De forummers die me nog kennen weten misschien dat wij sinds 2005 op een E2 visa (employment) in Amerika wonen en in 2007 begonnen zijn aan een aanvraag voor een green card. Uiteindelijk werd juni 2008 onze priority date nadat alle stappen er voor gedaan waren. Helaas was er toen ook ineens een retrogressie gaande in de EB3 categorie waar wij in vielen. Wat inhield heel erg lang, ik herhaal.... heeeeeel erg lang wachten. Zes jaar lang keek ik elke maand naar de visa bulletins om te kijken of we al iets opschoten met onze priority date. Het ging allemaal tergend langzaam helaas. 2009 en 2010 waren ook nog eens behoorlijk spannend met een griezelige economy om ons heen, maar we hebben ook die jaren overleefd. En zowaar eind juni 2013 was het dan zover onze priority date werd current. We konden de papieren invullen voor het laatste stapje. De adjustment of status!
In Augustus konden we de vingerafdrukken afgeven en daarna werd het weer stil....... heel stil.... we hoorden steeds maar niks. Na zes maanden mocht je bellen/emailen en werd bevestigd dat onze case inderdaad buiten de normale behandel tijd viel. Maar ze konden ook niet zeggen hoe lang we nog moesten wachten. In maart 2014 dan weer aan de bel. Het was inmiddels 8 maanden later.... ja nog steeds te laat, maar nog steeds geen schatting hoe lang het nog ging duren. Inmiddels vreesden we alweer een retrogressie omdat er in ene zoveel data current waren geworden.... Maar afgelopen zaterdagavond tijdens een etentje met vrienden in een restaurant kreeg ik op mijn mobieltje het sms berichtje dat onze status aangepast zou zijn. Ik had me daar toen voor aangemeld en zowaar dit werkt gewoon! Zelfs op zaterdag avond! Snel inloggen en lezen wat er stond. De greencard was goedgekeurd!!! Ik kon het gewoon niet geloven. Was het echt waar? Na ruim 6 jaar wachten.... Zou het echt zo zijn? Wat een ontlading in ene.....
Er volgden in de week er na nog heel wat soort gelijke smsjes. En ook degene dat UPS de greencards had afgeleverd bij onze advocaat, afgelopen vrijdag avond. Arghhh, nog een heel weekend wachten.
Maar maandag ochtend dus gelijk aan de bel en afgesproken dat ik ze om 11:00 kon komen oppikken. Wat een heerlijkheid.
Toen de paralegal me de enveloppen gaf, ging ik natuurlijk gelijk kijken hoe ze er uit zien. En ik schoot prompt vol van emoties. Wat hadden we hier lang op gewacht en wat was ik blij!
Ik heb al die jaren contact met deze vrouw gehad en ze was vaak de berichtgever van niet al te leuk nieuws. Maar nu stonden we daar op kantoor allebei te snotteren dat we onze kaarten in handen hadden. Wat een mooi moment!
Ik kon het bijna niet geloven dat ze voor ons waren. Eindelijk! We hebben ze twee vers geprinte green cards!
Heb trouwens voor het eerst in jaren dit afgelopen jaar niet mee gedaan aan de greencard loterij omdat ik gezien onze laatste stap geen kans voor een ander weg zou willen nemen. Was best een vreemd gevoel, want jaar na jaar hadden we er aan mee gedaan. Zonder resultaat overigens

Succes gewenst aan degene die nog wachtende zijn. Ik weet dat er nog andere forummers waren die priority dates na ons hadden en hoop dat hun lange wachten ook beloond zal worden. Verder ook de andere forummers bedankt voor alle info die ik hier heb kunnen vinden. Het maakte een best moeilijke tijd iets beter door te weten waarom het allemaal vertraagd werd.