Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV gewonnen? Naar waar verhuizen jullie?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kjiemie
Amerika-ontdekker

DV gewonnen? Naar waar verhuizen jullie?

Bericht door kjiemie »

Hallo,

ik vraag me af, waarop mensen zich baseren om te kiezen naar welke streek/stad ze verhuizen als ze de DV Lottery winnen.

Als je uitgezonden wordt wegens werk, heb je dikwijls maar een beperkte keuze, wat dan de keuze op zich makkelijker maakt denk ik.

Maar wat met de lottery?
Stel: je wint! Waar ga je naartoe?

Weet je dit op voorhand al? Of denk je daar pas over na eens je uitgeloot bent?

Welke factoren spelen mee?
Kennen jullie daar mensen? Familieleden?
Kijken jullie naar de werkgelegenheid?
natuur?
Politiek klimaat?

Ik doe terug mee met de Lottery, voor de 5e keer denk ik ondertussen.
Maar echt zeggen van 'daar wil ik naartoe verhuizen' dat heb ik niet.
Er zijn vele steden/streken die me aanspreken maar hoe maak je dan de beslissing? Wat weegt door in jullie beslissing?

En voor de mensen die gewonnen hebben en nu in de VS wonen: ben je gebleven in de streek/stad waar je eerst aankwam? Waarom wel/niet?

Ik kijk uit naar jullie meningen :)
USInsider
Amerika-expert

Re: DV gewonnen? Naar waar verhuizen jullie?

Bericht door USInsider »

Tsja, als ik nog geen 30 was, de lottery won en naar de US kon gaan met een groene kaart, zou ik nu naar de Dakotas gaan.
Vooral in ND is werk en zijn er arbeidskrachten nodig - dit vanwege de shale-oil boom.

Ik denk dat een G.K. winnaar, zeker als hij/zij in zijn eentje gaat, louter naar werkgelegenheid moet kijken eerst. Alleen als je werkt heb je verzekeringen voor ziekte, invaliditeit etc. Alleen door te werken bouw je de punten op die je nodig hebt om voor Soc.Security/MediCare in aanmerking te komen.
Baksteen666
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Baksteen666 »

Ik zou naar de Pacific Northwest gaan. Washington state, Oregon of Idaho, misschien west Montana. Prachtige natuur daar. Klimaat is prettig in de bergen vind ik. Ik ben zelf een Civiel ingenieur met een achtergrond in kustwateren, dus wat werkgelegenheid zou ik dan naar Washington of Oregon gaan. Echter de lakes vind ik ook mooi. Duluth is een leuke stad, wat ik ervan heb gezien.
Het is eigenlijk ook wel erg lastig hoor om het zo maar te bepalen. Er zijn zoveel mooie plekken.
Dat is dan ook waarvoor ik zou gaan. Prettige leefomgeving vind ik belangrijker dan mogelijke werkgelegenheid. Maar de twee gaan helaas hand-in-hand.
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
EstherAnna77
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door EstherAnna77 »

In de eerste instantie doe ik inderdaad wat Oortje zegt; ik ga waar ik weet dat ik werk heb. In dit geval mijn oude werkgever waar ik zo'n 5 jaar geleden gewerkt heb als reisleider. Dit is in California. Dan kom ik terug in een vertrouwde omgeving met mensen om me heen die mij kennen en bereid zijn mij te helpen met m'n eerste maanden van m'n emigratie.

Maar daarnaast weet ik dat ik graag wil wonen waar er 4 seizoenen zijn en de zomers niet extreem heet zijn (ben niet zo'n zon aan bidder ;) ) . Ik heb niet echt de wens om me in California te settelen. Verder kijk ik ook een beetje naar de 'politieke inslag'. Ik zou liever in een wat progressieve staat wonen (waar ze bijvoorbeeld het homo huwelijk wettig hebben gemaakt) omdat ik mij daar persoonlijk meer in kan vinden. Ik houd niet van grote steden dus die wil ik vermijden. Mijn grote droom is ergens op een ranch of wilderness lodge terecht te komen :). Mijn voorkeur gaat uit naar de West kant van de VS tussen de bergen en rivieren (Colorado, Washington, Idaho, Wyoming). Maarja, wensen hebben we allemaal maar geld moet er in het laatje komen dus ik moet wel realistisch blijven en beseffen dat het niet gaat lukken om op m'n ideale plek terecht te komen.

Het blijft koffiedik kijken op dit moment. Geen idee wat de economie doet in een paar jaar tijd. Ik ben allang blij dat ik, als ik volgend jaar vertrek, een baan heb.
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor” – Mark Twain

DV2014 selected. Hopelijk in lente 2014 richting Santa Rosa, CA!!!!
kjiemie
Amerika-ontdekker

Bericht door kjiemie »

Dat zijn toch al een aantal uiteenlopende keuzes :)

vertrekken waar je werk hebt, je lijkt me logisch, maar hoe vind je dan werk?
Je kan toch bv niet op een toeristenvisum naar daar gaan en solliciteren? Dat mag toch niet of vergis ik me?

Tenzij je een diploma hebt dat veel gevraagd is, kun je misschien via online solliciteren aan een job raken?

Als ingenieur lijkt me dat makkelijker dan bv administratief bediende ;)
Baksteen666
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Baksteen666 »

De enige manier om de locatie te kiezen voordat je werk hebt is middels een green card. Dit zou voor mij ook de meest ideale optie zijn. Maar de vraag is dan natuurlijk altijd kun je wel werk vinden nabij de locatie die je hebt gekozen om te gaan wonen.
Gelukkig heb ik inderdaad een beroep gekozen dat meer mogelijk meer mogelijkheden biedt tot het verkrijgen van andere visa.
Maar laat ik de vraag ook aan jou stellen, waar zou jij willen wonen?
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik zou niet wachten tot ik 'prijs' had om me beter voor te bereiden op mijn vertrek. Je droomt er van om naar de US te verhuizen? Begin dan nu met het uitbouwen va je netwerk en je research te doen om te kijken waar jij best terecht kan, zodat je, eenmaal bericht gekregen dat je een casenumber hebt, je aan de slag kan met een short list. Dus start met een long list van plaatsen die je wel aan lijken te spreken omdat je er al eens geweest bent/anderen er enthousiast over gehoord hebt/een 'waar zou jij het beste wonen' lijstje hebt ingevuld waar die plaatsen uitkwamen/... En dan ga jij proberen in contact te komen met mensen in die streken door bv. op reis te gaan, messageboards te bezoeken, via linkedin in contact te komen met beroepsgenoten die in die regio wonen,... (maar hou vooral ook contact met al de mensen uit je beroepsgroep waar je contact mee kan krijgen; ze kunnen de komende jaren verhuizen naar een van jouw favoriete plaatsen of ze kunnen je de ogen openen over andere plaatsen die je nog niet echt kende).
Voor de Vlamingen: je kan lid worden van Vlamingen in de Wereld en hen dan vragen om een email uit te sturen naar al de Vlamingen die in de streek wonen die jij op het oog hebt. Zo ben ik indertijd in contact gekomen met tientallen Vlamingen in New Jersey. Met sommigen heb ik maar 1 mailtje gewisseld, met anderen een aantal. Dat hebben we ook gedaan toen we naar Canada verhuisden. Die info is altijd waardevol.

Ga per staat waar je over nadenkt ook na wat de vereisten zijn om met jouw diploma daar aan het werk te mogen. Als administratief bediende of hamburgerflipper speelt dat waarschijnlijk geen rol, maar als psycholoog, kinesist, ingenieur, leerkracht, electricien, etc. kan dan van staat tot staat verschillen. Op die manier ga je mogelijk ook al een aantal staten schrappen of toevoegen aan je lijst.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Ik zou in eerste instantie werk proberen te vinden via mijn huidige werkgever en het daarvan af laten hangen.

Eigenlijk vind ik alle staten aan zowel de de west- als de oostkust interessant. Pas wanneer ik de DV daadwerkelijk win, zal ik echt gaan kijken naar cost of living, voorzieningen en andere zaken die een rol spelen bij zo'n beslissing.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik mis in de opsomming nog de kosten van levensonderhoud. Ik heb begrepen dat die nogal per regio kunnen verschillen. Vooral van belang als je de eerste tijd nog zonder werk van spaargeld zou moeten overleven. Natuurlijk ga je dan niet ergens heen waarvan je bij voorbaat weet dat de kans op werk heel klein is.
Groet,

Old Faithful
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Old Faithful schreef:Ik mis in de opsomming nog de kosten van levensonderhoud.
Vaak is het wel zo dat hoge kosten voor levensonderhoud een reden hebben: meer jobs, meer faciliteiten, goed aanbod op gebied van cultuur en onderwijs, ... Terwijl lage kosten levensonderhoud komen doordat er niet veel jobs zijn, minder kwalitatief onderwijs of minder cultureel aanbod. Dus je moet toch telkens wel even gaan kijken wat de reden is voor de lage/hoge kosten. En het belangrijkste blijft: maak JIJ met jouw opleiding en ervaring een kans in die streek (hoe duur of goedkoop ze dan ook is).
Zo kon mijn man een topjob krijgen in een streek waar we voor <$300,000 een leuke vrijstaande woning met 4 slaapkamers konden kopen. Lage kosten levensonderhoud. Maar... het onderwijs was matig en er was haast niks te doen in de nabijgelegen 'stad'. Het culturele hoogtepunt was de lokale bioscoop. Oh ja, en er was 1 universiteit (die niet het aanbod had waar onze zoon interesse voor had). Andere universiteit was dus een andere provincie (met hoge kosten als out-of-province student) En eenmaal je die job kwijt geraakte was er eigenlijk niks anders en de werkloosheidsgraad was >10%. We wonen nu ergens waar hetzelfde huis 3 keer zo duur is, maar waar er veel meer jobkansen waren, waar zoonlief kon kiezen uit minstens 8 universiteiten die allemaal op minder dan 3 uur reizen lagen, en het culturele aanbod is giga aangezien we maar op een half uur van Toronto zitten. We wisten dat mijn man een reële kans had om binnen de 6 maanden een goede job te vinden, en we hadden voldoende financiele reserve om dat te overbruggen. Maar zou ik deze streek aanraden aan een pas afgestudeerde of iemand die een gezin verhuisd met slechts $25,000 op de bank? No way. Het is dus allemaal relatief.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

California, Colorado, Maryland or Virginia, not in any particular order :)

Mijn criteria: natuur, klimaat, onderwijs, levensstandaard, religie
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat CA het homo-huwelijk erkende heeft meer te maken met de 'deep pockets' en sociaal aanzien van velen in de HoLeBi community dan met het progressieve karakter dat de staat zou hebben. CA heeft nog steeds de doodstraf en overvolle gevangenissen die hell on earth zijn.

Wil je naar een staat die meer Ned./Europese waarden/normen aanhangt, ga dan naar bv. Wisconsin.

Vergis je niet, de DV winnen betekent niet dat er iets voor je wordt geregeld. Je mag het zelf allemaal uitzoeken.
Realiseer je dat van de USers net onder jouw leeftijdsgroep, ong. 20-25 % werkloos is of 'severely undermployed' is met weinig/geen uitzichten. Jonge mensen met colleges degrees werken in de supermart.

Er was hier enige tijd een deelnemer die de DV-lottery had gewonnen en naar de US verhuisde met zijn gezin, maar niet aan de slag kon en derhalve - een illusie en spaargeld armer - terug ging naar Ned./BE. HIj was er behoorlijk verbitterd over en liet dat goed merken. Daar werd niet altijd aardig op gereageerd, nu meldt hij zich niet meer (?) Maar hij is niet de enige die het zo verging, er gaan meer 'winnaars' terug, althans degenen die zich dat kunnen permitteren.
Laatst gewijzigd door USInsider op 17 sep 2013, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Neil mcauly
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Neil mcauly »

Voor ons zou dit zeker Florida zijn, voornamelijk voor het klimaat (de vele muggen nemen we er graag bij)! Maar indien we een GC zouden hebben is er niks die ons zou tegenhouden om na enkele jaren eens naar een andere staat te verhuizen.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Absoluut Californië, San Diego, eventueel San Francisco.
Beide keuzes vanwege familie en vrienden die er wonen, en de mogelijkheid om er redelijk makkelijk werk te vinden via hun netwerk.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk dat inderdaad familie/vrienden een wereld van verschil maken voor introducties etc.
Maar als je het hebt over vinden van werk, heb je het dan over iets op gebied van informatica oid. ?
Want TS heeft totaal geen opleiding/ervaring op dat gebied.
Ik ken San Diego niet echt, maar weet wel dat San Francisco enorm duur is qua levensonderhoud.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

North Dakota klinkt natuurlijk heel goed met zijn lage werkloosheid, maar het is ook een van de minst dichtbevolkte staten. Alleen Vermont en Wyoming hebben minder inwoners en zijn ook kleinere staten. Als je werk hebben op nummer een zet is dat misschien de staat, maar ik zou er nog niet dood gevonden willen worden ;). Eindeloze saaie vlaktes met slechts dorpjes ertussenin. Ik denk dat veel mensen een plek kiezen waar ze bekend mee zijn en Florida en Californie zijn bekend. Virginia heeft de zevende beste economie in dit land (bron), er is van alles te vinden, geschiedenis, natuur, bergen (skigebieden), strand, interessante steden. Maar ja, veel Nederlanders hebben niet eens van deze staat gehoord, dus die staat dan ook niet op de lijst. Maryland net ten noorden van ons is soortgelijk, iets progressiever. Ik vind Dimona's keuzes dan ook interessant, want zij heeft ervaring met in dit gebied wonen :). Voor mij speelt het niet, maar zou het altijd de oostkust zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

:lol: Petra, dat doet me denken aan Saskatchewan en Manitoba in Canada, met respectievelijk werkloosheidspercentages van 4.2% en 5.5%. Ziet er goed uit, maar inderdaad, ik voel me totaal niet geroepen om me daar te vestigen.
(Yukon met 5.3% lijkt cijfermatig dan ook interessant, maar google het maar eens. Denk niet dat velen daar van dromen.)
Elke
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Petra/VS schreef:North Dakota klinkt natuurlijk heel goed met zijn lage werkloosheid, maar het is ook een van de minst dichtbevolkte staten. Alleen Vermont en Wyoming hebben minder inwoners en zijn ook kleinere staten. Als je werk hebben op nummer een zet is dat misschien de staat, maar ik zou er nog niet dood gevonden willen worden ;). Eindeloze saaie vlaktes met slechts dorpjes ertussenin.
Helemaal met je eens.
Veel mensen die naar de USA willen hebben ervaring met bv een vakantie-rondje zuidwest. Wanneer je daarop besluit naar de USA te willen verhuizen, moet je beseffen dat er heel andere gebieden in de USA zijn die een heel andere ervaring/gevoel geven.
Vergelijk het met een non-europeaan die verliefd is op Europa en heerlijke vakanties heeft doorgebracht in zuid europa: heerlijke natuur, zonnig klimaat, zee, bergen. Als je daarop besluit naar EU te willen verhuizen en je belandt uiteindelijk in Helsinki, Finland, dan ben je inderdaad in EU, echter je vindt weinig terug van je zuid-europa gevoel.
Zelfde voor de Dakota's. Totaal niet te vergelijken met bv zuidwest-USA of Florida. Als je ervan houdt of je hebt geen andere keus qua werk, prima. Maar ik zou er niet te makkelijk over denken. Woon zelf in MN...weet er alles van...

@Elke- inderdaad. Toen ik ten zuiden van Calgary reed, door de prairie, voelde ik me letterlijk fysiek zeer onprettig. Vergelijkbaar landschap als Saskatchewan en Manitoba.

Je moet echt plaatsen bezoeken en kijken hoe het voelt. Van achter je laptop werkloosheidscijfers bestuderen is een zeer beperkte invalshoek om je keuze te bepalen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

North Dakota heeft naast die uitgestrekte vlnkten en lege ruimtes bovendien erg koude winters en heel hete zomers (van -40 C naar +40 C). En de werksituatie in de gebieden waar olie gevonden is, is ook niet alles. Je verdient behoorlijk, maar het zit vol met mensen (vooral alleenstaande mannen die hun gezin hebben achtergelaten).

Mijn voormalig radiocollega in Minneapolis, Todd Melby, loopt al een tijd in die streek rond. Zie zijn blog: http://toddmelby.blogspot.com/ over zijn ervaringen daar.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

oortjes schreef:Ik denk dat inderdaad familie/vrienden een wereld van verschil maken voor introducties etc.
Maar als je het hebt over vinden van werk, heb je het dan over iets op gebied van informatica oid. ?
Want TS heeft totaal geen opleiding/ervaring op dat gebied.
Ik ken San Diego niet echt, maar weet wel dat San Francisco enorm duur is qua levensonderhoud.

Ik sprak uitsluitend voor onszelf eigenlijk, geen idee of er week te vinden is voor de TS.

Kreeg de indruk dat het een hypotetische vraag was eerlijk gezegd?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer