Getrouwde naam, straks probleem?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Voynich
Amerikafan

Getrouwde naam, straks probleem?

Bericht door Voynich » 06 jun 2014, 20:50

Hoi iedereen

Ik zit nu sinds oktober in the VS, getrouwd in december and begin tegen wat probleempjes aan te lopen.

Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen (hypnenated kwamen we tot 23 letters en een onspelbare naam :lol: ) en ben langzaam aan bezig alles op die naam te krijgen.

tot zover ben ik

Getrouwde naam na huwelijk en op EAD (en straks greencard)
Meisjesnaam op SSN en paspoort

Dus bij de IRS ben ik meisjesnaam, USCIS getrouwde naam en bij andere instanties welke combi van IDs ze het beste past.

Paspoort moet deze zomer verlengd worden en ik heb ergens gelezen dat NL nog steeds alleen je getrouwde naam als 'echtgenote van' toevoegt. Gaat me dat problemen opleveren als mijn SSN omgezet wordt naar mijn getrouwde naam omdat ze dan 'officieel' niet meer matchen? Ik moet nu telkens terugvallen op mn meisjesnaam om alles te laten matchen (heeft nog niemand om mn EAD gevraagd) en ik mag onderhand die trouwakte wel laten plastificeren (mag niet, weet ik) zo vaak als dat ik hem moet meezeulen. Iemand dit eerder gedaan die mij advies kan geven over wat de beste oplossing is hier? Als mijn SSN mn paspoort moet matchen dan heeft het absoluut geen enkele zin gehad dat ik zijn naam heb aangenomen.

bazinga
Amerika-ontdekker

Re: Getrouwde naam, straks probleem?

Bericht door bazinga » 06 jun 2014, 21:34

Ik heb alles op mijn getrouwde naam staan: SSN, Greencard, driver's license, IRS etc. Het enige wat op mijn meisjesnaam staat is mijn paspoort met toevoegsel echtgenote van. Ik woon hier al 11 jaar en heb nog nooit problemen gehad.

Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich » 06 jun 2014, 22:06

Okay, dank je wel! Misschien zie ik weer teveel beren op de weg maar ik word zo gesjeesd van telkens alles wat maar mn identiteit kan aantonen meeslepen en dan hopen dat de magische combinatie er tussen zit. Wordt vast makkelijker wanneer ik mn greencard heb en die kan gebruiken voor de dagelijkse dingen ipv mn paspoort want de meeste Amerikanen kunnen echt niet overweg met buitenlandse paspoorten (of de statusloze situatie tussen K1 en greencard) lijkt het. (Nog anderen die telkens te horen krijgen 'Danish?' wanneer je ze een NL paspoort laat zien? :lol: )

bazinga
Amerika-ontdekker

Bericht door bazinga » 06 jun 2014, 22:17

Voor welke dagelijkse dingen wil jij je greencard gebruiken. De meeste Amerikanen weten nog niet eens hoe hij eruit ziet. Voor normale ID gebruik je het rijbewijs. Ik heb zelf mijn greencard nooit op zak.

Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich » 06 jun 2014, 22:29

Onze bank wil wel graag mn greencard zien. Ze hebben me nu nog op een rare constructie waarin ik technisch gezien nog in NL woon want ze konden me niet op de account zetten op ons eigen adres. Mn NL paspoort moest een matchend NL adres hebben en nu krijg ik elke maand een belletje of ik mn greencard al heb want hun systeem raakt een beetje in de war van die constructie. Mijn probleem is dat ik geen rijbewijs heb dus ik moet binnenkort toch maar een dagje in de rij gaan staan bij de DMV voor een state ID om de eerste maanden te overbruggen.

Vanka
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Vanka » 07 jun 2014, 00:43

Ik moet eerlijk zeggen dat, nu ik van Colorado naar Maryland ben verhuisd en mijn achternaam naar mijn man's naam heb veranderd (aangezien de SSA-office 10 min. rijden is i.p.v. de 2 uur in Colorado) alleen mijn Nederlandse paspoort nog op mijn meisjesnaam staat.

Ik heb mijn greencard, bankrekening (zowel U.S. als Nederlandse), EAD (al heb ik die nu niet meer nodig), telefoonabonnement, bibliotheekpassen en (hopelijk) binnenkort mijn U.S. driver's license op mijn 'nieuwe' naam staan. Om alles om te zetten naar mijn man's naam heb ik eerst mijn naam op m'n Social Security card veranderd (neem je huwelijkscertificaat mee en evt. je man). Daarna ging alles redelijk soepel als ik maar een I.D. met nieuwe naam/I.D. met oude naam en mijn huwelijkscertificaat liet zien.

Nederlands paspoort zie ik wel tegen de tijd dat ik die moet vernieuwen. =)

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer