Bij mij is het wel veranderd in de loop der jaren. Twee van mijn kinderen zijn geboren terwijl we in het buitenland woonden, en ik vond het wel altijd heel verdrietig om dan afscheid te moeten nemen van oma die in de week van haar bezoek niets anders deed dan het vasthouden van haar kleinzoon. Eigenlijk vooral voor haar vond ik dat afscheid zo moeilijk.
Maar nu we in de VS wonen, heb ik er eigenlijk helemaal geen moeite meer mee. Misschien scheelt het ook dat dit voor ons in principe een tijdelijke situatie is en dat we opa en oma's twee keer per jaar zien. Maar ik voel eigenlijk nooit de tranen branden (al vermoed ik dat dit voor de grootouders anders is).
Momenteel hebben wij mijn schoonouders twee weken op bezoek; dat gaat gelukkig prima, maar ik vind twee weken ook echt wel lang genoeg. Voorafgaand aan hun bezoek ben ik zelf voor drie dagen naar NL gegaan om mijn moeder te bezoeken die met kerst alleen zit. Ik hoop dat het daarmee voor haar ook weer wat gemakkelijker wordt om de periode tot aan de zomervakantie te overbruggen. Ze heeft alleen mij en mijn broer, die in Zuid-Afrika woont, en die ook probeert ieder jaar even langs te wippen. Ik bewonder haar wel hoor, want het is niet niks als je op die leeftijd (76) helemaal geen levende familie meer in Nederland hebt wonen. Maar ze doet het gelukkig prima, zit sinds een paar maanden ook op Facebook, zodat ze mijn leven nog wat beter kan volgen