CR1 visumproces

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

CR1 visumproces

Bericht door smittenimmigrant » 24 okt 2012, 13:26

Het werd maar eens tijd voor een draadje, dacht ik.

Zoals sommigen van jullie al wel zullen weten, wonen mijn man en ik nu in Nederland. Hij is Amerikaans staatsburger (expat) en ik ben zo Hollands als kaas. Wij willen graag (semi-)permanent naar de Verenigde Staten en onze 'geplande' vertrektijd is over uiterlijk tien maanden. Als mijn visum-petitie dan nog niet rond is, gaat mijn man eerst en volg ik hem zogauw ik het visum heb.

Op dit moment zijn we bezig met het samenstellen van het dossier dat met de petitie I-130 naar USCIS gestuurd wordt. Ik hoop dit pakket aankomend weekend op de post te kunnen doen.

In de tussentijd, als de visumpetitie loopt, gaan we ook nog een keer naar de VS op vakantie. Ik heb zo ongeveer hemel en aarde bewogen om erachter te komen of ik het land binnen mag op een ESTA, of dat ik beter een B2-visum kan aanvragen, maar zonder resultaat. Helaas wil de visumafdeling van het Amerikaans consulaat mij geen antwoord geven over de juiste route. Een mail die ik heb gestuurd naar Customs and Border Protection kwam terug met een twee-regelig antwoord dat totaal niet op mijn situatie van toepassing was (ik diende een 'Advance Parole' aan te vragen, volgens hen, maar dat is alleen van toepassing als je al in de VS woont).

In dit draadje zal ik updates plaatsen over het visumproces.

Inmiddels heb ik geen tijd meer om voor onze vakantie nog een B2-visum aan te vragen, dus jullie krijgen er gratis ook een verslag bij van een poging 'VS binnenkomen op een ESTA terwijl je een immigrantenvisum hebt aangevraagd'. Als ze draadloos internet hebben in een 'holding cell' op het vliegveld, kan ik wellicht zelfs 'live' updaten als het niet lukt :P

AMA!
Laatst gewijzigd door smittenimmigrant op 24 okt 2012, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Re: CR1 visumproces

Bericht door Katja » 24 okt 2012, 13:53

smittenimmigrant schreef:Als ze draadloos internet hebben in een 'holding cell' op het vliegveld, kan ik wellicht zelfs 'live' updaten als het niet lukt :P
Hier moest ik wel even heel hard om lachen :lol:

Hoop dat je gewoon gebruik kan maken van het internet op je bestemming en je niet tegen problemen aanloopt.
Laatst gewijzigd door Katja op 24 okt 2012, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant » 24 okt 2012, 13:54

Ik heb het typfoutje maar even verbeterd. Ik hoop zelf toch ook dat het zover niet komt :)

Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja » 24 okt 2012, 13:56

Heb ik de typo ook maar even uit de quote gehaald.
Ik hoop heel hard voor je dat het allemaal meevalt.

DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick » 24 okt 2012, 15:21

Ik zou voor de zekerheid je paperassen meenemen om te bewijzen, als ze erom vragen, dat je bezig bent om op de officiele manier binnen te komen. Kijk, als ze er niet om vragen, dan zou ik het ook niet zomaar meedelen, maar je kan maar voorbereid zijn. Persoonlijk zie ik, met mijn jan-boeren-fluitjes logica, geen probleem om op een ESTA te reizen - je hebt immers geen intentie om MET DIE REIS je te vestigen in de VS. Wel op een later tijdstip, maar daar vragen ze niet naar (als ik het me goed herinner). Maar goed, niet alles is altijd logisch. Desondanks vermoed ik dat het met holding cell wel mee zal vallen :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales

Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful » 24 okt 2012, 15:39

Ik denk, niet gehinderd door enige kennis van de regels en met mijn gewone boerenverstand redenerend: Jij hebt een legale mogelijkheid om een green card te krijgen. Waarom zou jij die mogelijkheid op het spel zetten door nu iets illegaals te gaan doen? Zou een Immigrations Officer niet ook zo redeneren?

Fijne vakantie.
Groet,

Old Faithful

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 24 okt 2012, 21:26

Dit vond ik op de web site van de US ambassade in Zweden (ja zo komt een mens nog eens ergens....)

Can I travel to the United States while my application for an immigrant is being processed?

If you intend taking up permanent residence in the U.S., you are required to wait until the immigrant visa is issued. You cannot reside in the U.S. on a tourist visa or visa free under the Visa Waiver Program while waiting the issuance of an immigrant or fiancé(e) visa. However, if you wish to make a temporary visit at the end of which you will return to your permanent residence outside the United States, you may travel on a tourist (B-2) visa, or visa free under the Visa Waiver Program, if qualified.

When traveling to the U.S. either with a visa or visa free under the Visa Waiver Program, you should be sure to carry with you for presentation to U.S. immigration, evidence of your residence outside the U.S. If the immigration inspector is not convinced that you are a bona fide visitor for pleasure, you will be denied entry into the United States.

The Embassy cannot guarantee, prior any alien's arrival at a U.S. port-of-entry, whether or not they would be granted permission to enter the U.S. This decision rests entirely with the Immigration Officer at the port of entry.

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 24 okt 2012, 22:45

Als je geen visum hebt, moet je ESTA doen. Ik dacht dat ze daar vragen of je met met een visum bezig was?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 24 okt 2012, 22:51

Old Faithful, mij gedachten precies. Als ik op punt van emigreren stond, en ik had vakantie, zou ik juist nog een rondje Europa doen.
Maar misschien willen S.I. en haar man al een en ander gaan regelen voor straks ?

Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful » 25 okt 2012, 00:31

Blijkbaar verschillen wij toch van mening. :wink:
Ik ga er n.l. van uit dat een I.O. wel snapt dat Smitten Immigrant niet in overstay gaat, omdat ze daarmee haar kansen op een green card op het spel zou zetten.
Groet,

Old Faithful

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 25 okt 2012, 00:45

Oeps, ik lees wel heel slordig de afgelopen dagen.... en ik had de fijnere ironie niet zo snel door....
Immigrations gebruikt geen boerenverstand, dat kan ik je uit ervaring vertellen, men kijkt alleen naar de regels. En sommige immigratie ambtenaren leggen die regels heel krap uit.
Door in de US te blijven zouden S.I. en haar man een hele procedure omzeilen van security checks, med. onderzoek, visa intvu, Affidavit of Support. Natuurlijk zou het dom zijn het zo te doen.
Het consulaat geeft geen antwoord op S.I.'s vragen omdat ze geen antwoord hebben. De beslissing ligt bij Immigrations, op het moment dat ze zich daar melden.

smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant » 25 okt 2012, 09:16

@ oortjes
Die info had ik nog niet gevonden. Hartstikke handig! Dat is het meest concrete wat ik tot nu toe heb gelezen over deze kwestie.

Verder hoop ik dat de I.O. inderdaad wil aannemen dat we alleen op vakantie komen. Zowel mijn man als ik nemen brieven mee van onze werkgevers dat we weer in Nederland op kantoor verwacht worden na onze vakantie. We hebben op dat moment ook nog een koophuis hier in NL waarvan we eventueel wat papieren mee kunnen nemen.

Voor wat betreft de keuze qua vakantiebestemming: we hopen tussen het afronden van het visumproces en het daadwerkelijk vestigen in de VS nog een periode te hebben waarin we kunnen reizen. Dan staan wat stukken van Europa, Azië en Afrika in de planning.

Waarom we eigenlijk bedacht hadden naar de VS te gaan, weet ik niet meer. We gaan in ieder geval niets voor de emigratie regelen, maar alleen toeristendingen doen zoals in een hotel op de Strip in Vegas slapen en de Grand Canyon in loeren. En een 'road trip', natuurlijk :)

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 25 okt 2012, 13:12

Kan je, indien nodig, bewijzen dat je die trip al geboekt had vooraleer het papierwerk in orde gemaakt/verstuurd werd?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant » 25 okt 2012, 14:16

Goed punt. Dat zou inderdaad moeten kunnen. Aangenomen dat we NOA1 tegen die tijd binnen hebben, kunnen we dat naast de afschrijving van de vliegtickets leggen, ofzo.

Vanka
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Vanka » 27 okt 2012, 18:33

Ik zit zo even te lezen en zie dat je tijdens een (immigrant) visumaanvraag op vakantie wil naar de VS.
Nu ben ik wel bezig met een ander soort visum, maar ik had onze advocate nagevraagd of dat het voor mij mogelijk was de VS te bezoeken tijdens de aanvraag.
Hello,

Here is what the rules are about a foreign fiancee visiting the US citizen fiance. I have underlined the relevant sentence. As a technicality, you do not actually need a B-2 visa , since you are permitted to travel using ESTA, but are eligible to be admitted to the US in B-2 status. Be sure your statements upon entering the US match up with at least one of the reasons below. Carry with you any documents that would demonstrate the below reasons. Be sure you have a round-trip ticket to return to Holland within a reasonable amount of time.

9 FAM 41.31 N14.1-1 Fiancé(e) of U.S. Citizens or Permanent Resident Aliens

(CT:VISA-798; 03-23-2006)

An alien proceeding to the United States to marry a U.S. citizen is classifiable K-1 as a nonimmigrant under INA 101(a)(15)(K). (See 22 CFR 41.81.) The fiancé(e) of a U.S. citizen or lawful permanent resident (LPR) may, however, be classified as a B-2 visitor if you are satisfied that the fiancé(e) intends to return to a residence abroad soon after the marriage. A B-2 visa may also be issued to an alien coming to the United States:

(1) Simply to meet the family of his or her fiancé;

(2) To become engaged;

(3) To make arrangements for the wedding; or

(4) To renew a relationship with the prospective spouse.
Dit gaat dan wel over het K1-visum en onder welke 'voorwaarden' ik mag reizen, maar ik ga er vanuit dat er dan ook een zelfde soort iets voor jou mogelijk zou moeten zijn?

smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant » 05 nov 2012, 12:01

@ Vanka

Met dien verstande dat mijn man zich ook in Nederland bevindt en de 'bezoekregeling' dus niet geldt. Verder verwacht ik dat we, met brieven van de werkgevers en het eigendomsbewijs van het huis wel op het VWP binnenkomen. We duimen er maar voor :)

smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant » 05 nov 2012, 12:06

Het eerste pakket (met de I-130) is de deur uit! Uiterlijk 7 november wordt het door een koerier in Chicago afgegeven. *nagelbijt*

Zonder alle 'voorpagina's' per sectie, de cover letter, de check en de 'request for digital notice' (De g-1145, geloof ik) zitten we op 56 pagina's materiaal. Lijkt me alleszins redelijk. Hopelijk heb ik later vandaag even tijd om een inhoudsopgavetje op m'n blog te zetten te verdere referentie.

Nog dank aan Steffen voor het sussen van een beetje onrust mijnerzijds, trouwens :thumbup:

Vanka
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Vanka » 06 nov 2012, 19:37

Och, je hebt gelijk. Ik zat eigenlijk meer te denken aan het feit dat jullie misschien andere, maar op hetzelfde idee gebaseerde redenen zouden kunnen aandragen aangezien jouw man wel Amerikaan is.
Wel even laten weten of jullie de douane doorkomen (zonder problemen) en of je toch lekker vakantie kunt vieren he?
Als het jullie lukt, geeft het mij ook weer wat moed om tijdens onze aanvraag dalijk geen problemen te krijgen bij de douane.
(Net iets andere situatie zoals je zei, maar ook wij zitten al in het aanvraagproces.) :)

smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant » 03 jan 2013, 09:49

Update: de vakantie is alleszins voorspoedig verlopen. Ik mocht gezellig in de rij van Amerikaanse staatsburgers en hoefde niet alleen in de rij te staan. De meneer was ook heel aardig. We hebben gepraat over z'n kinderen en wat voor boeken ze graag lezen. Natuurlijk viste hij ondertussen wel naar informatie, maar wat maakt het uit :)

Gisteravond hebben we, veel sneller dan verwacht, NOA2 binnengekregen. Onze petitie is goedgekeurd en wordt nu dus doorgestuurd naar het NVC en ik kan gaan beginnen met de volgende stapels papierwerk. *yaaaaaaaaaay*

De data, voor wie het wat kan schelen: NOA1 8 november, NOA2 2 januari.

We zijn maar mazzelkonten!

Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe » 03 jan 2013, 16:00

Gefeliciteerd en veel succes!

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer