Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Weer een staatsburger erbij!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bandido
Amerika-expert

Weer een staatsburger erbij!

Bericht door Bandido »

Vandaag was het dan eindelijk zo ver: ik ben Amerikaans staatsburger geworden! Natuurlijk is dit iets waar je langere tijd naartoe leeft, maar wat voor mij persoonlijk een onvermijdelijke stap was. Zoals velen hier weten ben ik hier beland door een relatie met een Amerika (met wie ik inmiddels wettelijk ben getrouwd), maar ben via een omweg (het winnen van de GC loterij) in de VS beland. Maar aangezien ik graag voor dubbele nationaliteit in aanmerking wil komen, en ik niet weet welke kant dit in NL op zal gaan, wilde ik geen enkel risico nemen, en heb het aangevraagd zodra dit kon.

En vandaag was dan de eedaflegging. Dit vond plaats in Atlanta zelf, bij het regionale centrum van USCIS. Het was een groep van 117 mensen, uit 47 landen. En dit weet ik omdat elk land afzonderlijk werd omgeroepen, waaronder ook Nederland voor mij. Het was al met al een bijzondere ervaring, en ik voel me er voor het eerst "echt" bij horen. Klinkt raar, na bijna zes jaar, maar met een GC voelde het toch anders. Amerika is dan nu ook echt officieel mijn land.

Hoe dan ook, ik heb steeds elke stap in mijn emigratie hier vermeld, en vond het aardig om ook dit hier even te vertellen. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
USInsider
Amerika-expert

Re: Weer een staatsburger erbij!

Bericht door USInsider »

Gefeliciteerd !!!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ook hier van harte gefeliciteerd, Nico! Nu kun je toch ook beide nationaliteiten behouden?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ja inderdaad, ik kan zowel NLer als Amerikaan zijn. En zo voelt het voor mij ook: ik ben voor mijn gevoel ook allebei.
"Keep Georgia On Your Mind"
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Gefeliciteerd Nico!
Gast

Bericht door Gast »

Gefeliciteerd! :thumbup:
ramanka
Amerika-ontdekker

Bericht door ramanka »

Van harte gefeliciteerd! Geweldig dat je nu de 2 nationaliteiten kunt hebben/houden.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Van harte gefeliciteerd, en welkom bij de club!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

Proficiat :thumbup:

Groeten

Kingair
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Nico, van harte gefeliciteerd.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Van Harte gefeliciteerd :clap:
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

proficiat! Congratulations!
KBaak
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door KBaak »

Weet je wel zeker dat je de Nederlandse nationaliteit niet kwijt bent? Hier (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ionaliteit) staat namelijk iets anders, of voldoe jij aan de uitzonderingen? Ben wel benieuwd, want dat zou interessant zijn voor mijn vriendin als ze later ook Amerikaan wenst te worden maar haar Nederlandse nationaliteit niet wil verliezen.

Desalniettemin: Gefeliciteerd!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

@Bandido: Gefeliciteerd en welkom in onze, toch relatief unieke, club. Je mag nu overal door de korte rijen bij immigratie!

@KBaak: de website die je opgeeft gaat alleen over de negatieve kanten. Als je even verder zoekt, kom je de uitzonderingen op de algemene regel tegen. Je verliest inderdaad in principe nog steeds je Nederlandse nationaliteit als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. MAAR: er zijn sinds 1 april 2003 (geen grap!) een aantal uitzonderingen op die regel. De belangrijkste is: je kan Nederlander blijven als je de nationaliteit van je partner aanneemt. Nederland is redelijk ruim in de definitie van 'partner' heb ik begrepen, man-vrouw, man-man, vrouw-vrouw en zelfs een aantoonbare langdurige relatie wordt geaccepteerd. Wel wat papier verzamelen (zie bijvoorbeeld de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC -- in het Engels natuurlijk!!), maar best te doen.

Als je beide Nederlander bent, kan 1 Amerikaan worden en de Nederlandse nationaliteit verliezen, de ander heeft dan een Amerikaanse partner en kan dan Nederlander blijven. Voor het terugkrijgen van je Nederlandse nationaliteit moet je dan weer naar Nederland verhuizen, maar als je meer dan de helft van je schooltijd in Nederland hebt ondergaan, schijnt die re-Nederlandisering redelijk makkelijk te kunnen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Gefeliciteerd! Het blijft inderdaad toch echt een moment waarop ik ook eindelijk het gevoel had er "echt" bij te horen. Nu op naar die geweldige "verklaring van behoud Nederlanderschap" en je bent echt helemaal klaar! :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Proficiat Nico !
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
BibiS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door BibiS »

Gefeliciteerd!
www.Citizenof.com blog vol reis- woon en interieurinspiratie
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

ook hier gefeliciteerd.
Als je beide Nederlander bent, kan 1 Amerikaan worden en de Nederlandse nationaliteit verliezen, de ander heeft dan een Amerikaanse partner en kan dan Nederlander blijven. Voor het terugkrijgen van je Nederlandse nationaliteit moet je dan weer naar Nederland verhuizen, maar als je meer dan de helft van je schooltijd in Nederland hebt ondergaan, schijnt die re-Nederlandisering redelijk makkelijk te kunnen.
Waar heb je die info vandaan Benno? Ik heb van houstonwehaveaproblem ooit begrepen dat het niet kan. Ik zou graag amerikaan worden maar dan verlies ik mijn nederlanderschap want ik ben met een nederlandse getrouwd. Overigens heeft dual citizenship en getrouwd zijn met een amerikaan ook een nadeel. Namelijk als de partner komt te overlijden. Volgens mij moet je dan kiezen of je nederlander wordt of amerikaan. Besluit je dan nederlander te blijven dan verlies je je rechten om in amerika te blijven of heb ik het nu verkeert?
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Gefeliciteerd!!
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Gefeliciteerd!