten doen) voor iedereen in het gezin
- evt verhuisservice (post) instellen, post laten doorsturen naar familie (in laatste maand)
- leveranciers gas, water, elektriciteit informeren en op de hoogte stellen van verhuizing
- organisaties verwittigen van nieuw adres indien bekend

Ik zou ook een aparte lijst aanmaken met alle organisaties die moeten weten van de adreswijziging. Denk daarbij aan pensioenorganisaties, banken, belastingdienst, vorige werkgevers (ivm jaaropgaves en andere nuttige correspondentie).
Wij hadden ook een lijst met organisaties die ons gewoon uit het bestand moesten halen, zodat de nieuwe bewoner van ons huis niet meer gepest werd door post die aan ons gericht is (bijv. van goede doelen, die sturen geen post naar Amerika, of vaste-klanten-kaarten correspondentie). Het was bij ons een lange lijst.
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard

Erwin74
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Erwin74 » 07 apr 2016, 09:54

Allereerst nog even een bedankje aan Johanna voor de laatste tips. Heb met deze aanbevelingen een aanvang gemaakt omdat het nu 100% zeker is dat wij half juni verhuizen. Relocation is ingeschakeld en zal ons begeleiden gedurende het proces. Eind april of begin mei gaan wij naar Houston om een huis te huren. Via de diverse sites (Zillow, Realtor, Trulia en Homes) al een shortlist gemaakt van woningen in Sugarland en Spring. The Woodlands (wonen best een aantal Nederlanders) is voor ons te ver van Down town. Tips in deze zijn natuurlijk ook van harte welkom. Nadat een huis gevonden is zullen wij de kinderen aanmelden op de scholen in het betreffende schooldistrict om zodoende goed voorbereid uiteindelijk in juni deze enorme stap te maken.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 07 apr 2016, 16:55

Je kunt het beste op har.com kijken voor huurwoningen. Daar zie je echt het vrijwel volledige aanbod, en het wordt ook dagelijks bijgewerkt.

Wij hebben 2 jaar in Sugar Land (2 woorden ;-)) gewoond, en wonen nu weer sinds een paar maanden net iets noordelijker richting Katy, stuur me gerust een pm als je meer vragen hebt over dit gebied.
Terug in Texas!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer