[color=red]Het is een cliché, maar ik kan het niet helpen elke dag te denken hoe het zou zijn om als actrice in de Verenigde Staten te kunnen werken en wonen.
Ik acteer dolgraag en ik hou ongelooflijk veel van Engels als taal, ik kan me er soms beter in uitdrukken dan in het Nederlands.
Daarom zou ik heel graag ooit een carrière willen opbouwen in de VS als actrice, let op ik verwacht helemaal geen grootse dingen mr gewoon mijn geld knn verdienen met acteren in de VS, is meer dan ik durf dromen.
Maar als ik hier het forum lees, is het al heel moeilijk om gewoon de VS binnen te geraken, laat staan een job te gaan vinden als actrice.
Nu, wat ik me afvraag is of er bedrijven zijn in Nederland of België die ook in de VS gevestigd zijn en die acteurs en actrices te werk stellen, een soort van agentschap ofzo?
Want zoals ik hier lees op het forum, is dat één van de beste manieren om in de VS binnen te geraken(want dat huwelijkgedoe zou ik niet echt zien zitten .
Alvast bedankt![/color]
Hoi,
Speel je nu ook al in een toneelgroep of iets dergelijks (castingbureau)? Misschien dat die jou dan verder kunnen helpen of connecties hebben in het buitenland...
Het lijkt me heel erg moelijk om "zomaar" een acteercarriere in de VS te beginnen. Klinkt natuurlijk wel heel gaaf
Succes ermee.
In de Belgische Vacature stond begin maart nog een artikel over een Amerikaan die het ook wou maken in filmland. Je vindt nergens zoveel obers/serveersters als in Hollywood.
kastelke schreef:In de Belgische Vacature stond begin maart nog een artikel over een Amerikaan die het ook wou maken in filmland. Je vindt nergens zoveel obers/serveersters als in Hollywood.
Leuk artikel. ook over de kosten van de Oscar uitreiking..
heey
wij hebben de zelfde droom alleen loopt het einde iets anders uit.
Ook ik droom van wonen en werken in New York.
Ik ben helemaal gek van die stad en sins ik er ben geweest in okt. 2005
heb ik heimwee (ook al was het maar voor 5 dagen) maar die stad vreet je op en je wilt er nooit meer vrijwillig weg .
Ik ben eigelijk op zoek naar iemand om eventueel samen te gaan.
Het is altijd leuk om een huisgenoot te hebben , o.a voor de kosten en gezelschap. Je kunt mekaar helpen met eventuelen problemen daar en je hebt iemand om even op terug te vallen als je ff toe bent aan wat nederlandse gezellschap.
Ik zou het echt cool vinden als je het zou proberen dus hou me op de hoogte of neem contact met me op.
groetjes rick
Anderen hebben al gewezen op het verschil tussen dromen en realiteit. Met open ogen dromen is altijd beter.
Mijn zoon is net afgestudeerd in de decorbouw en aanverwante toestanden op Carnegie Mellon University in Pittsburgh. Hij gaat binnenkort naar Los Angeles en zal daar waarschijnlijk wel werk vinden, iedereen wil acteren of regisseren, en maar heel weinig mensen willen al die mooie decors en achtergronden bouwen (mijn zoon had heel erg graag willen helpen bij het bouwen van de achtergronden voor Lord of the Rings, in Nieuw Zeeland, maar hij zal op de volgende moeten wachten).
De grap onder de technici in de theater/film wereld is inderdaad: Oh je bent acteur/actrice? In welk restaurant?
Verder: dat van 'ik kan me soms beter uitrdukken in het Engels dan het Nederlands' is onzin. Je kunt je altijd beter uitdrukken in je moedertaal, als je denkt dat je Engels beter is dan je Nederlands, dan ben je of te lui om de vertaling op te zoeken, of je begrijpt niet precies wat het Engels betekent. Sorry, maar dit is een 'pet peeve' van mij. Ik heb Engels gestudeerd, twee jaar voor de klas gestaan en woon al 30 jaar in de VS, maar onlangs begon ik plotseling tegen mijn Amerikaanse vrouw opmerkingen te maken in het Nederlands. Je moedertaal zit heel erg diep.
En nu ik toch knarrig bezig ben met het ontnemen van illusies: let op met wie je in zee gaat. New York zit vol met vlotte jongens en 'talent-agenten' die op zoek zijn naar meisjes voor een heel ander soort acteren. Wel op een podium, maar niet in een theater. Acteren ergens op een matras of in een auto, als je begrijpt wat ik bedoel. En met veel minder kleren dan in het gemiddelde toneelstuk (behalve dan misschien 'Oh Calcutta' -- zoek dat maar eens op in Google).
Aan de andere kant: ik ken dat New York gevoel erg goed. Ik heb acht maanden in de stad gewoond en moest toen terug naar Amsterdam wegens geldgebrek. Waar ik de stad echt miste. Ik heb geluk gehad en kon terug en blijven. Het is dus niet onmogelijk, maar goed opletten en realistisch zijn, is heel belangrijk. En dat geluk natuurlijk.
Bennogr schreef:
Verder: dat van 'ik kan me soms beter uitrdukken in het Engels dan het Nederlands' is onzin. Je kunt je altijd beter uitdrukken in je moedertaal, als je denkt dat je Engels beter is dan je Nederlands, dan ben je of te lui om de vertaling op te zoeken, of je begrijpt niet precies wat het Engels betekent. Sorry, maar dit is een 'pet peeve' van mij. Ik heb Engels gestudeerd, twee jaar voor de klas gestaan en woon al 30 jaar in de VS, maar onlangs begon ik plotseling tegen mijn Amerikaanse vrouw opmerkingen te maken in het Nederlands. Je moedertaal zit heel erg diep.
.
Ben het niet met je eens. Het is inderdaad niet gewoonlijk dat iemand zich in een andere taal beter kan uitdrukken dan in de moedertaal, maar om het voor onzin te verklaren, vind ik ook een beetje overdreven. Ik ben zelf nl ook zoiemand die zich altijd beter in het engels heeft kunnen uitdrukken. Ik schrijf bijv al sinds mijn 12e verhalen in het engels die in het Nederlands echt heel stom zouden klinken. Ik vind het Engels ook een betere taal om mijn gevoelens te verwoorden dan het Nedelands. Stom voorbeeld: ik kan de zin: ik hou van je echt niet over mijn strot krijgen. i love you however is echt heel makkelijk.
ik zie niet in hoe het met vertaling heeft te maken, laat staan te lui zijn. het heeft toch meer te maken met waarin je je comfortabel voelt.
Hier ben ik het volledig met Doreen eens. Mijn Nederlands is erg goed, maar het is sinds 1983 niet gegroeid. Mijn Engels daarentegen wel. Ik zou niet zover gaan om te zeggen, dat ik me beter in het Engels, dan in het Nederlands kan uitdrukken, maar mijn Engelse vocabulaire is wel gevarieerder (vind ik zelf). Er zijn mensen, die zich veel beter in het Nederlands kunnen uitdrukken in spanningssituaties, die hebben dan moeite met de andere talen. Ik niet, en, hoewel ik Nederlands spreek met mijn kinderen en nu (na vele jaren) een heel aantal Nederlandse vriendinnen heb, ik spreek nooit per ongeluk Nederlands tegen een Amerikaan. Het Engels zit diep gegrond. Ik heb al gauw moeite met mensen, die de ervaringen van anderen als "onzin" bestempelen. Ervaringen en gevoelens zijn precies dat, prive en individueel. Een oordeel daarover vellen vind ik bepaald onzinnig . De schrijver spreekt zichzelf meteen al tegen, getuige zijn "pet peeve" tussen aanhalingstekens. Geen Nederlandse vertaling kunnen vinden? Dan kon je jezelf dus beter in het Engels uitdrukken, wat dat betreft. Nuff said.
Ik heb veel vrienden en vriendinnen die acteur/actrice zijn; de meeste zijn mijn mede-amerikanen, een andere goede vriend is een Nederlander die toen hij nog klein was al acteur wilde worden. Hij is met deze droom op z'n 25ste naar NYC verhuisd, hij kwam de USA binnen via een stage visa (hij had hogere hotelschool gedaan), deze werd omgekeerd naar een werk visum (H1b); in de tussentijd deed hij 2x mee aan de green card loterij en won de green card. Toen hij deze green card kreeg was hij zo blij omdat hij toen voelde dat hij echt kon beginnen aan een acteer carriere in L.A.; hij had een baantje dat hem tijd permiteerde voor audities, 's avonds nam hij acteer lessen (wat hij nog steeds doet); hij is nu een SAG (screen actors guild member een union), omdat hij al vaak in tv shows is geweest met zeer kleine sprekende, betalende rollen, ook is hij actief op toneel en sketch comedy. Hij gaat vaak op audities en hoort vaak niets terug (maar vaak ook wel!).
Mijn ex-vriend in NYC was ook acteur, is in verscheidene films (Kissing Jessica Stein, etc.) geweest, heeft kleine rollen gehad in ATWT (een soap) en veel reclames gedaan, had een actief stage-life, uiteindelijk is hij gekapt met het acteurs leven omdat het emotioneel zeer moeilijk was voor hem; hij is nu een successvolle zakenman in NYC.
Mijn beste vriendin in L.A. kwam samen met Renee Zelwegger naar L.A. vanuit Texas nadat de film "The Whole Wide World" een klein succesje werd, zij waren roommates voor een tijdje en beiden genoten van een carriere, een van hun hit it bigtime... de andere niet. Zij is nog steeds actrice, doet veel voice overs en is super talentvol, een goed mens en mooi, zij kan alleen niet haar huur betalen van alleen acteurwerk, etc., en zij kan je vertellen hoe moeilijk het is hier in L.A. (waar je echt moet zijn, wil je in films acteren).
Een andere vriendin van mij is overdag librarian bij een high school en is ook actrice, haar carriere begint nu pas op gang te komen (zij is bijna 50 jaar en is zeer actief in de toneel-scene in L.A.), in het laatste jaar heeft zij vele gastrollen in sitcoms en dramaseries (Medium, Law & Order)gedaan, en ook kleine sprekende rollen in films. ze verdient hier goed mee, maar ze is nog steeds a librarian, omdat het moeilijk is om permanent en fulltime als acteur te werken.
Het laatste voorbeeld is mijn ex-buur 'Jack Plotnick', hij woont nog steeds in het apartment gebouw waar ik woonde voordat ik mijn huis kocht , hij is een voorbeeld van iemand die ondanks hij niet echt bekend is wel zichzelf onderhoudt door zijn acteer carriere, hij heeft een heel typisch herkenbare gezicht, hij heeft in de serie Ellen gespeeld (gay boyfriend of Ellen's gay friend), veel, veel reclames, vele gastrollen in reno-911, en veel gastrollen in sitcoms, etc. Hij woont nog steeds in een fantastisch apartmentje in West Hollywood (with a low rent of $665).
Het is dus een moeilijk wereldje, waar je veel over voor moet hebben. Wat heel veel non-Americans vergeten die voor een acteursdroom naar NYC en L.A. verhuizen is dat you will compete for this dream with thousands of Americans from all 50 states and territories for deze opportunity. Ik denk niet dat het onmogelijk is hoor! Maar het is wel moeilijk; er komen jaarlijks Nederlandse sterren die in de Amerikaanse markt willen doorbreken, (Mickey Hoogendijk, Antonie Kamerling, Ferry Somogyi en ik heb nog niets over hun gehoord, zelfs niet in de Indy of Straight To Video wereld).
Ik geloof wel dat het mogelijk is om je droom te verwezenlijken hier in L.A. of NYC hoor! Ik wilde alleen laten zien dat het een moeilijk leven is hiero, maar dat het wel degelijk mogelijk is om een acteursleven op te bouwen in L.A. of NYC.
Heel vaak op mijn hike in Runyon Canyon kom ik een Nederlandse actrice tegen met haar kleine hondje, zij heeft een echte Hollywood carriere: Famke Janssen en een paar jaar geleden kwam ik Derek de Lint tegen met 2 mooie honden (hij had jarenlang een successvolle canadeze/usa serie Poltergeist: the legacy).
Wat het zo moeilijk maakt om hier een begin te maken is de visum die je nodig hebt om legaal naar audities te gaan, etc. en om te kunnen werken zodat je jezelf kan onderhouden terwijl je aan je carriere werkt. Dit is altijd een klacht die ik hoor van buitenlanders die het in Amerika willen maken, had ik maar een green card, dan komt alles vanzelf wel.
Ik gun het je van harte, ik hoop dat julie allebei een manier vinden om je droom waar te maken, het is niet onmogelijk, maar het is zeker niet makkelijk. Alhoewel ik altijd heel trots ben op mijn Nederlandse vriend hier wanneer hij een rolletje in een show krijgt, een simple jochie uit Lelystad die zijn droom aan het verwezenlijken is, dat moet toch heel leuk en goed voor hem voelen... Ik denk dat het hem op dat moment geen moer uitmaakt dat hij voor maanden misschien ober geweest was of een hotel clerk...
Doreen en PetraVS, once again you wrote what I thought! Engels is mijn eerste taal, het is de taal waar ik al 14 jaar lang in droom, dagelijks spreek en droom, het is de taal waar ik in bid en ....!
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Hey Xerxes, kun je al die actrices niet eens meenemen naar een AA meeting ofzo? Dan krijgen we wat meer bekendheid...
Of Famke Janssen introduceren op dit forum, als geemigreerde Hollander... Misschien kan ze dan wat AA promotie doen...
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT 2013: NY
Zo lang mensen het verschil niet snappen tussen I want to be apart of it , New york , New York
en I want to be a part of it , New york , New York
blijft het toch maar behelpen met het engels van de Nederlanders
Martin & Marianne schreef:Zo lang mensen het verschil niet snappen tussen I want to be apart of it , New york , New York
Ach ja, het feit, dat er mensen zijn, die zich wel makkelijker uitdrukken in een andere taal, dan hun moedertaal wil natuurlijk niet zeggen, dat dat voor de topic starter ook geldt . Waar is die trouwens gebleven?
Bennogr schreef:
Ik heb het gevoel dat Benno met dit gevoel aardig in de buurt van de waarheid komt. Ik kan uiteraard niet in het gevoel van anderen kijken, maar heb mijn gevoel over deze kwestie (en aanverwante situaties) nooit onder stoelen of banken gestoken. Iemand die ineens geen Nederlands meer kan spreken of na 2 weken vakantie alleen nog maar Nederlands met een zwaar Engels/Amerikaans accent. B***sh*t
Maar goed..... bovenstaande is natuurlijk mijn gevoel hè
Bennogr schreef:Hij gaat binnenkort naar Los Angeles en zal daar waarschijnlijk wel werk vinden, iedereen wil acteren of regisseren, en maar heel weinig mensen willen al die mooie decors en achtergronden bouwen (mijn zoon had heel erg graag willen helpen bij het bouwen van de achtergronden voor Lord of the Rings, in Nieuw Zeeland, maar hij zal op de volgende moeten wachten).
Van de schrijver Christopher Paolini wordt binnenkort zijn eerste deel uit de trilogie Eragon uitgebracht (15 december om precies te zijn). Aan de filmposter te zien zal deze film (net als het boek overigens) de Lord of the Rings willen evenaren. Wellicht wordt het tweede (en derde) deel ook zeer binnenkort verfilmd. Wellicht wat voor hem? website
Ik zal die tip (over Eragon) aan m'n zoon doorgeven.
En misschien ben ik wat doorgeslagen door meteen met zware woorden als 'onzin te gaan gooien. Maar ik vind dat altijd zoiets gemaakts van: Nederland is niet goed genoeg, Engels is veel mooier. Onzin (sorry, kan het niet laten!). Ik ben veel meer geinteresseerd in Keltische en Amerikaanse volksmuziek. Maar dat wil niet zeggen, dat Nederlandse volksmuziek slecht is. Er wordt gewoon te weinig mee gedaan ('t Kliekse -- Vlamingen, natuurlijk! -- was indertijd een van de groepen die Nederlandstalige volksliederen erg meeslepend brachten -- of bestaan ze nog).
Iedere taal is mooi, in iedere taal is alles uit te drukken. Al heb ik inderdaad ook moeite gehad met het over mijn lippen krijgen van 'ik hou van je', met mijn Amerikaanse vrouw heb ik geen enkel probleem met 'I love you'.
Wat mij opvalt is dat men DENKT dat dingen beter in het Engels gezegd kunnen worden, omdat het allemaal wat vrijblijvender klinkt. Zie het woord 'fuck', stond kort geleden zelfs in de kop van een artikel in De Journalist. Ik laat dat en andere Amerikaanse woorden ook wel eens vallen en dat doet me weinig. Aan de andere kant: Verdomme doe ik ook wel, mar G**verdomme krijg ik zelfs als heiden nauwelijks door het strot. Is zo'n taboe waar je mee opgegroeid bent en dat je taalgebruik en -benadering bepaalt. 'Merde' doet mij ook niets, maar ik probeer het maar niet in Frankrijk te gebruiken.
En nog een paar andere opmerkingen: De Bie en Kooten zijn hier tijdens een optreden een 25 jaar (!) geleden bij hun eerste voorstellingen volledig afgegaan. Pas twee weken later, toen ze Amerika hadden ervaren en begrepen ze dat grapjes over de koningin Amerikanen niets zeggen, was het beter. Toen ze zich wat hadden aangepast, deden ze het veel beter.
En: wat ik wel heel sterk merk is dat er heel verschillende vaktalen zijn. Bijvoorbeeld: ik schrijf al een aantal jaren voor het Agrarisch Dagblad over wat er op landbouwgebied in de VS en Canada gebeurt. Als goed Amsterdammer had ik weinig met landbouw en landbouwtermen te maken (Amsterdammers kennen twee soorten vogels: sijsjes en drijf sijsjes, en melk komt echt uit een koe en niet uit een pak in de winkel?) Mijn landbouwtaal is dus Engels, omdat ik pas hier in de VS met die technische termen te maken heb gekregen. Gelukkig begrijpen ze dat op de redactie in Doetinchem en ik kan dus als het nodig is het Engels laten staan en dat wordt daar dan wel vertaald.
Een ander voorbeeld: over de Engelse geschiedenis en over grammatica kan ik beter praten in het Engels, omdat ik daar veel over heb moeten lezen tijdens mijn studie.
Mijn Nederlands is blijven steken zo rond 1980. Maar dat komt omdat ik in een andere taal zit. Als ik terug zou gaan naar Nederland zou ik dat vrij vlug kunnen bijspijkeren (al komen soms Nederlandse woorden helemaal uit m'n tenen als ik een stuk zit te schrijven, de nawerking van erg veel lezen toen ik nog jong was).
Martin & Marianne schreef:Zo lang mensen het verschil niet snappen tussen I want to be apart of it , New york , New York
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.