Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Paspoort vernieuwen vanuit de VS (vereiste documenten)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
StefanP
Amerika-ontdekker

Paspoort vernieuwen vanuit de VS (vereiste documenten)

Bericht door StefanP »

Binnenkort verloopt mijn paspoort en helaas moet ik dus weer door de ellende om het te vernieuwen vanuit de VS. Het consulaat in Houston is blijkbaar verdwenen, dus moet ik of een paar uur vliegen naar Atlanta of Phoenix. Ik kan het blijkbaar ook in NL vernieuwen bij een paar gemeenten. Daar lees ik de volgende eisen:

[*]Gemeente Montferland:
Een bewijs van inschrijving van uw woongemeente in het buitenland met daarin uw vaste verblijfplaats, nationaliteit en burgerlijke staat. In Duitsland heet dit een Aufenthaltsbescheinigung (geen Meldebescheinigung of een unbefristete bescheinigung).
Indien nodig, een geldige, originele verblijfsvergunning (voor zover u die bezit) met daarop vermeld uw nationaliteit. Deze verblijfsvergunning moet zijn afgegeven door een bevoegde instantie.

[*]Gemeente Enschede:
Bewijs van inschrijving in uw woongemeente met vermelding nationaliteit en burgerlijke staat (ook van kinderen met vermelding van nationaliteit). In Duitsland heet dit een Aufenthaltsbescheinigung (geen Meldebescheinigung) (niet ouder dan 3 maanden);

[*]Gemeente Haarlemmermeer:
Eén van de volgende documenten (maximaal 6 maanden oud):
óf een geldige, originele verblijfsvergunning waarin uw nationaliteit is vermeld. Deze moet afgegeven zijn door een bevoegde instantie in het land waar u woont;
óf een recente verklaring afgegeven door de bevoegde autoriteit van uw woonplaats in het buitenland waarin vermeld wordt uw vaste verblijfplaats en nationaliteit.
[/i]
Ik herinner me bij mijn aanvraag 5 jaar geleden in Houston alleen mijn green card overlegd te hebben. Heeft iemand zijn paspoort in NL vernieuwd, en ervaring met wat voor "bewijs van inschrijving" ze verwachten? Hier in de VS is mijn rijbewijs of een utility bill het bewijs dat ik in de stad of county woon... maar dat zullen de ambtenaartjes in NL wel niet accepteren. En ik zie de gezichten hier al bij het "stadhuis" al als ik om een proof of residency kom vragen... die wijzen natuurlijk naar mijn rijbewijs.

Vragen:

1. Heeft iemand onlangs in NL een paspoort vernieuwd, en accepteerden ze je green card of andere verblijfsvergunning van de USCIS? Of had je echt een of ander document nodig van je stad of county?

2. Mocht ik in Atlanta of Phoenix willen vernieuwen, dan verwijst http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... buitenland naar de ambassades voor "informatie over de mogelijkheden en openingstijden." Maar daar kan ik nergens vinden wat je mee moet nemen, alleen wat adressen en een link naar een website om een afspraak te maken... Heeft iemand een link, of ervaringen met of het voldoende is om je green card, pasfoto's en oude paspoort mee te nemen?

BVD!
Dutchess
Amerika-expert

Re: Paspoort vernieuwen vanuit de VS (vereiste documenten)

Bericht door Dutchess »

Hier is de informatie te vinden over de benodigde documenten voor het paspoort vernieuwen vanuit de VS: http://www.rsonac.org/passports

Ik zag trouwens geen mogelijkheid in Phoenix, alleen in Washington, Chicago, Miami, New York, San Francisco, Atlanta, Boston, Los Angeles, en Orlando. Tenzij misschien de "vliegende brigade" naar Phoenix komt?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
StefanP
Amerika-ontdekker

Bericht door StefanP »

Dank je vriendelijk. Daar staat gelukkig niks vermeld over zo'n bewijs van inschrijving.

Wel een "burgerservicenummer" waar ik nog nooit van gehoord heb:

"BurgerServiceNumber (BSN)*. If your previous passport was issued in the Netherlands, your BSN will be automatically added to your new passport. If your previous passport was issued abroad and a personal number was added, you will be required to submit original proof (e.g. letter of tax service, or SVB) that the number added is a BSN and not your Dutch sofi number. Sofi numbers cannot be added to a passport anymore."

Met een link waar staat dat je dat BSN alleen in in persoon in 18 gemeenten in NL kan aanvragen. Hoe kan dat nou weer als je niet in NL woont? Zucht.

Is het voldoende om mijn oude sofi nummber ergens op te graven in een document en dat mee te nemen? Als ik die tekst hier boven snap, blijkbaar niet....

BVD!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Als je geen BSN hebt, hoef je je daar geen zorgen over te maken. Heb ik ook niet en er is bij het paspoort vernieuwen nooit over gevraagd. Gewoon "n.v.t." invullen op het paspoortaanvraagformulier.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
EstherAnna77
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door EstherAnna77 »

StefanP schreef:
"BurgerServiceNumber (BSN)*. If your previous passport was issued in the Netherlands, your BSN will be automatically added to your new passport. If your previous passport was issued abroad and a personal number was added, you will be required to submit original proof (e.g. letter of tax service, or SVB) that the number added is a BSN and not your Dutch sofi number. Sofi numbers cannot be added to a passport anymore."
Wat vreemd. Mijn oude sofi nummer is destijds overgegaan naar BSN, precies het zelfde nummer staat in m'n paspoort van 20 jaar geleden als wat er nu instaat
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor” – Mark Twain

DV2014 selected. Hopelijk in lente 2014 richting Santa Rosa, CA!!!!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Hangt er kennelijk vanaf wanneer je uit NL vertrokken bent:
If you were a resident in the Netherlands in November 2007 or later, your sofi-number became your BSN. If you left the Netherlands before 1997, your sofi number has not been transferred.

A sofi number cannot be added to a passport as if it is a BSN. Those who left the Netherlands before 1 July 1989 will not have a sofi number or a BSN. In that case no number will be added.
EstherAnna77
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door EstherAnna77 »

Aah, okay dan. Dat verklaart het dan weer :)
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor” – Mark Twain

DV2014 selected. Hopelijk in lente 2014 richting Santa Rosa, CA!!!!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik zou de gemeente waar je van plan bent heen te gaan even mailen, want het zal vast per gemeente kunnen verschillen, dus alleen dat heb je de juiste informatie (en kun je vooraf eventueel de discussie aangaan). Ik heb wel eens gelezen dat die grensgemeenten eigenlijk alleen gericht zijn op Nederlanders die in Duitsland/Belgie wonen, en eigenlijk niet goed om kunnen gaan met mensen die elders wonen.
Terug in Texas!
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

Ik val in het gat van 10 jaar tussen 1997 en 2007, want ik ben in 2001 vertrokken uit Nederland. Tot op heden (de laatste keer dat ik in Houston 'vernieuwd' heb, met tegelijkertijd een Statement of Confirmation aanvraag, was eind 2012) heb ik m'n Sofinummer in m'n Nederlandse paspoort staan als 'persoonsnummer'. Maar staat er nu bij nieuwe paspoorten in plaats van 'persoonsnummer' 'burger service nummer' ?
Dutchess schreef:Hangt er kennelijk vanaf wanneer je uit NL vertrokken bent:
If you were a resident in the Netherlands in November 2007 or later, your sofi-number became your BSN. If you left the Netherlands before 1997, your sofi number has not been transferred.

A sofi number cannot be added to a passport as if it is a BSN. Those who left the Netherlands before 1 July 1989 will not have a sofi number or a BSN. In that case no number will be added.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik snap sowieso niets van dat stukje, met 3 verschillende jaartallen. Ik ben ook voor nov 2007 vertrokken, en heb gewoon nog mijn bsn (wat oorspronkelijk het sofi-nummer was) er in staan.
Terug in Texas!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik heb het stukje nu 4 keer gelezen, en volgens mij staat er gewoon een fout in. Als je 2007 leest in plaats van 1997, dan is het enigszins begrijpelijk (al is het me dan nog steeds niet duidelijk wat er gebeurt als je nummer niet is omgezet) maar zoals het er nu staat heb ik echt geen flauw idee wat er tijdens die periode tussen 1997 en 2007 nu precies geldt.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ja, Dimona, ik denk ook dat 1 van de jaartallen fout is, maar welke? Ik denk ook dat het 1997 moet zijn, maar duidelijk is het niet!
We zullen maar niet weer gaan klagen over de informatie op de website van de ambassade :roll:
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik keek eigenlijk alleen naar de regel die op mij van toepassing was (voor 1989 verhuisd), maar jullie hebben helemaal gelijk, die andere zin met 2007 en 1997 is heel verwarrend!
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Mijn interpretatie: Sofi nummers werden in 1989 ingevoerd (Wet Persoons Registratie werd op 1 juli 1989 van kracht). Als je voor 1997 Nederland heb verlaten (uitgeschreven), werd je sofinummer ongeldig en uit het bestand genomen. Vanaf 1997 bleef het sofinummer wel geldig en bewaard bij je informatie in Den Haag, waar vertrokken nederlanders zijn ingeschreven. In 2007 werd het Burger Service Nummer ingevoerd en alle bestaande sofi nummers werden omgezet naar een BSN, ook degenen die in Den Haag werden bewaard voor de geëmigreerde nederlanders.

Maar nogmaals, dit is slechts mijn interpretatie van het hierboven geschrevenen. Volgens mij moet het jaar 1994 zijn, niet 1997. Ik baseer dat op deze infomatie.
Fair Arie
Amerikafan

Bericht door Fair Arie »

StefanP schreef: [*]Gemeente Haarlemmermeer:
Eén van de volgende documenten (maximaal 6 maanden oud):
óf een geldige, originele verblijfsvergunning waarin uw nationaliteit is vermeld. Deze moet afgegeven zijn door een bevoegde instantie in het land waar u woont;
óf een recente verklaring afgegeven door de bevoegde autoriteit van uw woonplaats in het buitenland waarin vermeld wordt uw vaste verblijfplaats en nationaliteit.
[/i]
Ik herinner me bij mijn aanvraag 5 jaar geleden in Houston alleen mijn green card overlegd te hebben.
Een green card is toch je verblijfsvergunning? Ik neem aan dat daar je nationaliteit op staat. Dan voldoe je toch aan de eerste voorwaarde?

Vwb het SOFI / BSN; wat staat er nu in je paspoort op die plaats? Ik heb hier mijn 2005 paspoort nog liggen en daar staat het nummer ook al in. Het is dus geen nieuw vereiste.
Noa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Noa »

Als je een geldige Green Card kan overleggen waar de nationaliteit op is vermeld kan je een nieuw paspoort aanvragen in Nederland. Het mag geen " oude" Alien Card zijn. Een geldig visum in het paspoort volstaat ook.
Zodra iemand naar het buitenland vertrekt en zijn of haar paspoort aanvraagt in Nederland wordt er nooit een BSN nummer op vermeld.
Mocht je twee nationaliteiten bezitten moet je alle documenten meenemen hoe je aan de tweede nationaliteit bent gekomen.
Kijk ook eens op de site http://www.denhaag.nl en dan bij paspoort aanvragen voor Nederlanders in het buitenland. Daar staat precies welke documenten je moet overleggen.
Fan of the U.S.A.
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

Accepteren ze in Den Haag ook de Verklaring omtrent Behoud van het Nederlanderschap, of moet je daar weer alle documenten laten zien, met stempels van minder dan 6 maanden oud (of een andere termijn)?
Noa schreef:Als je een geldige Green Card kan overleggen waar de nationaliteit op is vermeld kan je een nieuw paspoort aanvragen in Nederland. Het mag geen " oude" Alien Card zijn. Een geldig visum in het paspoort volstaat ook.
Zodra iemand naar het buitenland vertrekt en zijn of haar paspoort aanvraagt in Nederland wordt er nooit een BSN nummer op vermeld.
Mocht je twee nationaliteiten bezitten moet je alle documenten meenemen hoe je aan de tweede nationaliteit bent gekomen.
Kijk ook eens op de site http://www.denhaag.nl en dan bij paspoort aanvragen voor Nederlanders in het buitenland. Daar staat precies welke documenten je moet overleggen.
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

antwoord op m'n eigen vraag/vragen, voor wie 't interessant vindt:

Gesproken met een medewerkster van het Bureau Bijzondere Reisdocumenten, gemeente Den Haag, en ze accepteren niet de Verklaring omtrent Behoud van het Nederlanderschap. Je moet de documenten tonen die je gebruikt hebt om die Verklaring te krijgen, en die mogen dus ouder dan 6 maanden (of andere termijn) zijn.
Ze zei ook dat mijn sofinummer was omgezet naar een Burger Service Nummer (hetzelfde nummer gebleven), en ik kan me niet herinneren dat ik daar na mijn vertrek in 2001 zelf iets aan gedaan heb, behalve dat nummer steeds op m'n paspoort aanvragen in te vullen, als daar naar gevraagd werd, in 2003, 2008 en 2012.
Fleuro$ schreef:Accepteren ze in Den Haag ook de Verklaring omtrent Behoud van het Nederlanderschap, of moet je daar weer alle documenten laten zien, met stempels van minder dan 6 maanden oud (of een andere termijn)?
Noa schreef:Als je een geldige Green Card kan overleggen waar de nationaliteit op is vermeld kan je een nieuw paspoort aanvragen in Nederland. Het mag geen " oude" Alien Card zijn. Een geldig visum in het paspoort volstaat ook.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dus dat vodje papier dat verklaart dat je Nederlander bent gebleven na Amerikaan te zijn geworden, werkt dus alleen in de VS (of een ander land waar het afgegeven is).

We blijven voor Nederland dus 'landverraders', die maar steeds echt moeite moeten doen om een officieel paspoort te kunnen krijgen, dat de nationaliteit eigenlijk zou moeten bevestigen!

Je zou bijna 'Scheveningen' (of 'achtentachtig gaskacheltjes') gaan roepen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Fleuro$ schreef: ... Bureau Bijzondere Reisdocumenten, gemeente Den Haag, en ze accepteren niet de Verklaring omtrent Behoud van het Nederlanderschap.
Belachelijk! Document uitgegeven door een officiële Nederlandse instantie wordt niet geaccepteerd door een andere officiële Nederlandse instantie. :evil:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer