Ik heb de forums een beetje afgezocht en ik kon een hoop nuttige informatie vinden, maar ben toch benieuwd naar reacties op de vragen die ik heb voor mijn (of moet ik zeggen onze) specifieke situatie:
Wij willen naar NYC verhuizen door een kans die ik heb gekregen via mijn werk. Dit is deels op mijn eigen initiatief gebeurd en daardoor zit een complete vergoeding van de kosten er niet in. Echter dit betekend wel dat er voor mij een L1 visum geregeld wordt en voor mijn vrouw een L2 visum met een werk vergunning. Ook heb ik dus bij aankomst al een baan en een redelijk inkomen (rond de 90k jaarlijks), voor het wonen in leven in NYC met z'n 2e lijkt dit nog goed te doen als je niet ver boven je stand gaat proberen te leven.
De situatie nu is dat wij iets langer dan 1 jaar een woning huren in Breda. Dat betekend ook dat we "fris" verhuist zijn vorig jaar en het verhuis potje toen zo goed als geleegd is met de aanschaf van alle dingen die we nodig haden (witgoed, meubulair etc.), en in dat jaar is het ook niet echt van sparen gekomen. We delen ook ons huis met onze twee katten. Ik werk zelf als IT consultant bij een internationaal consultancy bedrijf en mijn vrouw werkt nu zo'n 2 jaar in de biotechnologie (cosmetica richting).
Mijn eerste hobbel is de tijd die ik nodig heb om dit allemaal te regelen, mijn werk is enthousiast over mijn verhuizing naar de VS en willen me graag snel hebben. Ook de Amerikaanse "go, go, go" instelling komt hier om de hoek kijken

Ik heb een navraag gedaan bij een internationaal verhuis bedrijf, in eerste instantie om de "gehele" inboedel mee te nemen (bank diner tafel, maar geen witgoed) dit werd wel al gauw 7000 euro (full-service) en dat gaat wel redelijk over mijn budget heen en is geen haalbare kaart. Wij kunnen aanzich wel verhuizen met minder, maar dan nog denk ik dat wat ik nu inschat aan wat we mee willen nemen zou moeten vermenigvuldigen met 2 om op iets realistsch neer te komen

Het andere punt is dat ik opzoek zou moeten naar een appartement in NYC zonder enige familie of vrienden daar. Natuurlijk wel collegas die vast het een en ander voor ons kunnen betekenen, maar die hebben ook geen kast van een huis down-town en dus ook niet een extra kamer waar wij even kunnen verblijven


Ik begrijp dat ik zonder credit history geen geld kan lenen in de VS in het algemeen, is New York nog iets anders met hun stroom aan migranten? Ik hoef in NYC geen auto te hebben dus dat scheelt. Ook denken we aan een periode van ongeveer 5 jaar om daarna ook weer terug te keren naar NL, en kopen wordt dan een minder aantrekkelijke optie. Volgens mij hoef ik dan opzich niet heel veel geld te lenen of een lening of te sluiten wat blokkerend zou zijn. Wel zie ik dat je in de eerste maand rekening moet houden met je huur x2 wat je dan direct op tafel moet leggen, dan zijn contanten wel belangrijk. Is het overigens makkelijk om een rekening te openen in de VS? Waar moet ik dan ook verder nog aan denken? Kan dit eventueel al vanuit Nederland. Ook kijk ik naar het pensioen wat ik nu heb opgebouwd en wat ik liefst zou overhevelen. Wij zitten bij NN en ik werk nu meer dan 5 jaar bij hetzelfde bedrijf, dus nog geen gigantisch pensioen, maar wel redelijk wat centen die daar nu gestald zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of tips/dingen waar ik naar moet kijken? Mijn pa werkt bij de BD (als pensioen specialist) en helpt me wel enigszins, maar het is wel allemaal een complex verhaal.
Ik ben heel benieuwd of iemand iets dergelijks heeft gedaan en wat de ervaringen do's en don'ts zijn bij dit alles. Voor ons is het vooral die gestelde 90 dagen (die volgens mij niet in steen is gegoten) die wel heel erg dichtbij voelt en ik zelf denk ook dat er nog een hoop "paddestoelen" de kop op zullen steken in die 90 dagen.