Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door USInsider »

RiverCola, ik heb het over problemen die mensen - vooral vrouwen en vaak met kids - zien opdoemen als ze het verlangen hebben te remigreren naar Ned. Ze wisselen ervaringen uit en die blijken vaak overeen te komen.
Ik had het niet over een vliegticket.
Ik geef weer wat ik las. Dat een instantie een andere naam heeft gekregen zegt migranten al aardig wat jaren weg, niet zo veel.

Het probleem van migranten die graag naar huis willen speelt overigens in jaren. In de 80en90er jaren van de vorige eeuw waren er meerdere documentaire over bejaarden in Australie en elders, die graag terug wilden gaan naar Ned. Maar het zich niet konden permitteren. Maar er werd niets voor hen georganiseerd. Ned. is erg van 'uit het oog, uit het hart'.

Brigitte is overigens niet louter door 'eigen handelen' in de problemen gekomen. Ze is in de problemen gekomen door een opeenvolging van gebeurtenissen die ze niet heeft kunnen voorzien.
Achteraf weet iedereen het allemaal zo goed. Hindsight is 20/20 zeggen we hier.

Als ik met een probleem en een verzoek om hulp kwam, en ik kreeg reakties zoals van sommigen hier, dan zou ik ook ook mijn heil elders gaan zoeken. Want 'harde' adviezen heeft B. inderdaad niet echt hard nodig.
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door Dbacks2 »

Ik roep ook nog steeds arbeidsbureau hoor... en giro en postbank ipv Ing en vast nog wel veeeel meer dingen. En dat deed ik in nl nog....
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door RiverCola »

@USInsider: het arbeidsbureau was (en is) een instelling die werklozen in Nederland moet begeleiden richting een baan. Ik zie nog steeds niet in wat dat met emigranten te maken heeft die willen terugkeren. Daarom snap ik je verwijzing hiernaar, en daarmee je oordeel over de bereidwilligheid van de NL overheid om NL'ers in den vreemden te helpen, niet.

En wat betreft het handelen van Brigitta: Ja, het is een ontzettende nare opeenstapeling van gebeurtenissen waardoor zij nu ongelukkig is en dat vind ik erg verdrietig. Maar zij heeft er wel zelf voor gekozen niet de juiste paden te bewandelen. Zij is zelf in overstay gegaan en heeft daarnaast zelf verzaakt haar paspoort op tijd te vernieuwen. Die zaken hadden voorkomen kunnen worden, door simpelweg tijdig een trip naar Nederland te maken. In eerste instantie om op tijd uit de VS weg te zijn en in tweede instantie om tijdig haar paspoort te vernieuwen. Ik vind het begrijpelijk dat de overheid van Nederlanders in eerste instantie een zekere mate van zelfredzaamheid verwacht.
Daar doelde ik dus op toen ik zei dat zij eerst moet zorgen haar zaakjes enigszins op orde te hebben voordat ze opnieuw met een hulpvraag naar het consulaat tuigt. Zorg bijvoorbeeld voor bewijs van wanneer je het land binnengekomen bent, zorg dan voor bewijs dat je met iemand hebt samengeleefd, en zorg voor bewijs dat die persoon is overleden. Zorg tenslotte voor bewijs dat je je paspoort op een zekere datum had moeten vernieuwen. Daarmee onderbouw je je verhaal.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door kastelke »

Bedoel je dat die mensen zeggen dat ze niet terug kunnen keren naar Nederland omdat ze geen huis en gaan aangeboden krijgen?
Je kan toch niet verlangen dat de Nederlandse belastingbetalers een huis en een baan gaan financieren voor mensen die willen terugkeren naar Nederland maar dat niet kunnen betalen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door USInsider »

Nee Kastelke - en anderen, goed lezen. Het ging erom dat de voorwaarde voor het verkrijgen van het woonadres (een huurhuis/appartement) was dat je een baan had/werkzoekend zijn was, en de voorwaarde voor de baan/ingeschreven als werkzoekend zijn, een woonadres was.
Ik gaf alleen aan wat ik op een ander forum had gelezen, geen idee dat men er hier zo een halszaak van zou maken.
Zelf moest ik me ook registreren bij een 'arbeidsbureau' toen ik op zoek was naar werk, en even WW zou krijgen. Niks niet begeleiding, alleen inschrijving.

Los daarvan was er mijn opm. dat ik in het verleden, toen ik nog in Ned. woonde, weinig tot geen bereidwilligheid merkte bij de Ned. om landgenoten terug te halen. Emigranten die graag wilden terugkomen maar zich dat niet konden permitteren. Die emigranten waren overigens vertrokken op een van de programma's van de Ned. overheid na WW2 om het land 'dunner bevolkt' te maken.

Brigitte en haar as. konden 'de legale paden' niet 'bewandelen' omdat toen dit alles begon in veel staten in de US same-sex huwelijk nog niet mogelijk was.
Als ze zich aan de regels had gehouden, hadden zij en haar partner niet de jaren gehad die ze nu wel samen mochten delen.
Er is een oud gezegd dat zegt 'als 't niet ken zoals 't mot, dan mot 't maar zoals 't ken'.

Ik heb nergens gelezen dat B. niet de documenten wilde aanleveren die hier worden gesuggereerd. Maar daar is niet eens naar gekeken/om gevraagd door het Consukaat dat ze benaderde. De eerste eis die ze kreeg was een document van USCIS/DHS dat meteen haar illegale status verklapt aan deze instantie.

Brigitte, als je nog meeleest.
1. Is er een organisatie van LGBT personen daar waar je woont ? Die hebben meestal contacten met politici. Misschien kunnen zij iets voor je doen.
2. Ga denken over crowd-funding voor je terugreis - er zijn vast mensen die je willen helpen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 mei 2015, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door kastelke »

USInsider schreef:Nee Kastelke - en anderen, goed lezen. Het ging erom dat de voorwaarde voor het verkrijgen van het woonadres (een huurhuis/appartement) was dat je een baan had/werkzoekend zijn was, en de voorwaarde voor de baan/ingeschreven als werkzoekend zijn, een woonadres was.
Op de gesubsidieerde markt, of op de partikuliere markt? Het lijkt mij dat, als je kan betalen, het geen probleem is. Maar daar wringt meestal het schoentje: het willen terugkeren naar het thuisland zonder nog geld te hebben.

Ik begrijp dat het 'erg' is als je ongelukkig bent/illegal bent/geen geld meer hebt en je wilt terugkeren naar je thuisland en men staat daar niet met open armen op je te wachten. Maar dat was vaak toch ook het geval toen je emigreerde: je hebt het ook allemaal terug van nul moeten opbouwen, en sommigen wilden je geen job geven omdat je geen Amerikaanse werkgeschiedenis had/je Engels niet goed genoeg was/... En anderen wilden je hun huis niet verhuren omdat je geen inkomen had. Waarom zou dat anders zijn als je nadien terugkeert naar je thuisland?
(ik begrijp dat sommigen dit hard vinden, maar ik vind dat sommigen ook teveel rekenen op 'de verzorgingsstaat' gefinancieerd door belastingen )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door USInsider »

Dit was een van de reakties waarop ik mijn opm. baseerde:
'Dit is jammer genoeg precies de algemene reactie van iemand die het zelf nooit heeft meegemaakt. Wat het verschil is is dat het makkelijker is in het buitenland om onderdak te krijgen als je nog geen baan hebt. Zolang je de huur maar kan betalen of kan bewijzen dat je genoeg geld op zak hebt. In Nederland moet je een jaar werk contract hebben voordat je een huis kan krijgen. Je kan niet bij familie of vrienden terecht omdat zij dan problemen met hun AOW, uitkering of huur toeslag krijgen.Een hotel helpt ook niet want je mag hun adres niet gebruiken voor inschrijving. Dus je kan geen werk krijgen omdat je geen onderdak hebt en je krijg geen onderdak omdat je geen werk hebt. Het enigste waar je misschien een kans kan krijgen is als je een bedrijf kan vinden die appartementen verhuurd aan zakelijke personen. Bij hun mag je hun adres meestal gebruiken voor inschrijving.'

Een andere deelnemer op dat forum gaf aan dat hij een baan in Ned. had gevonden - waarvoor hij een auto nodig had. Met het arbeidskontrakt zou hij woonruimte kunnen huren. Echter hij kon de auto niet kopen en registreren, omdat hij geen vast adres had. Echter voor dat vaste adres heeft hij het de baan nodig waarvoor hij de auto nodig heeft waarvoor hij een vast adres nodig heeft.

Ik heb zelf de eerste 45 jaar van mijn leven in Ned. gewoond. Ik heb meer dan 25 jaar daarvan belastingen en premies betaald - jarenlang in het hoogste tarief. Ik heb nooit iets gevraagd aan de staat in al die jaren - alleen bijgedragen. Als ik nu in de US in de problemen kom bv. omdat mijn man ernstig ziek wordt/overlijdt, zou het dan niet fijn zijn als er enige hulp was in Ned. voor terugkeer ?

Er is een groot verschil tussen emigratie en re-migratie. (Overigens, geef jij niet welkome-cursussen aan nieuwkomers in Canada ?)
Emigeren doe je meestal vanwege een aanbod voor een baan, of een huwelijk. Of omdat je elders meer kansen ziet - en meestal heb je daar dan enig geld voor. Je bent ook meestal in redelijk goede gezondheid. Je kunt een stootje hebben meestal, zowel financieel als emotioneel.

Remigratie gebeurt meestal na tegenslag - langdurig werkeloos, scheiding, ernstige ziekte, overlijden. Die tegenslag heeft dan meestal emotioneel en financieel sporen achtergelaten.
Remigranten hebben dus vaak al een flinke tets op hun kop gehad, en kunnen een opsteker goed gebruiken. Aangezien het meestal blijvertjes zijn, is het zowel in hun belang als in het belang van Ned. ze zo snel mogelijk op weg te helpen.

Ik weet van een echt 'can-do' gezin dat naar de US ging - werkgebonden, toen terugging naar Ned. vanwege heimwee. Ze hadden enorme problemen met het vinden van woonruimte - dat is en bijft toch tobben in Ned. - plus er waren allerhande issues waardoor ze hun auto niet konden uitklaren in R'dam. Uiteindelijk zijn ze ge-re-remigreerd, terug naar de US.

Ik schrik echt van de onplezierige reakties. 'There but for fortune' kan het ieders situatie worden.

OK, teveel off-topic vrees ik.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door mtl »

Vraag me af hoe het nu met Brigitta is.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door hemmie »

Het is natuurlijk niet zo dat je in NL onmogelijk woonruimte kunt vinden, er is altijd wel wat te vinden op de particuliere markt. Ik geef toe dat de prijs relatief hoog is, maar een klein flatje in een ouder gebouw in een mindere buurt hoeft ook geen kapitaal te kosten. En dan heb je dus een adres.

Ik begrijp dat TS in een hele lastige, oneerlijke situatie zat, ze konden niet zomaar trouwen en op basis daarvan voor haar een greencard aanvragen. Maar uiteindelijk is het toch haar eigen keuze geweest illegaal te blijven, en haar paspoort te laten verlopen (als ze in 2012 voor vertrek een nieuw paspoort had aangevraagd was dat probleem ook niet ontstaan). Nederlandse ambassades en consulaten houden zich nog maar heel weinig bezig met hulp aan Nederlanders in het buitenland, je kunt dan ook nog maar op weinig plaatsen een nieuw paspoort krijgen bijvoorbeeld. Volgens mij staat er vaak ook op hun website dat ze geen geld lenen en verder weinig hulp bieden aan Nederlanders die, door eigen toedoen, in de problemen komen. Ik denk dat je dan ook weinig van ze hoeft te verwachten. Al zou ik wel nog eens contact op nemen om precies duidelijk te krijgen wat je moet doen om alsnog een nieuw paspoort te krijgen. Die stappen zullen je hoe dan ook moeten doorlopen.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door kastelke »

USInsider schreef: In Nederland moet je een jaar werk contract hebben voordat je een huis kan krijgen. Je kan niet bij familie of vrienden terecht omdat zij dan problemen met hun AOW, uitkering of huur toeslag krijgen.
'huis krijgen' en 'huurtoeslag' en 'AOW', dat is allemaal zorgstaat.

Ik wil me trouwens terugtrekken uit deze discussie over dingen die je wel of niet zou willen verlangen van je oude thuisland, aangezien we niet eens weten of de topicstarter gaat verlangen dat de Nederlandse belastingbetaler haar gaat helpen terug opstarten in Nederland. Ze rekende in ieder geval al niet op het consulaat om haar vliegtuigticket te betalen. Dus heel deze discussie kan voor haar total :offtopic: zijn.
Als er een apart topic geopend wordt over wat je vindt dat je kan verlangen van oude thuislanden als je besluit terug te keren, dan zal ik daar mijn mening wel geven.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door USInsider »

Naar ik heb begrepen kon ze haar paspoort niet verlengen toen het dreigde te verlopen, omdat ze toen al niet meer legaal in de US was. Als VWP toerist heb je maar 90 dagen.
Veel landen geven overigens paspoorten met een geldigheid van 10 jaar uit. Ned. sinds kort nu ook. Dus ook daar had Brigitte pech.

Inderdaad schijn je, als je in het buitenland als Ned. in de problemen komt, weinig hulp te krijgen.
Ik lees net over een Nederlander die in Spanje al 11 jaar in het gevang zit. Onschuldig veroordeeld voor verkrachtingen.
En al 8 jaar geleden (!) kwam de Spaanse justitie daar ook achter - toen de man die de misdaden had begaan en wiens DNA gevonden was op de slachtoffers, in de UK bekende.
Aangezien verkrachters regelmatig in elkaar geramd worden in gevangenissen, zit hij het merendeel van die jaren al in solitaire opsluiting.
En Nederland kan niets voor hem doen ?!

Is het opeens dan zo makkelijk geworden woonruimte te vinden in Ned. ?
Ik ben van een tijd dat je officieel niet eens mocht wonen in het huis dat je kocht, als dat door de gem. tot distributie-woning werd bestempeld.
Ik heb altijd woonvergunningen moeten hebben om te wonen. Of ik nu kocht of huurde. Zowel in A'dam als elders.
Wonen waar ik werkte ? Onmogelijk - woningnood.
Kleine flatjes in oudere gebouwen vielen altijd in de categorie waarvoor een vergunning was vereist.

Nogmaals, als ze niet illegaal was gebleven hadden zij en haar lief geen tijd gehad samen !

Kastelke, de hele diskussie startte (helaas) toen ik een opm. maakte in een bijzin. Ik had dat inderdaad beter niet kunnen doen.
Overigens schreef ik dat niet, het was een quote van iemand op een ander forum.
Iemand haalde er de belastingbetaler bij. Maar het ging helemaal niet om van alles en nog wat voor niets te krijgen.
Het ging voornamelijk voornamelijk over de bureaucratische problemen waar remigranten tegenaan lopen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door bedeve »

kastelke schreef: Als er een apart topic geopend wordt over wat je vindt dat je kan verlangen van oude thuislanden als je besluit terug te keren, dan zal ik daar mijn mening wel geven.
Jullie hoeven er niet over te strijden.
Geen heftige dialoog over te voeren.
Jullie zijn beiden al een tijdje weg.
In het ene thuisland is de afgelopen jaren meer veranderd dan in het andere.
Omdat dat andere een stram, francofile geregeerd land is.
DE hoofdtaal wordt door de google vertaalmachine gegooid en er ontstaat die nieuwe hoofdtaal.
Nog steeds in datzelfde land.
Wat ook zal veranderen omdat Europa dat wil.
Zoals Washington oplegt aan Austin om EEN te zijn
Jullie hoeven er niet over te strijden dames .
Laatst gewijzigd door bedeve op 13 mei 2015, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door hemmie »

Ik ben ook al 8 jaar weg uit NL, maar kan me niet herinneren daarvoor ooit van een 'woonvergunning' gehoord te hebben.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door RiverCola »

Pfffff, nou, m'n klomp breekt werkelijk.

Ja, het is verotte moeilijk om in Nederland een huis te huren, want onze woningmarkt zit behoorlijk scheef in elkaar. Enkel voor mensen die een huis kunnen kopen, in eender welke prijsklasse, is de markt eenvoudig toegankelijk. Maar laten we nou niet doen alsof Nederland het enige land is waar bureaucratie het ingewikkeld maakt voor emigranten of remigranten. Op ditzelfde forum is er as we speak een topic van iemand die zich afvraagt hoe toch in hemelsnaam een huis te huren in de VS, waar het gezin over enkele maanden naartoe verhuisd voor een baan, zonder credit history, zonder SSN en zonder loonstrookje. Mensen zonder credit history hebben meer moeite met het aangaan van een contract met een energieleverancier, met een telecomprovider, ze betalen aanzienlijk meer voor het verzekeren van de auto enzovoorts enzovoorts. Elk land heeft zo zijn gedoetjes en het enige wat je eraan kunt doen is jezelf goed informeren en soms een beetje creatief zijn.

Ik sluit me aan bij Kastelke wat betreft de voorbeelden die je aanhaalt. Wat zijn dat voor mensen? Hebben die geen enkel familielid of kennis met een gewone baan dan? Als je leeft van een bijstandsuitkering is het inderdaad niet toegestaan dat er andere mensen bij je inwonen die bijdragen aan de huur (waarop je dan ook een toeslag ontvangt om de kosten te drukken) en aan de andere vaste lasten. Want de bijstand is bedoeld voor mensen die het echt nodig hebben, die anders het hoofd niet boven water kunnen houden. Zoals 1 van de wethouders in Rotterdam onlangs zei: "De bijstand is een vangnet, geen hangmat".

En om af te sluiten zou ik het oprecht zeer kwalijk vinden als Nederlandse consulaten mensen in moeilijkheden niet fatsoenlijk helpen. Ik was in een eerdere post wat direct in mijn uitingen, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat Nederlanders die in het buitenland in de problemen zitten hoe dan ook op een goede manier geholpen dienen te worden. Ook als dat betekent dat zij met de informatie die het consulaat verstrekt vervolgens zelf aan de bak moeten om zichzelf vooruit te helpen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door bedeve »

hemmie schreef:Ik ben ook al 8 jaar weg uit NL, maar kan me niet herinneren daarvoor ooit van een 'woonvergunning' gehoord te hebben.
Ja die was / is er toch echt.
Huurwaarde boven/onder
Vrije sector boven / onder

Inkomen bepaald

Beetje hetzelfde verhaal als hier gaat over " Emigratie"
Als je succesvol bent in NL.
Dan lukt het in de USA ook wel
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door USInsider »

Ik ben al meer dan 22 jaar weg - en ik zou inderdaad voorzichtiger moeten zijn, want klaarblijkelijk is er meer veranderd dan ik dacht.

Klaarblijkelijk is men opgehouden met woonvergunningen te vereisen ? Goed idee - want in 'mijn tijd' woonde een groot deel van de bevolking in bijna iedere grotere stad 'illegaal', dwz. niet in het huis/de verdieping waar hij of zij de vergunning voor had.
Dus nu mag iederg aan wonen in welk huis dan ook dat hij vind om te kopen of te huren ?
Er zijn ook geen beperkingen meer mbt. gezinsgrootte, leeftijd, enz. ?
Is er dan geen woningnood meer ?

Dat was voor mij het meest verbazende toen ik in de US kwam - we konden zomaar ergens gaan wonen - waar we maar wilden !
De enige eis was dat we het konden betalen. Vooral in het begin raakte ik er niet over uitgepraat.

Ik weet dat het off-topic is maar ik ben nu toch nieuwsgierig geworden.

RiverCola, al dat je noemt daar liepen wij ook tegenaan als kersverse immigranten. Maar met een beetje nadenken en een beetje creativiteit is dat allemaal te regelen: SSN, huis, auto, rijewijs, credit kaart, de hele rataplan. Gewoon je schouders eronder zetten.

En dat was het grote verschil met Ned.land waar ik zelfs weg moest uit de verdieping waar ik al enige tijd woonde met mijn Grote Liefde. (Dat 'flatje' hadden we samen helemaal opgeknapt, geschilderd, behangen, vloerbedekking, gordijnen, kachel, keukentje erin, enz. Er was alleen koud water in de keuken en er was geen douche.) Want ik had nog net niet recht op de urgentie-verklaring die ik nodig had voor de woonvergunning die ik nodig had om er te mogen blijven wonen.
Vervolgens kocht ik een klein appartement in een oud gebouw - en mocht daar officieeel niet zelf in wonen ! De regel was nl. dat als je kocht het eerste appartement door de gemeente uitgegeven mocht worden aan een huurder, en je pas het tweede appartement zelf mocht gaan bewonen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 mei 2015, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door FlipjeBTiel »

Huisvestingsvergunning, niet woonvergunning bij mijn weten. In de VS bestaat hetzelfde in de vorm van "affordable housing," maar je merkt daar minder van omdat het een veel kleiner deel van de markt is.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door bedeve »

USInsider schreef:Ik ben al meer dan 22 jaar weg - klaarblijkelijk is er meer veranderd dan ik dacht.
Je hoeft er niet voorzichtig om te worden.
Je kunt er misschien meer door naar binnen kijken.
Onder de voorwaarde dat je ziet dat het Nederland van 2015 niet meer het Nederland van 2010 is .
Voor de Belgen is dat nog veel erger.
Die zitten nu nog in een voor deze tijd onmogelijke Francofiele bestuursvorm en een interne taal/macht strijd.
Het frans van toen wordt door Google' s vertaalmachine omgezet in vlaams maar daardoor wordt de taalstrijd niet beslegt.
Juist daar is de samenleving over 5 jaar zo veel anders dan nu.
En jullie maken dat niet mee.

Ik sta met mijn zoon over de Central Coast Pacific uit te kijken en vraag aan hem hoe hij denkt aan Nederland.
Hij lacht wat en kijkt mij aan " Dat is wel erg ver weg " is zijn reactie.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door RiverCola »

USInsider schreef:
Klaarblijkelijk is men opgehouden met woonvergunningen te vereisen ? Goed idee - want in 'mijn tijd' woonde een groot deel van de bevolking in bijna iedere grotere stad 'illegaal', dwz. niet in het huis/de verdieping waar hij of zij de vergunning voor had.
Dus nu mag iederg aan wonen in welk huis dan ook dat hij vind om te kopen of te huren ?
Er zijn ook geen beperkingen meer mbt. gezinsgrootte, leeftijd, enz. ?
Is er dan geen woningnood meer ?
Je hebt in Nederland het recht om aanspraak te maken op een sociale huurwoning als je inkomen onder een bepaalde grens ligt. En die grens is niet extreem laag, dus redelijk veel mensen kwalificeren daarvoor; studenten, alleenstaande moeders, gezinnen waarvan 1 ouder werkt in een lager betaalde baan. Om toegang te krijgen tot die woonmarkt dien je ingeschreven te staan en te reageren op vrijgekomen woningen. In grote steden als Amsterdam en Rotterdam zijn daarom de wachtlijsten erg lang, maar in andere regio's helemaal niet. Als je in accuute problemen verkeert krijg je een urgentieverklaring en daarmee voorrang op alle andere mensen die reageren op een woning. Je wordt dan wel gedwongen binnen 3x dat je een woning aangeboden krijgt een woning te accepteren.

Alle huurwoningen met een huurprijs boven een bepaalde grens vallen in de categorie particuliere huurmarkt. Vooral hier zit een knelpunt. Mensen die net teveel verdienen voor een sociale huurwoning en geen hypotheek kunnen krijgen (bijvoorbeeld omdat ze geen vast dienstverband hebben - dit is een direct gevolg van de terugtrekkende beweging van banken door de crisis - die zij zelf veroorzaakt hebben) moeten in deze sector een woning zoeken. Maar door de crisis zijn momenteel teveel mensen opzoek naar zo'n huurwoning, als gevolg waarvan verhuurders de prijzen omhoog gooien, waardoor dezelfde mensen dit eigenlijk niet meer kunnen betalen.

Heb je een vast dienstverband, dan zit je eigenlijk gebakken. Of je een huis wilt kopen van €90K of van €350K, het aanbod is zeer ruim, verkopers zijn bereid te onderhandelen over de verkoopprijs en de hypotheekrente is momenteel laag.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Illegaal in de VS maar ik wil terug naar Nederland, hoe?

Bericht door USInsider »

Bedankt voor de uitleg ! Ik waardeer dit enorm.

Bedeve, Ned.land raakt als je hier woont en rustig je gang gaat - inderdaad steeds verder weg. In tijd, in plaats.
Ik wou alleen dat we inderdaad 1x per jaar naar Ned. konden zoals sommigen hier doen.
Dan heb je het beste van beide werelden. Ruimte hier - taartjes en kroketten daar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer