Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaanse vriend naar Nederland halen.
Amerikaanse vriend naar Nederland halen.
Mijn Amerikaanse vriend 69 jaar, wil bij mij in Nederland komen wonen . Zelf ben ik 68 jaar en heb een AOW uitkering, geen pensioen opgebouwd. Hij geniet ook een soort van AOW in de US en dat is ook niet hoog. Het reizen naar de US kan ik niet meer bekostigen vandaar dat we in Nederland willen trouwen, of een geregistreerd partnership aangaan.
Mijn vragen zijn:
1. Hoe gaat dit in zijn werk?
2. Wordt der op 65+ leeftijd gekeken naar inkomen?
3. Kan hij voor 3 maanden hier verblijven, en dat wij in de tussentijd trouwen?
4. Mag hij als we getrouwd zijn hier verblijven?
5. Verliest hij met trouwen zijn nationaliteit?
De laatste vraag is: Wat zouden de kosten zijn om de inboedel (geen meubels) te verschepen naar Nederland, het zou dan om 1 kub gaan heb ik zo ingeschat. En welke freighters zijn t voordeligst.....
Mijn vriend woont in Dallas.
Het zijn heel wat vragen, ik weet dat ik me eigenlijk tot de IND moet richten, of kan ik de Amerikaanse Ambassade in Amsterdam ook bellen voor informatie?
Alvast bedankt voor degene, die het een en ander weet...
Evaa
Mijn vragen zijn:
1. Hoe gaat dit in zijn werk?
2. Wordt der op 65+ leeftijd gekeken naar inkomen?
3. Kan hij voor 3 maanden hier verblijven, en dat wij in de tussentijd trouwen?
4. Mag hij als we getrouwd zijn hier verblijven?
5. Verliest hij met trouwen zijn nationaliteit?
De laatste vraag is: Wat zouden de kosten zijn om de inboedel (geen meubels) te verschepen naar Nederland, het zou dan om 1 kub gaan heb ik zo ingeschat. En welke freighters zijn t voordeligst.....
Mijn vriend woont in Dallas.
Het zijn heel wat vragen, ik weet dat ik me eigenlijk tot de IND moet richten, of kan ik de Amerikaanse Ambassade in Amsterdam ook bellen voor informatie?
Alvast bedankt voor degene, die het een en ander weet...
Evaa
-
smittenimmigrant
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Re: Amerikaanse vriend naar Nederland halen.
Om je vriend naar Nederland te halen kun je het beste op de site van de Immigratie- en NaturalisatieDienst (http://www.ind.nl) kijken. Ook is de website http://www.buitenlandsepartner.nl misschien iets voor jou. Op dit forum weten mensen meer van emigreren naar Amerika dan iemand uit Amerika naar nederland halen (al zijn er volgens mij ook wel een paar mensen die dat laatste hebben gedaan).
Succes!
Succes!
-
Bennogr
- Amerika-expert
Een Amerikaan(se) die een Nederlander/se trouwt verliest niet zijn/haar nationaliteit. Nederland heeft beperkingen op dubbele nationaliteit, de VS niet. (de VS waarschuwt alleen burgers met een dubbele nationaliteit dat de VS niet kan helpen als zo iemand in het land waarvan hij/zij de nationaliteit heeft, problemen krijgt)
Alleen als je vriend Nederlander wilt worden, komt de nationaliteitsvraag aan de orde. Nederland heeft de regel dat je alleen Nederlander/se kunt BLIJVEN als je de nationaliteit van je partner aanneemt. Ik weet niet of dat omgekeerd ook geldt, of een Amerikaan die met een Nederlandse getrouwd is en Nederlander wordt, van Nederland toestemming krijgt om Amerikaan te blijven. IND is inderdaad de beste plaats om dat na te vragen.
Alleen als je vriend Nederlander wilt worden, komt de nationaliteitsvraag aan de orde. Nederland heeft de regel dat je alleen Nederlander/se kunt BLIJVEN als je de nationaliteit van je partner aanneemt. Ik weet niet of dat omgekeerd ook geldt, of een Amerikaan die met een Nederlandse getrouwd is en Nederlander wordt, van Nederland toestemming krijgt om Amerikaan te blijven. IND is inderdaad de beste plaats om dat na te vragen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
smittenimmigrant
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Voor wat betreft vraag 5 en Benno's antwoord: als je als Amerikaan met een Nederlander trouwt en je naturaliseert daarna, blijf je ook Amerikaan. Het trouwen op zich heeft geen effect op welke nationaliteit je hebt.
Houd er wel rekening mee dat als je in de ondertrouw gaat en je partner (nog) geen permanente verblijfsvergunning heeft, de IND toestemming moet geven voor het huwelijk. Dat kan dus betekenen dat je ondertrouw lang duurt en je die dus vroeg moet aanvragen. Die kopzorg heb je niet als je in Amerika zou trouwen, dan zelf terug zou komen naar Nederland en je man dan pas laat overkomen als je een vergunning voor hem hebt aangevraagd.
Houd er wel rekening mee dat als je in de ondertrouw gaat en je partner (nog) geen permanente verblijfsvergunning heeft, de IND toestemming moet geven voor het huwelijk. Dat kan dus betekenen dat je ondertrouw lang duurt en je die dus vroeg moet aanvragen. Die kopzorg heb je niet als je in Amerika zou trouwen, dan zelf terug zou komen naar Nederland en je man dan pas laat overkomen als je een vergunning voor hem hebt aangevraagd.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Heb je uitgezocht hoe dit zit met gezondheidsverzekering. Ik denk niet dat medicare voor operaties in nederland gaat betalen
Als je gaat samenwonen/trouwen, word je AOW verlaagt van alleenstaand ( € 1084,86) naar ½ echtpaar (750,35).je echtgenoot heeft geen recht op aowEvaa schreef: 2. Wordt der op 65+ leeftijd gekeken naar inkomen?
Om je echtgenoot naar Nederland te kunnen halen moet hij eerst nederlands leren en een inburgeringsexamen afleggen en moet je inkomen minstens het minimumloon(1456,20) bedragen
http://plazilla.com/partner-naar-nederl ... et-je-doen
http://www.indklantdienstwijzer.nl/Dial ... omen&jse=1
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
-
Steffen
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Toen ik 5 jaar geleden mijn vriendin (toen hoefde je nog niet getrouwd te zijn/ binnen 6 maanden trouwen), hoefde zij geen inburgeringsexamen af te leggen en was ze niet verplicht om Nederlands te leren. Dit omdat Amerika een uitzonderingsland is (samen met nog een aantal andere voornamelijk westerse landen). Wat ik terug kan vinden op de website van de IND is dat nogsteeds zo. Wat wij hebben ondervonden is dat Amsterdam en Den Haag wel het inburgeringsexamen verplicht stellen voor mensen die op een 'familie herenigigns basis in Nederland komen wonen, maar dat iedere plaats dat voor zich mag bepalen. In onze voormalige woonplaats heeft zij nooit een inburgeringsexamen af hoeven leggen, sterker nog, als ze dat wilde zou het enkele duizenden euro's kosten. Voor mensen waarvoor het verplicht was betaald de overheid een groot deel, maar voor haar niet!!6foot6 schreef:Evaa schreef: Om je echtgenoot naar Nederland te kunnen halen moet hij eerst nederlands leren en een inburgeringsexamen afleggen
Het minimum inkomen was destijds voor mij inderdaad tegen de E1500,- netto en ik moest aantonen dat ik dat voor minimaal de 12 voorgaande maanden als inkomen had ontvangen. Ook moest ik aantonen dat vanaf de dag van de aanvraag bij de IND moest aantonen dat ik minimaal een jaar contract had. Ik typ dit puur vanuit mijn perspectief en heb geen ervaring hoe het is voor iemand die gepensioneerd is.
Contact opnemen met de IND is je beste optie, dit ook omdat enkele maanden geleden de procedure verandert/ aangepast is. Ik ben destijds naar Rijswijk geweest. Wilde mijn vragen niet via de telefoon stellen maar wilde echt een naam van de persoon en duidelijk antwoord op mijn vragen. Ik moet zeggen dat ik toen goed geholpen ben!
Succes met de procedure.
Dank jullie wel, voor de informatie, ik denk dat het toch het beste is om een afspraak te maken met de IND, persoonlijk er naar toe gaan, ook met informatie wat betreft zijn minimum toelage.
Heb gelezen dat het beter is om in Amerika te trouwen, maar als ik dat zou doen dan, en terug zou komen, dan ben ik verplicht om de SVB op de hoogte te stellen, dat ik niet meer alleenstaand ben
maar getrouwd in Amerikam, en de procedure moet afwachten wanneer hij daadwerkelijk naar Nederland zou kunnen komen, en moet een bijna 70 jarige man dan een inburgeringscursus volgen???
Dat lijkt mij toch niet op zijn plaats, daar hij ruimschoots de 65 is gepasseerd en niet naar werk op zoek moet gaan. Dit is volgens mij een ander geval.....
Zodra ik de melding heb doorgegeven aan de SVB dat ik getrouwd zou zijn in de US, word ik dan direct gekort, of pas als hij daadwerkelijk bij mij woont. Want hij heeft in Dallas ook zijn lasten te betalen.
En als laatste nog de gezondheidszorg...hij is meerdere malen geopereerd, en het zou kunnen dat het misschien nog een keer zou kunnen plaatsvinden....
Zelf is hij goed verzekerd en geniet alle medische zorg daar, hj is ook medicijn afhankelijk.
Ik las als er medische zorg zou moeten plaatsvnden, dat Medicare dat dan waarschijnlijk niet zal vergoeden.
Hoe zit dat dan?
In ieder geval hartelijk bedankt, en ik ga persoonlijk naar de IND voor vragen.
Hartelijke groet Evaa
Heb gelezen dat het beter is om in Amerika te trouwen, maar als ik dat zou doen dan, en terug zou komen, dan ben ik verplicht om de SVB op de hoogte te stellen, dat ik niet meer alleenstaand ben
maar getrouwd in Amerikam, en de procedure moet afwachten wanneer hij daadwerkelijk naar Nederland zou kunnen komen, en moet een bijna 70 jarige man dan een inburgeringscursus volgen???
Dat lijkt mij toch niet op zijn plaats, daar hij ruimschoots de 65 is gepasseerd en niet naar werk op zoek moet gaan. Dit is volgens mij een ander geval.....
Zodra ik de melding heb doorgegeven aan de SVB dat ik getrouwd zou zijn in de US, word ik dan direct gekort, of pas als hij daadwerkelijk bij mij woont. Want hij heeft in Dallas ook zijn lasten te betalen.
En als laatste nog de gezondheidszorg...hij is meerdere malen geopereerd, en het zou kunnen dat het misschien nog een keer zou kunnen plaatsvinden....
Zelf is hij goed verzekerd en geniet alle medische zorg daar, hj is ook medicijn afhankelijk.
Ik las als er medische zorg zou moeten plaatsvnden, dat Medicare dat dan waarschijnlijk niet zal vergoeden.
Hoe zit dat dan?
In ieder geval hartelijk bedankt, en ik ga persoonlijk naar de IND voor vragen.
Hartelijke groet Evaa
-
Fellow2012
Hoi,
Ik vraag me af dit juist is ...dat de overheid de kosten voor inburgering van de zogenaamde 'niet-westerse allochtonen' wel betaalt. Immers als iemand aan de inkomsteneisen voldoet waarom zou de overheid dan wel bij de andere kosten helpen? Mijn inziens het doel van deze kosten was niet zozeer om ze in te burgeren maar de instroom te beperken.
Ik vraag me af dit juist is ...dat de overheid de kosten voor inburgering van de zogenaamde 'niet-westerse allochtonen' wel betaalt. Immers als iemand aan de inkomsteneisen voldoet waarom zou de overheid dan wel bij de andere kosten helpen? Mijn inziens het doel van deze kosten was niet zozeer om ze in te burgeren maar de instroom te beperken.
Steffen schreef: In onze voormalige woonplaats heeft zij nooit een inburgeringsexamen af hoeven leggen, sterker nog, als ze dat wilde zou het enkele duizenden euro's kosten. Voor mensen waarvoor het verplicht was betaald de overheid een groot deel, maar voor haar niet!!
Ik zou er iig niet op rekenen dat een Amerikaanse verzekering (ofwel Medicare, ofwel een privéverzekering) hem in Nederland (voldoende) zal vergoeden. Vraag eens bij je eigen verzekeringsmaatschappij na onder welke voorwaarden hij in NL verzekerd kan worden.Evaa schreef: En als laatste nog de gezondheidszorg...hij is meerdere malen geopereerd, en het zou kunnen dat het misschien nog een keer zou kunnen plaatsvinden....
Hoe zit dat dan?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
-
Steffen
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
adam747 schreef:Hoi,
Geloof me, wij begrepen er ook helemaal niks van. De uitleg was dat mijn vrouw (toenmalige vriendin) er niet toe verplicht was. Wilde ze het examen doen, zou ze het volle bedrag van de cursus moeten betalen en niet slechts een 'eigen bijdrage'. Maar let op! Dit was de uitleg van onze gemeente. Wij woonden niet in een grote gemeente/ stad. In onze plaats kwam de situatie niet vaak voor en om eerlijk te zijn denk ik niet dat ze altijd even goed op de hoogte waren van het intergratie beleid. Wij kwamen soms met vragen en vervolgens stonden we in een paar glazige ogen te kijken van hun 'expert'! Gaven wij een aanvulling over iets dat we van kennisen/ vrienden hadden gehoord dan kregen we soms een antwoord van "ja, dat kan wel kloppen". Dus nogmaals, dit is wat wij mee hebben gemaakt.
Om het nog verwarrender te maken, hoorden wij ook dat wanneer je kan aantonen dat je buitenlandse partner Nederlands beheerst op minimaal NT2 niveau, je geen inburgeringsexamen hoeft te doen.
Nog een laatste aanvulling, de wet is een paar maanden geleden verandert. Mijn verhaal is ondertussen 2 a 3 jaar oud. Dus AUB, check of dit nog van toepassing is.
Iemand van de IND heeft ons inderdaad destijds letterlijk gezegd dat de kosten rondom het krijgen van je verblijfsvergunning expres heel hoog zijn om de stroom immigranten te beperken. Ik had namelijk een ouder document gevonden waarin de kosten echt heel veel lager waren. Op mijn vraag waarom de procedure zoveel duurder kon zijn in een kort tijdsbestek, gaf zij aan dat het een ontmoedigingsbeleid van de beleidsmakers was.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 9200 Weergaves
-
Laatste bericht door dutch_in_seattle
-
- 4 Reacties