"I detect an accent, where are you from?"

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Re: "I detect an accent, where are you from?"

Bericht door Bennogr » 15 jul 2015, 18:20

:offtopic: Is 'gepercipieerde" eigenlijk wel allochtoon/autochtoon Nederlands?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.

Dulles
Amerikakenner

Bericht door Dulles » 15 jul 2015, 19:48

Jazeker: waargenomen zou een betere woordkeuze zijn geweest.

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 15 jul 2015, 20:47

Ah, weer een brokje onverteerd Engels in het huidige "Nederlands". Geziene/vermoede, zou volgens mij beter/duidelijker zijn. Maar ja, het blijft vechten tegen de bierkaai (da's tenminste zo Nederlands als maar mogelijk), omdat verfrommeld Engels, "natuurlijk" veeeel mooier en diepgravender klinkt.

Maar goed, het zij zo.

Dulles
Amerikakenner

Bericht door Dulles » 15 jul 2015, 21:28

Talen zijn niet statisch maar dynamisch. Oftewel: van generatie op generatie verandert de taal.

smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant » 16 jul 2015, 07:41

@ Dulles: Jawel, maar dat betekent niet dat je niet eens kunt treuren over in onbruik rakende woorden en uitdrukkingen. Soms zijn de nieuwe dingen mooie aanvullingen, en soms drukken ze veel mooiere frases weg. Daar mag een taalliefhebber best een beetje sip om zijn.

Voor wat betreft vragen over waar je vandaan komt: ikzelf vind dat ik een heus bastaardaccentje heb. Zo blijft 'dog' bij mij Brits klinken, de Amerikaanse 'dawg' krijg ik er echt (nog?) niet uit. Tegelijk betrap ik mezelf ook op regionale geintjes zoals 'hella' (CA), maar ook y'all ('t zuiden). Of het echt nog Nederlands klinkt, geloof ik niet. Toevallig moest ik mezelf laatst nog 'ns opnemen en toen heb ik echt geluisterd. T klonk vooral soms wat gemompeld, maar dat echte Hollandse klinkerstrekken doe ik niet. 'T wordt helemaal erg als er woorden uit het Frans of Spaans bij komen die ik dan voor Amerikanen uit moet spreken. Volgens mij moet ik dat altijd wel een keer herhalen. Ik snap ook nog steeds niet waarom tortilla wél met een 'j' wordt uitgesproken en 'guerilla' niet.

Overigens weet ik niet of de vraag 'where are you from' ook altijd aan het accent gerelateerd is. Soms valt gewoon op andere manieren op dat je niet helemaal in de plaatselijke cultuur past (zei ze, vanuit een minidorpje in South-Dakota). Dan zien ze me met mes en vork eten, of horen ze wellicht een stukje gesprek over 'back home', of val je gewoon qua kleding en kapsel en wat-al-niet gewoon keihard uit de toon. Of ze zien je 'out-of-state-plates' en dan klinkt 'where are you from?' misschien aardiger dan 'why are you all the way out here?!?'

In die zin vind ik het dus ook eigenlijk nooit vervelend als mensen me vragen waar ik vandaan kom (al zou ik wel willen dat ik voor elke 'Oooh, I was in Amsterdam once' een dollar kreeg). Ik weet alleen niet meer wat ik moet zeggen. Californië? Maar daar woon ik niet meer (hoezee!). Nederland? Ben ik alweer twee jaar weg. De laatste weken zeggen we vaak maar met een dikke, vette knipoog dat we tijdelijk dakloos / nomadisch zijn. Daar komt dan meestal een vervolgvraag op, en dan heb je zo een leuk gesprekje over vakantie en reizen en levensgenieten. Is toch leuker dan moeten horen hoe Amerikanen 'Kojkenhoff' proberen uit te spreken, of me meedelen dat ze wel eens drie uur op Schiphol hebben doorgebracht.

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 16 jul 2015, 09:42

of me meedelen dat ze wel eens drie uur op Schiphol hebben doorgebracht.
Haha, hier verbaas ik me ook over. Al diverse keren gehoord hoe amazing Skipoll Airport wel niet is. Kom op mensen, het is een vliegveld :lol:

SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB » 16 jul 2015, 16:56

PSVwally schreef: Al diverse keren gehoord hoe amazing Skipoll Airport wel niet is. Kom op mensen, het is een vliegveld :lol:
Hahaha echt waar? Hier heeft niemand daar ooit van gehoord, ze noemen het allemaal Amsterdam airport. Alleen mijn man als ex airline werknemer kent het maar hij noemt het consequent Shi.... Oh wacht dit is een family friendly forum :D
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com

Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim » 16 jul 2015, 17:56

Ik hoor ook vaak van mensen dat Schiphol zo'n mooi vliegveld is! En ik moet zeggen, in vergelijking met O'hare... ;) Maar ook in vergelijking met de meeste vliegvelden hier, is Schiphol best een mooi licht goed georganiseerd vliegveld met een museum en muziek en veel plek om te zitten. Maar het is niet echt Nederland's hoogtepunt nee.

TwentseGijs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door TwentseGijs » 16 jul 2015, 18:22

Minnim schreef: is Schiphol best een mooi licht goed georganiseerd vliegveld .
Schiphol staat hier wereldwijd bekend om.
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.

Gast

Bericht door Gast » 16 jul 2015, 21:12

Doet me denken aan een grap van een stand up comediant (geen idee meer wie) die op reis was en incheckte bij een motel ergens in het zuiden.

"So y'all are not from around here, are ya?"

"Yes, why do you think we need a room?"

:D :D
Laatst gewijzigd door Gast op 17 jul 2015, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB » 16 jul 2015, 23:45

:offtopic: Het mooiste vliegveld waar ik tot nu toe ben geweest is Vancouver... het is meer een park dan vliegveld :thumbup:
Nieuwste blog post:
Afbeelding

Dulles
Amerikakenner

Bericht door Dulles » 17 jul 2015, 00:35

OSL: veel hout.

Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek » 19 jul 2015, 20:48

Ik krijg die vraag nooit; ik heb geen accent. Mijn vrouw wel, maar die antwoordt steevast: Aurora. Je ziet ze dan wel zo kijken van, dat is niet wat we bedoelen...

Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool » 13 aug 2015, 20:38

Haha, herkenbaar.

Wij geven steevast het antwoord: "We are from Culver City" en dat is uiteraard niet het antwoord dat ze verwachten. :P
LA, LA, LA....

clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 » 13 aug 2015, 21:22

Loek schreef:Ik krijg die vraag nooit; ik heb geen accent.
Maar je bent Nederlands? Kan ik me haast niet voorstellen.. :D

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 14 aug 2015, 18:45

Ik zal eens gaan proberen die vraag van dat accent te beantwoorden met St. Paul, Minnesota. Kijken wat er dan gebeurt, iedere stad in de VS heeft namelijk wel een eigen soort accent (Minnesota: beetje Skandinavisch, Boston: pak de ca in Havad Jad, enz.) Ik neem altijd maar aan dat ze het over het restje Amsterdams in mijn Engels hebben (na bijna 40 jaar in de VS), maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim » 14 aug 2015, 19:41

Ja, Bennogr, ben benieuwd of dat dan toch wel is wat ze bedoelen. Minnesoooohhta heeft ook wel echt een accent inderdaad.
Van de week weer - dansles, continue van partner wisselen, hoi zeggen en in positie en gelijk weer met z'n allen tegelijk oefenen. Maar nee, in plaats daarvan moest er over waar ik vandaag kwam gekletst worden. En als volger in de dans kon ik hem moeilijk dwingen te beginnen. Grr :wink: (knipoog omdat het natuurlijk niet zo serieus is. Maar ik vroeg me wel weer af, moet dat nou echt nu?)

SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB » 16 aug 2015, 04:40

Ik denk dat veel Amerikanen het gewoon verschrikkelijk interessant vinden waar iemand toch vandaan komt :D
Ik heb nog nooit de reactie gehoord van "Holland? Wat moet je daaaaaar nou?!" Het is altijd "oh cool, I have an aunt / nephew / kennis / collega die in Holland heeft gewoond / gewerkt / drugs gebruikt / gereisd" :p
Nieuwste blog post:
Afbeelding

gera_r
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door gera_r » 17 aug 2015, 20:48

Als toerist in Amerika heb ik die vraag ook verscheidene keren gesteld gekregen. Dacht altijd dat het aan mijn accent lag, zoals misschien bij iedereen hier op het forum. Maar tijdens onze laatste vakantie heb in Yellowstone het ook Amerikanen aan andere Amerikanen horen vragen. En dan volgt er ook een gesprek tussen die mensen uit verschillende staten.
Verder, reden wij in noordwest Amerika dit jaar, met een FL-auto. Dat viel veel mensen op en geregeld werden wij daar op aangesproken. Openden ze het gesprek met te zeggen dat we wel van ver kwamen... En altijd viel hun mond open van verbazing als ik antwoordde dat we van nóg verder kwamen... Ik denk dat die Amerikanen gewoon graag een praatje aanknopen en dat als hun openingszin gebruiken, of ze nu gehoord hebben of je van ergens anders komt of niet, want eerlijk... Soms vragen ze het al, terwijl ik nog niet meer heb gezegd dan 'thanks', 'yes' of 'no'...
Onze laatste vakantie in het Noordwesten. https://johanengera2019.blogspot.com/20 ... veerd.html
Links naar onze voorgaande 7 vakanties zijn hier ook te vinden.

Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek » 17 aug 2015, 21:57

clp90 schreef:
Loek schreef:Ik krijg die vraag nooit; ik heb geen accent.
Maar je bent Nederlands? Kan ik me haast niet voorstellen.. :D
Kom maar een keer luisteren dan. Ik woon hier al vanaf mijn kinderjaren; maar heb ook een tijdje in Nederland gewoond. Ik zou een goeie spion kunnen zijn; voor beide zijden. :wink:

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer