Facta voor greencard houder.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Facta voor greencard houder.

Bericht door Old Faithful »

Xcode schreef:Aaa sooo. I got git.
Je kan dus aanspraak maken eens op pensioenleeftijd.
Aow heeft toch ern stuk te maken met pensioen.
Strict genomen is AOW niet gekoppeld aan pensioen. Je kunt bij veel Nederlandse pensioenfondsen kiezen wanneer je je pensioen in laat gaan. Uiteraard wordt dat pensioen hoger als je het later in laat gaan. De leeftijd waarop je recht hebt op AOW wordt wettelijk bepaald.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Fredje
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 nov 2010, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Tampa Florida
Contacteer:

Re: Facta voor greencard houder.

Bericht door Fredje »

Bennogr schreef:In Nederland krijg je een staatspensioen (AOW) omdat je jaren in Nederland bent ingeschreven. Dat bedrag is een vast bedrag en wordt betaald uit de spaarpot opgebouwd door iedereen via heffingen op je inkomen (die heffingen zijn namelijk niet alleen belasting).
Hoi Benno,

Naar mijn weten wordt men gekort op de AOW zodra je in het buitenland gaat werken. ieder jaar dat je in het buitenland werkt moet je 2% inleveren.
Dat zou voor mij betekenen dat ik 20 jaar x 2% = 40% word gekort,op mijn reeds opgebouwde bedrag, op het moment dat ik mijn pensioenen gerechtigde leeftijd heb bereikt. Tenzij ik ieder jaar zo'n 4000 euro over maak.
http://noldenusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Facta voor greencard houder.

Bericht door Bennogr »

Er zijn een aantal verschillende pensioensregelingen voor Nederlanders.

AOW krijg je zodra je 65 bent en is vast bedrag dat naar mijn weten jaarlijks wordt vastgesteld. Als je een aantal jaren in Nederland ingeschreven bent geweest, krijg je voor elk van die jaren (na je 15e verjaardag) 2% van de geldende AOW. Als je de volle 50 jaar na je 15e in Nederland ingeschreven bent geweest, krijg je dus 100% van de AOW op je 65e.

Pensioensregelingen worden apart opgebouwd. Omdat ik vijf jaar ambtenaar ben geweest (studentassistent -- toen nog een ambtenarenbaan + 2 jaar voor de klas), krijg ik van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds een aparte betaling (meer een betalinkje). Ik heb daar indertijd apart voor betaald.

AOW zit bij je betaalde belasting in, pensioensregelingen staan daar los van en als je dus jaarlijks een betaling doet voor zo'n pensioensregeling, krijg je op basis daarvan te zijner tijd een aparte betaling, naast je AOW.

Je kunt buiten Nederland je AOW blijven opbouwen, maar voor zover ik weet/vermoed, kun je dat bedrag beter op een eigen pensioenspaarrekening (in de VS: 401k of SEPIra, of andere pensioensparing) storten, dat is goedkoper en kan mogelijk meer opleveren.

Dit alles onder voorbehoud, natuurlijk. vraag eventueel de Sociale verzekeringsbank (http://www.svb.nl) of het Algemeen Burgerlijk pensioenfonds (http://www.abp.nl) of de bank/instantie die een eventueel apart pensioen beheert, wat hun officiele regels zijn.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Facta voor greencard houder.

Bericht door Old Faithful »

Benno is goed op de hoogte, ook al woont hij al lang niet meer in ons kikkerlandje. :thumbup:
Alleen de leeftijd van 65 als moment waarop het recht op AOW ingaat, klopt niet langer. Die leeftijd is onlangs verhoogd en zal in de toekomst verder verhoogd worden. Op http://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de_ ... /index.jsp kun je na het invullen van je geboortedatum zien wanneer je recht op AOW ingaat.
Groet,

Old Faithful
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Facta voor greencard houder.

Bericht door Bennogr »

Het veranderen van de AOW leeftijd klopt uiteraard. Gelukkig ben ik vroeg oud geworden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer