Should we stay or should we go??

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door sachasenne »

Een andere visie (mijn persoonlijke dan)

Zelf zou ik niet willen emigreren naar de vs omwillen van de onzekerheid mbt ziekte -vergoeding en- inkomen. Blijkbaar ben ik daar te eng minded voor maar ons sociale vangnet is toch te belangryk voor mij. Ook wat studies betreft. We gebben n goed en bijna gratis onderwijssysteem.

Nochtans zou een warm klimaat my over de streep trekken als de kinderen uit huis zyn. Maar dan zal het eerder spanje zyn.

Het kan goed zyn in de vs met een goeie job en ziekteverzekering. Maar het kan ook niet. En dat risico wil ik niet nemen. Nu trekt de vs my ook niet zo buiten als vakantieland. Ik ben ook ziek en dat zal wel heel erg meespelen. Als je dat niet bent is het toch eerder de ver van mn bed show.
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Dbacks2 »

Sachasenne,

Ik denk dat als je al ziek bent het heel begrijpelijk is dat je daar (nog) meer over nadenkt. Maar ik denk dat je die grootste bewaren al wel overweegt voor je ooit inschrijft voor de Lottery. In ons geval zijn we ongeveer hetzelfde kwijt als in NL aan maandelijkse premie, wel met een wat hoger eigen risico dat dus gaat lopen bij de eerste kosten. Maar daar kun je weer belastingvrij voor sparen bij de werkgever.

En dat hogere eigen risico?? tja.. als je ziet wat je per maand meer mag ontvangen door de lagere belastingen, dan hoef je daar niet over te piepen. Het zijn natuurlijk ook veel onverzekerde gevallen die ons hier bereiken... vaak mensen die andere dingen met dat geld gedaan hebben (iets dat je dus in NL door de overheid onmogelijk wordt gemaakt).
En laten we in dit verhaal vooral niet vergeten (niet zozeer voor jou, maar wel voor degenen die twijfelen om wel of niet de stap te wagen) dat het zorgsysteem in NL niet kan blijven zoals het is. Bejaarden worden nu al gedwongen om te verhuizen buiten hun woonplaats omdat verzorgingstehuizen sluiten en samengaan.

Partners mogen op eigen kosten huren in een tehuis totdat ze zelf op het punt van instorten staan en een indicatie krijgen. Er wordt minder en minder vergoed en er wachten ongetwijfeld nog een berg andere maatregelen.

Mijn gok is dat over een aantal jaren die 2 systemen niet zover van elkaar vandaan zullen liggen... in de VS iedereen een basis en hier iedereen een fikse eigen bijdrage.


Phoenix,

Ik denk dat je een wijs besluit neemt. Niet gaan roepen 'WE GAAN' maar ook niet de bups in de papierbak storten en niks meer doen. Er zijn haltes zat met deze trein, waar je tijdelijk of definitief kunt uitstappen.

Weet je... de eerste weken was ik zo'n emotioneel wrak. Ik ging van helemaal geweldig (om te gaan) naar dikke tranen (omdat ik niet wist hoe het allemaal zou moeten). En langzaam, heel langzaam kwam er een rust over ons. Een gevoel van... als het lukt dan doen we het. Met als uiteindelijk resultaat dat iedereen heeft kunnen plussen en minnen en nu alle neuzen dezelfde kant op staan in dit avontuur.
Tuurlijk zijn we af en toe uitgelaten en soms kan het niet snel genoeg gaan... maar we leven nu nog fijn hier en we sluiten af en nemen afscheid en er is volledige rust dat deze beslissing goed genomen is.
En als we waren uitgestapt, of er was geen baan gevonden of of of... dan hadden we anders besloten, maar wel met een soortgelijke rust.

USinsider,

... dat Lottery winners bevestigd willen worden in hun keuze... als je dooddoeners weghaalt zou ik die zeker niet laten staan. Je hebt zoveel kennis en je bent (behalve als je zo supernegatief doet) zo hulpvaardig (en dat meen ik heel serieus!!) dat je iedereen, maar vooral jezelf tekort doet. Want mensen gaan om je reacties heen lezen... en dat is echt zonde!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Martin & Marianne »

Ik lees hier niet zo vaak mee, en schrijven doe ik al helemaal niet, maar gisteren heb ik overwogen om een reactie te schrijven naar aanleiding van de opmerkingen van Dback2 en Color01 over de post van USinsider. Ik vind het nu jammer dat ik het niet gedaan heb. Het is nu jammer genoeg niet meer na te gaan, maar als ik het me goed herinner waren haar opmerkingen in dit topic absoluut niet negatief, maar juist zeer realistisch en zinvol. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die deze al veel posts van USinsider hebben gelezen en het allemaal al eens gehoord hebben, maar dat geldt niet voor nieuwkomers op het forum.
Dus ja, gewoon door blijven gaan met het belichten van de andere kant! We zien hier immers erg veel positieve geluiden, maar mensen met wie het niet goed gaat laten dat over het algemeen niet horen, dus ik vermoed dat het beeld hier toch iets eenzijdig is.

Een paar berichten van/over mensen bij wie het niet volgens plan verliep:
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 81&start=0
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=36107
http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?t=50870

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door hemmie »

De mensen in de eerste link zijn inmiddels weer teruggekeerd naar TX ;-)
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Loek »

Ik schreef niet zo lang geleden op mijn blog een stukje over emigratie motieven en de risicos die je loopt. Zoals USInsider al schreef, het is niet beter of slechter, het is anders en alleen jij kunt beslissen of het jou past.
Gebruikersavatar
inge67
Amerikakenner
Berichten: 677
Lid geworden op: 06 mei 2009, 14:22
Locatie: Santa Barbara, California
Contacteer:

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door inge67 »

Hoi Phoenix...wij hebben de DV2012 en wonen hier sinds Juli 2013. We waren helemaal gesettled, maar ze zijn toch gegaan. Zet het proces voort (je kan inderdaad altijd nog afhaken), denk goed na en zorg dat je een spaarpotje hebt zodat je je geen zorgen moet maken indien je niet vanaf dag 1 een job hebt

Succes!
HoNo
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 mar 2014, 16:07
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door HoNo »

Martin & Marianne schreef:Ik lees hier niet zo vaak mee, en schrijven doe ik al helemaal niet, maar gisteren heb ik overwogen om een reactie te schrijven naar aanleiding van de opmerkingen van Dback2 en Color01 over de post van USinsider. Ik vind het nu jammer dat ik het niet gedaan heb.
Voor mij geldt hetzelfde, en mede daarom kom ik er, met dank aan Marianne als aangever, nu toch eventjes op terug.

Persoonlijk vond ik het allemaal wel meevallen, met de veronderstelde negativiteit.
Wat de een (1) negatief noemt, noemt een ander juist weer realistisch. Ik behoor tot die laatste categorie.
Marianne zegt niet zo vaak te schrijven, waar ik dan weer niet om een woordje verlegen zit, niet aarzel, en derhalve veel en gretig schrijf (dat komt hier op het forum ook nog wel een keer). Maar jezelf in een negatief verhaal begeven (of partij kiezen) is geen aantrekkelijke optie -noch een dankbare.

We mogen er ook wel een beetje rekening mee houden dat het niet iedereen gegeven is om kernachtig, kort en duidelijk, een verhaal neer te zetten, of een gerichte vraag te formuleren. Hetzelfde geldt voor het reageren op een verhaal of vraag.
Van sommige reacties spat de hyperigheid je tegemoet, bij weer een ander de emotie. Dat zij dan maar zo. Toch?

De wijze waarop USInsider (en met hem vele anderen) hier inhoudelijk op specifieke vragen reageert vergt inzicht, tijd en energie.
En dat bovendien vrijwillig en zonder enig winstbejag. Ik waardeer dat. Het is een mooi ding, om elkaar (op weg) te helpen!
Laten we vooral uitgaan van de goede bedoelingen en elkaar hier niet gaan affakkelen, daar bereikt niemand iets mee.

JMHO :wink:
Gebruikersavatar
Phoenix
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2011, 13:05

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Phoenix »

Hai ben ik weer! Superbedankt weer voor alle reacties!

@USInsider, ook ik wil even zeggen dat ik het jammer vind dat je je posts hebt verwijderd. Ik vroeg om verschillende meningen en inzichten en zeker niet om alleen de “gewoon gaan” verhalen. Je had een heleboel zeker niet negatieve maar nuttige punten gegeven om rekening mee te houden en die neem ik natuurlijk mee als ik de balans ga opmaken. Ik wil het emigreren niet door een roze bril bekijken maar het door een kraakheldere.

@Marion K, Dank voor je tip wat betreft studeren, ik hoop echter dat ik niet weer in de boeken hoef te duiken. Ik ben meer van het praktische en hoop met mijn werkervaring een vergelijkbare functie als in Nederland te kunnen vinden. Daarnaast zou ik niet weten te tijd vandaan te halen met 2 kleintjes, maar je weet inderdaad nooit hoe het loopt.

@sachasenne, dat zijn inderdaad wel 2 punten die je aanhaalt, die zaken zijn in Nederland zo vanzelfsprekend maar in de US absoluut niet. Studeren voor kinderen is superduur en medische kosten ook, dat hebben we al een keer ondervonden toen we op vakantie waren.…

@Dbacks2, ik begreep inderdaad dat er zaken aan het veranderen zijn onder Obama, maar in Nederland zeker ook. We kunnen niet in de toekomst kijken en het is nooit te hopen dat je ernstig ziek wordt. Niet alleen voor de kosten uiteraard. Ik begreep dat er ook nog wel wat foefjes waren om de eerste jaren van een Nederlandse zorgverzekering gebruik te blijven maken. Maar daar moet ik nog induiken.

@Martin & Marianne & @Loek, thx voor je linkjes, fijn leesvoer voor vanavond, ik zag dat ze de nodige pagina’s bevatten om er even zoet mee te zijn :-)

@inge67, Ben je ook met kinderen vertrokken? Daar denk ik vooral aan bij mijn twijfels. Ze zijn klein, maar je haalt ze wel even weg bij alles wat vertrouwd is... opa's oma's vriendjes, school.... Dat spaarpotje is helaas ook niet zo gevuld met de recessie hier en nog een hypotheek uit de tijd dat je alles kon lenen wat je wilde. Maar we hebben hopelijk daar nog wat tijd voor. Weet jij misschien in wat voor tijdsbestek je je moet settelen daar? Ik zag dat je de DV2012 had gewonnen maar pas in juli 2013 bent gegaan, was dat de uiterste datum?

@HoNo, Eens… Ik ben zelf meer een lezer en een vraag steller dan een antwoorder…. en vind het echt super dat er mensen zijn hier die je zo mee op weg helpen !

Heeft iemand nog antwoord op mijn vraag over het trouwen:
Moet je perse trouwen voordat de procedure verder wordt ingezet of kan dat zeg maar over een half jaar alsnog?
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Dbacks2 »

Loek, mooie blog ... en zo herkenbaar!

Phoenix...over het tijdbestek:

Er is terug te vinden welke nrs er in voorgaande jaren aan de beurt waren voor het interview. Dit kan je helpen besluiten of je zo snel mogelijk de papieren terugstuurt of liever iets later.
Als de papieren verwerkt zijn krijg je de medisch keurig en het interview. Daarbij zijn 2 scenario's. Je krijgt een visum dat een half jaar geldig is vanaf....de medical OF het interview (hierin heb je niets te kiezen, lijkt willekeur). Binnen dat half jaar moet je naar de VS om je greencard te activeren.
Zodra je daar aankomt krijg je een stempel voor EEN jaar op je visum (daarmee vervalt dus dat half jaar...).

Dat maakt dus dat de kortste route is: Papieren retour voor augustus of zo (voor de nrs die in sept aan de beurt zijn), interview, paar dagen wachten op visum en vliegen maar...

en de langste route: papieren zo laat insturen als je durft (of een heel hoog nr hebben), interview... in de laatste weken van je geldige visum naar de VS (zeg even 5 maanden na verkrijgen), weer naar huis en dan binnen een jaar na binnenkomst VS moet je je vestigen.

Het kan veel verschil maken; wij zijn straks over terwijl er mensen nog op het interview wachten... die kunnen dus tot anderhalf jaar na ons komen! (ons interview was in januari)
Jrabakker
Amerikakenner
Berichten: 804
Lid geworden op: 03 feb 2013, 14:18
Locatie: Seattle

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Jrabakker »

Even een snelle tip: neem alvast een American Express credit card! De historie die je hier opbouwt, kun je in amerika gebruiken om daar een American express te openen, en dan heb je gelijk een line of credit op je credit report staan met een startdatum van je nederlandse kaart.

Voor meer info, zie hier: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 60#p855158

(nee, ik werk niet voor Amex, heb er geen aandelen in of haal hier enig voordeel uit :-) )
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Dbacks2 »

Jaaaa da's een hele goeie! Hebben wij ook gedaan. Creditscore is echt een magisch woord daar :-)

Ook leuk in die richting... wat is er nu in NL normaler dan je salaris op je bank- of girorekening te laten storten... ik ken niemand die het anders doet?? Wij kregen een 100USD giftcertificat omdat we het salaris laten storten :mrgreen: (rara jongens...!!)
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Dude »

Phoenix,

Ook wij zijn DV winnaars van 2014
Wij hebben het ook een beetje gerokken. Eerst getrouwd (op 4 juli trouwens) nadat we gewonnen hadden
Papieren pas half oktober terug gestuurd, op interview in februari, zondag vliegen we naar Las Vegas via Philadelphia waar we onze greencards (hopelijk) gaan activeren en nadien nog even onze regio waar we ons willen vestigen bekijken.
In oktober volgt dan de definitieve oversteek, al hebben we tijd tot volgend jaar mei. In principe kan je het wel langer dan twee jaar rekken.

Neem de tip van Jrabakker ter harte, dat hebben wij ook gedaan, zo'n AmEx aangeschaft :wink:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door LittlePhoenix »

hemmie schreef:De mensen in de eerste link zijn inmiddels weer teruggekeerd naar TX ;-)
Joh? Dat heb ik gemist. Enig idee hoe het nu met ze gaat?
Gebruikersavatar
Hille
Amerika-ontdekker
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mar 2008, 14:18

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Hille »

Jrabakker schreef:Even een snelle tip: neem alvast een American Express credit card! De historie die je hier opbouwt, kun je in amerika gebruiken om daar een American express te openen, en dan heb je gelijk een line of credit op je credit report staan met een startdatum van je nederlandse kaart.

Voor meer info, zie hier: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 60#p855158

(nee, ik werk niet voor Amex, heb er geen aandelen in of haal hier enig voordeel uit :-) )
Kun je, eens in Amerika, gewoon gemakkelijk van type kaart veranderen? Stel dat ik nu de goedkope AmEx blue kaart neem (35 euro kosten), kan ik dan achteraf gewoon switchen naar bv. een green of gold kaart, mocht ik dat nodig vinden?

Ik vind heel dat credit score opbouwen trouwens best ingewikkeld, als ik het hier zo lees op het forum. Ik ben nog nooit zo bewust met betaalkaarten omgegaan. Ik gebruik in België gewoon mijn debetkaart voor alles en gebruik mijn kredietkaart voor online aankopen, that's pretty much it.
Ach, hopelijk is het een van die dingen die in werkelijkheid makkelijker zijn dan ze klinken :lol:
Jrabakker
Amerikakenner
Berichten: 804
Lid geworden op: 03 feb 2013, 14:18
Locatie: Seattle

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Jrabakker »

Ja hoor, dat is geen problem.

Het belangrijkste is dat je de kaart wel af en toe gebruikt, dus je kunt em niet in je sokkenla leggen. Als je er bijvoorbeeld 1x per maand mee tankt is het in principe al goed.

Houdt de kaart in Nederland wel aan totdat je in amerika de nieuwe kaart hebt aangevraagd (en gekregen), want als er meer dan 3 maanden zit tussen de opzegging en de opening dan gaat het feest niet door.

Het is inderdaad een redelijk gecompliceerd verhaal, maar wel heel belangrijk. Een paar verkeerde acties kunnen je al heel veel punten op je score kosten, en het is simple: hoe lager je score, hoe moeilijker het is om financiering te krijgen. En als je het krijgt, betaal je hogere rentes.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Jrabakker
Amerikakenner
Berichten: 804
Lid geworden op: 03 feb 2013, 14:18
Locatie: Seattle

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Jrabakker »

Er zijn gelukkig wel een paar makkelijke regels om je score goed te krijgen en houden:

- betaal AL je rekeningen OP TIJD/TE VROEG
- gebruik nooit meer dan 30% van je credietlimiet
- betaal het hele uitstaande bedrag van je maandafrekening, zo betaal je geen rente
- kom niet in aanraking met justitie

En denk niet dat je alles wel met cash/debit cards kunt afhandelen. Het kan wel, maar met die middelen bouw je geen credit historie op. De banken willen zien dat je kunt omgaan met crediet.

Zonder creditscore is het bijna onmogelijk om een hypotheek of andere grote lening te krijgen.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Gebruikersavatar
Color01
Amerika-expert
Berichten: 2109
Lid geworden op: 23 sep 2006, 03:05
Locatie: Beautifull Virginia

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Color01 »

Jrabakker schreef:Even een snelle tip: neem alvast een American Express credit card
bedenk wel, er zijn veel ondernemingen die geen American Express aannemen, om dat de kosten te hoog zijn voor hun.
Gebruikersavatar
Hille
Amerika-ontdekker
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mar 2008, 14:18

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Hille »

Jrabakker schreef:Er zijn gelukkig wel een paar makkelijke regels om je score goed te krijgen en houden:

- betaal AL je rekeningen OP TIJD/TE VROEG
- gebruik nooit meer dan 30% van je credietlimiet
- betaal het hele uitstaande bedrag van je maandafrekening, zo betaal je geen rente
- kom niet in aanraking met justitie

En denk niet dat je alles wel met cash/debit cards kunt afhandelen. Het kan wel, maar met die middelen bouw je geen credit historie op. De banken willen zien dat je kunt omgaan met crediet.

Zonder creditscore is het bijna onmogelijk om een hypotheek of andere grote lening te krijgen.
Bedankt voor de toelichting! Ik spring nogal voorzichtig om met mijn geld en heb nog nooit van mijn leven een rekening te laat betaald, dus dat komt waarschijnlijk wel goed. Het zal gewoon even puzzelwerk zijn in het begin :)
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Petra/VS »

LittlePhoenix schreef:
hemmie schreef:De mensen in de eerste link zijn inmiddels weer teruggekeerd naar TX ;-)
Joh? Dat heb ik gemist. Enig idee hoe het nu met ze gaat?
:offtopic: Het gaat een stuk beter met ze. De FB posts zijn althans over het algemeen enthousiast.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Jrabakker
Amerikakenner
Berichten: 804
Lid geworden op: 03 feb 2013, 14:18
Locatie: Seattle

Re: Should we stay or should we go??

Bericht door Jrabakker »

@color01: dat is waar, al komt dat niet zo vaak voor als in Nederland.

Maar dat weegt niet op tegen het heel makkelijk verkrijgen van een amerikaanse AMEX, en de daarbij horende crediethistorie. En AMEX wordt door veel banken gezien als een zeer goede referentie: als je een kaart van AMEX hebt, is de kans veel groter dat je ook crediet krijgt van die banken.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer