Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Het hangt er helemaal vanaf waar je gaat werken in Houston. Aan de hand daarvan kun je bepalen hoeveel reistijd je maximaal wilt hebben en dan kun je in die straal gaan kijken naar scholen. Als je het belangrijk vind dat je kinderen ook het Nederlands blijven leren dan is de Britse school misschien een uitkomst. Ook in de Woodlands zit Nederlandse school "de Eekhoorn" waar je kinderen doordeweeks na schooltijd nog hun Nederlands bij kunnen houden als je dat belangrijk vindt. In de Woodlands zijn ook de public schools allemaal heel goed en erg ingesteld op studenten die Engels niet als eerste taal hebben. Sowieso zijn er veel public schools die standaard een English as Second Language programma hebben. Greater Houston is erg internationaal ingesteld. Op de basisschool waar mijn kinderen indertijd zaten, zaten kinderen van 97 verschillende nationaliteiten.
Ik vind het moeilijk om je advies te geven. Er zijn veel goede schooldistricten rondom Houston, maar binnen elk schooldistrict zijn soms ook wel grote verschillen tussen de scholen. Ik woon zelf bijv. in Spring en wij vallen onder Klein ISD. De high school waar mijn jongste naartoe gaat heeft ook een IB programma en is een erg goede school, terwijl een andere high school binnen dezelfde ISD een vrij slechte naam en scores heeft.
Mocht je een makelaar hebben of een relocator via het werk, dan weten die vaak wel te vertellen waar de goede scholen en districten zijn.
In de Woodlands en omgeving wonen heel erg veel Nederlandse gezinnen trouwens en ik dacht in de omgeving Katy/Sugar Land ook.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Ik denk dat het eerst van belang is dat je zeker weet of het private of public school wordt. Als het private school wordt heb ik eigenlijk geen advies, daar weet ik weinig van. ik weet wel dat er veel prijsverschil is, dat is misschien helemaal niet relevant als de werkgever betaalt, maar anders zou ik dat heel goed uitzoeken. De British School is bij mijn weten peperduur. Volgens mij zitten de bekendste prive scholen relatief dicht bij het centrum, iets ten westen daar van, al gaat de British School naar Katy verhuizen.Bij prive scholen kun je er voor kiezen wat verder van school te wonen (zoek dan uit of de school een schoolbus heeft, tenzij je altijd zelf wil rijden), maar de stad is groot, dus probeer huis, school en werk zo dicht mogelijk bij elkaar te houden.Mocht het toch public school worden, er zijn wat goede scholen in Houston zelf, maar in de buitenwijken is het veel makkelijker om een goede school te vinden. Houdt er rekening mee dat de kinderen naar de (middle en elementary) school moeten die hoort bij je adres, dus het is van groot belang dat je een huis huurt in de juiste zone. Maar het is moeilijk verder advies te geven omdat veel af hangt van waar het werk is, je zult niet aan de andere kant van de stad willen wonenn.

Algemener, mijn nu 10-jarige gaat nu naar 4th grade en mijn 7-jarige naar 2nd grade. Je oudste zal naar middle school gaan.
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Hemmie, heeft die van 10 een late verjaardag?

Mijn zoon van 9 zit ook in 4th grade, en m'n dochter van 14 zit in 10th grade (maar die heeft een grade overgeslagen). Maar m'n andere zoon heeft een November verjaardag en hij zit in Kindergarten terwijl hij al 6 is.

Hoe de scholen zijn opgedeeld verschilt trouwens heel erg per district. In Utah hadden ze bijv. 6th grade bij de elementary, 7 en 8 was middle school, en daarna door naar high school. Hier gaan 5th en 6th naar intermediate, 7 en 8 naar middle school, en daarna door naar high school.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Ja, oktober, dus zoals ze het in NL zeggen, een oude leerling.
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Hemmie, jullie zijn in Richmond terecht gekomen? Daar heb ik ook naar huizen gekeken, was veel moois op de markt. Hoe zijn de scholen?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Wij zijn echt net verhuisd, en de kinderen zijn nog niet gestart, dus eigenlijk kan ik nog niets zeggen. Maar wij wonen in Fort Bend ISD, hebben we eerder gewoond, en dat beviel goed. De meeste scholen zijn daar goed. Een deel van Richmond is Lamar ISD, volgens mij zijn daar ook goede scholen, maar zeker niet allemaal, je moet dasr wat beter opletten.
Wij hebben net een huis in Aliana gehuurd. Ik vermoed dat jullie meer geintetesseerd zijn in de wat meer 'rural' gebieden in Richmond, dat is meestal Lamar dacht ik. Aliana is meer als Sugar Land of Katy, daar ligt het eigenlijk ook dichterbij dan bij het echte Richmond.
Terug in Texas!
LinB
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2016, 18:52

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LinB »

Bedankt voor de reacties met tips, de sites zijn erg handig. Met een beetje geluk komt alles deze week rond en kunnen de visums aangevraagd worden. We denken er nu aan om in Katy te gaan wonen idd vw verhuizing Vd Britse school. Fijn om te lezen dat de meeste mensen enthousiast zijn over Houston. Wij hebben er in ieder geval zijn in. Ik meld me vast nog wel een keer met wat vragen :wink:
LinB
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2016, 18:52

Re: Emigreren naar Houston, Texas

Bericht door LinB »

Inmiddels is het rond, vanaf half augustus zullen we in Houston wonen. Ivm de locatie van de school zullen we gaan proberen een huis te vinden in Kathy. Nu moet dus de verhuizing geregeld gaan worden. We willen ons huis leeg verhuren en gaan dus de hele inboedel verkassen naar the States. Wie heeft daar ervaring mee? Wat is een goed verhuisbedrijf, hoelang duurt het ongeveer voordat een container vanuit Nederland in Houston is en is vrij gegeven door de douane? Jaren geleden hebben we in Australië gewoond en toen moesten we erg lang wachten op onze spullen. Kan iemand een idee geven van hoe dat geregeld is in Amerika? Om de tijd tussen aankomst en intrek in een definitief huis te overbruggen zullen we namelijk een gemeubileerd appartement moeten betrekken of zo iets. Hoe hebben anderen dit gedaan? Tips en advies zijn welkom. Bedankt alvast.
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Toen wij van Duitsland naar Utah verhuisden hebben we een maand in een hotel gewoond voor we een woning vonden. Kwam toen goed uit omdat onze auto en de household goods net aankwamen. Maar dat was een DoD verhuizing, weet niet of een civilian verhuizing net zo snel of langzaam gaat.

Vergelijk de prijzen van een appertement en een extended stay hotel. Soms is een hotel goedkoper. Helemaal omdat je voor veel appartementen een borg moet betalen, vaak eerste en laatste maand. Maar let er vooral op dat je iets vind in het schooldistrict waar je wilt zijn.
Dulles
Amerikakenner
Berichten: 461
Lid geworden op: 06 nov 2014, 20:49

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door Dulles »

Wij hebben twee maanden bij Marriott Towneplace Suites gelogeerd: twee slaapkamers, woonkamer / keuken.

Geen gedoe met makelaars, borg enzovoorts. Volledig flexibel. En dagelijkse schoonmaak / handdoeken en ontbijt.

Ik heb ook een maand bij Hilton Homewood Suites gelogeerd: een slaapkamer en keuken / woonkamer. Ze hebben ook twee slaapkamers. Wel duurder dan Towneplace Suites. Maandag tot en met donderdag ook avondmaal inclusief.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Ik gok dat je een container vanuit NL in 6 weken zou kunnen hebben, langer als er iets tegenzit, bijvoorbeeld extra controles. Onze container (uit Brazilie, kwam een kleine 2 weken geleden op maandag in Houston aan, en werd op vrijdag al vrijgegeven. Zo te zien was er ook helemaal niets gecontroleerd. Dat was heel snel, de vorige keer duurde het met onze container uit India dacht ik een dag of 10, en onze deelcontainer uit NL een week of 2. Maar in het algemeen valt het in de VS heel erg mee.
Wij zijn 2 keer met KHZ verhuisd, dat was ok, maar niet super. De eerste keer hadden ze ons niet voorgelicht over de douane procedure met ons visum, waardoor we nadat de container aankwam een vervelende verrassing kregen, en de 2e keer hadden ze erg onzorgvuldig ingepakt.

Het nadeel van tijdelijke woonruimte is dat je kinderen nog niet naar school kunnen, tenzij je voor private school gaat. Wij hebben o.a. om die reden altijd zsm een woning gehuurd en het hoogst noodzakelijke (matrassen, keukenspul, tafel en stoelen, etc) gekocht. Hartje zomer heb je in Houston ook geen dekens nodig, dat was voor ons deze keer wel anders ;-) Vaak waren er ook wel dingen die we toch al nieuw wilden kopen, dat kwam dan goed uit. Zo hebben we net een paar weken binnen onze nieuwe tuinmeubels gebruikt. Als je het zo doet pakt dat meestal ook goedkoper uit dan al die tijd in een hotel te zitten, en je hebt een stuk meer ruimte, maar vaak hebben werkgevers vaste regels over wat er vergoed wordt, en dan is het vaak wel een hotel, en niet deze opzet.

Als je specifieke vragen hebt mag je me gerust een pb sturen, wij wonen sinds een kleine 2 maanden net ten zuiden van Katy en hebben eerder 2 jaar in Sugar Land gewoond, dus ik ken het gebied hier redelijk goed.
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Wij hadden geluk dat we in de zomervakantie verhuisden toen we van Duitsland naar Utah gingen en dat we een huis vonden voor school weer begon.

Van Utah naar Florida was lastiger, door fouten van de nieuwe werkgever duurde het veel langer om alles rond te krijgen en was het schooljaar al begonnen. Ik ben toen met de kinderen een maand langer in Utah gebleven en m'n man heeft een huis gevonden in Florida. Ze hebben toen maar een week school gemist. Was wel zwaar, naar Florida rijden, meteen de eerste dag na aankomst naar de scholen rijden om ze in te schrijven, en hoppekee de volgende dag naar school.

Toen we naar Duitsland verhuisden ging m'n man ook alvast in z'n eentje vooruit en zocht een huis. Zo kon onze oudste nog een paar weken naar haar school in Amsterdam. De kans op woonruimte bij de basis waar het hotel was was erg klein, dus dan had ze eerst moeten beginnen op de school op die basis, en dan zodra we woonruimte hadden weer moeten veranderen van school. Die keer duurde het wel even voor we onze spullen hadden dus we hebben toen in een leeg appartement gekampeerd met opblaasbedden enz.

Dus tenzij je in de vakantie kan verhuizen is het inderdaad een goed idee om zo snel mogelijk een huis te huren bij de scholen. En kamperen in een leeg huis is ook een avontuur.
Pv001
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:30
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door Pv001 »

Hallo allemaal

Wij zijn ook gevraagd om naar Houston te verhuizen (meer bepaald The Woodlands). Wij hebben twee tieners, 12 en 15 jaar. Ze zitten momenteel in het Belgische systeem en dus in het 1e middelbaar en het 4e. De oudste gaat dus volgend jaar zijn twee laatste jaren middelbaar in.

Wij maken ons eerlijk gezegd wat zorgen omtrent de impact die de verhuis kan hebben op kinderen van deze leeftijd. Er is niet alleen de sociale omkadering die ze hebben opgebouwd en nu (weer eens) zal wegvallen, maar ook veranderen naar een Amerikaanse school, vooral voor de oudste lijkt me allesbehalve evident.
Wat denken jullie?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door kastelke »

Het is inderdaad niet de meest ideale leeftijd. Maar wij hebben het ook gedaan: toegekomen eind augustus en 1 week later gestart in grade 11.
Er staat direct heel wat druk op de ketel als de goal is om naar universitair onderwijs te gaan, want je 'solliciteert' bij de universiteiten met de punten van je grade 11. Dan laat de universiteit je weten of ze je toelaten (op voorwaarde dat je dat puntengemiddelde aanhoudt) of niet.
Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om ze in grade 10 te laten starten, dan heeft het kind nog een jaar langer om zich aan te passen aan de nieuwe taal en manier van lesgeven.
Als het doel is om uiteindelijk naar de universiteit te kunnen gaan, zorg dan dat je goed weet welke vakken hij nodig heeft! Je moet zelf je vakkenpakket samenstellen en het niveau ervan. Kijk dus eens naar de universiteiten, en wat hun 'prerequisites' zijn voor de richtingen waar hij mogelijk interesse in heeft. De Guidance Counsellor van school helpt je daar ook bij, maar een goed geïnformeerd persoon is er twee waard. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Wil oudste uiteindelijk in de VS of in Belgie (Europa) studeren? Ik zou ook even goed uitzoeken wat de mogelijkheden zijn als hij/zij naar Europa terug wil, is het makkelijk om op een Amerikaanse high school aan de benodigde eisen te voldoen, zeker omdat hij pas zo laat instroomt. Vraag goed na bij een high school van het school district waar jullie zouden wonen of je eenvoudig kunt instromen in de klassen op het hogere niveau.
Daarnaast, wat vinden de kinderen zelf? Hebben ze er zin in, of zien ze het niet zitten. Ik denk dat een tiener ook zelf wel gemotiveerd moet zijn voor zo'n stap, want het zal niet altijd makkelijk zijn.
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Onze oudste was 14 toen we naar Texas verhuisden, en dit was de makkelijkste verhuizing voor haar. Afscheid was vreselijk moeilijk, maar ze viel hier op school met haar neus in de boter. Heb haar sinds 1st grade niet meer zo gelukkig op school gezien.

Wat vinden jullie kinderen er zelf van? En maken ze makkelijk contact?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Maar LittlePhoenix, het is nogal een verschil of een puber opeens terecht komt in een heel ander schoolsysteem, in een andere taal. Dan is de overstap wel stukken groter dan voor jouw dochter!
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Naar een ander land verhuizen is inderdaad anders, maar ik vond de verhuizingen van de ene staat naar de andere toch zeker te vergelijken met de verhuizing van Nederland naar Duitsland. Veel dingen zijn hetzelfde, maar toch ook heel veel verschillen.

Mijn ervaring is dat het heel erg afhangt van de nieuwe school. Een goede school maakt de overstap heel makkelijk en een slechte school maakt het een nachtmerrie voor het hele gezin.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door kastelke »

Het goede nieuws is dat men in The Woodlands ontzettend veel ervaring heeft met expatkinderen die dus instromen op allerlei leeftijden vanuit heel wat verschillende landen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Razzaakf
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2023, 14:22
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door Razzaakf »

LittlePhoenix schreef:
12 jan 2016, 17:00
Hemmie, jullie zijn in Richmond terecht gekomen? Daar heb ik ook naar huizen gekeken, was veel moois op de markt. Hoe zijn de scholen?

Hi wij zitten in Sugarland. We immigreren met 3 kids. 11 14 16. Hoe was alles terecht gekomen. Nog adviezen voor ons?

Razzaak
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer