Amerikaan worden?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Amerikaan worden?

Bericht door DejaVu »

Maak je de groene kaart na.

Zo, ik zie een gat in de markt. Maar dan maak je hem zo slecht na dat die pipo's bij de NL ambassade niks in de gaten en dat de Amerikanen zeggen "Ja dit is zo slecht, dit is geen misdrijf".
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Amerikaan worden?

Bericht door SophiaB »

Haha, ik zou denk ik toch maar liever de legale weg bewandelen :lol: :lol:
Het is en blijft wel oneerlijk dat iemand's dubbele nationaliteit afhangt of die persoon nu toevallig een partner heeft of niet. Ik noem dat discriminatie en dat nog wel door Nederland! :blink:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
wiepster
Amerika-expert
Berichten: 2794
Lid geworden op: 06 apr 2005, 08:00
Locatie: Florida, USA

Re: Amerikaan worden?

Bericht door wiepster »

Amerika kan het allemaal niet zoveel schelen hoeveel paspoorten je hebt. Staat ergens op de website van het ministerie van buitenlandse zaken (http://www.state.gov zoek op 'dual nationality). Als je maar belooft loyaal te zijn aan Amerika en alle buitenlandse 'prinsen en potentaten' af te zweren. Maar ze komen dat niet controleren (en is in het geval van Nederland ook niet echt van belang, we zijn een goede bondgenoot, betalen zelfs mee aan straaljagers).
Behalve als je een security clearance nodig hebt, dan is het een rode vlag.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Amerikaan worden?

Bericht door Bennogr »

Als je twee paspoorten hebt kun je alleen een wat lagere 'clearance' krijgen, ik mag bijvoorbeeld middel-grote/kleine geheimpjes vertalen voor het federale ministerie van justitie.

De grote geheimen zijn alleen ter inzage voor Amerikanen met alleen een Amerikaans paspoort. Hoe onbetrouwbaar die later ook blijken te zijn!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Amerikaan worden?

Bericht door USInsider »

Sophia, het hebben van een partner is niet genoeg. Mijn man is net zo Hollands als ik en dus is dual citizenship voor ons niet mogelijk.
Ik vind dat inderdaad nogal bezopen. En ja het is in feite discriminatie, maar discriminatie tegen eigen burgers en dat is toegestaan.
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Amerikaan worden?

Bericht door SophiaB »

Ja, klopt helemaal oortjes, ik had het inderdaad ergens anders al gezegd, je moet een man hebben met de nationaliteit van het land waar je woont. Dus als jij met een Arabier was getrouwd kon je het OOK vergeten :evil:

Ik vind het ook niet eerlijk (wel fijn) dat ik toevallig in aanmerking kom om dubbele nationaliteit te voeren, alleen omdat mijn man (nu) ook Canadees is. Als hij had besloten Brits te blijven, kwam ik niet in aanmerking. En dat zijn de regels van een land (NL dus) waar je van wieg tot graf je eigen meisjesnaam gedwongen moet houden! Kan het nog krommer? :geek:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Amerikaan worden?

Bericht door USInsider »

Oh - dat wist ik niet ? Is het nu verplicht in Ned. om je meisjesnaam te houden ? Ik dacht dat je mocht kiezen.

Overigens, Engeland staat toch dual citizwenship toe ? Je man is toch Brit en Canadees nu ?
Inderdaad is het denk ik net iets plezieriger in een land te wonen en er (ook) citizen van te zijn. Ik weet niet hoe lang geleden jij Dutch Canadian werd, of Canadian Dutch, maar alsnog gefeliciteerd !
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Amerikaan worden?

Bericht door Bennogr »

In een Nederlands paspoort staat volgens mij altijd de meisjesnaam van een vrouw. Eventueel kan ze daaraan toevoegen 'echtgenote van...'

Vreemd genoeg kan een man volgens mij niet toevoegen: 'echtgenoot van ...'

En bij een officiele gelegenheid, getuige zijn bij trouwen bijvoorbeeld, moet een vrouw altijd met haar meisjesnaam tekenen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Amerikaan worden?

Bericht door dimona »

oortjes schreef:Oh - dat wist ik niet ? Is het nu verplicht in Ned. om je meisjesnaam te houden ? Ik dacht dat je mocht kiezen.
Toen ik trouwde, mocht je inderdaad kiezen, en die keuze bepaalde wat er in je paspoort kwam te staan:

Meisjesnaam
Meisjesnaam met toevoeging e.v.
Naam van echtgenoot

Ik heb toen voor de tweede optie gekozen, maar die is nu standaard. Bijgevolg sta je als getrouwde Nederlandse in de VS dus overal met je meisjesnaam geregistreerd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Amerikaan worden?

Bericht door hemmie »

Is dat zo Dimona? Ik heb nog nooit gehoord dat je in je paspoort de naam van je echtgenoot kon krijgen (ipv je meisjesnaam). Ik kon het in 2003 in elk geval niet.
Lijkt me zo makkelijk als ik de naam van mijn man officieel kon aannemen, in het buitenland heb ik nu altijd alles op mijn meisjesnaam, en dat geeft regelmatig verwarring omdat dat dus niet dezelfde achternaam is als man en kinderen.
Terug in Texas!
movingon
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 nov 2010, 22:23

Re: Amerikaan worden?

Bericht door movingon »

Je mag de achternaam van je partner gebruiken (ik reserveer altijd onder mijn echtgenoots naam voor hotels etc: scheelt een hoop spellen ;-), maar
heb zelf gekozen voor vermelding van eigen naam met ev (echtgenote van) in mijn paspoort. Verder houd je dus je eigen achternaam. En ja dat kan
verwarring scheppen, maar daarom koos ik wel voor ev vermelding in mijn paspoort, makkelijker als je met je kind reist die de achternaam van je
partner heeft (ook geboortecertificaat mee hoor). Zowel man als vrouw kunnen achternaam aan kind, maar het mag er maar een zijn, geen twee,
zoals in Spanje bijvoorbeeld. Voor alle officiële zaken dien je je meisjesnaam te gebruiken....

Info oa hieruit:
Voor het krijgen en gebruiken van de voornaam en de achternaam bestaan wettelijke regels. In het kort komen
de regels hierop neer:
• ouders kunnen samen de achternaam van hun kind(eren) kiezen, die van de moeder óf die van de vader.
• zowel de vrouw als de man mag tijdens en na het huwelijk de achternaam van de echtgenoot gebruiken in
het dagelijks verkeer. Ook partners die hun relatie hebben laten registreren bij de burgerlijke stand mogen dit
doen.
In dit informatieblad leest u meer over deze regels.
:
hier kun je dat informatieblad downloaden: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rnaam.html
bazinga
Amerika-ontdekker
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 feb 2013, 21:48
Locatie: Las Vegas

Re: Amerikaan worden?

Bericht door bazinga »

Ik heb in mijn paspoort mijn meisjesnaam en de naam van mijn echtgenoot staan. Op mijn greencard, rijbewijs en social security card staat gewoon mijn voornaam en de achternaam van mijn echtgenoot.
Ik moet dus alleen als ik een ticket naar het buitenland boek zorgen dat ik mijn meisjesnaam gebruik omdat die in het paspoort staat, maar als ik de achternaam van mijn echtgenoot gebruik wat ik een aantal jaren geleden heb gedaan maakten ze daar ook geen probleem van omdat die ook vermeld staat in het paspoort. Dat staat al in mijn paspoort sinds 1995 dus het is volgens mij altijd mogelijk geweest.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Amerikaan worden?

Bericht door hemmie »

Bazinga, volgens mij is dat maar net wie je treft, en op welk moment. Bij mij was het in 2011 niet mogelijk om Texas rijbewijs of SSN op mijn getrouwde naam te krijgen, dat kon alleen de naam in het paspoort zijn (e/v staat er wel in, maar dat was niet voldoende). Dus is alles op meisjesnaam. Ik weet dat er meer vrouwen zijn die het wel voor elkaar gekregen hebben om alles op de getrouwde naam te krijgen in de VS, maar dat lukt zeker niet altijd. Helaas!
Wat betreft de tickets is het volgens mij ook een beetje afwachten of ze je met een ticket op je e/v naam aan boord laten, volgens mij is er geen enkele garantie, dus ik probeer het liever niet ;-)
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Amerikaan worden?

Bericht door SophiaB »

oortjes schreef:Overigens, Engeland staat toch dual citizwenship toe ? Je man is toch Brit en Canadees nu ?
Inderdaad is het denk ik net iets plezieriger in een land te wonen en er (ook) citizen van te zijn. Ik weet niet hoe lang geleden jij Dutch Canadian werd, of Canadian Dutch, maar alsnog gefeliciteerd !
Dank je wel :D Ja hij is inderdaad gewoon zonder problemen een dual citizen, en zodra we de procedure hebben afgerond, ik ook :) We zijn in mei 2012 allebei Canadees geworden :)

Een van de (vele) redenen waarom ik graag Canadese wilde worden is inderdaad het feit dat ik nu echt met trots overal mijn man's naam kan dragen, zelfs op m'n paspoort :mrgreen: Overigens had ik al vanaf het begin netjes m'n rijbewijs, bankpasjes, creditcards enz al op m'n getrouwde naam. Moest wel uitgebreid uitleggen dat Nederland in die dingen anders is.......... maar uiteindelijk lukte het gelukkig toch wel toen ik kon bewijzen toch echt getrouwd te zijn.

Ik heb trouwens wel een paar keer gehad dat ik via de vliegpas van m'n man wilde reizen, en dat de luchtvaartmaatschappij moeilijk deed over het feit dat m'n meisjesnaam de eerste naam in m'n paspoort was. Zelfs toen ik mijn getrouwde naam aanwees (onder e.v.) en de handtekening liet zien (die ook mijn getrouwde naam bevatte) deed ze nog moeilijk. Uiteindelijk ons trouwboekje, wat ik destijds overal meesleepte, laten zien en toen was het goed.
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Amerikaan worden?

Bericht door kastelke »

Sophia,heb jij een legal name change gedaan? Dus als jij nu een officieel Canadees document hebt, staat dat met de naam van je man? Hoe heb je dat gedaan? Wat heb je er voor moeten betalen? Ik heb namelijk een officiele voornaam die al decennia niet gebruikt wordt, en ik hanteer meestal ook mijn man zijn naam omdat die gewoon veel makkelijker is in 't Engels dan mijn eigen zeer lange naam.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Amerikaan worden?

Bericht door dimona »

hemmie schreef:Is dat zo Dimona? Ik heb nog nooit gehoord dat je in je paspoort de naam van je echtgenoot kon krijgen (ipv je meisjesnaam). Ik kon het in 2003 in elk geval niet.
Lijkt me zo makkelijk als ik de naam van mijn man officieel kon aannemen, in het buitenland heb ik nu altijd alles op mijn meisjesnaam, en dat geeft regelmatig verwarring omdat dat dus niet dezelfde achternaam is als man en kinderen.
Ik ben getrouwd in 1996 en ik ben er vrij zeker van dat dat toen zo was.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Amerikaan worden?

Bericht door dimona »

movingon schreef:heb zelf gekozen voor vermelding van eigen naam met ev (echtgenote van) in mijn paspoort. Verder houd je dus je eigen achternaam. En ja dat kan verwarring scheppen, maar daarom koos ik wel voor ev vermelding in mijn paspoort, makkelijker als je met je kind reist die de achternaam van je partner heeft
Inmiddels is het dus zo dat je daarin geen keuze meer hebt. Je krijgt nu automatisch je meisjesnaam met de toevoeging e/v in je paspoort.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Amerikaan worden?

Bericht door Petra/VS »

Behalve in mijn geval, maar ik ben "raar". Ik was Nederlands, werd Amerikaans en vroeg mijn Nederlanderschap later terug. Toen stond alles al in de achternaam van mijn man, dus ik heb voor Nederland nu ook mijn Amerikaanse naam. Als je dus je Nederlanderschap terugvraagt na het Canadese of Amerikaanse burgerschap te hebben verkregen kun je proberen het allemaal in dezelfde naam te krijgen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Amerikaan worden?

Bericht door SophiaB »

kastelke schreef:Sophia,heb jij een legal name change gedaan? Dus als jij nu een officieel Canadees document hebt, staat dat met de naam van je man? Hoe heb je dat gedaan? Wat heb je er voor moeten betalen? Ik heb namelijk een officiele voornaam die al decennia niet gebruikt wordt, en ik hanteer meestal ook mijn man zijn naam omdat die gewoon veel makkelijker is in 't Engels dan mijn eigen zeer lange naam.
Ik heb niets extra hoeven te betalen, ik stuur je even een PM met hoe ik dat op het formulier had gezet :) Maar inderdaad, mijn Canadese paspoort is volledig op naam van m'n man, daar komt mijn meisjesnaam niets eens op voor!
Als ik me goed herinner kost het wel geld om een naamsverandering te doen achteraf, maar als je het direct bij de aanvraag doet, kost het niets extra.
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Amerikaan worden?

Bericht door USInsider »

Dimona, begrijp ik goed dat de naam van je man nu verplicht in je Ned. paspoort komt ? Wanneer is dat ingegaan ?
Ik heb twee jaar geleden mijn pas vernieuwd en toen was het nog een optie.
Wordt bij een man dan ook de naam van de vrouw vermeld ?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer