Vandaag was het dan eindelijk zo ver: ik ben Amerikaans staatsburger geworden! Natuurlijk is dit iets waar je langere tijd naartoe leeft, maar wat voor mij persoonlijk een onvermijdelijke stap was. Zoals velen hier weten ben ik hier beland door een relatie met een Amerika (met wie ik inmiddels wettelijk ben getrouwd), maar ben via een omweg (het winnen van de GC loterij) in de VS beland. Maar aangezien ik graag voor dubbele nationaliteit in aanmerking wil komen, en ik niet weet welke kant dit in NL op zal gaan, wilde ik geen enkel risico nemen, en heb het aangevraagd zodra dit kon.
En vandaag was dan de eedaflegging. Dit vond plaats in Atlanta zelf, bij het regionale centrum van USCIS. Het was een groep van 117 mensen, uit 47 landen. En dit weet ik omdat elk land afzonderlijk werd omgeroepen, waaronder ook Nederland voor mij. Het was al met al een bijzondere ervaring, en ik voel me er voor het eerst "echt" bij horen. Klinkt raar, na bijna zes jaar, maar met een GC voelde het toch anders. Amerika is dan nu ook echt officieel mijn land.
Hoe dan ook, ik heb steeds elke stap in mijn emigratie hier vermeld, en vond het aardig om ook dit hier even te vertellen.