Studeren in de VS

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Ni3l55
Amerika-newbie

Studeren in de VS

Bericht door Ni3l55 » 29 mar 2014, 09:49

Hallo,

Ik wil na mijn school naar de VS verhuizen.
Ik zit nu in 3 VWO en ga voor volgend jaar het profiel E&M (Economie, M&O, Geschiedenis, Aardrijkskunde en de verplichte vakken Engels, Nederlands en Wiskunde (a).) kiezen.

Ik wil dus na dat ik klaar ben met school, eventueel pas iets later zoals op mijn 19e of 20e, gaan studeren in de VS.
Het lijkt mij heel leuk om Informatica te gaan studeren. Ik ben al bekend met oa HTML en CSS, maar ik ben nu Objective-C aan het leren.

Het leukste lijkt mij om in of buiten San Fransisco te gaan studeren.

Bij welke Universiteiten kan ik Informatica gaan studeren?
2jaar college of 4 jaar university?
Als ik kan studeren in de VS krijg ik een visum(?) maar als ik klaar ben of ik nog bezig ben kan ik aan een Green card komen om daar definief wonen + US burger?

Alvast bedankt!!

Hockey
Amerika-expert

Re: Studeren in de VS

Bericht door Hockey » 29 mar 2014, 11:15

Hallo Ni3l55, wees welkom hier. Als jij informatica wil gaan studeren kan je beter het profiel Natuur en Techniek kiezen, aangezien dat Wiskunde B en Natuurkunde bevat, vakken die je in je vervolgstudie nodig zal hebben.

Informatica wordt in de VS Computer Science genoemd. Dat kan je aan zeer veel universiteiten studeren, dus ik ga je geen lijst geven, hier zal je zelf echt wat moeite moeten doen.

Volgende punt. Twee jaar is een community college, vier jaar is college dan wel university. De benaming hangt ervan of een universiteit ook masteropleidingen aanbiedt. Om in de VS te gaan studeren moet je een visum bemachtigen, J1 of M1 geloof ik. Maar let wel, een studie in de VS geeft je geen recht daarna in de VS te mogen blijven. Daarna moet je nog steeds een baan vinden op niveau waarmee je een H1-B visum kan bemachtigen. Of je zal moeten trouwen met een Amerikaan (m/v) en die zal jou dan moeten sponsoren, waar nogal wat financiële eisen aan verbonden zijn.

Wat echter nog niet genoemd is zijn de kosten van een studie in de VS. Als buitenlander betaal je de hoofdprijs en moet je rekenen op tienduizenden euro's per jaar aan kosten.

Aanvulling: Informatica is meer dan alleen wat programmeertalen beheersen. Tijdens de studie zelf zal je behoorlijk wat wiskunde krijgen, en ook nog flink wat natuurkunde. En eigenlijk zijn zowel die natuurkunde als een deel van de informatica gewoon wiskunde op een andere manier ingestoken. De bron van deze "wijsheid" ben ik zelf, en al mijn vrienden die hetzij een ingenieursstudie hebben gevolgd, dan wel die informatica hebben gestudeerd. Als jij een E&M richting kiest dan zal je behoorlijk wat basiskennis missen, wat de studie moeilijker maakt.

Ik heb van California State University Northridge (CSUN) het curriculum eens opgediept. Let wel, dit betreft het curriculum voor informatica, zie dit schema. CSUN ligt in LA en is nog niet eens een topuniversiteit. Ze liggen op een lager niveau dan UCLA of USC. En al helemaal op en lager niveau dan Berkeley, Cal Tech en Stanford.

Ni3l55
Amerika-newbie

Bericht door Ni3l55 » 29 mar 2014, 14:08

Dank je wel voor je antwoord!

Ik heb een beetje research gedaan, en vond dat je vooral wiskunde B nodig hebt, natuurkunde is niet verplicht.
Maar hoe zit dat precies in de VS? zij hebben daar toch geen profielen zoals hier? en is wiskunde dus echt verplicht voor computer science?

Ik heb ook een universiteit gevonden, The University of San Francisco.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 29 mar 2014, 16:47

Ik weet te weinig van de high schools in de VS af om te weten of ze daar ook profielen hebben. Doch als jij nu in Nederland de kans krijgt om wiskunde B te doen, doe dit dan. Want straks, als je in de VS zou kunnen studeren, moet je het in het Engels doen. En zonder wiskunde B heb je een achterstand.

Heb je trouwens al eens gekeken naar het studieprogramma van Computer Science aan die universiteit? En hun eisen voor buitenlandse studenten?

Jij hebt momenteel één gigantisch voordeel, namelijk dat je er vroeg genoeg mee bezig bent. Dus je kan je optimaal voorbereiden.
Het nadeel wat je hebt is dat mijn boodschap over de juiste vakken op het vwo doen nog niet echt schijnt door te dringen tot je.

Heb je de tuition fees al gezien? Die zijn
Undergraduate tuition at USF is $39,840 for the 2013-2014 school year.

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 29 mar 2014, 17:24

Computer Science zonder een zwaar(der) profiel wiskunde is je vooropleiding zal een uitdaging zijn. Dus als dat je droom is, dan zou ik voor een ander profiel kiezen. Eentje met ook veel fysica er in, want dat zit ook in je pakket. En allerlei dingen die fysica met wiskunde omvatten (ik vergeet die namen van die vakken omdat ik ze zelf niet gehad heb, maar heb het dus van mijn zoon die de afgelopen twee jaar die vakken had). En programmeren waar je dus ook je analytische denken voor nodig hebt.
Maar op College niveau zou je ook voor andere informatica-georienteerde richtingen kunnen kiezen die wat minder zwaar zijn in de wiskunde. Je gaat dan voor een zogenaamde hogeschool opleiding (professionele bachelor).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills » 29 mar 2014, 17:40

Ni3l55 schreef:Ik heb een beetje research gedaan, en vond dat je vooral wiskunde B nodig hebt, natuurkunde is niet verplicht.
De exacte vakken, inclusief natuurkunde, vormen een hele goede basis voor informatica, niet alleen formeel gezien, maak ook praktisch. Dus ook als het niet verplicht is zou ik mij tegoed doen aan beta-vakken, met hier en daar een alfa-vak voor je verbreding.

En het is inderdaad mogelijk om van een studentenvisum richting een greencard te gaan, maar er zijn geen garanties. Je kunt na je (voltijds-)studie op een F-1 een soort van stagevisum aanvragen (F1-OPT), en als je in een Science, Technology, Engineering, or Mathematics (STEM) richting bent afgestudeerd kun je die nog een keer verlengen. Je moet wel een baan of stagebezigheden hebben, anders vervalt het visum. Dat geeft je 2x de mogelijkheid om een H-1B visum aan te vragen, als je een werkgever kunt vinden. H-1B visas hebben een quotum, en zijn ieder jaar wel snel op. Met een H1-B kun je een greencard aanvragen, maar hoe minder je kwalificaties, hoe langer het proces. Promoveren en/of exceleren maakt de kans een stuk hoger en het proces korter.

Zoals Hockey al aangeeft is studeren in de VS duur. Je moet van tevoren het gehele bedrag kunnen aantonen, bijv $40,000 tuition, $20,000 living expenses, 2-year program: $120,000 (!) op bank hebben staan en/of aan gegarandeerde leningen hebben. De universiteit bepaalt de bedragen (dat komt op je visumpapieren te staan). En daarbij komt wel: hoe hoger het nivo, hoe meer kans op financiele ondersteuning van de universiteit. Een bijbaantje mag alleen met toestemming van de universiteit, en mag vaak niet als je je bachelor doet, en pas in het tweede jaar van je master. In NL je master halen en dan naar de VS voor een PostDoc op een grant zou financieel ideaal zijn.

Ik vraag me trouwens af of je met een Bachelor wel makkelijk een baan kan vinden in de IT in de VS. Veel mensen hier hebben tenminste een Master, maar ik zit wel erg in de R&D, en daar zullen de eisen hoger liggen. Je kans op een baan hangt ook af van de al dan niet goede naam van de universiteit.

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 29 mar 2014, 18:34

Het kan zijn dat het niet verplicht is, maar je ziet diegene die uit zwakkere wiskunde richtingen komen wel falen of erg worstelen met de materie. Een vak falen in de US kost veel geld. ;-) Dus kan je je maar beter nu voorbereiden.

Als je een Masters degree behaalde in de US, dan is er geen cap op de H1b, dus moet je gewoon een job aangeboden krijgen die kwalificeert voor het visum, ongeacht hoeveel H1b visa ze al uitgegeven hebben dat jaar.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills » 29 mar 2014, 19:02

Voor masters van een US universiteit is toch ook een cap, namelijk 20.000? Ik weet alleen niet of die gehaald wordt.

LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix » 30 mar 2014, 13:49

Wat is een profiel? Hier kies je voor je High School je verplichte vakken (je kan kiezen op welk niveau, maar dat is wel gebaseerd op je test scores.) en daarnaast kies je een paar vrijwillige vakken. Dat zijn meestal vakken zoals art, music, ASL, enz.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 30 mar 2014, 21:02

@LittlePhoenix, in mijn tijd (jaren '80) moest je nog gewoon een aantal vakken kiezen. Nu echter kies je voor een bepaalde interesse, deze interesse wordt een profiel genoemd, waarbij de vakken die je moet doen al grotendeels vastliggen. Zie hier voor meer informatie.

LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix » 31 mar 2014, 00:20

Bedankt voor de link. Wat is het voordeel van profiel vergeleken met zelf je pakket samenstellen? Doen alle scholen dat tegenwoordig?

ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY » 31 mar 2014, 00:23

Het kan zijn dat het niet verplicht is, maar je ziet diegene die uit zwakkere wiskunde richtingen komen wel falen of erg worstelen met de materie. Een vak falen in de US kost veel geld. ;-) Dus kan je je maar beter nu voorbereiden.
Ja, daar kunnen we over meepraten, onze computer science zoon die calculus 3 drie keer heeft moeten doen (de eerste keer wel gehaald, maar te laag cijfer om mee te tellen voor een vervolgschool). Je hebt zeker een hele goede basis in wiskunde nodig.
Hij heeft trouwens meteen na zijn bachelors een baan gekregen, mede doordat hij voor dat bedrijf een internship gedaan had.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 31 mar 2014, 12:42

@LittlePhoenix, ja alle scholen op havo en vwo niveau doen dat tegenwoordig. Het is weer iets nieuws wat bedacht is. Wat mij betreft is het een achteruitgang. Een flinke achteruitgang. Want nu wordt je een bepaalde richting op gedwongen. En mist een stuk vrijheid om een extra "zwaar" pakket te kiezen, zoals bijvoorbeeld wiskunde A, wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en biologie.

Het voordeel wat ik kan bedenken is dat in elk pakket wiskunde zit, doch dit was ook te bereiken middels door het oude systeem iets aan te passen.

michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door michelly » 31 mar 2014, 14:38

Dat van die vrijheid valt reuze mee. Mijn zoon heeft bijvoorbeeld Wiskunde B en D gekozen. Je kunt ook nog extra vakken kiezen zodat je echt wel een "zwaar" pakket kunt hebben.

Elly

Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich » 01 apr 2014, 04:18

Maar er zitten wel nadelen aan hoor. Ik ben op het Cultuur profiel geslaagd maar dat is ook gedeeltelijk omdat ik vreselijk liep te sloffen op wiskunde en economie. Ik kreeg de keuze om over te gaan naar de volgende klas als ik Cultuur zou kiezen en Wiskunde B en Economie liet vallen of blijven zitten en het jaar overdoen als ik per se die vakken en het Economie profiel open wilde houden als opties. Kan je wel vertellen dat als 16 jarige dat geen moeilijke keuze was maar achteraf gezien heeft me dat wel super beperkt in welke vervolg studies ik kon doen want alleen Wiskunde A1 zet echt geen zoden aan dijk.

Je hebt idd wel wat open ruimte voor vakken maar de haalbaarheid daarvan ligt ook erg aan de roostermakers. Sommige keuzevakken waren tijdens hetzelfde uur gepland en dan kun je dus tussen vak A en B kiezen terwijl je eigenlijk wel beide wil doen.

bazinga
Amerika-ontdekker

Bericht door bazinga » 01 apr 2014, 05:38

Om aangenomen te worden op een goede universiteit voor de studie Computer Science wordt het advies gegeven op de highschool het vak AP Calculus AB of en zelfs beter AP Calculus BC te nemen. Je moet wel zorgen dat je een score haalt van 3 en hoger.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer